Klasszikus

Ezek a Mendelssohn-szimfóniák baromi jók

2017.08.23. 14:10
Ajánlom
Úgy vettem észre, Yannick Nézet-Séguin imádja a féktelen, vad szimfóniákat, a misztikumot, a hajszolt, habzó szájjal, önkívületben játszandó mesterműveket. Erre most elővesz egy olyan finom protestáns zeneszerzőt, mint Mendelssohn. Aztán meghallgatom a lemezeket, és azt mondom: hála az égnek!

Yannick-Nézet Séguin igazi jelenkori karmester. Ma, amikor géniuszok helyett ügyes CEO-kat és jól futó projektmenedzsereket tisztelünk, a francia karmester is inkább közvetlen figurának igyekszik tűnni a szomszédból, mintsem érinthetetlen maestrónak. A lemezborítón legalábbis úgy mosolyog, mint egy kedves fickó, aki azt mondja, hogy "figyelj, itt van ez az öt Mendelssohn-szimfónia, hallgasd már meg, tetszik?"

DSC9551

DSC9551 (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Hát nekem tetszik.

Ha magamfajta emberekkel beszélgetek, akik szintén írogatnak kritikákat (értsd úgy, időnként nagy szavakra vannak kényszerítve azzal kapcsolatban, hogy valami milyen bonyolult esztétikai és szakmai okok miatt jó vagy nem jó), nos, akkor gyakran szóba kerül, hogy szívesen írnánk csak annyit egy-egy dologról, hogy...

ez bizony jó.

Vagy hogy:

na, basszus, ennek a közelébe ne menjetek, olyan rossz.

Mert a vége úgyis csak annyi, hogy tetszett-e vagy sem, mondott-e nekem valamit vagy sem. Semmi okoskodás. Szóval itt állok, mást nem tehetek, mint hogy ajánlom Yannick Nézet-Séguin és az Európai Kamarazenekar háromlemezes felvételét Mendelssohn öt szimfóniájával. A Deutsche Grammophon kiadványa, szép, vaskos darab. A dőlt betűs idézet pedig Luthertől származik, aki a wormsi birodalmi gyűlésen valószínűleg a legkevésbé gondolt arra, hogy milyen jó lenne, ha az Erős vár a mi Istenünkkel szimfóniára ihletné Mendelssohnt.

DSC9552

DSC9552 (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Pedig ez történt, az opus 107-es V. Reformáció-szimfóniát 1830-ban az ő emléke előtt tisztelegve írta, aztán mégsem adták ki egészen 1868-ig. (Akkor meg már csak az ötös sorszám jutott neki.) Az első tétel méltóságos, és a trombita olyan gyönyörűen emelkedik a zenekar felé,

mintha csak angyal fújná a Jelenések könyvéből.

(Itt az idő, hogy töredelmesen bevalljam, hogy ez a kedvenc szimfóniám, Isten tudja, miért, de szeretem, minden előadásban meghallgattam már, de ez a lemez ezek után is öröm.) Főleg azért öröm, mert ez azon kevés felvételek egyike, ahol a harmadik és negyedik tételt összekötő Recitativó is elhangzik. (Ezt aljas módon elhagyja a legtöbb zenekar, mivel Mendelssohn a 28 ütemes részt kivágta a kottából 1832-ben, a bemutató előtt.)

DSC9560

DSC9560 (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Szintén zenetörténeti fun fact, hogy a kor neves dirigense, François Habeneck visszautasította a szimfóniát, azt mondta rá, hogy túl didaktikus (és ez alatt valószínűleg azt értette, hogy túl protestáns). Aki ezzel egyetért, az hozzá se kezdjen a második lemezhez, ezen van ugyanis a már-már oratorikus méretű Lobgensang (Dicsérő ének) című szimfónia-kantáta. Az utolsó tétel kis szépséghibája nem keserít el (Nézet-Séguin kicsit felületes, túl gyors, pedig sok műgondot igényelne ez a majd' hatperces Allegro ma non troppo kórus), mert túlságosan leköt, hogy milyen tisztán és érthetően énekel a RIAS Kammerchor.

Lassan négyszáz szó hosszúságú ez az írás, kedves Olvasó, itt van még? Ha már elrohant a lemezboltba, sebaj. Még annyit mondanék az itt maradóknak, hogy jó ha tudják, Mendelssohn pofátlanul lenyúlta Mozart 40. (g-moll) szimfóniájának 4. tételét a saját I. szimfóniájának 4. tételében. Pontosabban a nyitóütemeket. Mutatom:

Az enyveskezű Mendelssohn Mozarttól lop.

