Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

2019.01.15. 17:05
Ajánlom
Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?

„Egy új korszak hajnala” – írja az Artemis Quartet korábbi második hegedűse, Anthea Kreston, aki Eckart Runge csellistával együtt január elején távozott a vonósnégyesből. Helyükre Suyoen Kim és Harriet Krijgh érkezett, így az együttes fennállásának 30. évfordulóját már női többségben fogja ünnepelni. „Áttört az üvegplafon, és nem lehetnék ennél izgatottabb.”

Az Artemis Quartet az első olyan élvonalbeli vonósnégyes, amelyben több nő foglal helyet, mint férfi.

Ráadásul az új felállás átlagéletkora is alacsony: mindössze 38 év.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne lennének női tagokból álló vonósnégyesek (ilyen például a magyar Central European String Quartet, amelynek tagjai Miranda Liu, Soós Máté, Haruka Nagao és Szabó Judit). De tény, hogy a nemzetközi színtéren jelentős, élvonalbeli kvartetteket férfitöbbség jellemzi.

aq-KrijghKim-115932.jpg

Suyoen Kim és Harriet Krijgh (Fotó/Forrás: Radek Wegrzyn & Marco Borggreve)

A klasszikus zene konzervatív színtér, írja Anthea Kreston, így természetes, hogy a női egyenjogúság, esélyegyenlőség terén is lassabban változik a helyzet. A műfajban először a szólisták törték át a klasszikus zene üvegplafonját, mivel néhány, femininnek tartott hangszerrel (hegedű, fuvola) színpadra léphettek. A szemünk előtt zajlik az a folyamat, hogy egyre több nő van a szimfonikus zenekarokban, és adott esetben ügy lehet abból, ha egy nő kevesebbet keres, mint egy férfi. A BBC Proms és még számos zenei fesztivál új keletű célkitűzése, hogy több női zeneszerzőnek adjanak lehetőséget.

„Megdöbbentő, hogy miközben a zenekarokba egyre több nő került az elmúlt évtizedekben, a férfi-uralta vonósnégyesek még mindig normának számítanak” – nyilatkozott a kérdésben Edward Klorman, a kanadai McGill Egyetem professzora. – „Néhány világhírű, nemzetközi jelentőségű vonósnégyesben, amelynek tagjai eddig csak férfiak voltak, megjelent egy-két nő, reméljük, hogy ez a trend folytatódni fog.”

Kreston szerint a kamarazenélés férfidominanciája az arisztokrata világból és a polgári szalonokból ered, ahol a nők nem játszottak vonós hangszereken, mert az azokhoz szükséges testtartást – például a csellónál a szétvetett lábakat – illetlennek tartották. Később, a hangversenytermi kamarazenélés térhódításával a vonósnégyesek a férfitöbbségű szimfonikus zenekarok tagjaiból kerültek ki. Az első női többségű kvartett a Galimir Quartet lehetett, de abban az ünnepelt hegedűszólista, Felix Galimir muzsikált a nővéreivel.

Íme néhány élvonalbeli nemzetközi vonósnégyes, zárójelben a férfi/nő aránnyal: Alban Berg (4/0), Borogyin (4/0), Emerson (4/0), Juilliard (2016 óta 2/2), Takács (2005 óta 2/2). (Slipped Disc)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Balogh Tibor válasza Karsai Györgynek

A POSZT Szakmai Tanácsadó Testületének tagja nyílt levélben reagál Karsai György egyetemi tanár, színikritikus hétfőn közzétett írására, amelyben lemond a POSZT Tanácsadó Testületi tagságáról.
Klasszikus

Alig egy hónap, és kezdődik Érdi Tamás nyári fesztiválja

Ötödik alkalommal rendezik meg a Klassz a pARTon! fesztivált. Idén negyven koncertet, összesen 62 programot látogathatunk a hazai vízpartokon.
Klasszikus

Balázs János ingyenes koncertet ad a Zeneakadémia előtt

Balázs János ad ingyenes zongorakoncertet szombaton a romantikus zeneirodalom legismertebb alkotóinak műveiből a Zeneakadémia előtti téren, ahol erre az estére komponált videóinstallációkat is láthatnak az érdeklődők.
Klasszikus

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.
Klasszikus

Alexander Pereira távozik a milánói Scalából

Az osztrák szakembernek már 2014-es érkezése is nagy viharokat kavart, távozásában egy meghiúsult szponzori szerződés játszhatott közre. Guiseppe Sala, Milánó polgármestere és a Scala Alapítvány elnöke közölte kedden az operaház felügyelőtanácsának három órás tanácskozását követően, hogy nem hosszabbítják meg az intendáns szerződését. 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.
Klasszikus évad

Évadot hirdetett a Vajda Gergely művészeti vezetésével működő UMZE

A 2019-20-as évadban is izgalmas és változatos programot kínál az UMZE együttes. A keleti filozófiák és a nyugati zene kapcsolatáról szól az évad első programja.
Klasszikus marton éva

Magyar zeneművészeket díjazott a Kennedy Center

Marton Éva operaénekes, Kurtág György zeneszerző, valamint Fischer Iván és Fischer Ádám karmesterek kapták idén a Kennedy Center Művészeti Arany Medálját.
Klasszikus hír

Alexander Pereira távozik a milánói Scalából

Az osztrák szakembernek már 2014-es érkezése is nagy viharokat kavart, távozásában egy meghiúsult szponzori szerződés játszhatott közre. Guiseppe Sala, Milánó polgármestere és a Scala Alapítvány elnöke közölte kedden az operaház felügyelőtanácsának három órás tanácskozását követően, hogy nem hosszabbítják meg az intendáns szerződését. 
Klasszikus ajánló

Balázs János ingyenes koncertet ad a Zeneakadémia előtt

Balázs János ad ingyenes zongorakoncertet szombaton a romantikus zeneirodalom legismertebb alkotóinak műveiből a Zeneakadémia előtti téren, ahol erre az estére komponált videóinstallációkat is láthatnak az érdeklődők.