Klasszikus

Ezt tudom

2014.03.27. 10:05
Ajánlom
Hozzászokhattunk, hogy a klasszikus zenében is vannak sztárok. Maxim Vengerov koncertjének műsora is egy sztárhegedűs és egy kísérő együttes programját hozta. Hogy a koncert ennél mégis jóval több lett, az Vengerov érdeme. KRITIKA

Mielőtt a műsor és a főszereplő elemzésébe bocsátkoznánk, érdemes pár szót szólni az együttesről is. Az 1972-ben alapított Lengyel Kamarazenekar igazán patinás együttes, mely épp a hegedűsök közül nem akárkikkel működött együtt (2002-től egy ideig pl. Nigel Kennedy volt a vezetőjük). A mostani hangversenynek azonban nem ők voltak az erősségei. A szólamarányok árnyalatlanságát mutatja, hogy nagyobbára csak a dallam hallatszott, a belső szólamokat inkább lelki füleinkkel érzékelhettük. Ugyanakkor csodálatos oboaszólókat és leheletfinom kürtbelépéseket élvezhettünk, de a vonósok nem mindig tudták felvenni a szólista rezdüléseit. Télen hallottam egy Mozart-hegedűversenyt egy sokkal gyengébb teljesítményt nyújtó hegedűssel (Leonidasz Kavakosszal) és egy sokkal jobb zenekarral (a Fesztiválzenekarral); tudom, hogy a Tavaszi Fesztiválra (és egyáltalán: Budapestre) a neves művészek turné részeként érkeznek, így "csomagban" kapjuk melléjük az együttest is, de lehet, hogy (anyagilag is, művészileg pedig mindenképp) megérné, ha "hazaiból" oldanák meg a kíséretet.

Maxim Vengerov Mozart elsőként elhangzó, D-dúr hegedűversenyében nagyon nyugodt, kényelmes tempókat vett, olyannyira, hogy azon gondolkodtam, természetesnek vagy inkább biztonságosnak nevezzem-e az előadást, melynek hallgatásába rendesen bele lehetett feledkezni. A legegyedibb megoldást Vengerov (feltehetően saját) kadenciái hozták, melyek a kreisleri hagyományt folytatják. Lehet vitatkozni, el kell-e térni a megszokott kadenciáktól; én mindig értékelem, ha valaki a műfajt eredeti funkciójában alkalmazza, vagyis a műtől nem teljesen elrugaszkodva mutatja meg egyéniségét, tudását. Vengerov kadenciáinak egyike jobban, másika kevésbé illett a művekhez, ezzel együtt valamennyi belül maradt a jó ízlés határán.

Az A-dúr hegedűverseny sokkal személyesebbnek hatott. Itt több tempóváltást is megtapasztalhattunk, melyek szigorúan nézve akár önkényesnek is nevezhetőek, megengedőbb nézőpontból azonban szervesnek és ízlésesnek tetszettek. Vengerov karmesterként is többet mutatott e műben - általában tetszett a vezénylése, mely sokkal inkább a zenei folyamatokra szorítkozott, mint merev taktírozásra.

Bizonyára van, aki a Csajkovszkij-hegedűdarabokban segédlet nélkül is eligazodik, de ez biztosan nem én vagyok, és nem is a mellettem ülő - neves - kritikus kollégák, így egy pontosabb programfüzet (neadjisten egy hamarabb kiderülő műsor) jól jött volna. Megkockáztatom, hogy a Melankolikus szerenád csak a füzetben szerepelt. A két Emlék közül a Scherzo sikeredett meggyőzőbben, bár a Melodie is nagyon szép színekben szólalt meg, ezúttal a zenekar is (kiemelném a csellószólót). Úgy tűnt, mintha Vengerov egyre jobban belemelegedne. A Valse-Scherzo intenzitása megelőlegezte az ismertebb Saint-Saëns-alkotásokét, amikor rá kellett jönnöm, helytelenül gondoltam a szünetben, hogy Vengerov túl van pályája csúcsán. A ráadásban pedig Brahms győzedelmeskedett, és bizony nem sikerült elfojtanom egy "aztá"-t az egyik futam hallatán, de szerencsére nem voltam egyedül.

Vengerov pedig mindezt ugyanazzal a szerény és magától értetődő hozáállással mutatta be, mellyel az egész koncertet végigjátszotta. Vengerov sok mindenen túl van: eleget volt már ünnepelt sztár, akinek szembe kellett néznie bizony a karrier törékenységével is. Úgy tűnik, már csak a zene érdekli, és minden műben annyit mutat meg önmagából, amennyit a mű megkövetel: Mozartnál kevesebbet, a bravúrdaraboknál többet, de azt végtelenül zenei - következésképp szerény - hozzáállással. Ebben, azt hiszem, a neves sztárok közül is sokan tanulhatnának tőle.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Zenés színház

Miért írt új befejezést az Orfeóhoz Fischer Iván?

Valami nem stimmel Monteverdi Orfeójával. Fischer Iván több mint negyven éve ezt érzi, és most tett is érte, hogy ne így legyen: új befejezést írt hozzá. Hogy miért volt erre szükség?
Tánc

Nálunk vetítik először a Rudolf Nurejev-portréfilmet

Április 2-án egyetlen alkalommal - a Rudolf Nureyev Nemzetközi Balettverseny részeként - eredeti nyelven, angolul, felirat nélkül vetítik az Urániában a White Crow című portréfilmet, még a hivatalos, New York-i premiervetítés előtt.
Klasszikus

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Tánc

Magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a New York-i Balettverseny döntőjében

Ma kezdődött a Valentina Kozlova International Ballet Competition döntője New Yorkban, amelyen egy táncos, egy koreográfus és egy zsűritag is képviseli hazánkat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus bach

Szombaton újra Bach zenéje szól a metró peronja mellett

Idén is lemerészkednek az Operaház zenészei a metróba, Bach műveiből nyújtanak ízelítőt a zeneszerző születésének 334. évfordulóján. Élmény lesz a tömegközlekedés!
Klasszikus Nők a zenében

5 zongoraművész, aki megmutatta, mit jelent a női energia a színpadon

Tudta, hogy Schumann felesége egymaga is zenetörténetet csinált? És hogy Fischer Annie véreskezű diktátorral is szóba állt, hogy megmentse egy ismerősét? Összeszedtünk néhányat a legvagányabb és legbátrabb zongoraművésznők közül.
Klasszikus bach

Lépjen fel a Google-re, és komponáljon valamit Bach stílusában

Bach születésénak 334. évfordulóján a Google mesterséges intelligenciája egysoros zeneművet komponál az Ön dallamából is.
Klasszikus hír

Lányával, Norával zenél Fischer Iván a Fesztiválzenekar új évadában

A Budapesti Fesztiválzenekar bejelentette új évadát, amelynek fénypontjába Monteverdi Orfeója kerül Fischer Iván befejezésével.
Klasszikus hír

Eötvös Péter az Évad Művésze a Müpa 15. évadában

Bryn Terfel, Zubin Mehta és az Izraeli Filharmonikus Zenekar, Waltraud Meier, a Concentus Musicus Wien, Paavo Järvi és Rolando Villazón is fellép a Müpa 2019/20-as évadában.