Klasszikus

Fantasztikus francia

2009.03.30. 00:00
Ajánlom
Philippe Jaroussky kétségtelenül minden idők egyik legnagyszerűbb kontratenorja. A fiatal, francia énekes eredetileg ugyan hegedűsként kezdte zenei pályafutását, de már tíz éve a világ operaszínpadainak sztárja, akinek gyönyörű, szokatlanul színgazdag és fényes hangja, valamint a 17-18. századi vokális repertoár elmélyült ismeretéről tanúskodó programjai valószínűleg több rajongót nyertek meg a régi zene ügyének az utóbbi években, mint több fesztivál együttvéve.

A Budapesti Tavaszi Fesztiválra ennek ellenére nem barokk kompozíciókkal érkezett. Március 28-i, zeneakadémiai fellépésének műsorát – a közönségben eleinte némi tagadhatatlan idegenkedést keltve, de a Händel- és Vivaldi-operák utáni sóvárgást pillanatok alatt elsöpörve – a 19. század második felének francia dalaiból, Dupont, Chausson, Saint-Saëns, Fauré, Massenet, Franck, a venezuelai születésű Reynaldo Hahn, a belga Guillaume Lekeu és a századfordulón különösen angolszász területeken nagy népszerűségnek örvendő Cécile Chaminade műveiből válogatta össze. A Magyarországon ritkán hallható alkotások erőteljes drámaiságot és naiv derűt egyaránt nélkülöző, lebegő hangulatképekből álló csokra önmagában is friss és egyedi benyomásokat ébresztett volna, a szokatlan szellemi kaland érdekességét azonban sokszorosára növelte Jaroussky lenyűgözően szép és elképzelhetetlenül hajlékony hangja, amely annak ellenére, hogy távolabb már nem is állhatna a korszak vokális ideálképétől, rendkívül finoman emelte ki a szimbolista költemények valószerűtlenségét.

Az énekes tökéletesre csiszolt, sziporkázó koloratúrákhoz szokott technikáját ugyan elsősorban a ráadásokban élvezhette a közönség (egy esetben a tenor és a kontratenor Jaroussky még párbeszédbe is elegyedett önmagával, váratlan virtuozitással váltogatva a két hangfekvést és hangképzési módot), előadásmódjának Bartolit idéző, áradó lendülete és káprázatos változatossága azonban az egész estét uralta. Kifejezőeszközeinek végtelen bősége apró részletekben nyilvánult meg: az egyetlen egy hangon felvillanó, a harmóniai váltásokra reagálva elszíneződő árnyalatok gazdagságában, a szenvedélyes energiáktól fűtött, telten és dúsan csillogó hang bársonyosan fátyolossá váló, megindító puhasággal elvékonyodó hajlításaiban, elbűvölően játékos ötletek burjánzásában és a melankolikus dallamívek szinte rezzenéstelen nyugalmában. Jaroussky ráadásul olyan könnyed természetességgel valósította meg mindezt, mintha számára az egész játék volna csupán, olyasmi, ami semmiféle erőfeszítést, koncentrált munkát nem igényel.

A zongorista, Jérôme Ducros érzékeny kamarazenésznek és rátermett kísérőnek bizonyult. Noha erőteljesebb hangsúlyai és energikus forte passzázsai időnként kissé darabosra sikerültek, tempóingadozásai, értelmező agogikái, hangszínválasztásai nagyszerűen simultak az énekszólam kackiás spanyol kolorittal hódító elemeihez csakúgy, mint a pasztelltónusok álomszerűségéhez. A felejthetetlen hangverseny végén a közönség lelkesen ünnepelte mindkét művészt, reménykedve, hogy sokszor és sokféle műsorral térnek még vissza a jövőben.

(2009. március 28. 19:30 Zeneakadémia Nagyterem (Budapest) - Francia melódiák − Philippe Jaroussky (ének); km.: Jérome Ducros (zongora); Massenet, Lekeu, Fauré, Chaminade, Chausson és Hahn művei)

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Zenés színház

Oszvald Marika: „Semmi ok az aggodalomra, jó idők járnak az operettre”

A Halhatatlanok Társulatának tagja, Kossuth- és Jászai-díjas, és cigánykerekeiről azok is ismerik, akik nem járnak operettbe. Oszvald Marika a budavári gálakoncertről, és arról is beszélt, hogy kell-e félteni az operett műfaját.
Klasszikus

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.
Klasszikus

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Plusz

A balatonfüredi Anna-bál mítosza és a valóság

Szombaton 193. alkalommal rendezik meg a balatonfüredi Anna-bált, aminek névadó kisasszonyát lehet, hogy nem is Annának hívták.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus videó

Ismerkedj meg a zongoristával, aki elefántoknak játszik klasszikusokat!

Vagy legalábbis az egyik biztosan. Ez derül ki abból a videóból, amelyet egy kalandos életű koncertzongorista osztott meg.
Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.