Klasszikus

Fájdalom nélkül nincs modernizálás

2005.07.27. 00:00
Ajánlom
Augusztus elsejétől új csapat vezeti a Magyar Állami Operaházat: a főigazgató Hegyi Árpád Jutocsa, a művészeti igazgató Kesselyák Gergely, stratégiai direktor Müller Péter Sziámi. Az új team blokkrendszerben játszik majd, de csak a 2006-2007-es évadtól.

- Nemrég azt hallottam, olyan az Operaházat vezetni, mint egy nő vállalkozása, aki meg akar menteni egy drogos vagy alkoholista férfit.

- Lehet, hogy nagyképű választ fogok adni, de a munkatársaimmal úgy éreztük, hogy vállalkozhatunk erre, mert megfelelően felkészült a csapat, ismerjük a problémát a gyökeréig, ráadásul zenésszínház-vezetéssel foglalkoztunk világéletükben. Amikor elkezdtünk morfondírozni Gergővel és Müller Péter Sziámival erről, egyértelművé vált, hogy fel tudunk építeni egy olyan szisztémát, amellyel a fenntartó által kért költséghatékonyabb működést, valamint a minőség emelését megvalósíthatjuk.

- Eddig megkérdőjelezhető volt a nívó?

- A jelenlegi ideges repertoárrendszer már nemigen működik Európában. Nem megy, hogy a zenekar előző nap valami mást játszott, a szólista más próbált, azt is csak díszletjelzésben, a világosító azt sem tudja, hol vannak a jelek. A jobb előadáshoz az kell, hogy egyetlen csapat legalább egy hétig, együtt próbáljon. A mi rendszerünk így működik: egy hét próba, majd előadások egy hétig. Ez a blokkrendszer. A blokk elején a műszak felállítja a díszletet, a blokk végén lebontja. Ez a rendszer költségtakarékos és szakmai-művészi minőséget preferál.

- Említették a sajtótájékoztatón, hogy az új felállásban lesz három zenekar és kórus. Mi alapján lehet egyikbe, másikba kerülni?

- Az Operához és az Erkelhez három komplett zenekar és énekkar kell, ez a három-három társaság kiállítható a mostani teljes zenekarból és énekkarból.

- A modernizációjuk fő eleme a blokkrendszer, ezzel állítólag több száz milliót spórolhatnak. Felteszem azért, mert hetente két napot egyáltalán nem játszanak. Hétfő szünnap, kedden díszletet építenek.

- Hétfőn lesznek filharmóniai koncertek, a Filharmóniai Társaság zenekarát mindenképpen támogatni akarom. Közalkalmazotti intézményként ki kell adnunk két szabadnapot, ebből az egyik a hétfő.

- Megengedheti magának az Operaház, hogy zárva legyen?

- Nézzen körül a világban! A Chicagói Opera havi 10-15 előadást játszik.

- Ön szerint hat egymás utáni Tannhäuserre van közönség?

- A hazai közönség egy évadban úgy négy-öt Tannhäuser-előadásra töltené meg a házat. Fájdalom, ezt a négy-öt előadást mi egy blokkban játsszuk. Ennyi "fájdalmat" el kell viselnie a nézőknek, cserébe minőségibb előadásokat és korszerűen működő, költséghatékony játékrendet honosítunk meg, vagyis a rendelkezésre álló állami támogatást racionálisan használjuk föl. Újszerű marketingstratégiával el kell érnünk, hogy a néző megértse és megszokja: ha a Tannhäusert akarja látni, azt évente egy hétig teheti meg.

- Említettek szenior szereposztást is, ahol már nem a csúcsformában lévő énekesekkel játszanák az előadásokat. Nem túl nagy lutri?

- Az idősebb nézők lassan elfogadják az új sztárokat, de sokuk kedvence egy-egy olyan énekes, aki pályája alkonyára érkezett. Őket már túlzás lenne sorozatban beosztani, de egy- egy vasárnap délelőtti előadáson lelkes közönségük lesz. Közalkalmazotti státusuk ugyan megszűnik, operai tagságuk nem, jövedelmüket garantáljuk. Ezzel párhuzamosan kihozunk junior-szereposztásokat is, a pályakezdő tehetségeknek.

- A csapatukban benne van a korábbi főzeneigazgató, Petrovics Emil és az ügyvezető Závecz Ferenc. Azért, hogy ne kelljen nekik végkielégítést fizetni?

- Egyértelmű volt, hogy a belső reformok iránt elkötelezett Závecz Ferenc egyik első számú munkatársam marad. A 2005-2006-os, átmeneti szezont még a korábbi vezetés, Szinetár Miklós és Petrovics Emil tervezte meg, természetes tehát, hogy főzeneigazgatóként Petrovics feleljen ennek a szezonnak a zeneigazgatói lebonyolításáért. A 2006-2007-es évadtól - amikor már teljes egészében mi tervezzük meg a szezont -, a főzeneigazgatói és a művészeti igazgatói poszt egybeolvad és ezt a posztot Kesselyák Gergely tölti be. Ekkorra már Kovalik Balázst szeretném felkérni főrendezőnek.

- És rohan az önök csapatába?

- Kovalik az egyik legjelentősebb operarendező az országban. Mikor felhívtuk, már egy másik csapattal pályázott, de örömmel vette, hogy beírjuk a nevét a pályázatunkba. Kesselyák neve is vagy három másik jelöltnél szerepelt, mint főzeneigazgató.

- Nem rettent meg, mekkora tartozásai vannak az Operaháznak, és ezt nem fizeti ki a minisztérium?

- Ez az egész csak rémhír, nincsenek lejárt köztartozásai az Operának. Az éves kiadási és a bevételi terv között van egy rés. A régi vezetés több kiadást tervezett, mint amennyi a színház bevétele. Mi egyensúlyi költségvetést tervezünk az Operaházban, amelynek következtében megszűnik a hiány.

- Akkor önnek nem mondta Bozóki András miniszter, hogy vannak adósságok?

- A pályázati dokumentációban pontos képet kaptunk az Operaház gazdasági helyzetéről. Ennek függvényében terveztünk egyensúlyi költségvetést.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hollywood

Gustavo Dudamel csillagot kapott a Hollywoodi Hírességek Sétányán

Ráadásul John Williams azt mondta rá, hogy egy géniusz.
Klasszikus galéria

Ismerd meg a fényképészt, aki utánozhatatlan fotókat készít klasszikus zenészekről

Vízben ázó cselló, fegyverként használt fagottok, a térben eltévedt vonósnégyes. Nikolaj Lund fotóművészete minden, csak nem unalmas.
Klasszikus hír

Ők kaptak KÓTA-díjat idén

Erdei Péter, Szabó Dénes és Fekete Gyula is KÓTA-díjat kapott. Mutatjuk a teljes listát!
Klasszikus hír

Lajtha-díjjal tüntették ki Balog József zongoraművészt

Balog József zongoraművész vehette át a Lajtha László Alapítvány Kuratóriumának díját a magyar kultúra napján Budapesten, a Bartók Rádió Lajtha-emlékkoncertjén.
Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.