Klasszikus

Ez még Kocsis Zoltánt is lenyűgözte

2016.10.26. 08:48
Ajánlom
Győri Noémi és Csillagh Katalin közös, a Hungaroton gondozásában megjelenő Glowing Sonorities című lemezének bemutató koncertjén november 8-án este fél nyolckor a BMC-ben nemcsak Reinecke és Franck műveit hallhatja majd a közönség, hanem Stachó László zenetudós vezetésével egy kerekasztal-beszélgetés során betekintést is nyerhet a stúdiómunka kulisszatitkaiba. A lemezről, amelyhez Kocsis Zoltán írt ajánlást, Győri Noémivel beszélgettünk.

- Mióta dolgoztok együtt Csillagh Katalinnal?

- Katival az Ifjúsági Kortárs Zenei Estek kapcsán ismerkedtünk össze 2007-ben, amit férjemmel, Madaras Gergely karmesterrel alapítottunk és vezettünk hat éven keresztül. Az IKZE egyik koncertjén adtunk elő egy duót, így már a hangversenyre való felkészülés alatt feltűnt mindkettőnk számára, milyen könnyedén és gördülékenyen tudunk együttműködni.

Győri Noémi és Csillagh Katalin

Győri Noémi és Csillagh Katalin

Az elmúlt kilenc év során számtalan koncertet adtunk olyan fesztiválokon, mint például a Budapesti Tavaszi Fesztivál, CAFe Budapest, a brüsszeli Midis-Minimes vagy a New York-i Salon de Virtuosi kamarazenei sorozat.

- Honnan jött az ötlet, hogy egy közös lemezt készítsetek?

- Az első teljes lemezem 2011-ben jelent meg a Hungaroton gondozásában; ezen Koltai Katalin gitárművésszel játsszuk Antonio Nava XIX. századi olasz zeneszerző gitár-fuvola duóit. A Hungaroton vezetősége tehát hosszabb ideje ismeri szakmai tevékenységeimet. Nemrég egy előadásunk kapcsán ők ajánlották fel a lemez elkészítésének lehetőségét Csillagh Katalinnal.

Egy-egy CD felvétele és kiadása meghatározó állomás előadói fejlődésünkben és kiteljesedésünkben: a lemezkészítés olyan részletes és reflektív munkafolyamat, amely a művészi koncepció kialakításától kezdve egészen a gyártást megelőző utolsó simításokig tart, és aminek az eredménye egy maradandó produktum, kvázi névjegy. Mindez egészen más jellegű előkészületeket és hozzáállást igényel, mint adott esetben egy élő koncert, hiszen teljesen eltérő módon reprezentálja az előadóművészt hosszú távon is.

- Milyen módon illik bele a lemez és a felvett anyagok a doktori témád kidolgozásába?

- A doktori munkám, a Classical Flute and Guitar Project  egyik fontos pillére a jelenlegi szakmai tevékenységemnek. Azonban, mivel a londoni Royal Academyn végzett munkámon kívül rengeteg felkérésem van, a Glowing Sonorities CD nem kötődik szorosan a doktori témájához. Ugyanakkor mégis van közöttük egy fontos kapcsolat: fuvolásként minden szempontból nagyon szeretek kísérletezni a hangszer vagy műfajok adta határok feszegetésével, a lehetőségek tárházának szélesítésével.

Nem a világot akarom megváltani

Kapcsolódó

Nem a világot akarom megváltani

Győri Noémi fuvolaművész, a Fidelio Fortissimo tehetségprogram díjazottja a londoni Royal Academy of Music történetében elsőkét kezdte meg a doktori képzést fuvolából. Kutatási témájáról, a fuvola-gitár formáció létjogosultságáról, a repertoárbővítésről, és angliai tapasztalatairól kérdeztük.

A Classical Flute and Guitar Project bécsi klasszikus zongoraművek fuvolára és gitárra való átdolgozását, illetve a fuvola-gitár duó, mint műfaj újraértelmezését tűzte ki célul. A kapcsolat a két projekt között az átiratok készítésében és előadásában rejlik, hiszen a Glowing Sonorities-lemezen is egy eredeti kompozíció mellett két olyan vonós szonáta fuvolás adaptációja hallható, amely komoly próba elé állítja a hangszert és ezen keresztül természetesen előadóját is!

Csillagh Katalin és Győri Noémi

Csillagh Katalin és Győri Noémi (Fotó/Forrás: Bársony Péter)

- Milyen darabok kerültek a lemezre?

- Schubert Arpeggione, Reinecke 'Undine' és Franck A-dúr szonátái. A három mű felvételének gondolata már nagyon régóta foglalkoztatott minket, mivel mindegyikük egészen egyéni módon birtokolja, más és más árnyalatokkal ragadja meg a romantikára jellemző mély szenvedélyt és határtalan érzelmességet. Azt reméljük, hogy a lemez hallgatói a felvételen keresztül átélhetik majd a romantikus zene világának határtalan változatosságát és különlegesen kifejező színgazdagságát.

- Mi a jelentősége az anyagnak a fuvola-zongora formáció történetében?

