Klasszikus

Fakulás nélkül

2005.05.16. 00:00
Ajánlom
„Azok, aki ismernek, tudják, hogy én egész életemben ilyen zenét csináltam. Persze mindig lesznek olyanok, akik számon kérik Stevie Wonderen, hogy miért utánozza Jamiroquai-t.” – nyilatkozta Marc Moulin 2001-ben megjelent, nagy feltűnést keltő és hatalmas sikert aratott lemeze, a Top Secret védelmében. Azokra a vádakra reagált ezzel, amelyek szerint a nehezen besorolható műfajú acid jazznek, electropopnak, funkynak és ki tudja még mi minden másnak keverékét hordozó koronggal Moulin csak az ezredfordulón oly népszerű electro-jazz divathullámát lovagolta meg.

Most, hogy a Blue Note újra kiadta a 30 évvel ezelőtt megjelent Sam’ Suffy című lemezét, bármelyik jazztörténeti hatáskörrel rendelkező bíróság felmentheti e vádak alól Moulint, hiszen ő nem meglovagolta ezeket a divathullámokat, hanem megteremtette. Mégpedig többek között éppen az 1975-ös Sam’ Suffy-val, mely hangzásában és szellemiségében is megállja a helyét bármelyik progresszív s a könnyebb műfajoktól nem idegenkedő mai jazz- vagy DJ-guru lemezével szemben.

A gyűjtők, Moulin-rajongók és lemezlovasok számára megjelenése óta elérhetetlen album az azóta felnőtt generáció számára revelációként fog hatni: az rendben van, hogy egy újszülöttnek minden groove új, de miként lehetséges, hogy 30 éve is eszébe juthatott az embereknek ilyesmi? Az aszimmetrikus ritmikájú Le Saule vagy a Beau Galop lüktetésétől bármelyik mai ínyenc-DJ megnyalja majd mind a tíz ujját, az ötrészes, több mint húszperces Tohubohu pedig nem csak Richard Rousselet nagyszerű szárnykürt-szólóitól, Jasper Van' T Hof érzékeny elektromos-zongora játékától és Bruno Castellucci biztos hátteret adó dobolásától válik a lemez legizgalmasabb darabjává, hanem a kollektív improvizáció szabadságától és a jazzben talán először alkalmazott „musique concrète” különleges hangzásaitól. A zajokat és természeti hangokat a zene részévé tevő, 1950-es évekbeli kortárszenei irányzat alapítói talán nem gondoltak arra, hogy negyed századdal később eszébe fog jutni valakinek eredményeiket a jazz és a tánczene területén is kamatoztatni, de hát Moulin nem lenne Moulin, ha nem járna mindig valami különlegesség a fejében.

S hogy aztán e különlegességek némelyike divattá vált, azért ő a legkevésbé hibáztatható. Jazztörténeti előadások talán nem a Sam’ Suffy-t fogják kiemelni mint a ’70-es évek legfontosabb lemezét, de értékét jelzi, hogy az azóta eltelt három évtizedben semmit nem fakult a frissessége, ami azt jelenti, hogy ma is kifejezetten jó hallgatni. Ez pedig egy zene esetében nem utolsó szempont.

Programkereső

Legolvasottabb

Zenés színház

Kiemelkedő alkotókat díjaztak a Magyar Operett Napján

A hagyományokhoz híven idén is átadták a Budapesti Operettszínházban az évad legjobb musical- és operettszínészének járó kitüntetéseket, valamint díjazták a legígéretesebb pályakezdőt. Emellett elismerést adott át a Musica Hungarica Kiadó képviseletében Éliás Tibor, a kiadó alapítója is.
Klasszikus

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Vizuál

„Ég a napmelegtől a kopár szík sarja” – Online nézhető Jankovics Marcell Toldi-sorozata

A Duna Televízió vetítéssorozatát követően a Médiaklikk oldalra költözött Jankovics Marcell nagyszabású, utolsó animációs sorozata, a Toldi. Az Arany János eposzából készült, festői látványvilágú animációs film igazi mestermű, amelyből már készül az egész estés változat is. 
Klasszikus

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Zenés színház

Traumatikus elbeszélések

Vajda Gergely Fuharosok című, Esterházy Péter regényéből készült operáját és George Benjamin Into the Little Hill című művét játszották egyetlen este, október 21-én a Liszt Ünnepen, a Müpában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Lájkszámot a vérképleletbe

A Zeneakadémia Kamarazene Tanszékének vezetője. Szólistaként megfordult Európa rangos koncerttermeiben, bemutatkozott Tokióban, Moszkvában, New Yorkban; turnézott Indiában; Vietnámban pedig az első magyar muzsikus volt, aki megszólaltatta Bartók műveit. A Liszt-díjas zongoraművésszel, Fülei Balázzsal, Liszt Ferenc születésének napján, október 22-én beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Az ítélet harsonái – emlékezés Verdi gyászmiséjével

Halottak napjához közeledve Verdi nagyszabású gyászmiséjét, a Requiemet adja elő a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar a Müpában, a fiatal olasz karmester, Giacomo Sagripanti vezényletével.
Klasszikus videó

Kivételes az akusztikája az üvegfalú Magyar Zene Házának – VIDEÓ

Hamarosan a közönség előtt is megnyitja kapuit a Magyar Zene Háza, melyben a napokban lezajlott az akusztikai tesztelés és eredmények minden elképzelést felülmúltak.
Klasszikus interjú

Minden hangjegy közös érdek – interjú Kelemen Barnabással és Keller Andrással

Az ’56-os forradalom évfordulóján egész napos programmal tiszteleg a hősök előtt a Concerto Budapest. A Magyar Kincsek Ünnepén olyan zeneművek is elhangoznak, amelyekkel máskor nemigen lehet találkozni. Az érdeklődőket pedig talán kellemes meglepetésként éri, milyen gazdag a zeneirodalmunk.
Klasszikus ajánló

Díjnyertes női zeneszerzők az Óbudai Danubia Zenekar műsorán

Missy Mazzoli és Dobrinka Tabakova műve is szerepel azon a Zeneakadémiai koncerten, melynek karmestere és brácsaszólistája az Óbudai Danubia Zenekar visszatérő vendége, Maxim Rysanov lesz.