Klasszikus

Fakulás nélkül

2005.05.16. 00:00
Ajánlom
„Azok, aki ismernek, tudják, hogy én egész életemben ilyen zenét csináltam. Persze mindig lesznek olyanok, akik számon kérik Stevie Wonderen, hogy miért utánozza Jamiroquai-t.” – nyilatkozta Marc Moulin 2001-ben megjelent, nagy feltűnést keltő és hatalmas sikert aratott lemeze, a Top Secret védelmében. Azokra a vádakra reagált ezzel, amelyek szerint a nehezen besorolható műfajú acid jazznek, electropopnak, funkynak és ki tudja még mi minden másnak keverékét hordozó koronggal Moulin csak az ezredfordulón oly népszerű electro-jazz divathullámát lovagolta meg.

Most, hogy a Blue Note újra kiadta a 30 évvel ezelőtt megjelent Sam’ Suffy című lemezét, bármelyik jazztörténeti hatáskörrel rendelkező bíróság felmentheti e vádak alól Moulint, hiszen ő nem meglovagolta ezeket a divathullámokat, hanem megteremtette. Mégpedig többek között éppen az 1975-ös Sam’ Suffy-val, mely hangzásában és szellemiségében is megállja a helyét bármelyik progresszív s a könnyebb műfajoktól nem idegenkedő mai jazz- vagy DJ-guru lemezével szemben.

A gyűjtők, Moulin-rajongók és lemezlovasok számára megjelenése óta elérhetetlen album az azóta felnőtt generáció számára revelációként fog hatni: az rendben van, hogy egy újszülöttnek minden groove új, de miként lehetséges, hogy 30 éve is eszébe juthatott az embereknek ilyesmi? Az aszimmetrikus ritmikájú Le Saule vagy a Beau Galop lüktetésétől bármelyik mai ínyenc-DJ megnyalja majd mind a tíz ujját, az ötrészes, több mint húszperces Tohubohu pedig nem csak Richard Rousselet nagyszerű szárnykürt-szólóitól, Jasper Van' T Hof érzékeny elektromos-zongora játékától és Bruno Castellucci biztos hátteret adó dobolásától válik a lemez legizgalmasabb darabjává, hanem a kollektív improvizáció szabadságától és a jazzben talán először alkalmazott „musique concrète” különleges hangzásaitól. A zajokat és természeti hangokat a zene részévé tevő, 1950-es évekbeli kortárszenei irányzat alapítói talán nem gondoltak arra, hogy negyed századdal később eszébe fog jutni valakinek eredményeiket a jazz és a tánczene területén is kamatoztatni, de hát Moulin nem lenne Moulin, ha nem járna mindig valami különlegesség a fejében.

S hogy aztán e különlegességek némelyike divattá vált, azért ő a legkevésbé hibáztatható. Jazztörténeti előadások talán nem a Sam’ Suffy-t fogják kiemelni mint a ’70-es évek legfontosabb lemezét, de értékét jelzi, hogy az azóta eltelt három évtizedben semmit nem fakult a frissessége, ami azt jelenti, hogy ma is kifejezetten jó hallgatni. Ez pedig egy zene esetében nem utolsó szempont.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Átadták a legjobb magyar filmelőzetesnek járó díjakat

Az idei Arany Blende a zsűri szavazatai szerint A létezés eufóriája-trailerhez került, míg a közönségdíj az Apró mesék előzeteséé lett. Mutatjuk a nyertes videókat!
Vizuál

Angyallal a vállán – Hajduk Károly a Kult50-ben

Hisz benne Hajduk Károly, hogy a színész, amikor valami igazán lényegit érez meg szerepében, akkortól az a nehezen megmagyarázható „valami” kisangyalként ül a vállán, és játéka minden egyes pillanatában a fülébe sugdos. Hajduk Károly alakítását látva, minden bizonnyal ezt a segítséget is megkapta, amikor az Akik maradtak című, számtalan rangos elismerést begyűjtő film főszerepét forgatta.
Vizuál

Akár telefonról is bejárhatóak a Nyitott Műhelyek az idei Budapest Design Weeken

Online cukorvirág-készítés, környezettudatos esőkabát előállítás, vicces kerámiák vagy kézműves cipők műhelytitkai. Az idei Design Hét félig a netre költözött, így a nyitott műhelyekbe akár otthonról is bepillanthatunk! Mutatjuk, hogyan!
Színház

Kiosztották a MOST FESZT díjait

A legjobb monodrámát, stúdiószínházi előadást és a legjobb alakítást ismerte el a zsűri, de a közönségzsűri is osztott ki díjat.
Klasszikus

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Kocsis Zoltán Emlékházat hoznak létre Budafokon

A 2016-ban elhunyt zongoraművész-karmester egykori lakóhelyén, a XXII. kerületben jön létre az emlékház több mint félmilliárd forintból.
Klasszikus hír

Arany Oroszlánt nyert a Concerto Budapest koncertfilmje Velencében

Szabó Stein Imre koncertfilmjét díjazták a Velencei TV Fesztiválon, amely májusban debütált a Mezzo TV-n. A Concerto Budapest és Gidon Kremer közös hangversenyét örökítette meg a felvétel.
Klasszikus hír

Kelemen Barnabás és Kokas Katalin a Gramophone díjazottjai között

Kihirdették a rangos brit zenei szaklap 2020-as győzteseit.
Klasszikus magazin

Olyan volt a teste, mint egy sámándob – 75 éve hunyt el Bartók Béla

Halála után három emberöltővel felidézzük Bartók utolsó éveit, és beleolvasunk Yehudi Menuhin nekrológjába. A zeneszerző iskolákat teremtett, hatalmas örökséget hagyott, amely egyszerre öröm és teher.
Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.