Klasszikus

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

2018.11.01. 09:50
Ajánlom
„Requiem æternam dona eis, Domine…” Halottak napja alkalmából összegyűjtöttük a zeneirodalom legszebb gyászmiséit Brahmstól Brittenen át Ligeti Györgyig.

Brahms: Német requiem

Brahms már a negyvenes éveiben járt, amikor befejezte az első szimfóniáját, de ki tudja, milyen remekműveket alkotott volna még ezekben az években szimfonikus zenekarra, ha nem rémíti meg őt annyira Beethoven nehéz öröksége. Szerencsére a szakrális vokális műfajt tekintve nem volt ennyire feszélyezett: szédítő belegondolni, hogy a Német requiem a szerző első nagy műve.

Nevezetes anekdota, hogy Brahms szívesebben nevezte volna Emberi requiemnek az alkotást. És valóban – ez az a mű, amely részint a német nyelvű Bibliából vett szövegek révén, részint a szerző személyes érintettsége folytán közel engedi magához a hallgatót. Jó felvételt találni az alkotásról viszont olyan, mint tűért kutatni a szénakazalban. Nem is azért, mert kevés van, hanem, mert mindenkinek más van ínyére. Népszerű és jól ismert felvétel Otto Klempereré, akinek a keze alatt a Philharmonia Chorus és Orchestra szól, a szólisták Elisabeth Schwarzkopf és Dietrich Fischer-Dieskau.

 

Ligeti György: Requiem

Habár az utóbbi években, évtizedekben egyre több támadás éri a darmstadti iskolát, mondván, hogy elveszítették a kapcsolatot az emberrel a zenében, Ligeti számos alkotása bizonyítja ennek ellenkezőjét. Ami a halál tematikáját illeti, Ligeti lenyűgözően beszél erről a szavak által feltérképezhetetlen birodalomról. A Requiem a zeneszerző életművének egyik csúcsa. Hogy fejezzem ki ennek az alkotásnak a nagyságát? Miközben Mozart zenéje a sírgödör mellől szól, addig Ligeti zenéje levisz a halálba: ebben a zenében elmerülni zsigeri, borzongató – egyszerűen félelmetes. Hallgatni talán csukott szemmel, elfeküdve érdemes.

Előadja Barbara Hannigan (szoprán), Virpi Räisänen-Midth (mezzoszoprán), a Philharmonique de Radio France és Choeur de Radio France, vezényel Esa-Pekka Salonen.

 

Verdi: Requiem

Verdi gyászmiséjét gyakran jellemzik úgy, hogy a zeneszerző legnagyobb operája. Nyilvánvalóan túlzó állítás, de van igazságtartalma. Verdi teátrális stílusa kiválóan áll a mű gondolatiságának szolgálatába, és a mise mélységét a szólisták virtuozitása, a zenei anyag mutatós volta csak növeli. Verdi agnosztikus volt, ezt a művet barátja, a költő és író Alessandro Manzoni emlékére írta.

A felvételen a Frankfurti Rádiózenekar játszik, Andrés Orozco-Estrada vezényel. Km.: MDR Rundfunkchor, Erika Grimaldi, Violeta Urmana, Saimir Pirgu, Kihwan Sim (ének).

Britten: Háborús requiem

A latin miseszöveget az I. világháborúban elesett angol katonaköltő, Wilfred Owen költeményei teszik egésszé Benjamin Britten Háborús requiemjében. A régi és az új egymás mellettiségének jegyében zajlott a mű bemutatója is 1961-ben Coventry főtemplomában, a Szent Miklós katedrálisban, amely a II. világháború alatt szinte teljesen megsemmisült. A hatvanas években modern stílusban emelt új templomot építettek mellé, így alkotott a kettő egyedülálló épületegyüttest.

A monumentális requiem szoprán, tenor és bariton szólistára, kórusra, fiúkórusra, illetve két zenekarra íródott – ami persze azt is jelenti, hogy nagyon ritkán kerül műsorra Nagy-Britannián kívül.

Stravinsky ócsárolta, a közönség viszont szerette a Háborús requiemet, amely zenéjében Mozart és Verdi nyomdokába lép. Különösen hangsúlyosak benne a szerző pacifista nézetei, amelyek egyértelműen kiviláglanak az angol nyelvű szövegből. Az első vers így kezdődik: „Mily harang szól értük, kik mint a barmok hullnak?”

