Klasszikus

Farkast kiáltok

2010.12.16. 14:00
Ajánlom
No, nem úgy, ahogy az egyszeri pásztor, aki addig riogatta a falubélieket, míg nem hittek többé neki, s aztán megtörtént a baj. Nem, ezúttal a lelkesedés késztet a fortissimóra (már amennyiben a hangerő írásban érzékelhető).

Farkas Gábor ugyanis megmentett egy különben elég unalmas, legfeljebb közepes szintű koncertet, amelyet ünnepinek hirdettek a szervezők, mondván, ez zárja nálunk a Chopin-évet. Ha nem kényszerít rá a vállalt kötelezettség, bizony félidőben nyugodt lélekkel hazamentem volna. Mert mindarról, ami a szünet előtt történt, alig van mit mondanom. Liszt remekművét, a Les Preludes-öt hallhattuk először, fáradtan, szürkén, sok apró pontatlansággal. Kétségtelen: a Sinfonia Varsoviának vannak erényei. A vonóskar tónusa szép, a fúvósok közt is akadnak jó erők. Egészében véve azonban a lengyel vendégegyüttest e produkció alapján nem sorolnám Európa legjobbjai közé. Karmesterük, a grúz George Csicsinadze (így jelent meg a neve a plakáton meg a kísérőfüzetben, félig külföldiül, félig magyarul írva) pedig nem tudom, minek köszönheti nagy nemzetközi hírét. Olyan benyomást keltett, mint egy túlórázástól kissé megfáradt közlekedési rendőr. Jól beintette a kezdő pizzicatót, ám utána néhányszor elmélázott. Elkerülte a kulisszahasogató szenvedélyesség veszélyét (Liszt zenekari művei esetében erre nagy a kísértés), nem táncikált és ugrándozott, és ez számomra rokonszenves vonás. Cserébe viszont szinte semmit sem adott. A második műsorszámmal, a Mazeppával végképp nem tudott mit kezdeni. Meglehet, sokan megharagszanak rám: úgy gondolom, ez a szimfonikus költemény nem tartozik Liszt zeneszerzői remeklései közé. Nem véletlen, hogy ritkán tűzik műsorra. A komponista négy változatban is megírta zongoraetűdként - a végső változat pompás, elementárisan hatásos és hihetetlenül nehéz a pianisták számára. A zenekari verzió annyival jelentéktelenebb nála, amennyivel terjedelmesebb. Hosszas bevezetése még felkelti a figyelmet, fokozza a feszültséget az alaptéma megjelenéséig. Később azonban túl sok az átvezető anyag, az a fajta zene, ami a műkorcsolya-kűröknek a tripla-axelek lendületét előkészítő hátrafelé siklásaira emlékeztet. Nagy karmester-egyéniség nyilván ezzel is tud valamit kezdeni... nem folytatom a mondatot.

Szünetben ingyen pezsgőt kaphattunk meg némi harapnivalót (mint jeleztem: ünnepi esemény volt). Nem hiszem, hogy az ital bódított volna el (a mértékletesség erényét gyakoroltam, csak egy poharat vettem le a tálcáról), mindenesetre a Chopin-zongoraversenynek (f-moll, op. 21) már a zenekari kezdete is mintha régiókból szólt volna. Puhán, bársonyosan. Aztán belépett Farkas Gábor. Lisztnél a harsányságra, az eltúlzott csinnadrattára csábít az örökké aktív Mehpisto (legalábbis a zenekari opuszokban), Chopinnél inkább az ellenkezőjére, a bágyadt finomkodásra. Farkas Gábor nem finomkodott. Tisztességgel leütött, kijátszott minden egyes hangot, mégis, szinte testetlenül lebegtek dallamai, futamai. Liszt úgy jellemezte pályatársa zongorázását (most jelent meg újra magyarul Chopinről írott kötete, érdemes tanulmányozni), hogy "hullámoztatta" a zenét. Vagyis egyfajta rubatóval játszott, amit azonban - szerinte - nem lehet tanítani, csak az értheti meg lényegét, aki hallotta Chopint magát. Farkas nyilván hallotta. Ha másként nem, hát lelki füleivel. Álmában, képzeletében. Liszt-versenyt már nyert - Chopin-versenyt tudomásom szerint nem. Ami késik, nem múlik. Bár az igazat megvallva, neki aligha van égető szüksége efféle újabb bizonyításra. Nagy művész, nagy muzsikus. Fantasztikus ráadásokat játszott: Chopin-dalokat Liszt átiratában. Igazi poézissel, magamutogatás nélkül, alázatosan, szépen. Isten adja, hogy ne szálljon a fejébe a dicsőség! Mit mondjak: láttam már karón varjút.

