Klasszikus

Ezrek

2005.06.22. 00:00
Ajánlom
Irgalmatlanul nagy, egy tekintettel befoghatatlan, szinte már embertelenül monumentális – szokták mondani a Nemzeti Hangversenyteremre, akik nem tudnak megbarátkozni vele. Mert mondjuk tériszonyuk van az emeleti karzatról lenézve. Június 14-én este azonban olyan darab hangzott el itt, amelynek ma Magyarországon vitán felül a Művészetek Palotája dísztermének kibővített színpada a legideálisabb helyszíne: ez Mahler VIII. szimfóniája.

Ha nem is ezren, de körülbelül kétszázan énekelték a színpadon: Veni, creator spiritus. Nem tudom, milyen volt a himnusz átviteli minősége az égbe, mindenesetre a darab első részének hangerejétől néhol úgy éreztem, még a holtak is feltámadnak tőle. Ez azonban nem csak a Wiener Singverein, a Wiener Sängerknaben vagy a Francia Rádió Kórusának az érdeme volt, hanem az orgonáé. A legfelső emeleti karzatról hallgatva a hangszerek királynője leghangosabb pillanataiban tornádóként hengerelt le mindent és mindenkit.

A két vegyeskar a színpadon, a fiúkórus az első emeleti karzaton foglalt helyet, és állt föl időről időre, amikor énekelniük kellett. Jól átgondolt és szervezett mozgásuk azonban nem zavarta a darab folyamatát, hanem harmonikusan illeszkedett abba. Egy-egy rézakkord vagy üstdobütés „robbantotta ki” a kórustagokat a nyugalmi helyzetből, mintha nem bírnának tovább csendben maradni. Hangjuk pedig, noha nem préselt, hanem igényes és képzett hangszínen énekeltek, minden kétséget kizáróan átjött Mahler monstre zenekarán. Csupán az orgonával gyűlt meg néha-néha a bajuk.

A koncertmester már a mű első részében bemutatkozott egy jól sikerült szólóval. A második részben azonban, amikor hasonló zenei helyzetben a brácsa is megszólal, a mélyhegedű bársonyosabb hangja és alkalmazkodóbb ritmusa jobban tetszett. A hegedűs szólózott – a brácsa szólamvezető kísért. Külön említést érdemelnek az első kürtös biztos és szépen formált szólói. Hangja ugyanolyan széles dinamikai és hangszínsávon mozgott, mint a koncertmesteré. Az volt a benyomásom: bármire képes hangszerén: a Mendelssohn hegedűversenyt ugyanolyan szépen elő tudná adni, mint Strauss kürtversenyét.

A Faust zárójelenetének kezdetén a pizzicato a nagybőgőkre terelte a figyelmemet. Míg a többi vonósszólamból egyedül a mélyhegedű szólamvezetője volt férfi, addig a legmélyebb vonósok sorai között egyetlen nő sem akadt. Talán nem meglepő: ebben az együttesben minden nagybőgős francia vonóval játszik…

Myung-Whun Chung dél-koreai származású karmester nem használt felesleges vagy túlzó mozdulatokat, akarata mégis minden apró mozzanatban érvényesült. Az énekművészek nem csak szólóban, hanem együtt is tisztán énekeltek, ami persze magától értetődő, az ember mégis meglepett örömmel konstatálja, ha nem ehhez van szokva.

Myung-Whun Chung vezetőkarmester szándéka szerint a Francia Rádió Zenekara Mahler valamennyi szimfóniáját lemezre veszi még ebben az évben. Jó is lesz, ha siet ezzel a szerzőhöz és darabjaihoz méltóan nagyszabású tervvel, mert a budapesti koncerten az első emeleti karzaton két, fejenként nyolcéves kisfiú partitúrával a kezében követte végig a hangversenyt. És ki tudja, nekik mikor jut az eszükbe, hogy elvezényeljék valamelyiket…?

