Klasszikus

Ez volt Kurtág György születésnapi ajándéka Eötvös Péternek

2019.01.08. 10:20
Ajánlom
Miről árulkodik Kurtág ajándéka, és miért nem akar Eötvös Péter a múltról dicsekedni? Sok minden kiderült, és sok minden homályban maradt a 75 éves zeneszerző születésnapi koncertjén.

Tücsköt, bogarat, veszekedő házaspárt, Joyce-t, New York-i taxikat, Csehovot is megidézte Eötvös Péter születésnapi koncertje január 5-én a BMC-ben. Az opera műfajában világszerte elismert és foglalkoztatott zeneszerző egy estére miniatűrök mestereként mutatkozott be, és rá se hederített az esemény jubileumi jelentőségére.

Ahogy az a Fazekas Gergellyel folytatott beszélgetésből hamarosan kiderült, Eötvös nem akar a múltra emlékezni, szívesebben beszél a jelen pillanatról vagy a jövőről. Így, ahelyett, hogy véget nem érő anekdotázásba vagy önfényezésbe fordult volna az este, ahogy az a nagyöregekkel sokszor előfordul, az ünnepelt a tücskök hangfaj szerinti osztályozásáról kezdett értekezni az első felhangzó zene kapcsán (Improvizáció: „Tücsökzene”). Sőt, szóba került az is, hogy vajon a tücskök improvizálnak vagy a zene náluk csupán a közlés eszköze.

_BHP2911-165938.jpg

Jőrös Andrea Eötvös Péter Gorecs! Gorecs! c. darabját adja elő (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / BMC)

„Tudod, hogy mit jelent az a szó, hogy improvizáció?” – szegezi Eötvös a kérdést Fazekasnak, aki egyetemi docens, így aztán muris, ahogy ketten előkaparják a wikipédiát, és megnézik a szó etimológiáját. (Btw azt jelenti, hogy hirtelen, váratlan.) Az viszont nagyon is komoly dolog, hogy Eötvös hajlandó kiengedni a kezéből a saját zenéjét, boldogan, megelégedetten tapsol a fellépőknek, örömmel nyugtázza az egyéniségeket. A Moment’s Notice Trio (Lukács Miklós, ifj. Kurtág György és Gőz László) improvizál a zenéjére, később a Joyce c. klarinétötösben Szűcs Péter és a Classicus Quartet csillogtatja a humorát. Kruppa Bálint hegedűvel (A Call), Jőrös Andrea az énekhangjával (Gorecs! Gorecs!) lép a közönség elé.

Én nem gondolkodtam azon, hogy mi buzdítson. Én állandóan buzdítva vagyok!

– árulja el Eötvös, később, a koncert második részében jólesően megállapítja, hogy remekül érzi magát 75 évesen. Elhatározta, hogy ezentúl ennyi idős marad.

_BHP3031-165941.jpg

Rohmann Ditta január 5-én Eötvös Péter születésnapi koncertjén (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / BMC)

Pedig a hetvenöt év alatt nem kevés minden történt, s én szívesen hallottam volna Eötvöst akár a nagy pályatársak, akár a különböző élethelyzetek, kultúrák hatásáról beszélni. Például arról, hogy miként viszonyul a saját zenéjéhez, Ligetiéhez, Boulezéhez, Kurtágéhoz, gondolkodik-e kánonokban, mit lát időtállónak. Ha ezekről nem is, arról annál több szó esik, hogy Eötvös életművének fontos eleme a beágyazottság: „Az én működésem olyan, mint egy transzformátoré” – mondja. – „Hangokba szeretném foglalni, amit gondolok, amikkel foglalkozom.” A Joyce c. művét például az Ulysses egy részlete ihlete, de ha már szirénekről volt szó, be kellett venni Homéroszt és Kafkát is. Nem csak a kultúrát, hanem a kultúrák közöttiséget is hasonló hálóként látja a zeneszerző.

A Music for New York c. elektronikus darabot, amelyre szintén a Moment’s Notice Trio improvizált, élő animáció kísérte. Olyan ez a zene, mint Platón ideáit önmagukba szemlélni: azt mutatja meg, ahogy az absztrahálás folyamatában a tartalom elveszti megfogható köntösét, felbomlik, széthullik. Ugyanakkor az absztrakt komponenst folyamatosan az emberi, azaz az improvizáció ellensúlyozza.

Amit így, zenetörténeti, zeneelméleti körítés nélkül a koncerten átélünk, azt mutatja, hogy

Eötvös műveihez létezik kulcs, és az a kulcs nem az elefántcsonttoronyban őrzött műveltség,

vagy az elmúlt 60-70 év avantgárd tradíciója. Az egyik kapaszkodó a beszédszerűség, amely az est több alkotásának központi eleme: a Now, Miss! egy házaspár vitatkozását, veszekedését örökíti meg a zene nyelvén. Öröm nézni, ahogy a kortárs klasszikus zene egyik legmegbecsültebb alakjának rázkódnak a vállai azon az egyszerű zenei tréfán, hogy  Rohmann Ditta csellója gúnyosan „kikacagja” a hegedülő Kruppa Bálintot. Vagy ahogy Kurtág ajándékát hallgatja Gőz László harsonáján.

