Klasszikus

Ezrek

2005.06.22. 00:00
Ajánlom
Irgalmatlanul nagy, egy tekintettel befoghatatlan, szinte már embertelenül monumentális – szokták mondani a Nemzeti Hangversenyteremre, akik nem tudnak megbarátkozni vele. Mert mondjuk tériszonyuk van az emeleti karzatról lenézve. Június 14-én este azonban olyan darab hangzott el itt, amelynek ma Magyarországon vitán felül a Művészetek Palotája dísztermének kibővített színpada a legideálisabb helyszíne: ez Mahler VIII. szimfóniája.

Ha nem is ezren, de körülbelül kétszázan énekelték a színpadon: Veni, creator spiritus. Nem tudom, milyen volt a himnusz átviteli minősége az égbe, mindenesetre a darab első részének hangerejétől néhol úgy éreztem, még a holtak is feltámadnak tőle. Ez azonban nem csak a Wiener Singverein, a Wiener Sängerknaben vagy a Francia Rádió Kórusának az érdeme volt, hanem az orgonáé. A legfelső emeleti karzatról hallgatva a hangszerek királynője leghangosabb pillanataiban tornádóként hengerelt le mindent és mindenkit.

A két vegyeskar a színpadon, a fiúkórus az első emeleti karzaton foglalt helyet, és állt föl időről időre, amikor énekelniük kellett. Jól átgondolt és szervezett mozgásuk azonban nem zavarta a darab folyamatát, hanem harmonikusan illeszkedett abba. Egy-egy rézakkord vagy üstdobütés „robbantotta ki” a kórustagokat a nyugalmi helyzetből, mintha nem bírnának tovább csendben maradni. Hangjuk pedig, noha nem préselt, hanem igényes és képzett hangszínen énekeltek, minden kétséget kizáróan átjött Mahler monstre zenekarán. Csupán az orgonával gyűlt meg néha-néha a bajuk.

A koncertmester már a mű első részében bemutatkozott egy jól sikerült szólóval. A második részben azonban, amikor hasonló zenei helyzetben a brácsa is megszólal, a mélyhegedű bársonyosabb hangja és alkalmazkodóbb ritmusa jobban tetszett. A hegedűs szólózott – a brácsa szólamvezető kísért. Külön említést érdemelnek az első kürtös biztos és szépen formált szólói. Hangja ugyanolyan széles dinamikai és hangszínsávon mozgott, mint a koncertmesteré. Az volt a benyomásom: bármire képes hangszerén: a Mendelssohn hegedűversenyt ugyanolyan szépen elő tudná adni, mint Strauss kürtversenyét.

A Faust zárójelenetének kezdetén a pizzicato a nagybőgőkre terelte a figyelmemet. Míg a többi vonósszólamból egyedül a mélyhegedű szólamvezetője volt férfi, addig a legmélyebb vonósok sorai között egyetlen nő sem akadt. Talán nem meglepő: ebben az együttesben minden nagybőgős francia vonóval játszik…

Myung-Whun Chung dél-koreai származású karmester nem használt felesleges vagy túlzó mozdulatokat, akarata mégis minden apró mozzanatban érvényesült. Az énekművészek nem csak szólóban, hanem együtt is tisztán énekeltek, ami persze magától értetődő, az ember mégis meglepett örömmel konstatálja, ha nem ehhez van szokva.

Myung-Whun Chung vezetőkarmester szándéka szerint a Francia Rádió Zenekara Mahler valamennyi szimfóniáját lemezre veszi még ebben az évben. Jó is lesz, ha siet ezzel a szerzőhöz és darabjaihoz méltóan nagyszabású tervvel, mert a budapesti koncerten az első emeleti karzaton két, fejenként nyolcéves kisfiú partitúrával a kezében követte végig a hangversenyt. És ki tudja, nekik mikor jut az eszükbe, hogy elvezényeljék valamelyiket…?

(2005. június 14. 19:30 Nemzeti Hangversenyterem; Mahler: VIII. szimfónia („Ezrek szimfóniája”); km.: Francia Rádió Filharmonikus Zenekara és Énekkara (karig.: Matthias Brauer), Wiener Singverein (karig.: Johannes Prinz), Wiener Sängerknaben (karig.: Gerald Wirth), Ricarda Merbeth, Soile Isokoski, Henriette Bonde-Hansen, Petra Lang, Lioba Braun, Stephen Gould, Dietrich Henschel, Albert Dohmen (ének); vez.: Myung-Whun Chung)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Komolyzene a Vajdahunyadvárban!

Javában tart a nyár legszívderítőbb szabadtéri zenei fesztiválja, a Vajdahunyadvári Nyári Zenei Fesztivál. A soron következő koncerteket a Mendelssohn Kamarazenekar, a Musica Sonora Kamarazenekar és a Budapesti Vonósok adják.
Klasszikus interjú

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Klasszikus fesztivál

Auer Fesztivál Veszprémben

Minden művész hovatartozását a hazai rög dönti el – vallotta Auer Lipót, akinek a szülővárosában, Veszprémben negyedik alkalommal rendeznek zenei fesztivált.
Klasszikus hír

Herbert von Karajan is bekerült Madame Tussauds panoptikumába

A legendás osztrák karmester viaszszobrát hétfőn leplezték le Bécsben. Hat hónapon át dolgoztak rajta.
Klasszikus Szentendrei Ister Napok

Szentendrei Ister Napok – a Duna ünnepe

Szentendrén 2018. július 21-22-én kerül sor az immár több mint egy évtizede megrendezendő Ister Napokra, azaz a Duna ünnepére. A város helyi hagyományaira és népzenére épülő fesztivál az egyik legkedveltebb ingyenes, családi rendezvény.