Klasszikus

Ezeket hallgatta a komolyzenerajongó Stephen Hawking

2018.03.14. 15:44
Ajánlom
Stravinsky és Poulenc voltak a ma elhunyt fizikus kedvencei között: nem szokványos zenék egy különleges élethez.
Stephen Hawking

Stephen Hawking

Stravinsky Zsoltárszimfóniája volt az első lemez, amit Stephen Hawking megvásárolt. A hetvenhat éves korában elhunyt elméleti fizikus, aki legalább annyira fontos része a (pop)kultúrának, mint a tudományos életnek, évekkel ezelőtt egy zenei fesztivál apropóján mondta ezt el Cambridge-ben: „Tizenöt évesen kezdtem el érdeklődni a klasszikus zene iránt. Akkoriban jelentek meg Nagy-Britanniában ez első lemezek. Szétszedtem a régi tekerős gramofonunkat, kivettem a motorját, és ebből, valamint egy háromszelepes erősítőből és egy régi könyvesdobozból megépítettem a lemezjátszómat. Az egész rendszer elég szörnyen nézett ki, de nem hangzott rosszul” – mesélte. „Abban az időben a lemezek nagyon drágák voltak, és nem engedhettem meg magamnak őket diákként. Azért a Zsoltárszimfóniát vettem meg, mert az le volt árazva – 10 inches lemez volt, kifutó modell. Elég karcos felvétel volt, de beleszerettem a harmadik tételben, ami amúgy több mint a felét teszi ki a szimfóniának.”

A másik kedvenc Francis Poulenc Gloria c. műve, amely botrányt okozott a maga idejében, mivel szokatlan módon keveredett benne a profán és a szakrális. Ezt a darabot Hawking 1995-ben hallotta először: „Ez az egyik olyan mű a kevesek közül, amit kiváló zenének tartok” – mondta, szigorú ízlésről téve bizonyságot.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.