Klasszikus

Ezért nem kértem aláírást Arvo Pärttől

Varsói napló az Eufonie Fesztiválról 3.
2018.11.27. 15:30
Ajánlom
Tegnapelőtt este én is beálltam a rajongók sorába, de aztán meggondoltam magam. Végül mégsem akartam aláírást kérni Arvo Pärttől, de hazafelé is a kórusműveit hallgattam.

A Festiwal Eufonie harmadik napján a Kultúra Érdemrendjével (Zasłużony Kulturze) tüntették ki Arvo Part észt zeneszerzőt, aki személyesen is jelen volt a II. János Pál Múzeum kupolatermében rendezett koncerten. Ez ugyanaz a koncert, amit a budapesti közönség november 23-án hallhatott a Zeneakadémián: az Észt Filharmónia Kamarakórusa és a Tallini Kamarazenekar lépett fel Tõnu Kaljuste vezényletével.

Hogy mennyire szeretem Pärt zenéjét, arról a mester legutóbbi magyarországi látogatása alkalmával már eleget áradoztam, ezért igyekszem ettől megkímélni az Olvasókat. Mindenesetre bizsergető érzés látni, amikor Pärt tiszteletére megtelik egy terem olyan emberekkel, akiknek láthatóan élő élményük van ezzel a zenével.

eufonie-2018-11-25-ar-62990_auto_1600x800-133602.jpg

Arvo Pärt a Gloria Artis-kitüntetéssel Varsóban, 2018. november 25-én (Fotó/Forrás: Paradox / Festiwal Eufonie)

De miben áll Arvo Pärt zenéjének ereje?

Amikor a hetvenes években a zeneszerző előállt a tinntinabuli-technikával, és elmélyült, puritán stílusával (erről bővebben itt), egészen új színt jelentett a Cage, Stockhausen és Xenakis nevével fémjelzett avantgarde körökben. „Korábban olyan zenét írtam, amiben rengeteg hangjegy volt a papírra vetve” – mondta egy interjúban. – „Úgy voltak odavetve, mint a garasok. Nem őriztem azokat a hangjegyeket kincsként, nem szorítottam őket a tenyerembe, egyiket a másik után. Pedig minden egyes hangjegy döntő, mindegyik mondd valamit.”

eufonie-2018-11-25-ar-125212_auto_1600x800-131627.jpg

Tõnu Kaljuste vezényli a Tallini Kamarazenekart (Fotó/Forrás: Paradox / Festiwal Eufonie)

Ez az új stílus tonális, letisztult, de mégsem az előző évszázadok zenéjének visszhangja. Illetve egy szempontból mégis: a középkori görögkeleti egyházi himnuszokig nyúlik vissza, azok statikusságát, meditatív erejét idézi. Jarosław Sellin lengyel kulturális államtitkár a zeneszerző szavait idézi, miután a nyakába akasztotta a Gloria Artis-érdemrendet:

A zenémet a fehér fényhez tudnám hasonlítani, amelyben ott van minden szín. Van egy prizma, amely megjelenítheti a színeket, és ez a prizma a hallgató lelke.

A ceremónia közben Pärtot figyelem, a békés, kicsit szomorkás tekintetét, amivel a tapsot, az ünneplést, a hosszúra nyúló beszédeket fogadja. Kíváncsi vagyok, mi jár a fejében. Biztos mulat azon, hogy a koncert címe szerint ő „a kortárs spiritualitás új arca”. Mit jelent ez egyáltalán? És azzal, hogy őt most kitüntetjük, magunkhoz öleltük az Istent? Hiszen Pärt az ellen is tiltakozott a maga csendes módján, hogy „szent minimalista” volna. Azt mondja, ő saját magának ír zenét, a saját tapasztalatai alapján. Örül neki, ha másnak is fontos, amit ő értéknek tart.

A zene mindenesetre csodálatosan szól a kupolateremben: a Fratres és a Cantus után megszólal a kórusra és zenekarra írt Ádám panasza (Adam’s Lament): „Ádám, minden ember ősatyja, amikor a paradicsomban élt, ismerte Isten szeretetének édességét” – szól Áthoszi Szent Sziluán szövege. „(…) Amikor kiűzetett az Édenből, fájdalmas panaszra nyitotta a száját, amelybe beleremegett a sivatag.” Homofón szerkesztésű, kinyilatkoztatásszerű kórusfrázisok követik egymást, az egymásba torlódó szólamok és a feloldások a szenvedés és a vigasztalódás örök körforgását jelenítik meg. A mű végén unisono csendül fel zárszó: „Bánata széles lett, mint a tenger, és panaszát csak az a lélek értheti meg, aki megismerte az Istent, és végtelen szeretetét irántunk.”

eufonie-2018-11-25-ar-148978_auto_1600x800-131627.jpg

Az Észt Filharmónia Kamarakórusa Arvo Pärt szerzői estjén (Fotó/Forrás: Paradox / Festiwal Eufonie)

Ezt a lelket keresi Pärt a hallgatóban.

„Milyen tempót szeretne? Játssza a szívverésének tempójában”

– mondta egyszer egy előadónak. A második koncertrészben felhangzó Salve Regina például ilyen, egy szüntelen lefelé haladó zenei motívum, és ezt az állandó süllyedést a zenekar és a kórus szemléletesen valósítja meg. Az estét záró Te Deumot rövid időn belül másodszor hallom koncerten (a Fesztiválzenekar adta elő a Müpában), de a II. János Pál pápa Múzeumban – egy kisebb létszámú együttestől és kórustól – mégis egészen más élmény. Pärt műveit legszívesebben egy távoli, zengő akusztikájú templomban hallanám szívesen.

arvo_part-150945.jpg

Arvo Part megköszöni a tapsot, és az öltönye alá rejti a virágot (Fotó/Forrás: Paradox / Festiwal Eufonie)

Eszembe jut a nevezetes zen koan: ha kidől egy fa az erdőben, és senki nincs ott, hogy hallja, van-e hangja? Úgy érzem, Pärt zenéje ennek a fának a hangja lehet.

