Klasszikus

Fakó, füstös alt

2004.05.19. 00:00
Ajánlom
Norah Jones a bécsi Austria Centerben Pontosan a kinyomtatott időpontban belibbent a színpadra, kedvesen integetett, hozzá bájosan mosolygott, majd leült a zongorához, és minden különösebb felhajtás nélkül belekezdett a Cold, Cold Heartba.

Két éve, New Orleansban – mint a róla kiadott DVD-n jól látható – még meglehetősen feszélyezve tette mindezt, szinte sütött róla a lámpaláz és a zavarodottság, hogy emberek ilyen tömegekben és ilyen intenzitással szeretik azt, amit csinál. Vasárnap este a bécsi Austria Centerben viszont már egy, az elmúlt évek turnéin és médiaszereplésein lelkileg megerősödött és a reflektorfényhez kívánatos mértékben hozzászokott lány bűvölte el a közönséget.

Két év alatt a most huszonöt éves Norah Jones körül persze nagyot pörgött a lemezipar, ismeretlen tehetségből – aki amúgy Ravi Shankar és egy amerikai aszszony leánya – több ezer fős csarnokokat megtöltő világsztárt turbóztak belőle, igaz, nem érdemtelenül. A 2000 októberében rögzített első demók hallatán azonnal leszerződtette őt az egyik legnevesebb amerikai dzsesszkiadó, a Blue Note, és a 2002 tavaszán megjelentetett debütáló nagylemeze (Come Away With Me) még a legelszántabb marketingesek legmerészebb álmát is felülmúló sikert aratott. Eddig több mint tizennyolcmillió példányban kelt el, hosszú hónapokig uralta az amerikai dzsesszlistákat, a média általában felsőfokon beszélt/írt róla, s Jones tavaly végül nyolc Grammy-díjat söpörhetett be érte.

Pedig hát igazán nem is dzsessz volt az, amit rajta énekelt, inkább dzsesszbe mártogatott popzene, erős folkos, bluesos, countrys hatásokkal. Amelyben nem is a dalok vagy maga a produkció az, ami a leginkább megragadta a hallgatót, sokkal inkább Jones fakó, enyhén füstös és rekedtes altja. Ennek a hangnak viszont valóban nincs párja, olyan száraz és bársonyos egyszerre, ráadásul gazdája elképesztő természetességgel használja.

Jones amúgy egyáltalán nem az a sztáralkat, inkább bájos, visszahúzódó kislány, aki mostanra elfogadta, hogy jó időre vége klubozásnak, kávéházi örömzenélésnek. Mostantól nem ötven, inkább ötszáz, sőt időnként ötezer ember előtt kell játszania. Ha nehezen is áll rá, de a fontosabb lapoknak interjút illik adnia, plusz David Lettermannel, Jon Stewarttal és más sztárműsorvezetőkkel paroláznia. És nincs mese, az idén márciusban megjelent új nagylemezével (Feels Like Home) nagyszabású európai és amerikai turnéra kell indulnia. A sorozat első estjét még április 17-én Dublinban adta, a vasárnapi bécsi már a huszadik volt a sorban, június végéig közel ugyanennyi vár rá, majd augusztus végén Bostonban indul a novemberig tartó amerikai szakasz.

A bécsi Austria Centerben tehát már a rekfektorfényhez hozzászokott Norah Jones állt ki a színpadra, és hódította meg apró termetével, de annál magával ragadóbb hangjával az egybegyűlteket. A lemezekről megismert csapat mostanra teljesen egybeérett, és az énekesnő-zongorista habitusához és előadói stílusához tökéletesen illő, visszafogott zenei kíséretet nyújtott. És a végén Jones pontosan úgy ment, ahogyan érkezett: pontban másfél órával a kezdés után felállt a zongorától, kedvesen integetett, majd kilibbent a színpadról.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Tánc

Cáfolja a megszűnésről szóló hírt az Experidance

A társulat ma adott ki sajtónyilatkozatot, melyben „egyértelműen és határozottan visszautasítják” azt a hírt, mely szerint feloszlanának.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Klasszikus london

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Klasszikus lemez

Egy orgonista New Yorkban: Megjelent Karosi Bálint új szerzői lemeze

Az albumon Anastasia Razvalyaeva, Szalai András, Környei Miklós és az Anima Musicae játéka is hallható.
Klasszikus hír

Bársony László brácsaművész kapta idén a Weiner Leó-emlékdíjat

Az elismerést azok a kiváló zeneművészek és -tanárok kaphatják, akik Weiner Leó szellemében fejtették ki sok évtizeden át odaadó és eredményes művészi-tanári munkásságukat.