Klasszikus

Ez a zenekar karmester nélkül játssza a Tavaszi áldozatot

2017.12.12. 17:20
Ajánlom
A 18. század végén hatalmas előrelépésnek számított, hogy megjelentek a karmesterek a zenekarok élén. Most pedig, úgy tűnik, hatalmas előrelépésnek számít, hogy eltűnnek a pulpitusról.

A Stravinsky Tavaszi áldozat (Le Sacre du Printemps) című balettja rendkívül komplex mű, ráadásul a modernitás egyik, ha nem a legfontosabb mérföldköve. Még száz év múlva is kihívás elé állítja a hallgatókat, ahogy annak idején a kor közönségét. (Saint-Saëns például vérágas szemekkel ülte végig a bemutatót, és hajtogatta magában, hogy "ez az ember őrült, ez az ember őrült".)

Egy ilyen munka nagy kihívás a karmester számára, akinek össze kell tartania a zenekart ebben a bonyolult ritmusú és vad műben. Nézzék meg pl. Bernstein például így nézett ki a nyitóhang előtt és a záróhang előtt egy 1967-es felvétel tanúsága szerint.

Bernstein arca a Tavaszi áldozat első hangjánál és az utolsó akkord előtt (1967)

Bernstein arca a Tavaszi áldozat első hangjánál és az utolsó akkord előtt (1967)

Viszont van egy Les Dissonances elnevezésű, karmester nélkül működő zenekar, akik elhatározták, hogy megpróbálkoznak Stravinsky legendásan nehéz balettjével. Az együttest 2004-ben több országból érkező zenészekből alapította David Grimal hegedűművész, és majdnem másfél évtizedes munkájuk során a szimfonikus zenekari repertoár minden fontos művét játszották már, ahogy kortárs és modern műveket is.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Venczel Vera az MMA kitüntetettjei között

Október 18-án átadták a Magyar Művészeti Akadémia tagozati díjait. A kitüntetéseket minden kategóriában két-két főnek ítélik oda, a Színházművészeti tagozat elismerésében Venczel Vera és Dobos Imre részesült.
Színház

„Na, Kisdajka, gyerünk!” – kiállítás nyílt Dajka Margit életéből

A Kisdajka. Dajka Margit (1907-1986) pályaképe című tárlaton a színésznő gazdag, fordulatos és országokon átívelő életútja elevenedik meg fotókon, videókon, nyilatkozatokon és önvallomásokon keresztül.
Zenés színház

„Körül szeretnék nézni a világban” – Interjú Fürjes Anna Csengével

Egyetlen magyarként került a IV. Nemzetközi Marton Éva Énekverseny döntőjébe Fürjes Anna Csenge, aki fiatal kora ellenére több kisebb-nagyobb szerepet énekelt már a Magyar Állami Operaház produkcióiban is. A mindössze huszonöt éves mezzoszopránnal beszélgettünk.
Vizuál

Két új Almodóvar-filmmel jön a Spanyol Filmhét

A válogatásban erős hangsúlyt kap Pedro Almodóvar művészete. Október 26-án debütál új filmje, a Párhuzamos anyasorsok, és két további alkotás is a nevéhez kötődik: az Emberi hang című kisfilmnek rendezője, míg a Benidormban havazik című Isabel Coixet-filmnek producere volt. 
Zenés színház

A művészet lázadása

Hargitai Iván legújabb rendezésével egy örök érvényű történethez nyúl, fiatalok útkeresésén, sikerein és bukásain keresztül beszél az életről. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Fame-előadása eltávolodik a hagyományos színházi keretektől, már-már cirkuszi poronddá változtatva a teret.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.
Klasszikus magazin

Az 1956-os forradalom zenéi

Akár a történelem kötötte össze őket október 23-a eseményeivel, akár a szerző akart ily módon emléket állítani a forradalomnak, sok zenemű létezik, mely mára elválaszthatatlanná vált 1956-tól. Egy csokorra valót gyűjtöttünk belőlük.
Klasszikus interjú

„Olyan ez, mint új partnerrel táncolni” – interjú Vadim Gluzmannal

A világszerte ismert hegedűművész a Liszt Ferenc Kamarazenekar meghívására jött hozzánk, és október 25-én a Zeneakadémia színpadán a koncertmesteri széket is elfoglalja. Csupán rövid időre, mert az est második felében már kettősversenyt játszik Várdai Istvánnal. Az első próba után beszélgettünk vele.
Klasszikus hír

Kezdődik a Bartók Világverseny

Október 25. és 31. között rendezik meg a Zeneakadémián a Bartók Világversenyt. Az idei évben vonósnégyesek mérkőznek meg, a fordulókat élőben és online is követheti a közönség.