Klasszikus

Ezt vitte volna magával Hitler egy lakatlan szigetre

2016.02.25. 12:32
Ajánlom
Adolf Hitler lemezkollekciója meglepő címekkel sokkolta a kutatókat 2007-ben. A gyűjteményből az derült ki, hogy a náci diktátor kedvelte a rendszer által üldözött, zsidó és orosz előadókat és zeneszerzőket is. A listáról öt felvételt válogattunk.
Beethoven: e-moll zongoraszonáta op. 90, No. 27 – Km.: Artur Schnabel
Wagner: A bolygó hollandi - nyitány - Bayreuthi Szimfonikus Zenekar; vez.: Tietjen Heinz
Muszorgszkij: Borisz Godunov – Borisz halála – Km.: Fjodor Saljapin
Csajkovszkij: D-dúr hegedűverseny, op. 35 - Km.: Bronisław Huberman
Mozart: a-moll zongoraszonáta, No. 8, K. 310 - Km.: Artur Schnabel
Artur-Schnabel

Artur-Schnabel

Artur Schnabel 1882. április 17-én született osztrák zongoraművész és zeneszerző. Theodor Leschetizkynél tanult Bécsben. 1925-33 a berlini Állami Akadémián tanított, ahol mesterkurzusai óriási elismerést hoztak számára. Úttörő szerepe volt az akkoriban mellőzött Schubert-szonáták és Beethoven-művek népszerűsítésében. 1939 után New Yorkban élt, később visszatért Európába. Különösen jelentős volt mint Beethoven, Schubert és Brahms műveinek előadója. Zeneszerzőként néhány művében Schönberg hatására egészen az atonalitásig eljut. Művei: Szimfónia (1940; Zongoraverseny; Zongorás kvintett (1916); Vonósnégyesek; Hegedűszonáta (1935); 1-1 szólószonáta hegedűre, gordonkára.
bronislaw-huberman

bronislaw-huberman



Bronislaw Huberman 1882-ben született a lengyelországi Czestochowában.A nácik hatalomra jutása után Huberman visszautasította Wilhelm Furtwängler koncertmeghívásait, és nyílt levélben fordult a német értelmiséghez, kérve, hogy a fontos értékeket ne hagyják veszni.Az Anschluss előtt, 1937-
tietjen-portrait59

tietjen-portrait59

ben Huberman elhagyta Bécset, és Svájcba menekült. Egy évvel később repülőgép-balesetet szenvedett Szumátrán, eltörte a bal csuklóját és két ujját, ami szólókarrierje végét jelentette, hiába képezte át magát jobb kézre. A svájci Corsier-sur-Vevey- ben hunyt el 64 éves korában, 1947-ben.

Heinz Tietjen német karmester és zenei producer 1881. június 24-én született Marokkóban.Pályafutását huszonhárom évesen a Trieri Operában kezdte, amelynek 1907-től igazgatója. 1919-22 között Saarbrückenben és Wrocławban is igazgatói pozíciót töltött be. A berlini operához 1925-ben került. 1931-44 között a Bayreuthi Ünnepi Játékok művészeti igazgatójaként működött. 1948-ban tért vissza Berlinbe, majd 1955-től az új hamburgi Nemzeti Opera igazgatói posztját vállalta el. 1967-ben hunyt el Baden-Badenben.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.