Az enyveskezű Mendelssohn Mozarttól lop.

Az Olasz- és a Skót-szimfóniák örök favoritok, az előbbi tempója például fantasztikus, az Európai Kamarazenekar pontos, mint egy csapat mesterlövész. (Emlékszem, amikor először hallottam Bernsteintől ezt a szimfóniát, az első tétel sodrásától el akartam dobni az agyam.) Na de többet már tényleg lusta vagyok írni, meg felesleges is: "Hol az a szó, mely azt fesse?" Inkább meghallgatom a lemezeket még egyszer, csukott szemmel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Orgona, csembaló, kamarazene – kezdődik a 17. Budavári Bach Fesztivál

Korhű hangszereken, köztük a Budavári Evangélikus Templom csodálatos orgonáján hallgathatja meg a közönség Johann Sebastian Bach műveit a május 15. és június 1. között tartott ingyenes koncerteken.
Vizuál

Véletlenül nyertek két díjat: amerikai és norvég premierjén is elismerték Lakos Nóra filmjét

Lakos Nóra családi filmje, a Véletlenül írtam egy könyvet az elmúlt héten két elismerést is bezsebelt: az alkotás a Tumbleweeds Filmfesztiválon tartott amerikai premieren közönségdíjat, míg Norvégiában a legjobb európai egész estés gyerekfilm díját nyerte el.
Jazz/World

„A saját élményeimet akartam zenébe önteni” – Dresch Mihály közelgő koncertjéről

Mindhárom zenekara, a Dresch Quartet, a Dresch Alternativ Quartet és a Dresch Vonós Quartet is fellép a Kossuth-díjas jazzszafonművész május 14-i koncertjén az Eiffel Műhelyházban, aki a JazzFest Budapest podcastjának vendége volt.
Vizuál

Időutazásra invitál a Néprajzi Múzeum

Kalandozás a londoni világkiállítás elveszettnek hitt fotói körül: a Néprajzi Múzeum Magyarország színezve – Rejtőzködő fényképek 1862-ből című kiállítása kapcsán emlékezetes programnapot tervez a múzeumok világnapja alkalmából.
Színház

Slava’s Snowshow: varázslat, hóvihar és gyermeki csoda a Nemzeti színpadán

Május végén a világ egyik legkülönlegesebb színházi élménye érkezik Budapestre: a Slava’s Snowshow nemcsak lenyűgöz, hanem felemel. A legendás bohóc, Szlava Polunyin mágikus univerzumot teremt, ahol mindenki újra gyermekké válhat – legalább egy estére.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Orgona, csembaló, kamarazene – kezdődik a 17. Budavári Bach Fesztivál

Korhű hangszereken, köztük a Budavári Evangélikus Templom csodálatos orgonáján hallgathatja meg a közönség Johann Sebastian Bach műveit a május 15. és június 1. között tartott ingyenes koncerteken.
Klasszikus ajánló

Schubert kamaramuzsikáját ünnepli a Concerto Budapest a Zeneakadémián

Május 23-án, pénteken este 19:30-kor a Zeneakadémia Nagytermében kivételes kamarazenei élmény várja a közönséget: a Keller Quartet és a Concerto Budapest kiváló szólistái Schubert három jelentős művén keresztül kalauzolják a hallgatókat.
Klasszikus ajánló

Thomas Quasthoff is fellép jövőre a Zeneakadémián

Meghirdette őszi programját a Zeneakadémia, a világhírű basszbariton jazzkoncertje mellett a budapesti közönségnek tavaly nagy sikerrel bemutatkozott brazil férfiszoprán, Bruno de Sá fellépése is szerepel a programban.
Klasszikus ajánló

Újabb nyolcvan év kezdetén – meghirdette 2025/26-os évadát a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar fennállásának eddigi nyolcvan éve alatt számos sikert aratott itthon és a világ számos pontján, és a 2025. szeptemberben induló új évadban is pompás együttműködések és felemelő hangversenyek tanúi lehet a közönség.
Klasszikus hír

„Ez a döntés megkérdőjelezi a kultúrafinanszírozás hitelességét” – Rácz Zoltán nyílt levele az Anima Musicae ellehetetlenülése kapcsán

A Kossuth- és Liszt-díjas művész Hankó Balázs kulturális miniszternek küldött nyílt levelet, amelyben kifogásolja a minisztérium döntését a kamarazenekarnak ítélt állami támogatás jelentős csökkenése miatt.