Klasszikus

Fáradt, öregedő maestro

2005.07.12. 00:00
Ajánlom
Négyszer néztem végig két nap alatt a West Side Story-videót, ami önmagában nem olyan nagy szám, de ha hozzáteszem, hogy mind a négyszer elszomorodtam, amikor a végéhez közeledett a felvétel, és hogy az egészet nem (én sem) most látom először, akkor talán mégis jelent valamit. Igen, ez az a film - DVD-n, újra kiadva -, amelyet annak idején leadott a Magyar Televízió is. Leonard Bernstein vezényli legismertebb művét. Lassan ötvenéves a darab, több mint húszéves a felvétel, tizenöt éve halott a karmester. Őt idézve: a maga furcsa, kicsi módján már klasszikus.

Valóban az. Jelenetei elevenek, az ember Bernsteinnel együtt mondja, hogy G-dúrba mentél F-dúr helyett, együtt tesszük keresztbe az ujjunkat a zenei rendező John McClure-ral, amikor Carreras énekel, és amikor megint elrontja, együtt mondjuk, hogy "shit", és negyedszerre, húszadszorra is lehet azon röhögni, amikor Bernstein a kamerába mondja: "Ez a lemezfelvétel. Akit ma látnak, egy fáradt, öregedő maestro, bezzeg aki tegnap itt volt, az, na jó, egy fáradt, öregedő maestro volt, de talán kevésbé fáradt és kevésbé öregedő." És van, ami változik. Húsz évvel ezelőtt, Kiri te Kanawa feltétlen híveként Bernstein mellett csakis róla szólt a film. Ma látom azt is, magabiztossága mellett mennyire zárt a nő, ahogy zsebre tett kézzel, teljes visszafogottsággal, kissé hűvös profiként végzi a dolgát. De ma többet jelent az azóta elhunyt Tatiana Troyanos vérbősége, nyitottsága, ahogy kidülledt szemmel, nagy hangon, bolondul énekel. Ma imponál José Carreras, mert meg meri mutatni esendő tenorságát, világsztárként is betojt kisfiú, aki miatt nem lehet haladni, mert nem érzi a ritmust, rossz az angol kiejtése, és persze: G-dúrba megy F-dúr helyett. Vagy fordítva.

Egyszerű tanulság, hogy aki nem látta még a filmet, és megengedheti magának, szaladjon le a sarki boltba, és vegye meg a DVD-t. Aki látta, az megteszi biztatás nélkül is. Mert Bernsteint látni sokkal többet jelent, mint csak hallani. A kész felvétel, hiába vezényel a szerző, legalábbis kétséges. Ha van haszna, elsősorban annyi, hogy a Tonightot nyugodtabban veszik föl operaénekesek is a műsorukra. De egyébként kétséges a szereposztás, néha a tempókon is lehet vitatkozni. Már amennyiben érdemes, hiszen ez mégiscsak a West Side Story. Ha a műfaj koronája, akkor is csupán egy musical az ötvenes évekből. Láttunk, hallottunk már egy-két előadást, amely másról sem szólt, csak hogy milyen régi ez a darab.

És van ez a film, amely szerint ennél frissebb zene nem létezik, ahol mindenkit szeretni kell, ahol a kimerült, öregedő maestro minden mozdulata és szeme villanása arról beszél, hogy zene és arról, hogy élet. Amit nézve az ember nem elkeseredik, mert Leonard Bernstein is meghalt, hanem örül, mert élt, mert valami itt maradt belőle. Tudom, hogy nem nagyon eredeti, de mindig ugyanaz a szó jut eszembe: köszönöm.

(The Making of West Side Story - Deutsche Grammophon 1985 -2005)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Mi az a tritónusz, és miért nevezték az ördög hangközének?

Schiff András egy interjúban nemrégen a tritónusz hangközével jellemezte Magyarországot. De vajon tudjuk, mi ez? És tényleg be volt tiltva a középkorban?
Klasszikus

A zene olyan, mint a pszichoanalízis

Fejérvári Zoltán november 20-án, illetve a rá következő két estén a Budapesti Fesztiválzenekarral lép pódiumra a Müpában. A külföldön is sikeres zongoraművész beszélgetésünkben elmondta, hogy miért jó egyedül zenélni, miért jó kamarázni, és mi köze mind ennek a pszichoterápiához.
Zenés színház

Először csendült fel az Egyesült Államokban a Bánk bán

Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kultúrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvénysorozat előadásaira New Yorkban.
Klasszikus

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hangfelvétel

Ezt hallani kell: Rahmanyinov Chopint játszik

Az orosz zeneszerző, aki negyvenöt éves korában határozta el, hogy zongoraművész lesz, egy 1919-es felvételen Chopin Asz-dúr keringőjét játssza. Lélegzetelállító!
Klasszikus beszámoló

Átkelni az Urálon Berezovszkijjal

Egyszerre különleges, és első pillantásra kissé rendhagyó összeállítással készült Borisz Berezovszkij A Zongora című sorozatban rendezett idei koncertjére, melyet a Zeneakadémia Nagytermében adott november 9-én.
Klasszikus virtuózok

Plácido Domingo fia végigfényképezte a Virtuózok koncertjét – íme a fotók!

„Istenem! Annyi érzelem van bennem a Virtuózokkal kapcsolatban!” – mondta a koncert után José Plácido Domingo, a világhírű tenor fia.
Klasszikus kult50

Akit Kodály még személyesen instruált – Perényi Miklós

Azt vallja, egy zeneművet eljátszani csak a kezdet: elmélyedni, újrajátszani, folyton keresni, mint az aranyásó, ez a zenész feladata. Perényi Miklós Kult50-ben megjelent portréja.
Klasszikus hír

Draskóczky Gábort díjazta az Amerikai Hegedűtársaság

A clevelandi hangszertársaság minden évben díjakat ad át a legjobb vonós hangszerek és vonók készítőinek.