Klasszikus

Ezért nem kértem aláírást Arvo Pärttől

Varsói napló az Eufonie Fesztiválról 3.
2018.11.27. 15:30
Ajánlom
Tegnapelőtt este én is beálltam a rajongók sorába, de aztán meggondoltam magam. Végül mégsem akartam aláírást kérni Arvo Pärttől, de hazafelé is a kórusműveit hallgattam.

A Festiwal Eufonie harmadik napján a Kultúra Érdemrendjével (Zasłużony Kulturze) tüntették ki Arvo Part észt zeneszerzőt, aki személyesen is jelen volt a II. János Pál Múzeum kupolatermében rendezett koncerten. Ez ugyanaz a koncert, amit a budapesti közönség november 23-án hallhatott a Zeneakadémián: az Észt Filharmónia Kamarakórusa és a Tallini Kamarazenekar lépett fel Tõnu Kaljuste vezényletével.

Hogy mennyire szeretem Pärt zenéjét, arról a mester legutóbbi magyarországi látogatása alkalmával már eleget áradoztam, ezért igyekszem ettől megkímélni az Olvasókat. Mindenesetre bizsergető érzés látni, amikor Pärt tiszteletére megtelik egy terem olyan emberekkel, akiknek láthatóan élő élményük van ezzel a zenével.

eufonie-2018-11-25-ar-62990_auto_1600x800-133602.jpg

Arvo Pärt a Gloria Artis-kitüntetéssel Varsóban, 2018. november 25-én (Fotó/Forrás: Paradox / Festiwal Eufonie)

De miben áll Arvo Pärt zenéjének ereje?

Amikor a hetvenes években a zeneszerző előállt a tinntinabuli-technikával, és elmélyült, puritán stílusával (erről bővebben itt), egészen új színt jelentett a Cage, Stockhausen és Xenakis nevével fémjelzett avantgarde körökben. „Korábban olyan zenét írtam, amiben rengeteg hangjegy volt a papírra vetve” – mondta egy interjúban. – „Úgy voltak odavetve, mint a garasok. Nem őriztem azokat a hangjegyeket kincsként, nem szorítottam őket a tenyerembe, egyiket a másik után. Pedig minden egyes hangjegy döntő, mindegyik mondd valamit.”

eufonie-2018-11-25-ar-125212_auto_1600x800-131627.jpg

Tõnu Kaljuste vezényli a Tallini Kamarazenekart (Fotó/Forrás: Paradox / Festiwal Eufonie)

Ez az új stílus tonális, letisztult, de mégsem az előző évszázadok zenéjének visszhangja. Illetve egy szempontból mégis: a középkori görögkeleti egyházi himnuszokig nyúlik vissza, azok statikusságát, meditatív erejét idézi. Jarosław Sellin lengyel kulturális államtitkár a zeneszerző szavait idézi, miután a nyakába akasztotta a Gloria Artis-érdemrendet:

A zenémet a fehér fényhez tudnám hasonlítani, amelyben ott van minden szín. Van egy prizma, amely megjelenítheti a színeket, és ez a prizma a hallgató lelke.

A ceremónia közben Pärtot figyelem, a békés, kicsit szomorkás tekintetét, amivel a tapsot, az ünneplést, a hosszúra nyúló beszédeket fogadja. Kíváncsi vagyok, mi jár a fejében. Biztos mulat azon, hogy a koncert címe szerint ő „a kortárs spiritualitás új arca”. Mit jelent ez egyáltalán? És azzal, hogy őt most kitüntetjük, magunkhoz öleltük az Istent? Hiszen Pärt az ellen is tiltakozott a maga csendes módján, hogy „szent minimalista” volna. Azt mondja, ő saját magának ír zenét, a saját tapasztalatai alapján. Örül neki, ha másnak is fontos, amit ő értéknek tart.

A zene mindenesetre csodálatosan szól a kupolateremben: a Fratres és a Cantus után megszólal a kórusra és zenekarra írt Ádám panasza (Adam’s Lament): „Ádám, minden ember ősatyja, amikor a paradicsomban élt, ismerte Isten szeretetének édességét” – szól Áthoszi Szent Sziluán szövege. „(…) Amikor kiűzetett az Édenből, fájdalmas panaszra nyitotta a száját, amelybe beleremegett a sivatag.” Homofón szerkesztésű, kinyilatkoztatásszerű kórusfrázisok követik egymást, az egymásba torlódó szólamok és a feloldások a szenvedés és a vigasztalódás örök körforgását jelenítik meg. A mű végén unisono csendül fel zárszó: „Bánata széles lett, mint a tenger, és panaszát csak az a lélek értheti meg, aki megismerte az Istent, és végtelen szeretetét irántunk.”

eufonie-2018-11-25-ar-148978_auto_1600x800-131627.jpg

Az Észt Filharmónia Kamarakórusa Arvo Pärt szerzői estjén (Fotó/Forrás: Paradox / Festiwal Eufonie)

Ezt a lelket keresi Pärt a hallgatóban.

