Klasszikus

Ezt tudom

2014.03.27. 10:05
Ajánlom
Hozzászokhattunk, hogy a klasszikus zenében is vannak sztárok. Maxim Vengerov koncertjének műsora is egy sztárhegedűs és egy kísérő együttes programját hozta. Hogy a koncert ennél mégis jóval több lett, az Vengerov érdeme. KRITIKA

Mielőtt a műsor és a főszereplő elemzésébe bocsátkoznánk, érdemes pár szót szólni az együttesről is. Az 1972-ben alapított Lengyel Kamarazenekar igazán patinás együttes, mely épp a hegedűsök közül nem akárkikkel működött együtt (2002-től egy ideig pl. Nigel Kennedy volt a vezetőjük). A mostani hangversenynek azonban nem ők voltak az erősségei. A szólamarányok árnyalatlanságát mutatja, hogy nagyobbára csak a dallam hallatszott, a belső szólamokat inkább lelki füleinkkel érzékelhettük. Ugyanakkor csodálatos oboaszólókat és leheletfinom kürtbelépéseket élvezhettünk, de a vonósok nem mindig tudták felvenni a szólista rezdüléseit. Télen hallottam egy Mozart-hegedűversenyt egy sokkal gyengébb teljesítményt nyújtó hegedűssel (Leonidasz Kavakosszal) és egy sokkal jobb zenekarral (a Fesztiválzenekarral); tudom, hogy a Tavaszi Fesztiválra (és egyáltalán: Budapestre) a neves művészek turné részeként érkeznek, így "csomagban" kapjuk melléjük az együttest is, de lehet, hogy (anyagilag is, művészileg pedig mindenképp) megérné, ha "hazaiból" oldanák meg a kíséretet.

Maxim Vengerov Mozart elsőként elhangzó, D-dúr hegedűversenyében nagyon nyugodt, kényelmes tempókat vett, olyannyira, hogy azon gondolkodtam, természetesnek vagy inkább biztonságosnak nevezzem-e az előadást, melynek hallgatásába rendesen bele lehetett feledkezni. A legegyedibb megoldást Vengerov (feltehetően saját) kadenciái hozták, melyek a kreisleri hagyományt folytatják. Lehet vitatkozni, el kell-e térni a megszokott kadenciáktól; én mindig értékelem, ha valaki a műfajt eredeti funkciójában alkalmazza, vagyis a műtől nem teljesen elrugaszkodva mutatja meg egyéniségét, tudását. Vengerov kadenciáinak egyike jobban, másika kevésbé illett a művekhez, ezzel együtt valamennyi belül maradt a jó ízlés határán.

Az A-dúr hegedűverseny sokkal személyesebbnek hatott. Itt több tempóváltást is megtapasztalhattunk, melyek szigorúan nézve akár önkényesnek is nevezhetőek, megengedőbb nézőpontból azonban szervesnek és ízlésesnek tetszettek. Vengerov karmesterként is többet mutatott e műben - általában tetszett a vezénylése, mely sokkal inkább a zenei folyamatokra szorítkozott, mint merev taktírozásra.

Bizonyára van, aki a Csajkovszkij-hegedűdarabokban segédlet nélkül is eligazodik, de ez biztosan nem én vagyok, és nem is a mellettem ülő - neves - kritikus kollégák, így egy pontosabb programfüzet (neadjisten egy hamarabb kiderülő műsor) jól jött volna. Megkockáztatom, hogy a Melankolikus szerenád csak a füzetben szerepelt. A két Emlék közül a Scherzo sikeredett meggyőzőbben, bár a Melodie is nagyon szép színekben szólalt meg, ezúttal a zenekar is (kiemelném a csellószólót). Úgy tűnt, mintha Vengerov egyre jobban belemelegedne. A Valse-Scherzo intenzitása megelőlegezte az ismertebb Saint-Saëns-alkotásokét, amikor rá kellett jönnöm, helytelenül gondoltam a szünetben, hogy Vengerov túl van pályája csúcsán. A ráadásban pedig Brahms győzedelmeskedett, és bizony nem sikerült elfojtanom egy "aztá"-t az egyik futam hallatán, de szerencsére nem voltam egyedül.