(2005. június 14. 19:30 Nemzeti Hangversenyterem; Mahler: VIII. szimfónia („Ezrek szimfóniája”); km.: Francia Rádió Filharmonikus Zenekara és Énekkara (karig.: Matthias Brauer), Wiener Singverein (karig.: Johannes Prinz), Wiener Sängerknaben (karig.: Gerald Wirth), Ricarda Merbeth, Soile Isokoski, Henriette Bonde-Hansen, Petra Lang, Lioba Braun, Stephen Gould, Dietrich Henschel, Albert Dohmen (ének); vez.: Myung-Whun Chung)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Plusz

Az utolsó szerelem mítosza

Az első szerelem minden líra egyik fő toposza, sőt népdaloktól regényekig, a first love az igazi, mert mindenkit érdeklő, lángba boritó téma. Azon gondolkozom, hogy miért nincs az elsőnek párja, azaz miért nincs igazi irodalma, lírai lenyomata az utolsó szerelemnek, ennek a fellobbanó érzelmi viharnak? Almási Miklós írása.
Zenés színház

Szikrák és vízcseppek – Aida a Szentmargitbányai Kőfejtőben

Tíz év után ismét az Aida került színre az Ausztriában található Szentmargitbányai Kőfejtő hatalmas szabadtéri színpadán. Nem ez volt azonban az egyetlen visszatérés: ismét Thaddeus Strassberger rendező munkáját láthatta a közönség.
Klasszikus

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Plusz

Mintha elkezdtük volna szeretni a saját városainkat – beszélgetés Zubreczki Dávid építészeti mesemondóval

A Kultkikötő szervezésében idén nyáron nyolc helyszínen hallgathatók meg Zubreczki Dávid vetítéssel egybekötött történetmesélős előadásai Templomséták a Balaton körül címmel.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Holland ifjúsági rézfúvós zenekar lép fel a Városháza pop-up parkban

Budapest központjában, a Városháza pop-up parkban ad ingyenes koncertet július 26-án a hatvan zenészből álló Holland Nemzeti Ifjúsági Fúvószenekar (NJFO), ami igazán üdítő nyáresti feltöltődést ígér minden korosztály számára.
Klasszikus hír

John Eliot Gardiner nem tér vissza együtteseihez

A világhírű régizene-specialista karmester, valamint az általa alapított Monteverdi Kórus, az Angol Barokk Szólisták és a Forradalom és Romantika Zenekara bejelentette, a dirigens lemond vezetői pozíciójáról, és nem tér vissza az együttesek élére.
Klasszikus ajánló

Zenében megélt ünnep Pannonhalmán – jubilál az Arcus Temporum fesztivál

Eötvös Péter és Mozart művészetével ünnepel az idén 20 éves Arcus Temporum Művészeti Fesztivál Pannonhalmán augusztus 23–25. között. Ráadásul a jubileum egybeesik a bencés szerzetesközösség temploma, a Szent Márton-bazilika felszentelésének 800. évével.
Klasszikus interjú

„Tudatosítani kell a világban, hogy Auer Lipót magyar, ráadásul veszprémi volt” – interjú Kováts Péterrel, az Auer Fesztivál művészeti vezetőjével

Kerek évfordulóhoz érkezett a veszprémi születésű, világhírű hegedűművésznek, Auer Lipótnak szentelt fesztivál. Az ünnepi programról az eseménysorozat alapítójával, Kováts Péter hegedűművésszel beszélgettünk.
Klasszikus interjú

Sörösüvegekből zenét csiholni – interjú Balogh Máté zeneszerzővel

A Renewable Music – V4 Composers for Sustainability elnevezésű projekt a fenntarthatóság témájában ösztönzi párbeszédre és cselekvésre a nemzetközi klasszikus zenei közösséget. A kezdeményezésben részt vevő egyik zeneszerzővel, Balogh Mátéval beszélgettünk.