Klasszikus

Ez volt Kurtág György születésnapi ajándéka Eötvös Péternek

2019.01.08. 10:20
Ajánlom
Miről árulkodik Kurtág ajándéka, és miért nem akar Eötvös Péter a múltról dicsekedni? Sok minden kiderült, és sok minden homályban maradt a 75 éves zeneszerző születésnapi koncertjén.

Tücsköt, bogarat, veszekedő házaspárt, Joyce-t, New York-i taxikat, Csehovot is megidézte Eötvös Péter születésnapi koncertje január 5-én a BMC-ben. Az opera műfajában világszerte elismert és foglalkoztatott zeneszerző egy estére miniatűrök mestereként mutatkozott be, és rá se hederített az esemény jubileumi jelentőségére.

Ahogy az a Fazekas Gergellyel folytatott beszélgetésből hamarosan kiderült, Eötvös nem akar a múltra emlékezni, szívesebben beszél a jelen pillanatról vagy a jövőről. Így, ahelyett, hogy véget nem érő anekdotázásba vagy önfényezésbe fordult volna az este, ahogy az a nagyöregekkel sokszor előfordul, az ünnepelt a tücskök hangfaj szerinti osztályozásáról kezdett értekezni az első felhangzó zene kapcsán (Improvizáció: „Tücsökzene”). Sőt, szóba került az is, hogy vajon a tücskök improvizálnak vagy a zene náluk csupán a közlés eszköze.

_BHP2911-165938.jpg

Jőrös Andrea Eötvös Péter Gorecs! Gorecs! c. darabját adja elő (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / BMC)

„Tudod, hogy mit jelent az a szó, hogy improvizáció?” – szegezi Eötvös a kérdést Fazekasnak, aki egyetemi docens, így aztán muris, ahogy ketten előkaparják a wikipédiát, és megnézik a szó etimológiáját. (Btw azt jelenti, hogy hirtelen, váratlan.) Az viszont nagyon is komoly dolog, hogy Eötvös hajlandó kiengedni a kezéből a saját zenéjét, boldogan, megelégedetten tapsol a fellépőknek, örömmel nyugtázza az egyéniségeket. A Moment’s Notice Trio (Lukács Miklós, ifj. Kurtág György és Gőz László) improvizál a zenéjére, később a Joyce c. klarinétötösben Szűcs Péter és a Classicus Quartet csillogtatja a humorát. Kruppa Bálint hegedűvel (A Call), Jőrös Andrea az énekhangjával (Gorecs! Gorecs!) lép a közönség elé.

Én nem gondolkodtam azon, hogy mi buzdítson. Én állandóan buzdítva vagyok!

– árulja el Eötvös, később, a koncert második részében jólesően megállapítja, hogy remekül érzi magát 75 évesen. Elhatározta, hogy ezentúl ennyi idős marad.

_BHP3031-165941.jpg

Rohmann Ditta január 5-én Eötvös Péter születésnapi koncertjén (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / BMC)

Pedig a hetvenöt év alatt nem kevés minden történt, s én szívesen hallottam volna Eötvöst akár a nagy pályatársak, akár a különböző élethelyzetek, kultúrák hatásáról beszélni. Például arról, hogy miként viszonyul a saját zenéjéhez, Ligetiéhez, Boulezéhez, Kurtágéhoz, gondolkodik-e kánonokban, mit lát időtállónak. Ha ezekről nem is, arról annál több szó esik, hogy Eötvös életművének fontos eleme a beágyazottság: „Az én működésem olyan, mint egy transzformátoré” – mondja. – „Hangokba szeretném foglalni, amit gondolok, amikkel foglalkozom.” A Joyce c. művét például az Ulysses egy részlete ihlete, de ha már szirénekről volt szó, be kellett venni Homéroszt és Kafkát is. Nem csak a kultúrát, hanem a kultúrák közöttiséget is hasonló hálóként látja a zeneszerző.