Előadja a Southbank Centre szimfonikus együttese és kórusa, Natalia Tanasiiciuc szoprán, Ben Johnson tenor és Johannes Kammler bariton. Vezényel Marin Alsop.

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Így újult meg a Magyar Színház

Új néven, új arculattal folytatja a munkát az erzsébetvárosi teátrum, amely infrastrukturális és művészi átalakulást tűzött ki céljául. Az épület egy innovatív, fenntarthatósági koncepció jegyében újul meg. Cikkünkben galéria is található.
Jazz/World

Szívbemarkoló énekléssel mondott végleg búcsút a színpadnak a 93 éves kubai ikon, Omara Portuondo Budapesten – VIDEÓ

A kubai zene élő legendája, a 93 éves Omara Portuondo az előzetes tervek szerint Budapesten adta volna élete utolsó koncertjét október 6-án a Papp László Sportarénában, ám egészségügyi állapota miatt erre végül nem kerülhetett sor.
Vizuál

„A mozgókép megőriz egy sajátos energiamintázatot” – Enyedi Ildikó laudációja Wim Wenders FIAF-díjához

Wim Wenders a Budapesti Klasszikus Film Maraton díszvendégeként vehette át az Uránia Nemzeti Filmszínházban a Filmarchívumok Nemzetközi Szövetségének (FIAF) díját. Az eseményen Enyedi Ildikó méltatta a díjazottat, laudációját a Fidelio felületén olvashatják először.
Zenés színház

„Megéri jónak lenni” – interjú a Budapesti Operettszínház készülő operettmusicaljének szereplőivel

Pejtsik Péter és Orbán János Dénes Hamupipőke című operettmusicaljét november 15., 16. és 17-én mutatja be a Budapesti Operettszínház, Bozsik Yvette Kossuth-díjas balettművész, koreográfus rendezésében.
Vizuál

Világsztárok alakjában látható Mucsi Zoltán a közelmúltban megnyílt ingyenes kiállításon

Ingyenes kiállítás nyílt a Freyler Art Galériában, amelyben a Mucsi Zoltánról korábban naptárként megjelent fotósorozat további képei láthatók. A színművész ismert emberek és fiktív karakterek bőrébe bújva látható.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Világsztárok sorakoznak fel a magyar muzsikusnövendékek továbbképzése mögött – újra Concerto Mesteriskola

Szűcs Máté és Takács-Nagy Gábor, a kamarazenei élet két kiválósága október 15-én és 16-án ingyenes, nyilvános mesterkurzust tart a Concerto Budapest Páva utcai székházában.
Klasszikus ajánló

Maxim Rysanovval koncertezik a Budapesti Vonósok

A neves brácsaművész Schubert Arpeggione szonátáját adja elő a Zeneakadémián. A műsor második felében egy Mendelssohn-átirat hangzik el.
Klasszikus hír

Kínai és dél-koreai győzelemmel zárult a IV. Liszt Ferenc Nemzetközi Zongoraverseny

A döntőt a New York-i Carnegie Hall nagytermében tartották. A szervezők szerint a verseny idén újabb mérföldkőhöz ért el, és minden korábbinál nagyobb közönségnek sikerült átadni Liszt Ferenc zenéjét.
Klasszikus magazin

Öt nem operai mű Vajda János születésnapjára

Vajda János Kossuth-díjas zeneszerző 1949. október 8-án született Miskolcon. A kerek évforduló alkalmából az operáival nagy népszerűségre szert tevő komponista további művei közül ajánlunk néhány különösen szépet.
Klasszikus interjú

„Kurtág és Beckett küzdelme a szavakért általános érvényű” – Ajtony Csaba karmester, a MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar művészeti vezetője

Október 12-én ismét Budapesten lép fel a három Duna-menti főváros, Bécs, Pozsony és Budapest kiváló fiatal muzsikusait egyesítő MIKAMO Közép-Európai Kamarazenekar: legújabb programjuk az emberi kultúra alapkövét, a beszédet, a szavakat veszi górcső alá a BMC-ben.