_BHP2974-165936.jpg

Fazekas Gergely megmutatja a közönségnek Kurtág György ajándékát Eötvös Péter szerzői estjén (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / BMC)

Merthogy a BMC-ben élő Kurtág György nem feledkezett meg pályatársáról, és egy rövid harsonadarabot komponált neki a születésnapján. Mintha csak azt mondaná: na mi újság, öregem, hát érted még az ilyen egyszerű tréfákat?

És Eötvös értette.

_BHP3044-165939.jpg

Molnár Piroska mint narrátor az A Secret Kiss c. darabban (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / BMC)

De hogy még a beszédszerűségnél maradjak: a koncert legfrissebb kompozíciója, a Secret Kiss narrátort is foglalkoztat, esetünkben a zeneszerző első feleségét  Molnár Piroskát, aki egy japán történetet mesél el kamaraegyüttessel. Az utolsó zenemű (Encore) még egy darabkát ad Eötvös Péter filozófiájából: a zene programja szerint Csehov foghatna taxit is, de inkább gyalog megy.

Hogy is írta Arany János? „Gyalog bizon’... / Legfölebb ha omnibuszon.”

A nyitottság zeneszerzője – Eötvös Péter 75

Kapcsolódó

A nyitottság zeneszerzője – Eötvös Péter 75

Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a kortárs zene kiemelkedő alakja hetvenöt éves.

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Babits a ritmusdaráló, Móricz a műparaszt

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni.
Színház

Ők az évad legjobbjai a kritikusok szerint

A Színházi Kritikusok Céhe idén 40. alkalommal ismeri el az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeit. A díjátadót szeptember 22-én tartják a Katonában.
Jazz/World

Budapesten is bemutatják a Miles Davisről szóló friss dokumentumfilmet

Fantasztikus hír, nem csak jazzrajongóknak: augusztus 30-tól műsorára tűzi az Uránia az idén debütált, Birth of the Cool című dokumentumfilmet, amely angol nyelven, magyar felirattal lesz látható a Pannonia Entertainment forgalmazásában.
Színház

Ilyen volt a Sztalkert csoport új Vízkeresztje - Galéria

A Shakespeare Fesztiválon mutatták be a Sztalkert Csoport második önálló produkcióját, a Vízkereszt, de amúgy mindegy című előadást, amely legközelebb a Szentendrei Teátrum FRISS programsorozatában, majd Zsámbékon vendégeskedik.
Vizuál

Colostokból és kalászból készült ruhák

Király Tamás (1952-2013) alkotásaihoz a legolcsóbb anyagokat használta fel, a ruhákat, illetve ezek elemeit is gyakran újrahasznosította. A divattervező több mint három évtizedes pályafutását mutatja be az a retrospektív kiállítás, amely Out of the box címmel látható a Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeumban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Légy világsztárok tanítványa!

A Fesztivál Akadémia egyik elsődleges célja a jövő muzsikusainak nevelése, ezért a programok között központi szerepet kapnak az előadások, a mesterkurzusok és a Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűverseny. A verseny július 17-én kezdődik, és a nagyközönség számára is nyitott.
Klasszikus hír

Montenegróba utazik az Óbudai Danubia Zenekar

Zenehíd elnevezésű műsorával, Liszt, Bartók, Erkel, Kodály és Nina Perović műveivel a montenegrói KotorArt művészeti fesztivál vendége lesz a zenekar július 21-én, Hámori Máté művészeti vezető vezényletével.
Klasszikus ajánló

Kezdődik a Kodály Művészeti Fesztivál Kecskeméten

Számos hangverseny, kiállítás, filmvetítés, táncszínházi előadás, bábopera és térzene is várja az érdeklődőket a hétfőn kezdődő Kodály Művészeti Fesztiválon Kecskeméten.
Klasszikus ajánló

A nyár második felében is remek programokkal vár az Óbudai Társaskör kertje

Tovább folytatódik a színes programsorozat az Óbudai Társaskör hangulatos kertjében, ezekben a napokban jazz, kamarazene, opera és akusztikus koncert is várja a vendégeket.
Klasszikus interjú

Családi vonósok – Kokas Dóra-interjú

Májusban a bécsi Vienna Classic Strings különdíját nyerte el Kokas Dóra, akit a Fesztivál Akadémia több koncertjén is hallhatunk a nyáron. A fiatal csellóművész mindig is a színpadon létezett igazán, és hálás, amiért a családjában mindig jelen volt a zene.