A koncert után legyőzöm a szégyenlősségemet, én is beállok a sorba egy aláírást kérni. Elég sok ember gyűlik össze, fotókat, lemezeket, koncertfüzeteket tartanak a zeneszerző elé, aki eleget tesz a kéréseknek. Egy idő után azon kapom magam, hogy hátrébb álltam, és csak figyelem a jelenetet. Ez most jobban érdekel, mint a jegyemmel a közelébe furakodni, és autogramot kérni. Azon gondolkodom, hogy vajon szívesen dedikál-e. „No selfies, please” – kérik a szervezők, de aztán kattan néhány telefon, készül egy-két kép. Arvo Pärt nem szeretné, ha kiragadnánk a pillanatot az örökkévalóságból. Pont az ellenkezőjét szolgálja a zenéje: örökkévalósággá emelni a pillanatot.

Hazafele tartok, a fülemben a zenéje. Nem szereztem tőle autogramot, de nem is bánom.

A varsói utazást a Festiwal Eufonie meghívása tette lehetővé. A fesztivál másik két beszámolója itt és itt olvasható.

5 Arvo Pärt-zenemű, amit hallanod kell a mester születésnapján

Kapcsolódó

5 Arvo Pärt-zenemű, amit hallanod kell a mester születésnapján

Szeptember 11-én ünnepli a 83. születésnapját Arvo Pärt, a kortárs zene egyik legnagyobb és legismertebb komponistája. Összeszedtünk néhány zeneművet, ismerteket és kevésbé ismerteket, hogy betekintést nyerj ebbe a zenei világba, amely több a filozófiánál.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Mégsem mutatja be a Pesti Színház Székely Csaba társadalmi megosztottságról szóló darabját

Sokan várták már nagy izgalommal a Pesti Színház őszre meghirdetett premierjét, amiben Székely Csaba legújabb darabját, a Kalandfilmet mutatták volna be, Kincses Réka rendezésében. CIKKÜNK FRISSÜLT!
Színház

Jelentős színházi társulatok szűnhetnek meg

A kulturális kormányzat nyilvánosságra hozta az előadó-művészeti szervezetek támogatására vonatkozó döntését. Több, a működési támogatások csökkentése miatt eleve nehéz helyzetbe került, akár évtizedes sikeres múlttal és figyelemre méltó jelennel rendelkező, közfeladatot ellátó társulat egyáltalán nem kap támogatást.
Zenés színház

VeszprémFest 2023: jön Alvaro Soler, Mariza, Anna Netrebko, Joss Stone, Norah Jones és Rost Andrea

2023-ban 20 éves a VeszprémFest. A kétévtizedes prémium zenei fesztivál július 12. és 16. között a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program kiemelt zenei rendezvényeként fennállásának egyik legváltozatosabb programjával ünnepel.
Színház

„Vállalom, hogy éltem, és azt, hogy majd meghalok ” – 110 éve született Gobbi Hilda

A legendás színésznő pályája során olyan emlékezetes szerepeket játszott el, mint a Csongor és Tünde Mirigyje, vagy a Hamlet Gertrúdja, az igazi népszerűséget azonban a Szabó család című rádiós családregény Szabó nénije hozta meg számára. 
Tánc

„Könnyeken átívelő nevetés” – interjú Boris Eifmannal

Ritka és egyedülálló balett érkezik Budapestre június 10-től: a világhírű koreográfus, Boris Eifman 2019-es premierje, A Pygmalion-hatás. A művészt arról kérdeztük, mi a kötődése a komikumhoz, a groteszkhez, és milyen lesz a 21. század táncnyelve.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Száz év hét napban – a BMC Ligeti Fesztiválján jártunk

A Ligeti György születésének századik évfordulója alkalmából rendezett eseménysorozat csúcspontja a Budapest Music Centerben rendezett egyhetes fesztivál volt. Négy, igencsak különböző típusú koncerten jártunk
Klasszikus ajánló

Pénteken indul a Haydneum – Magyar Régizenei Központ nyár eleji fesztiválja a budapesti Egyetemi templomban

2023. június 9. és 17. között rendezi meg második Egyházzenei Fesztiválját a Haydneum – Magyar Régizenei Központ Budapesten, az Egyetemi templomban.
Klasszikus hír

Vajda Gergely zeneszerzőként és karmesterként is bemutatkozik Párizsban

A nemzetközileg keresett karmester-zeneszerző ismét együtt dolgozik a francia Ars Novával, illetve egy hárfafesztivál műsorán is szerepel egy alkotása.
Klasszikus gyász

Elhunyt Kaija Saariaho

A világhírű finn zeneszerzőt, akinek a Metropolitan Opera is játszotta darabját, hetvenéves korában érte a halál – tette közzé családja a közösségi médiában.
Klasszikus ajánló

Július 14. és 23. között ismét várja a zenerajongókat a Fesztivál Akadémia Budapest

Idén is érdemes lesz tíz napon át Budapesten nyaralni, akár az itt lakóknak is – mondta el Kokas Katalin hegedűművész. Egész napos programok, különleges helyszínek és persze sztárfellépők koncertjei várják a közönséget.