Klasszikus

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

2019.01.15. 17:05
Ajánlom
Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?

„Egy új korszak hajnala” – írja az Artemis Quartet korábbi második hegedűse, Anthea Kreston, aki Eckart Runge csellistával együtt január elején távozott a vonósnégyesből. Helyükre Suyoen Kim és Harriet Krijgh érkezett, így az együttes fennállásának 30. évfordulóját már női többségben fogja ünnepelni. „Áttört az üvegplafon, és nem lehetnék ennél izgatottabb.”

Az Artemis Quartet az első olyan élvonalbeli vonósnégyes, amelyben több nő foglal helyet, mint férfi.

Ráadásul az új felállás átlagéletkora is alacsony: mindössze 38 év.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy ne lennének női tagokból álló vonósnégyesek (ilyen például a magyar Central European String Quartet, amelynek tagjai Miranda Liu, Soós Máté, Haruka Nagao és Szabó Judit). De tény, hogy a nemzetközi színtéren jelentős, élvonalbeli kvartetteket férfitöbbség jellemzi.

aq-KrijghKim-115932.jpg

Suyoen Kim és Harriet Krijgh (Fotó/Forrás: Radek Wegrzyn & Marco Borggreve)

A klasszikus zene konzervatív színtér, írja Anthea Kreston, így természetes, hogy a női egyenjogúság, esélyegyenlőség terén is lassabban változik a helyzet. A műfajban először a szólisták törték át a klasszikus zene üvegplafonját, mivel néhány, femininnek tartott hangszerrel (hegedű, fuvola) színpadra léphettek. A szemünk előtt zajlik az a folyamat, hogy egyre több nő van a szimfonikus zenekarokban, és adott esetben ügy lehet abból, ha egy nő kevesebbet keres, mint egy férfi. A BBC Proms és még számos zenei fesztivál új keletű célkitűzése, hogy több női zeneszerzőnek adjanak lehetőséget.

„Megdöbbentő, hogy miközben a zenekarokba egyre több nő került az elmúlt évtizedekben, a férfi-uralta vonósnégyesek még mindig normának számítanak” – nyilatkozott a kérdésben Edward Klorman, a kanadai McGill Egyetem professzora. – „Néhány világhírű, nemzetközi jelentőségű vonósnégyesben, amelynek tagjai eddig csak férfiak voltak, megjelent egy-két nő, reméljük, hogy ez a trend folytatódni fog.”

Kreston szerint a kamarazenélés férfidominanciája az arisztokrata világból és a polgári szalonokból ered, ahol a nők nem játszottak vonós hangszereken, mert az azokhoz szükséges testtartást – például a csellónál a szétvetett lábakat – illetlennek tartották. Később, a hangversenytermi kamarazenélés térhódításával a vonósnégyesek a férfitöbbségű szimfonikus zenekarok tagjaiból kerültek ki. Az első női többségű kvartett a Galimir Quartet lehetett, de abban az ünnepelt hegedűszólista, Felix Galimir muzsikált a nővéreivel.

Íme néhány élvonalbeli nemzetközi vonósnégyes, zárójelben a férfi/nő aránnyal: Alban Berg (4/0), Borogyin (4/0), Emerson (4/0), Juilliard (2016 óta 2/2), Takács (2005 óta 2/2). (Slipped Disc)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Kezdenek visszaköszönni a ’70-es évek” – színházi emberek tiltakoznak

Kováts Adél, Mácsai Pál, Pintér Béla és Ónodi Eszter is megszólal abban a videóban, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap kiszivárgott, radikális átalakítása miatt meghirdetett december 9-i demonstráció kapcsán tettek közzé.
Színház

Vidnyánszky az igazságtalanságok megszüntetését várja a törvénytervezettől

A Magyar Teátrumi Társaság elnöke az M1-nek nyilatkozott az új színháztörvénnyel kapcsolatban.
Színház

„Tudsz még hallgatni?” – Beszámoló a színházi alkotók tüntetéséről

A szabad színházért, a kultúra függetlenségéért szerveztek tüntetést december 9-én estére a Madách térre, és noha a bírált törvényjavaslat időközben módosult, sokan úgy érezték, ott a helyük a megmozduláson.
Plusz

Használt a tiltakozás? Végül nem bántaná az NKA-t az új törvényjavaslat

Nem szerepel a Nemzeti Kulturális Alap átalakítása a Nemzeti Kulturális Tanácsról szóló törvényjavaslatban, de a színházaknak közös fenntartási megállapodást kell kötniük a kormánnyal.
Színház

„A mi generációnk nem kapható a gyűlölködésre” – A 30 év alatti színművészek levele az Országgyűléshez

A december 9-én a szabad színházakért és a kultúra függetlenségéért meghirdetett tüntetésen Sodró Eliza, a Radnóti Színház művésze olvasta fel 111 harminc év alatti színművész levelét az Országgyűléshez.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Pozsonyi kórusversenyt nyert a Magnificat Leánykar

Kortárs és szakrális kategóriában is első helyezést ért el a Magnificat Leánykar egy pozsonyi kórusversenyen.
Klasszikus interjú

Liszt mindig forrófejű lázadó maradt – interjú Borbély Lászlóval

Liszt idős korában is forradalmár maradt, csak másért küzdött. Ez derül ki Borbély László új albumából, amelyen a mester kései műveit hallhatjuk. De a zongoraművésznek egy második lemeze is megjelent a napokban, ezen a Goldberg-variációkat találjuk.
Klasszikus gyász

Elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész

Életének 82. évében elhunyt Friedrich Ádám Liszt-díjas kürtművész - közölte hétfőn a Zeneakadémia.
Klasszikus ajánló

Áthallások – az Egri & Pertis Zongoraduó új koncertsorozata a BMC-ben

Milyen maszkban pantomimozott volna Debussy? Mi köze volt Faurénak a bergamaszkokhoz? Sétált-e Händel London komédiás negyedében, és mit talált Sztravinszkij Petruska szobájában?
Klasszikus galéria

Láttál már hangszobrot?

Élmény marad – különleges hangszobor-kiállítással készül az ünnepekre a Müpa és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Világsztárok által aláírt hangszobrokból és egy közel öt méter magas, függesztett elemből álló grandiózus installáció várja a látogatókat az ünnepi készülődés jegyében a Müpa Zászlóterében december 5-től.