„Milyen tempót szeretne? Játssza a szívverésének tempójában”

– mondta egyszer egy előadónak. A második koncertrészben felhangzó Salve Regina például ilyen, egy szüntelen lefelé haladó zenei motívum, és ezt az állandó süllyedést a zenekar és a kórus szemléletesen valósítja meg. Az estét záró Te Deumot rövid időn belül másodszor hallom koncerten (a Fesztiválzenekar adta elő a Müpában), de a II. János Pál pápa Múzeumban – egy kisebb létszámú együttestől és kórustól – mégis egészen más élmény. Pärt műveit legszívesebben egy távoli, zengő akusztikájú templomban hallanám szívesen.

arvo_part-150945.jpg

Arvo Part megköszöni a tapsot, és az öltönye alá rejti a virágot (Fotó/Forrás: Paradox / Festiwal Eufonie)

Eszembe jut a nevezetes zen koan: ha kidől egy fa az erdőben, és senki nincs ott, hogy hallja, van-e hangja? Úgy érzem, Pärt zenéje ennek a fának a hangja lehet.

A koncert után legyőzöm a szégyenlősségemet, én is beállok a sorba egy aláírást kérni. Elég sok ember gyűlik össze, fotókat, lemezeket, koncertfüzeteket tartanak a zeneszerző elé, aki eleget tesz a kéréseknek. Egy idő után azon kapom magam, hogy hátrébb álltam, és csak figyelem a jelenetet. Ez most jobban érdekel, mint a jegyemmel a közelébe furakodni, és autogramot kérni. Azon gondolkodom, hogy vajon szívesen dedikál-e. „No selfies, please” – kérik a szervezők, de aztán kattan néhány telefon, készül egy-két kép. Arvo Pärt nem szeretné, ha kiragadnánk a pillanatot az örökkévalóságból. Pont az ellenkezőjét szolgálja a zenéje: örökkévalósággá emelni a pillanatot.

Hazafele tartok, a fülemben a zenéje. Nem szereztem tőle autogramot, de nem is bánom.

A varsói utazást a Festiwal Eufonie meghívása tette lehetővé. A fesztivál másik két beszámolója itt és itt olvasható.

5 Arvo Pärt-zenemű, amit hallanod kell a mester születésnapján

Kapcsolódó

5 Arvo Pärt-zenemű, amit hallanod kell a mester születésnapján

Szeptember 11-én ünnepli a 83. születésnapját Arvo Pärt, a kortárs zene egyik legnagyobb és legismertebb komponistája. Összeszedtünk néhány zeneművet, ismerteket és kevésbé ismerteket, hogy betekintést nyerj ebbe a zenei világba, amely több a filozófiánál.

Programkereső

Legolvasottabb

Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Klasszikus

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Színház

Mécs Károly végleg visszavonul

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, kétszeres Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész pályafutásának hatvan éve alatt számos helyen megfordult, jelenleg egy előadásban látható, utána visszavonul.
Színház

Itt a videó a Törőcsik Mari Emlékestről

Szeptember 21-én, a napokban zajló MITEM fesztivál keretében megemlékezést tartottak az idén elhunyt Törőcsik Mariról pályatársai, tisztelői részvételével a Nemzeti Színházban. Az eseményről készült összefoglaló videót a színház tette közzé.
Könyv

Könyves séták és ismert szerzők az idei Margó Fesztiválon

A Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál keretében rendezik meg október 14. és 17. között a 10. Margó Irodalmi Fesztivált, amely a Müpával közös szervezésben valósul meg a Várkert Bazárban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Európai körutazás a tánc nyelvén: Erdélytől Örményországon át Spanyolországig a Liszt Ünnepen

Az első Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál nevéhez méltóan a kontinens különböző szegleteit hozza el a magyar fővárosba október 8. és október 24. között, mégpedig nem is akármilyen előadások formájában! A tánc- és mozgásművészet legkülönfélébb műfajai invitálják kulturális utazásra a nézőket: flamenco, néptánc, balett és fizikai színház várja a közönséget.
Klasszikus ajánló

Brahms, magyar zene és kortárs darabok a Concerto Budapest évadában

A Bartók, Liszt és Josef Suk műveinek szentelt évadnyitó dupla koncert után az ősz folyamán több rövid fesztivál is megvalósul a zenekar szervezésében, elsőként októberben a Magyar Kincsek Ünnepe.
Klasszikus ajánló

Szupersztár, lángész, egyetem és kisbolygó – történetek Lisztről és egy vadonatúj fesztiválról

Sokan az első „rocksztárnak” tekintik, akiért addig sosem látott módon rajongott a közönség, még többen egyszerűen korszakalkotó zenei géniusznak tartják, teljes joggal: Budapesten, Európa és a világ nagyvárosaiban számtalan köztéri szobor idézi meg alakját, de neveztek el róla egyetemet, repteret, sőt kisbolygót is.
Klasszikus interjú

A zene fölszabadít – jótékonysági koncert neves fellépőkkel a Zeneakadémián

Október 3-án délután neves zenészek adnak jótékonysági koncertet a Zeneakadémia Nagytermében. Olyan muzsikusok, mint Vásáry Tamás, Sümegi Eszter, Rajk Judit, Rolla János és a művésszé érett „csodagyerek”, Gertler Teo. A jegybevételt az EKC Szent János Kórház I. Belgyógyászati-Gasztroenterológiai osztálya kapja. Az eseményről, valamint a zene és a gyógyítás kapcsolatáról az osztályvezető főorvossal, egyben a rendezvény házigazdájával, dr. Székely Györggyel beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.