- A fuvola történetében, amely a bécsi klasszika kialakulásáig rendkívül népszerű hangszernek számított, a romantika, mint új zenei műfaj, fordulópontot hozott. A korabeli hangszerek egyre nehezebben tudtak versenyre kelni az előtérbe kerülő zongorával, hiszen az új fortepiano, majd zongora a fokozott dinamikát követelő Beethoven, Mendelssohn vagy Brahms által írt műveket is könnyedén tudta megszólaltatni. Ezért egyre ritkábban hallhattunk fuvolára írt mesterműveket: az egykor közkedvelt, arisztokratikusan elegáns hangszer hamarosan háttérbe szorult. A fuvola zeneirodalmának és népszerűségének újraélesztése érdekes módon mégis ugyanehhez az időszakhoz, a hangszertörténet „mélypontjához” köthető: 1847-ben történt ugyanis, hogy Theobald Böhm szabadalmaztatta a Böhm-rendszerű fuvolát. Új, hengeres furatú fémcsővé formálta át a korábban fából készült hangszert, és egy összetett billentyűzet-rendszert helyezett rá. Az új fuvola megszólaltatása, illetve ujjrendje jelentősen eltért a fafuvoláétól, ezért viszonylag hosszú időbe telt a művészeknek, míg alkalmazkodtak ehhez a hangszerhez. Böhm találmánya nemcsak forradalmasította a fuvolát, amivel az visszanyerte korábbi jelentőségét, de abban is számottevő szerepet játszott, hogy a kor ünnepelt zeneszerzői új műveket írjanak a megújult fuvola számára.

„...stílushű, odaadó, lebilincselő, pontosan kivitelezett előadás...” – /Kocsis Zoltán a Reinecke-szonátáról./

Annak ellenére, hogy a ma rendelkezésre álló hangszerek elképesztő virtuozitást tesznek lehetővé, bizonyos átiratok, főként a korábban vonós hangszerekre írt művek még mindig nagy kihívást jelentenek fuvolisták számára. Egyfelől a levegővezetés minden csínját-bínját ismerni kell ahhoz, hogy egy-egy hosszabb zenei frázist meg tudjanak formálni, másfelől a hangok színeit és árnyalatait úgy kell tudni megjeleníteni, hogy a zenemű egyensúlyban maradjon, és a zeneszerző dinamikai elképzeléseit is hűen tükrözze.

gyn-meghivo 20161007-2

gyn-meghivo 20161007-2

- Mit jelent a CD-megjelenése számotokra?

- A Magyar Rádió, illetve a Hungaroton stúdiójában eltöltött napok során közöttünk és a CD egész stábja, Dvorák Zsuzsa zenei rendező és László Zoltán hangmérnök között egy egészen különleges egymásra-hangoltság és atmoszféra alakult ki, amely mindannyiunk számára meghatározó és életre szóló élményt adott. Ezért amellett, hogy a lemez egyértelmű mérföldkő Csillagh Katival való közös munkánkban, az elkészült anyag különlegesen közel áll hozzám. Igazi megtiszteltetés számunkra, hogy a lemez Kocsis Zoltán ajánlásával jelenhet meg, aki tanácsaival, ötleteivel és bíztató szavaival járult hozzá a Glowing Sonorities útnak indításához. Mindezért alig várom, hogy lemezünk megjelenjen, és ezáltal megoszthassuk az átélteket  a közönséggel is!

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

„Most vagyok abban az időszakban, amikor már van jogom megformálni ezt a szerepet”

A Bánk bán című opera minden magyar szívében különleges helyet foglal el. Az egyik legjelentősebb operánk ezúttal a Coopera szervezésében, a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon kel életre, Vidnyánszky Attila Kossuth-díjas rendező kezei nyomán. Az előadás egyik főszereplőjét, Gertrudot a Magyar Állami Operaház népszerű mezzoszopránja, Mester Viktória alakítja majd, akivel a készülő produkció kapcsán beszélgettünk.
Zenés színház

Mutatjuk az első képeket a Puskás musicalből!

Puskás, a musical címmel nagyszabású zenés színházi produkció készült Szente Vajk rendezésében. A legismertebb magyar életéről szóló darab előzetes bemutatója augusztus 20-án lesz az Erkel Színházban.
Vizuál

A Pilátus is versenybe szállhat a Golden Globe-ért

Dombrovszky Linda filmjét beválogatták a legjobb idegennyelvű filmnek járó Golden Globe-díjért versenybe szálló alkotások közé, a Foreign Language Film Series 2021 elnevezésű programba.
Vizuál

Antonio Banderas abszurdnak tartja, hogy szexszimbólumnak bélyegezték

A talán legsikeresebb hollywoodi karriert befutó spanyol filmszínész, Antonio Banderas augusztus 10-én ünnepli hatvanadik születésnapját. 
Zenés színház

Amikor Pavarottit kifütyülték a milánói Scalában

Mindenkinek lehet gyenge pillanata, még az isteni Lucianónak is, az olasz operaközönség azonban nem elnéző. 1992-ben, egy Don Carlos előadáson még őt is kifütyülték.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Az idei Arcus Temporum „házhoz megy”

A Pannonhalmi Főapátság kortárs művészeti fesztiváljának hangversenyeit élőben is közvetítik az arcustemporum.com oldalon, augusztus 21-23. között.
Klasszikus ajánló

„Fellélegzés” – Rövidesen indul az 5. Fesztivál Akadémia Budapest

Augusztus 20-tól rendezik meg az idei Fesztivál Akadémia Budapest (FAB) koncertsorozatát a Zeneakadémián, a BMC-ben, a Hagyományok Házában és más helyszíneken. A rendezvényre több mint hatvan kiváló magyar művészt hívott meg Kokas Katalin és Kelemen Barnabás művészeti vezető. A „Fellélegzés” címet viselő fesztivál teljes programja elérhető a rendezvény honlapján, a hangversenyekre megkezdődött jegyértékesítés.
Klasszikus ajánló

Madarász 70 – A Nemzeti Filharmonikusok hangversenye

Madarász Iván zeneszerző három műve kerül terítékre szeptember 4-én a Pesti Vigadó csodálatos termében.
Klasszikus ajánló

A koronavírus ellen harcol, most koncertet ad a Medikus Zenekar

A koronavírus-járvány kezdete óta először lép színpadra teljes létszámmal a Medikus Zenekar augusztus 18-án a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában.
Klasszikus interjú

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.