Klasszikus

Farkas Gábor: „Ez nem búcsúkoncert!”

2017.05.02. 08:31
Ajánlom
A zongoraművész májustól két éven át Tokió rangos zenei egyetemének vendégprofesszori állását tölti be, de ez nem jelenti azt, hogy nem hallhatjuk itthon. Május 10-én a Nemzeti Filharmonikusokkal játszik a Müpában. A koncertről, lemezkészítésről, illetve Lisztről és Schumannról is beszélgettünk vele.

Fidelio: Március végén a Steinway-család tagja lett. Mit jelent ez Ön számára?

Farkas Gábor: A történet 2015-ig nyúlik vissza, amikor megnyertem a NYCA versenyének fődíját, és bemutatkozhattam a Carnegie Hallban, illetve rögzíthettem a Steinwaynél egy lemezt New Yorkban, a Steinway Hallban. A legtöbb díj egy visszajelzés arról, hogy a szakma figyelemmel követ, a Steinway Artist cím viszont valóban egy közösség befogadását jelenti, akik számára nagyon fontos a minőség. Gyakorlati haszna is van az elismerésnek: bárhol legyek is a világban, a Steinway helyi kirendeltsége hangszert biztosít számomra, koncertek szervezésében segít, és további lemezfelvételekre is felkértek már.

F: Egy magyar művész számára ez rendkívül fontos...

FG: Nálunk nincsenek nagy múltú, nemzetközi kapcsolatokkal rendelkező nagy menedzsmentek. Sokkal könnyebb lenne úgy előre jutni, ha a világ vezető zenei menedzsereit elhívhatod a koncertedre és később, ha érdemesnek tartanak, segítenek a karrieredben. Régen a Filharmónia végzett hasonló feladatot, később Bíró Csilla megalapította a Starlet Music Managementet, így kerültünk hozzá Várdai Istvánnal, Baráti Kristóffal és Fülei Balázzsal. Manapság a helyzet kicsit javulni látszik. Nagyobb esélye van egy magyar zenésznek a kitörésre egy nemzetközi zenei versenyen, hiszen világszínvonalú oktatásban részesül itthon.

Farkas Gábor

Farkas Gábor (Fotó/Forrás: Maik Schuck)

F: A Steinway nemrég fejlesztette ki a Spirio nevű modelljét, mely képes visszajátszani a zongorán eljátszott anyagot. Ilyen zongorán készült a legutóbbi Liszt-lemeze is.

FG: Ez az új modell egy rendkívül érzékeny fejlesztés eredménye, több mint ezerféleképpen képes értelmezni egy billentyű leütését. A zenészek nagy álma, hogy meghallgassák magukat kívülről, de archív felvételeket is át lehet dolgozni és meg lehet szólaltatni ezen a zongorán. A gépzongora-tekercsek lényege is az volt, hogy a legnagyobb zongoristák játéka felcsendülhessen az ilyen zongorák tulajdonosainak saját otthonában. Csodálatos hallani a régi Steinway-Welte-tekercseken, hogy micsoda lendülettel játszott Busoni, teljesen ledöbbentett az új Spirio zongorán hallgatva Horowitz Szkjrabin-interpretációja, Gershwin zongorajátéka, amely teljesen élethűen szólalt meg.

A Steinway Spirio

Nézze meg, hogy mennyire nem ül senki a zongoránál, a Spirio meg mégis szól!

F: Hogyan lehet hiteles hangfelvételt készíteni?

FG: A legfontosabb, hogy a tökéletesítés folyamata közben ne vesszen el a mondanivaló, hogy hűen adjam vissza, amit a darabokról gondolok. Felszabadító érzés, hogy ha véletlenül elrontok valamit a felvételen, azt megismételhetem,

viszont a koncerteken jönnek létre azok a pillanatok, amelyek megismételhetetlenek.

2014 óta csak kamaralemezeink készültek Baráti Kristóffal, idén viszont két szólóalbumom is megjelenik, az egyik a Steinway Records által már kiadott Liszt-lemez, a másik Schumann műveit tartalmazza, és a Hungaroton gondozza, illetve hamarosan Farkas Ferenc Concertinóját is rögzítem Takács-Nagy Gábor vezényletével egy angol kiadó számára.

Farkas Gábor új Liszt-lemezét dicsérik a külföldi kritikusok

Kapcsolódó

Farkas Gábor új Liszt-lemezét dicsérik a külföldi kritikusok

A zongoraművész március végén lett a Steinway Artist cím birtokosa, és a Steinway gondozásában jelent meg új albuma is, melyen Liszt parafrázisai hallhatók. A kritikusok szeretik az albumot.

F: A legnevesebb kiadók jelentették meg a lemezeit. Milyen tapasztalatai vannak?

FG: Ahogy egy ház helyiségei különböző hangulatokkal bírnak, olyanok a stúdiók is. A Hungarotonénak igazi békebeli hangulata van, szeretek ott lenni, a Steinway stúdiója drága felszereléseivel, kitűnő mikrofonjaival és akusztikájával nyűgözött le. Megjelent néhány külföldi lemezkritika a Liszt-lemezemről, és mindegyik dicsérte az album hangzását.

16 04 10 Farkas Gabor

16 04 10 Farkas Gabor (Fotó/Forrás: Katona Csilla)

F: Egészen más zongoradarabokat írt Schumann, akitől az idei második lemezén játszik majd.

