Klasszikus

Ezek a Mendelssohn-szimfóniák baromi jók

2017.08.23. 14:10
Ajánlom
Úgy vettem észre, Yannick Nézet-Séguin imádja a féktelen, vad szimfóniákat, a misztikumot, a hajszolt, habzó szájjal, önkívületben játszandó mesterműveket. Erre most elővesz egy olyan finom protestáns zeneszerzőt, mint Mendelssohn. Aztán meghallgatom a lemezeket, és azt mondom: hála az égnek!

Yannick-Nézet Séguin igazi jelenkori karmester. Ma, amikor géniuszok helyett ügyes CEO-kat és jól futó projektmenedzsereket tisztelünk, a francia karmester is inkább közvetlen figurának igyekszik tűnni a szomszédból, mintsem érinthetetlen maestrónak. A lemezborítón legalábbis úgy mosolyog, mint egy kedves fickó, aki azt mondja, hogy "figyelj, itt van ez az öt Mendelssohn-szimfónia, hallgasd már meg, tetszik?"

DSC9551

DSC9551 (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Hát nekem tetszik.

Ha magamfajta emberekkel beszélgetek, akik szintén írogatnak kritikákat (értsd úgy, időnként nagy szavakra vannak kényszerítve azzal kapcsolatban, hogy valami milyen bonyolult esztétikai és szakmai okok miatt jó vagy nem jó), nos, akkor gyakran szóba kerül, hogy szívesen írnánk csak annyit egy-egy dologról, hogy...

ez bizony jó.

Vagy hogy:

na, basszus, ennek a közelébe ne menjetek, olyan rossz.

Mert a vége úgyis csak annyi, hogy tetszett-e vagy sem, mondott-e nekem valamit vagy sem. Semmi okoskodás. Szóval itt állok, mást nem tehetek, mint hogy ajánlom Yannick Nézet-Séguin és az Európai Kamarazenekar háromlemezes felvételét Mendelssohn öt szimfóniájával. A Deutsche Grammophon kiadványa, szép, vaskos darab. A dőlt betűs idézet pedig Luthertől származik, aki a wormsi birodalmi gyűlésen valószínűleg a legkevésbé gondolt arra, hogy milyen jó lenne, ha az Erős vár a mi Istenünkkel szimfóniára ihletné Mendelssohnt.

DSC9552

DSC9552 (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Pedig ez történt, az opus 107-es V. Reformáció-szimfóniát 1830-ban az ő emléke előtt tisztelegve írta, aztán mégsem adták ki egészen 1868-ig. (Akkor meg már csak az ötös sorszám jutott neki.) Az első tétel méltóságos, és a trombita olyan gyönyörűen emelkedik a zenekar felé,

mintha csak angyal fújná a Jelenések könyvéből.

(Itt az idő, hogy töredelmesen bevalljam, hogy ez a kedvenc szimfóniám, Isten tudja, miért, de szeretem, minden előadásban meghallgattam már, de ez a lemez ezek után is öröm.) Főleg azért öröm, mert ez azon kevés felvételek egyike, ahol a harmadik és negyedik tételt összekötő Recitativó is elhangzik. (Ezt aljas módon elhagyja a legtöbb zenekar, mivel Mendelssohn a 28 ütemes részt kivágta a kottából 1832-ben, a bemutató előtt.)

DSC9560

DSC9560 (Fotó/Forrás: Kaszás Tamás / Fidelio)

Szintén zenetörténeti fun fact, hogy a kor neves dirigense, François Habeneck visszautasította a szimfóniát, azt mondta rá, hogy túl didaktikus (és ez alatt valószínűleg azt értette, hogy túl protestáns). Aki ezzel egyetért, az hozzá se kezdjen a második lemezhez, ezen van ugyanis a már-már oratorikus méretű Lobgensang (Dicsérő ének) című szimfónia-kantáta. Az utolsó tétel kis szépséghibája nem keserít el (Nézet-Séguin kicsit felületes, túl gyors, pedig sok műgondot igényelne ez a majd' hatperces Allegro ma non troppo kórus), mert túlságosan leköt, hogy milyen tisztán és érthetően énekel a RIAS Kammerchor.

Lassan négyszáz szó hosszúságú ez az írás, kedves Olvasó, itt van még? Ha már elrohant a lemezboltba, sebaj. Még annyit mondanék az itt maradóknak, hogy jó ha tudják, Mendelssohn pofátlanul lenyúlta Mozart 40. (g-moll) szimfóniájának 4. tételét a saját I. szimfóniájának 4. tételében. Pontosabban a nyitóütemeket. Mutatom:

Az enyveskezű Mendelssohn Mozarttól lop.

Az enyveskezű Mendelssohn Mozarttól lop.

Az Olasz- és a Skót-szimfóniák örök favoritok, az előbbi tempója például fantasztikus, az Európai Kamarazenekar pontos, mint egy csapat mesterlövész. (Emlékszem, amikor először hallottam Bernsteintől ezt a szimfóniát, az első tétel sodrásától el akartam dobni az agyam.) Na de többet már tényleg lusta vagyok írni, meg felesleges is: "Hol az a szó, mely azt fesse?" Inkább meghallgatom a lemezeket még egyszer, csukott szemmel.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

10 érdekesség a ma 75 éves Marton Éváról

Június 18-án ünnepli hetvenötödik születésnapját Marton Éva Kossuth-díjas operaénekes, a Magyar Szent István-rend birtokosa, a Corvin-lánc kitüntetettje, a nemzet művésze.
Zenés színház

Spontán, közös énekléssel zárult a miskolci operafesztivál

Dupla gálakoncerttel, utcabállal, remek hangulatban ért véget tegnap este a 18. Bartók Plusz. A friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter még meg is énekeltette a Miskolci Nemzeti Színház közönségét.
Vizuál

Makulátlan pálya - a színész, akinek minden filmjét Oscarra jelölték

Marlon Brando? Daniel Day-Lewis? Esetleg Jack Nicholson? Valószínűleg ők ugranak be először, ha minden idők legjobb színészére gondolunk. Pedig a legtökéletesebb filmográfiája valószínűleg John Cazale-nak volt - ehhez azonban sajnos korai halála is hozzájárult.
Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Vizuál

Száz év magyar plakátjai a Magyar Nemzeti Múzeumban

Sör és vetőmag plakátok, színházi és politikai hirdetések is megtalálhatóak a Tolongó idők című időszaki kiállításon.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Klasszikus fszek

Új helyre költözik a FSZEK Zenei Gyűjteménye

Épületfelújítás miatt augusztus 6-ától várhatóan 2019 augusztusáig a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Központi Könyvtárának épületében működik a Zenei Gyűjtemény.
Klasszikus díszpolgár

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Ha kottát nyomtatsz egy pólóra, legalább csináld jól

Valami nagyon nem a kotta szerint alakult az Amazonon.
Klasszikus gyász

87 évesen elhunyt Gennagyij Rozsgyesztvenszkij

A világhírű orosz karmester több ízben járt Magyarországon is. Több mint félszáz művet írtak neki kortárs zeneszerzők.