Klasszikus

Ez a zenekar karmester nélkül játssza a Tavaszi áldozatot

2017.12.12. 17:20
Ajánlom
A 18. század végén hatalmas előrelépésnek számított, hogy megjelentek a karmesterek a zenekarok élén. Most pedig, úgy tűnik, hatalmas előrelépésnek számít, hogy eltűnnek a pulpitusról.

A Stravinsky Tavaszi áldozat (Le Sacre du Printemps) című balettja rendkívül komplex mű, ráadásul a modernitás egyik, ha nem a legfontosabb mérföldköve. Még száz év múlva is kihívás elé állítja a hallgatókat, ahogy annak idején a kor közönségét. (Saint-Saëns például vérágas szemekkel ülte végig a bemutatót, és hajtogatta magában, hogy "ez az ember őrült, ez az ember őrült".)

Egy ilyen munka nagy kihívás a karmester számára, akinek össze kell tartania a zenekart ebben a bonyolult ritmusú és vad műben. Nézzék meg pl. Bernstein például így nézett ki a nyitóhang előtt és a záróhang előtt egy 1967-es felvétel tanúsága szerint.

Bernstein arca a Tavaszi áldozat első hangjánál és az utolsó akkord előtt (1967)

Bernstein arca a Tavaszi áldozat első hangjánál és az utolsó akkord előtt (1967)

Viszont van egy Les Dissonances elnevezésű, karmester nélkül működő zenekar, akik elhatározták, hogy megpróbálkoznak Stravinsky legendásan nehéz balettjével. Az együttest 2004-ben több országból érkező zenészekből alapította David Grimal hegedűművész, és majdnem másfél évtizedes munkájuk során a szimfonikus zenekari repertoár minden fontos művét játszották már, ahogy kortárs és modern műveket is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.
Könyv

„Nincs kitől többé megtanulni, hogyan bocsáthatnánk meg egymásnak” – Konrád Györgyre emlékezve

Pályatársakat, kortárs művészeket, barátokat kértünk meg, hogy pár sorban írjanak Konrád Györgyről, Konrád Györgyhöz.
Klasszikus

Online elérhető a Fischer Ivánról és a BFZ-ről készült film

2014-ben egy stáb egy éven keresztül követte a Budapesti Fesztiválzenekart és karmesterüket bepillantást engedve munkájukba.
Tánc

Mi a hosszú élet titka? – Egy 100 éves balettmester válaszolt

Henry Danton korát meghazudtoló szellemi-fizikai állapotban van, amit mi sem bizonyít jobban, minthogy a mai napig balettot oktat, a tanulók pedig isszák a szavait, lesik a mozdulatait.
Klasszikus

„Hihetetlen gyorsan megvalósult az álmunk”

Egyre klasszabb a parton – évről évre nő a Klassz a pARTon közönsége és koncertjeinek száma. A fesztivál alakulásáról, koncepciójáról és titkairól Érdi Tamás zongoraművésszel és Érdi Mártával beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Nagy zeneszerzők szerelmi életéről szól Bősze Ádám új előadássorozata

Nem a komolyzenét akarja népszerűsíteni, célja csupán, hogy érdekes legyen. Új előadássorozatában a női szemszögre különös figyelmet fordítva beszél nagy zeneszerzők nagy szerelmeiről Bősze Ádám.
Klasszikus kortárs zene

Kurtág operája a negyedik a legjobb 21. századi művek listáján – a Guardian szerint

Habár úgy tűnt, soha nem készül el, végül Kurtág életművének eklatáns darabja lett A játszma vége – írja a Guardian. A tekintélyes brit lap összeszedte a 21. század legjobb kortárs klasszikus zenei alkotásait. Íme a lista.
Klasszikus kritika

À la française – ilyen volt a Pannon Filharmonikusok koncertje

„Finom és választékos” – ezt írja a Pannon Filharmonikusok szeptember 12-i műsoráról kritikusunk. A Kodály Központban Ravel, Debussy és Martin művei szólaltak meg.
Klasszikus videó

Szivárványos zászlóval ért véget a BBC Proms

58 nap, 85 koncert, 191 karmester, 83 zenekar és együttes: szeptember 14-én zárt Nagy-Britannia legnagyobb klasszikus zenei fesztiválja, a BBC Proms.
Klasszikus hír

Szokolay Ádám nyerte az idei Bartók Világversenyt

A nemzetközi zsűri a szombati nagyzenekari döntő után hozta meg a végső határozatot. A második díjat Balogh Ádám, a harmadikat pedig Peter Klimo kapta.