Sinfonia Varsovia - A Nemzetközi Chopin-év zárókoncertje

2010. december 12. 19:00 - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Km.: Farkas Gábor (zongora)
Vez.: George Csicsinadze


Liszt: Les Préludes; Mazeppa
Chopin: II., f-moll zongoraverseny, op. 21

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Szabó Magda személyes pillanatai

Szabó Magda minden művében az emberi lélek titkait kutatta állhatatosan. Most azonban az ő titkai tárulhatnak fel ebben a különleges fényképalbumban, amelynek lapjain az írónő egész élete megelevenedik. Galéria
Klasszikus

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Plusz

Alinda ezúttal Ónodi Esztert kérdezte

Folytatódik a heti rendszerességgel jelentkező portréinterjú széria, melyben Veiszer Alinda kérdezi a Zsidó Művészeti Napok művészeit. Ónodi Eszterrel kitértek arra is, hogy a népszerű színésznő lehetett volna zenész is, sőt szóba került, milyen a “rocker”, az “ufó” és a”libapásztor” Eszter.
Zenés színház

Ingyenes szabadtéri előadással ünnepli fennállása 150. évfordulóját a Bécsi Operaház

Az előadások mellett szintén premierekkel és kiállításokkal várja az intézmény az operabarátokat május 25-én és 26-án.
Színház

„Nem kegyeket osztunk” – beszélgetés a POSZT-válogatásról

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat beszélgetéssorozatán a POSZT versenyprogramja volt a téma. A két válogatóval, Gulyás Gáborral és Zalán Tiborral, valamint Turbuly Lillával, a Színházi Kritikusok Céhének elnökével Veiszer Alinda beszéltetett.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus tévé

Tudod, mit énekel latinul a kórus a Mr. Bean-sorozat főcímében?

Az eredeti Mr. Bean-sorozat főcímében elhangzik egy latin nyelvű kórus, amelynek a szövegére senki sem figyelt. Pedig mély mondanivalót hordoz!
Klasszikus gyerek

Hogyan érzi magát egy diák, ha elmegy a Zeneakadémiára?

Régi panasz, hogy a fiatalok nem járnak klasszikus zenei hangversenyre. A problémáról eddig mindenkit megkérdeztek már, csak épp a gyerekeket nem. Most ők mondják el, hogyan éltek meg egy koncertet.
Klasszikus ajánló

Válogatás az Óbudai Társaskör programjaiból

Felolvasószínház, Seress Rezső-est, filmzenei és születésnapi koncertek –  az évad végén is műfaji sokszínűség várja a vendégeket az Óbudai Társaskörben.
Klasszikus ajánló

Schubertiáda a kismartoni Esterházy kastélyban

Schubertiádák: így nevezték az 1820-as évek elejétől azokat a társasági összejöveteleket, amelyeknek középpontjában Franz Schubert és muzsikája álltak és ezt a címet viseli a classic.Esterházy koncertsorozat következő, június 15-i koncertje is.
Klasszikus cselló

Különdíjat érdemelt Kokas Dóra Bécsben

A Vienna Classic Strings zenei versenyen különdíjban részesült Kokas Dóra csellóművész. A döntőben Alexey Shor kortárs szerző és Sosztakovics darabjait játszotta.