Vengerov pedig mindezt ugyanazzal a szerény és magától értetődő hozáállással mutatta be, mellyel az egész koncertet végigjátszotta. Vengerov sok mindenen túl van: eleget volt már ünnepelt sztár, akinek szembe kellett néznie bizony a karrier törékenységével is. Úgy tűnik, már csak a zene érdekli, és minden műben annyit mutat meg önmagából, amennyit a mű megkövetel: Mozartnál kevesebbet, a bravúrdaraboknál többet, de azt végtelenül zenei - következésképp szerény - hozzáállással. Ebben, azt hiszem, a neves sztárok közül is sokan tanulhatnának tőle.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Felmondások és tiltakozás az SZFE-n Vidnyánszky Attila kinevezése miatt

Zsámbéki Gábor rendező 41 év tanítás után hagyja ott az Egyetemet, és követi példáját Gáspár Máté megbízott intézetvezető is, aki lemondásával az SZFE modellváltásának elve és gyakorlati megvalósítása ellen is tiltakozik. Mindez azután, hogy a minisztérium bejelentette: Vidnyánszky Attila vezetheti az Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumát.
Zenés színház

Először vezényel női karmester a Salzburgi Ünnepi Játékokon

A világ legnagyobb komolyzenei fesztiváljának, az idén százéves Salzburgi Ünnepi Játékok programsorozatának szervezői a koronavírus-járvány árnyékában számos biztonsági intézkedést rendeltek el a fellépők és a nézők egészségének megóvása érdekében.
Színház

Otthagyja a Nemzetit Bánsági Ildikó

A színésznő a közösségi oldalán jelentette be, hogy felmondott a Vidnyánszky Attila vezette teátrumban.
Zenés színház

Pietro Mascagni sosem tudta felülmúlni a Parasztbecsület sikerét

Mascagni számos műfajban alkotott: első fia emlékére írt gyászmisét, komponált zongoradarabot, szimfóniát, kantátát, egyházi zenét, dalokat, operettet, sőt filmzenét is, ennek ellenére szinte csak erről az operájáról ismert. Hetvenöt éve, 1945. augusztus 2-án halt meg Pietro Mascagni olasz zeneszerző, a Parasztbecsület komponistája. 
Jazz/World

Barabás Lőrinc: Úgy énekelsz, amilyen ember vagy

Hajlamos egyedül maradni a színpadon, a zenéjét is belső utazásnak tartja. Barabás Lőrinc trombitáján úgy szól a jazz, hogy arra a popra éhes fülek is megnyílnak. Augusztus 13-án a Kultkikötő badacsonyi színpadán lép fel a Random Szerda. Csütörtökön.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus gyász

Elhunyt Leon Fleisher, az évtizedeken át csak bal kezével játszó amerikai zongorista

Elhunyt 92 éves korában Leon Fleisher világhírű amerikai zongorista, aki egy betegség miatt évtizedeken át csupán bal kézzel játszott. A zenész rákbetegségben halt meg vasárnap - írja a bbc.com.
Klasszikus ajánló

Megvan az idei Kaposfest teljes programja

Augusztus 16–19. között megújult arculattal érkezik a 11. Kaposfest – Nemzetközi Zenei és Művészeti Fesztivál Várdai István és Baráti Kristóf művészeti vezetésével. Az idei esemény időtartamában ugyan rövidebb, de annál színesebb lesz.
Klasszikus portré

Kortársai zenészként és orgonaszakértőként ismerték

Bárki viheti annyira mint ő, ha kitartóan gyakorol - vélekedett minden idők egyik legnagyobb zenei lángelméje. 1750. július 28-án halt meg Johann Sebastian Bach, aki más jelölt hiányában kapta csak meg a Tamás-templombeli állást.
Klasszikus hír

Ide hallgasson! – Új, miniatűr zeneművet írt Kurtág György

A 94 éves mester is csatlakozott Fekete-Kovács Kornél kezdeményezéséhez, és egy miniatűr elektronikus kompozíciót alkotott egy meglévő témára.
Klasszikus hír

Biatorbágy városának zenekara lett az Erkel Ferenc Kamarazenekar

A harmincöt éves együttes a jövőben a „Biatorbágy Hangja” címet viseli, és végre otthonra lelt a Pest megyei városban.