Klasszikus

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

2018.11.01. 09:50
Ajánlom
„Requiem æternam dona eis, Domine…” Halottak napja alkalmából összegyűjtöttük a zeneirodalom legszebb gyászmiséit Brahmstól Brittenen át Ligeti Györgyig.

Brahms: Német requiem

Brahms már a negyvenes éveiben járt, amikor befejezte az első szimfóniáját, de ki tudja, milyen remekműveket alkotott volna még ezekben az években szimfonikus zenekarra, ha nem rémíti meg őt annyira Beethoven nehéz öröksége. Szerencsére a szakrális vokális műfajt tekintve nem volt ennyire feszélyezett: szédítő belegondolni, hogy a Német requiem a szerző első nagy műve.

Nevezetes anekdota, hogy Brahms szívesebben nevezte volna Emberi requiemnek az alkotást. És valóban – ez az a mű, amely részint a német nyelvű Bibliából vett szövegek révén, részint a szerző személyes érintettsége folytán közel engedi magához a hallgatót. Jó felvételt találni az alkotásról viszont olyan, mint tűért kutatni a szénakazalban. Nem is azért, mert kevés van, hanem, mert mindenkinek más van ínyére. Népszerű és jól ismert felvétel Otto Klempereré, akinek a keze alatt a Philharmonia Chorus és Orchestra szól, a szólisták Elisabeth Schwarzkopf és Dietrich Fischer-Dieskau.

 

Ligeti György: Requiem

Habár az utóbbi években, évtizedekben egyre több támadás éri a darmstadti iskolát, mondván, hogy elveszítették a kapcsolatot az emberrel a zenében, Ligeti számos alkotása bizonyítja ennek ellenkezőjét. Ami a halál tematikáját illeti, Ligeti lenyűgözően beszél erről a szavak által feltérképezhetetlen birodalomról. A Requiem a zeneszerző életművének egyik csúcsa. Hogy fejezzem ki ennek az alkotásnak a nagyságát? Miközben Mozart zenéje a sírgödör mellől szól, addig Ligeti zenéje levisz a halálba: ebben a zenében elmerülni zsigeri, borzongató – egyszerűen félelmetes. Hallgatni talán csukott szemmel, elfeküdve érdemes.

Előadja Barbara Hannigan (szoprán), Virpi Räisänen-Midth (mezzoszoprán), a Philharmonique de Radio France és Choeur de Radio France, vezényel Esa-Pekka Salonen.

 

Verdi: Requiem

Verdi gyászmiséjét gyakran jellemzik úgy, hogy a zeneszerző legnagyobb operája. Nyilvánvalóan túlzó állítás, de van igazságtartalma. Verdi teátrális stílusa kiválóan áll a mű gondolatiságának szolgálatába, és a mise mélységét a szólisták virtuozitása, a zenei anyag mutatós volta csak növeli. Verdi agnosztikus volt, ezt a művet barátja, a költő és író Alessandro Manzoni emlékére írta.

Egy fantasztikus felvételt elevenítünk fel: az Olasz Rádió zenekarát és kórusát Riccardo Muti vezényli, a szólisták Renata Scotto, Marilyn Horne, Luciano Pavarotti és Nicolai Ghiaurov.

 

Britten: Háborús requiem

A latin miseszöveget az I. világháborúban elesett angol katonaköltő, Wilfred Owen költeményei teszik egésszé Benjamin Britten Háborús requiemjében. A régi és az új egymás mellettiségének jegyében zajlott a mű bemutatója is 1961-ben Coventry főtemplomában, a Szent Miklós katedrálisban, amely a II. világháború alatt szinte teljesen megsemmisült. A hatvanas években modern stílusban emelt új templomot építettek mellé, így alkotott a kettő egyedülálló épületegyüttest.

A monumentális requiem szoprán, tenor és bariton szólistára, kórusra, fiúkórusra, illetve két zenekarra íródott – ami persze azt is jelenti, hogy nagyon ritkán kerül műsorra Nagy-Britannián kívül.

Stravinsky ócsárolta, a közönség viszont szerette a Háborús requiemet, amely zenéjében Mozart és Verdi nyomdokába lép. Különösen hangsúlyosak benne a szerző pacifista nézetei, amelyek egyértelműen kiviláglanak az angol nyelvű szövegből. Az első vers így kezdődik: „Mily harang szól értük, kik mint a barmok hullnak?”

Előadja a Southbank Centre szimfonikus együttese és kórusa, Natalia Tanasiiciuc szoprán, Ben Johnson tenor és Johannes Kammler bariton. Vezényel Marin Alsop.

 

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.
Klasszikus

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Tíz fiatal tehetség vehette át a 2018-as Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában kedden a Müpában Budapesten.
Vizuál

A Ruben Brandt és a Napszállta tarolt Sevillában

Milorad Krstic akció-thrillere a legjobb forgatókönyv, a legjobb elsőfilm és az andalúz forgatókönyvíró szövetség díját is elnyerte a sevillai filmfesztiválon, Nemes Jeles László filmjét pedig a legjobb európai koprodukciót megillető Eurimages-díjjal tüntették ki.
Zenés színház

Ókovács Szilveszter: Mégsem nyit ki az Operaház 2019-ben

Az Operaház amerikai turnéjáról, politikai támogatásról és az Ybl-palota felújításáról is beszélt a főigazgató az ATV Egyenes beszéd című műsorában.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hegedű

„Szeretettel…” – Joachim József tanácsai hegedűsöknek

Brahms jóbarátja és műveinek tolmácsolója, Európa egyik legrangosabb hegedűművésze volt a 19. században Joachim József. Az idős mester Vecsey Ferencnek gyűjtött össze hat szabályt.
Klasszikus gyereknap

A 8 éves Máté vezényelhette a Budapesti Fesztiválzenekart

A Gyermekek Világnapján Fischer Iván átadta a pulpitust egy kisfiúnak: Máté Dvorák VI. szimfóniájából vezényelhetett az együttes élén.
Klasszikus hír

Átadták a Junior Prima Díjakat zeneművészet kategóriában

Tíz fiatal tehetség vehette át a 2018-as Junior Prima Díjat zeneművészet kategóriában kedden a Müpában Budapesten.
Klasszikus ajánló

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.