A Music for New York c. elektronikus darabot, amelyre szintén a Moment’s Notice Trio improvizált, élő animáció kísérte. Olyan ez a zene, mint Platón ideáit önmagukba szemlélni: azt mutatja meg, ahogy az absztrahálás folyamatában a tartalom elveszti megfogható köntösét, felbomlik, széthullik. Ugyanakkor az absztrakt komponenst folyamatosan az emberi, azaz az improvizáció ellensúlyozza.

Amit így, zenetörténeti, zeneelméleti körítés nélkül a koncerten átélünk, azt mutatja, hogy

Eötvös műveihez létezik kulcs, és az a kulcs nem az elefántcsonttoronyban őrzött műveltség,

vagy az elmúlt 60-70 év avantgárd tradíciója. Az egyik kapaszkodó a beszédszerűség, amely az est több alkotásának központi eleme: a Now, Miss! egy házaspár vitatkozását, veszekedését örökíti meg a zene nyelvén. Öröm nézni, ahogy a kortárs klasszikus zene egyik legmegbecsültebb alakjának rázkódnak a vállai azon az egyszerű zenei tréfán, hogy  Rohmann Ditta csellója gúnyosan „kikacagja” a hegedülő Kruppa Bálintot. Vagy ahogy Kurtág ajándékát hallgatja Gőz László harsonáján.

_BHP2974-165936.jpg

Fazekas Gergely megmutatja a közönségnek Kurtág György ajándékát Eötvös Péter szerzői estjén (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / BMC)

Merthogy a BMC-ben élő Kurtág György nem feledkezett meg pályatársáról, és egy rövid harsonadarabot komponált neki a születésnapján. Mintha csak azt mondaná: na mi újság, öregem, hát érted még az ilyen egyszerű tréfákat?

És Eötvös értette.

_BHP3044-165939.jpg

Molnár Piroska mint narrátor az A Secret Kiss c. darabban (Fotó/Forrás: Hrotkó Bálint / BMC)

De hogy még a beszédszerűségnél maradjak: a koncert legfrissebb kompozíciója, a Secret Kiss narrátort is foglalkoztat, esetünkben a zeneszerző első feleségét  Molnár Piroskát, aki egy japán történetet mesél el kamaraegyüttessel. Az utolsó zenemű (Encore) még egy darabkát ad Eötvös Péter filozófiájából: a zene programja szerint Csehov foghatna taxit is, de inkább gyalog megy.

Hogy is írta Arany János? „Gyalog bizon’... / Legfölebb ha omnibuszon.”

A nyitottság zeneszerzője – Eötvös Péter 75

Kapcsolódó

A nyitottság zeneszerzője – Eötvös Péter 75

Eötvös Péter Kossuth-díjas zeneszerző, karmester, zenepedagógus, a kortárs zene kiemelkedő alakja hetvenöt éves.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus

Jascha Heifetz ujjai lassított felvételen: ezért volt ő a 20. század Paganinije!

A filmrészlet az 1951-es Of Men and Music című portréból megmutatja, hogy a mindig tökélyre törekvő Heifetz milyen technikás játékos volt.
Klasszikus

Lehet, hogy hiába gyakorolsz, minden a genetikán múlik

Sokan úgy tartják, hogy a kimagasló eredményekhez gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás kell. Nos, ez nem igaz, sokkal több múlik a genetikán.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Nők a zenében

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Klasszikus bach

Lépjen fel a Google-re, és komponáljon valamit Bach stílusában

Bach születésénak 334. évfordulóján a Google mesterséges intelligenciája egysoros zeneművet komponál az Ön dallamából is.
Klasszikus hír

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus hír

Eötvös Péter az Évad Művésze a Müpa 15. évadában

Bryn Terfel, Zubin Mehta és az Izraeli Filharmonikus Zenekar, Waltraud Meier, a Concentus Musicus Wien, Paavo Järvi és Rolando Villazón is fellép a Müpa 2019/20-as évadában.
Klasszikus hír

Ők kaptak díjat a Bach Mindenkinek Fesztiválon

Öt művész, illetve a Magyar Állami Operaház kapta meg a klasszikus zenei fesztivál elismerését.