Klasszikus

Fáradt, öregedő maestro

2005.07.12. 00:00
Ajánlom
Négyszer néztem végig két nap alatt a West Side Story-videót, ami önmagában nem olyan nagy szám, de ha hozzáteszem, hogy mind a négyszer elszomorodtam, amikor a végéhez közeledett a felvétel, és hogy az egészet nem (én sem) most látom először, akkor talán mégis jelent valamit. Igen, ez az a film - DVD-n, újra kiadva -, amelyet annak idején leadott a Magyar Televízió is. Leonard Bernstein vezényli legismertebb művét. Lassan ötvenéves a darab, több mint húszéves a felvétel, tizenöt éve halott a karmester. Őt idézve: a maga furcsa, kicsi módján már klasszikus.

Valóban az. Jelenetei elevenek, az ember Bernsteinnel együtt mondja, hogy G-dúrba mentél F-dúr helyett, együtt tesszük keresztbe az ujjunkat a zenei rendező John McClure-ral, amikor Carreras énekel, és amikor megint elrontja, együtt mondjuk, hogy "shit", és negyedszerre, húszadszorra is lehet azon röhögni, amikor Bernstein a kamerába mondja: "Ez a lemezfelvétel. Akit ma látnak, egy fáradt, öregedő maestro, bezzeg aki tegnap itt volt, az, na jó, egy fáradt, öregedő maestro volt, de talán kevésbé fáradt és kevésbé öregedő." És van, ami változik. Húsz évvel ezelőtt, Kiri te Kanawa feltétlen híveként Bernstein mellett csakis róla szólt a film. Ma látom azt is, magabiztossága mellett mennyire zárt a nő, ahogy zsebre tett kézzel, teljes visszafogottsággal, kissé hűvös profiként végzi a dolgát. De ma többet jelent az azóta elhunyt Tatiana Troyanos vérbősége, nyitottsága, ahogy kidülledt szemmel, nagy hangon, bolondul énekel. Ma imponál José Carreras, mert meg meri mutatni esendő tenorságát, világsztárként is betojt kisfiú, aki miatt nem lehet haladni, mert nem érzi a ritmust, rossz az angol kiejtése, és persze: G-dúrba megy F-dúr helyett. Vagy fordítva.

Egyszerű tanulság, hogy aki nem látta még a filmet, és megengedheti magának, szaladjon le a sarki boltba, és vegye meg a DVD-t. Aki látta, az megteszi biztatás nélkül is. Mert Bernsteint látni sokkal többet jelent, mint csak hallani. A kész felvétel, hiába vezényel a szerző, legalábbis kétséges. Ha van haszna, elsősorban annyi, hogy a Tonightot nyugodtabban veszik föl operaénekesek is a műsorukra. De egyébként kétséges a szereposztás, néha a tempókon is lehet vitatkozni. Már amennyiben érdemes, hiszen ez mégiscsak a West Side Story. Ha a műfaj koronája, akkor is csupán egy musical az ötvenes évekből. Láttunk, hallottunk már egy-két előadást, amely másról sem szólt, csak hogy milyen régi ez a darab.

És van ez a film, amely szerint ennél frissebb zene nem létezik, ahol mindenkit szeretni kell, ahol a kimerült, öregedő maestro minden mozdulata és szeme villanása arról beszél, hogy zene és arról, hogy élet. Amit nézve az ember nem elkeseredik, mert Leonard Bernstein is meghalt, hanem örül, mert élt, mert valami itt maradt belőle. Tudom, hogy nem nagyon eredeti, de mindig ugyanaz a szó jut eszembe: köszönöm.

(The Making of West Side Story - Deutsche Grammophon 1985 -2005)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

A füttyművészet Paganinije: Hacki Tamás 75 éves 

Hacki Tamás füttyművész, a fütyülés Paganinijének is nevezett orvosprofesszor február 18-án lesz hetvenöt éves. 
Zenés színház

Kurtág és a történelem angyala

Zenetörténeti jelentőségű eseménynek számított Kurtág György első operájának premierje 2018. november 15-én. A Samuel Beckett Fin de partie (Végjáték) című drámájából komponált operát a milánói Scalában mutatták be. Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia tanára a műről készülő dokumentumfilm forgatócsoportjának tagjaként jelen volt. Kifaggattuk.
Zenés színház

Trianonról szóló zenés művet keres az Operettszínház

A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház.
Jazz/World

A 88 éves Omara Portuondo fogja beragyogni a tavaszt

A Buena Vista Social Club egykori énekese, a kubai Edith Piafnak is nevezett örökifjú díva május 18-án és 19-én két koncertet is ad a MOM Sportban, Last Kiss turnéja keretében.
Színház

Mennyiért szülnél, anyuci? – új bemutató a FÉMben

Miklós Zsófiával és Kolnai Kovács Gergellyel a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Fém című abszurd drámáját: Miről álmodik a fiatal? Hírnévről, vagy családról?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Klasszikus interjú

„A Kárpát-medencei népzene ihletforrás számomra”

A Bartók Világverseny első helyezése után az Artisjus Junior díját is begyűjtötte Dobos Dániel. A fiatal zeneszerzőt inspirációkról, jövőbeli célokról kérdeztük bemutatkozó interjúnkban.
Klasszikus díj

Dés László és Kurtág György is az Artisjus díjazottai között

Dés László életműdíjat vehetett át, Szabó Tibor (Magna Cum Laude) az év zeneszerzője, Bérczesi Róbert (Hiperkarma) pedig az év szövegírója címet kapta meg az Artisjus 2019-es díjainak átadóján.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör márciusi programjából

Korcsolán Orsolya, Kristóf Réka, az Anima Musicae, Fejérvári Zoltán és a Mini Acoustic Trio koncertjeit ajánlja az Óbudai Társaskör márciusban.