Klasszikus

Fájdalom nélkül nincs modernizálás

2005.07.27. 00:00
Ajánlom
Augusztus elsejétől új csapat vezeti a Magyar Állami Operaházat: a főigazgató Hegyi Árpád Jutocsa, a művészeti igazgató Kesselyák Gergely, stratégiai direktor Müller Péter Sziámi. Az új team blokkrendszerben játszik majd, de csak a 2006-2007-es évadtól.

- Nemrég azt hallottam, olyan az Operaházat vezetni, mint egy nő vállalkozása, aki meg akar menteni egy drogos vagy alkoholista férfit.

- Lehet, hogy nagyképű választ fogok adni, de a munkatársaimmal úgy éreztük, hogy vállalkozhatunk erre, mert megfelelően felkészült a csapat, ismerjük a problémát a gyökeréig, ráadásul zenésszínház-vezetéssel foglalkoztunk világéletükben. Amikor elkezdtünk morfondírozni Gergővel és Müller Péter Sziámival erről, egyértelművé vált, hogy fel tudunk építeni egy olyan szisztémát, amellyel a fenntartó által kért költséghatékonyabb működést, valamint a minőség emelését megvalósíthatjuk.

- Eddig megkérdőjelezhető volt a nívó?

- A jelenlegi ideges repertoárrendszer már nemigen működik Európában. Nem megy, hogy a zenekar előző nap valami mást játszott, a szólista más próbált, azt is csak díszletjelzésben, a világosító azt sem tudja, hol vannak a jelek. A jobb előadáshoz az kell, hogy egyetlen csapat legalább egy hétig, együtt próbáljon. A mi rendszerünk így működik: egy hét próba, majd előadások egy hétig. Ez a blokkrendszer. A blokk elején a műszak felállítja a díszletet, a blokk végén lebontja. Ez a rendszer költségtakarékos és szakmai-művészi minőséget preferál.

- Említették a sajtótájékoztatón, hogy az új felállásban lesz három zenekar és kórus. Mi alapján lehet egyikbe, másikba kerülni?

- Az Operához és az Erkelhez három komplett zenekar és énekkar kell, ez a három-három társaság kiállítható a mostani teljes zenekarból és énekkarból.

- A modernizációjuk fő eleme a blokkrendszer, ezzel állítólag több száz milliót spórolhatnak. Felteszem azért, mert hetente két napot egyáltalán nem játszanak. Hétfő szünnap, kedden díszletet építenek.

- Hétfőn lesznek filharmóniai koncertek, a Filharmóniai Társaság zenekarát mindenképpen támogatni akarom. Közalkalmazotti intézményként ki kell adnunk két szabadnapot, ebből az egyik a hétfő.

- Megengedheti magának az Operaház, hogy zárva legyen?

- Nézzen körül a világban! A Chicagói Opera havi 10-15 előadást játszik.

- Ön szerint hat egymás utáni Tannhäuserre van közönség?

- A hazai közönség egy évadban úgy négy-öt Tannhäuser-előadásra töltené meg a házat. Fájdalom, ezt a négy-öt előadást mi egy blokkban játsszuk. Ennyi "fájdalmat" el kell viselnie a nézőknek, cserébe minőségibb előadásokat és korszerűen működő, költséghatékony játékrendet honosítunk meg, vagyis a rendelkezésre álló állami támogatást racionálisan használjuk föl. Újszerű marketingstratégiával el kell érnünk, hogy a néző megértse és megszokja: ha a Tannhäusert akarja látni, azt évente egy hétig teheti meg.

- Említettek szenior szereposztást is, ahol már nem a csúcsformában lévő énekesekkel játszanák az előadásokat. Nem túl nagy lutri?

- Az idősebb nézők lassan elfogadják az új sztárokat, de sokuk kedvence egy-egy olyan énekes, aki pályája alkonyára érkezett. Őket már túlzás lenne sorozatban beosztani, de egy- egy vasárnap délelőtti előadáson lelkes közönségük lesz. Közalkalmazotti státusuk ugyan megszűnik, operai tagságuk nem, jövedelmüket garantáljuk. Ezzel párhuzamosan kihozunk junior-szereposztásokat is, a pályakezdő tehetségeknek.

- A csapatukban benne van a korábbi főzeneigazgató, Petrovics Emil és az ügyvezető Závecz Ferenc. Azért, hogy ne kelljen nekik végkielégítést fizetni?

- Egyértelmű volt, hogy a belső reformok iránt elkötelezett Závecz Ferenc egyik első számú munkatársam marad. A 2005-2006-os, átmeneti szezont még a korábbi vezetés, Szinetár Miklós és Petrovics Emil tervezte meg, természetes tehát, hogy főzeneigazgatóként Petrovics feleljen ennek a szezonnak a zeneigazgatói lebonyolításáért. A 2006-2007-es évadtól - amikor már teljes egészében mi tervezzük meg a szezont -, a főzeneigazgatói és a művészeti igazgatói poszt egybeolvad és ezt a posztot Kesselyák Gergely tölti be. Ekkorra már Kovalik Balázst szeretném felkérni főrendezőnek.

- És rohan az önök csapatába?

- Kovalik az egyik legjelentősebb operarendező az országban. Mikor felhívtuk, már egy másik csapattal pályázott, de örömmel vette, hogy beírjuk a nevét a pályázatunkba. Kesselyák neve is vagy három másik jelöltnél szerepelt, mint főzeneigazgató.

- Nem rettent meg, mekkora tartozásai vannak az Operaháznak, és ezt nem fizeti ki a minisztérium?

- Ez az egész csak rémhír, nincsenek lejárt köztartozásai az Operának. Az éves kiadási és a bevételi terv között van egy rés. A régi vezetés több kiadást tervezett, mint amennyi a színház bevétele. Mi egyensúlyi költségvetést tervezünk az Operaházban, amelynek következtében megszűnik a hiány.

- Akkor önnek nem mondta Bozóki András miniszter, hogy vannak adósságok?

- A pályázati dokumentációban pontos képet kaptunk az Operaház gazdasági helyzetéről. Ennek függvényében terveztünk egyensúlyi költségvetést.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ismét tehetséges fiataloké az Óbudai Társaskör színpada

Gitármuzsika, az év fiatal jazz-zenészei és olaszmánia Óbudán.
Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.