FG: Az ő művei technikailag legalább akkor kihívást jelentenek, gondoljunk csak a Szimfonikus etűdökre vagy a Toccatára. Liszt műveivel koncerten nagyobb sikereket lehet aratni, hiszen rendkívül látványosan vannak megkomponálva.

De nem szeretem a mechanikusan precíz játékot, az interpretáció legfontosabb része, hogy a lélekre hasson,

és a zenész akkor is meggyőzzön a játékával, ha nem értek egyet az értelmezésével. Például a VI. rapszódia végét csinos oktávversennyé lehet alakítani, de nem erről szól Liszt művészete.

F: Májustól a Tokyo College of Music állandó vendégprofesszoraként dolgozik. Hogy találja meg az egyensúlyt a tanítás és az előadóművészet között?

FG: A tanítás hatással van a játékomra, és fordítva, a kettő nem létezik a másik nélkül. Egyensúlyban kell tartanom a kettőt. Nem olyan különleges, ha egy világszerte ismert művész tanít, maga Liszt is ezt csinálta. Tokióban három évvel ezelőtt tartottam először mesterkurzust, a következő évben kétszeres, tavaly pedig nyolcszoros túljelentkezés volt rá. Hatalmas megtiszteltetés, hogy felkínálták nekem ezt a vendégprofesszori állást, két évig fogok Tokióban dolgozni.

16 04 10 Farkas Gabor 002

16 04 10 Farkas Gabor 002

F: Miért ilyen népszerűek a kurzusai?

FG: Az egyik ok talán az, hogy fiatalabb vagyok és megpróbálok a növendékekkel közvetlen lenni, a másik, hogy mindig mindent megmutatok, még azt is, amit még esetleg nem játszottam, és nem csak az íróasztal mögül kopogom a ritmust és adom az instrukciókat. Igyekszem az érzelmi kifejezés képességét átadni, az ázsiai játékosok nagy többsége ugyanis technikailag kiválóak. Általában mindenki fülig érő szájjal távozik az órákról, aminek nagyon örülök.

F: A májusban a Müpában játszik utoljára...

FG:

Hadd szögezzem le rögtön, hogy ez nem búcsúkoncert,

számos alkalommal fellépek itthon két éves tokiói tartózkodásom alatt is! Csajkovszkij b-moll zongoraversenyét, egyik legkedvesebb versenyművemet játszom a Nemzeti Filharmonikusokkal. Két éve adtam elő utoljára ezt a művet, akkor Kobayashi Ken-Ichirótól rengeteget jó tanácsot kaptam. Most megint formálódni fog a mű, más zenekarral játszom, már alig várom, hogy kiderüljön, miként.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Száz ólomkatonát cserélt egy vetítőgépre és az egész élete megváltozott

70 film, öt feleség, kilenc gyerek. A 100 éve született Ingmar Bergman titkát próbálják megfejteni hozzátartozók, munkatársak, kutatók, köztük a rendező egykori asszisztense, a magyar származású Katinka Faragó a legendás svédről készült dokumentumfilmben.
Jazz/World

Ezeket a jazzlemezeket hallgasd meg júliusban!

Új – régóta időszerű – sorozatunkban havonta ajánlunk hallgatásra érdemes lemezeket a frissen megjelent magyar és külföldi kiadványok közül. Az első cikk jogán megengedjük magunknak, hogy az előző hónapok terméséből is válogassunk.
Vizuál

Kiállítják Freud titkos gyűrűit

Az osztrák neurológus és pszichiáter a megajándékozotthoz kötődő mitológiai alakot vésetett az ékszerbe, amelyet csak a kiválasztottaknak ajándékozott.
Zenés színház

Dolhai Attila: „Egészséges versengés van bennünk”

Hagyomány és újítás jegyében rendezik meg hatodik alkalommal a nagy sikerű Palotakoncerteket a budai Vár gyönyörű díszletében. Bemutatjuk a húsz szólistát: elsőként az Operettszínház jól ismert és szeretett bonvivánját, Dolhai Attilát kérdeztük.
Klasszikus

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Gödöllőn megfér egymás mellett Bach és Django Reinhardt

Klasszikus műveket és crossover produkciókat is bemutat a Barokk Randevú elnevezésű zenei fesztivál augusztus 10-én és 12-én a Gödöllői Királyi Kastélyban.
Klasszikus Beatrice Rana

Piknik Beethovennel a kastélyparkban, a zene szárnyán Párizsba és Londonba

Július 21-én szombaton este és július 22-én vasárnap délelőtt újra piknikkoncertek a kismartoni Esterházy-kastély parkjában.
Klasszikus ajánló

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Társaskör kertje, ahol július 4. és augusztus 5. között tizenhét estén át klasszikus és könnyűzenei koncertek, zenés színház, opera és színházi előadás közül válogathatnak az érdeklődők.
Klasszikus magazin

A minimalista zene már 1797-ben létezett

Ismerősen cseng Anton Reicha neve? Ugye, hogy nem. Épp ezért döntött úgy Ivan Ilić zongoraművész, hogy a videósorozatban mutatja be ennek a cseh-francia zeneszerzőnek az életét.
Klasszikus magazin

Mozart zenéje enyhíti az epilepszia tüneteit

Egy friss kutatás szerint öt perc Mozart-muzsika is hozzájárulhat a betegek jobb közérzetéhez. Mindez azért is fontos, mert nem mindenkinek segítenek a drága gyógyszerek.