Klasszikus

Farmer és karmester – John Eliot Gardiner 75 éves

2018.04.20. 12:47
Ajánlom
A világhírű régizenész április 20-án ünnepli 75. születésnapját. John Eliot Gardiner több mint 50 éve a historikus játékmód legjelentősebb alakja, még mindig aktív, és még mindig rajong Bachért és Monteverdiért.
Sir John Eliot Gardiner

Sir John Eliot Gardiner (Fotó/Forrás: Quincena Musical / Flickr)

A Monteverdi Kórus, az Angol Barokk Szólisták és a bonyolult elnevezésű Forradalom és Romantika Zenekara három olyan együttes, amely nélkül sokkal, de sokkal szegényebb lenne a historikus előadóművészet. Monteverdi Vesperásának, Bach h-moll miséjének és a Beethoven-szimfóniák lemezfelvételeit minden komolyzene-rajongónak hallania kell. És mindezek egyetlen névhez fűződnek szorosan.

A 75 éves John Eliot Gardiner nevéhez,

akinek pályája még mindig nem áldozott le, sőt vannak, akik arról beszélnek, hogy az utóbbi években került igazán a csúcsra.

Gyerekkorában mindennapos élmény volt számára a zene, karmesteri pálcát tizenöt évesen ragadott először. Zenész szüleivel és testvéreivel Bach-motettákat énekeltek, és a szülői házában – ahogy a mostaniban is – egy Bach-portré függött a falon.

1964. március 5.

– ez volt az a nap, amikor a 20 éves, történelem-arab-spanyol szakos hallgató a feje tetejére állította a klasszikus zene világát. John Eliot Gardiner a frissen alakult Monteverdi Kórussal és hangszeresekkel előadták a Vesperást, amellyel hadat üzentek a korban dívó angol kórusgyakorlatnak is. „[Akkoriban] úgy vélték, hogy mindent el lehet énekelni ugyanabban a stílusban, kellemesen, jól hangzón és bájosan. Mintha csak erről szólna a zene!” – mondta később Gardiner.

A zenei közlésnek egy tündöklő, ragyogó aktusnak kell lennie – így lehetne kifejezni a muzsikus egész életpályáját meghatározó ars poeticát. Ez az esztétikai hitvallás jellemző az Angol Barokk Szólistákra és a Forradalom és Romantikára. John Eliot Gardiner előadása drámai, legyen szó koncerttermi darabokról vagy színpadi művekről.

A hatvanas években – huszonévesen – mestere volt Nadia Boulanger, majd a szigetországba visszatérve megalapította a Monteverdi Zenekart. „Aztán falnak ütköztem – mesélte később. – Rameau-operákat játszottunk egy koncerten, de hiába akartunk bélhúrokat rakni a modern hangszerekre, és hiába vettem rá a fúvósokat, hogy hallgassanak régi instrumentumokat, egyszerűen nem a megfelelő eszközök voltak a birtokunkban.”

1978-ban létrejött az Angol Barokk Szólisták zenekara, de a kezdés korántsem volt könnyű. Nem voltak még igazán jó historikus hangszereket készítő műhelyek, viszont ez a típusú előadásmód reneszánszát (haha) kezdte élni. 1989-ben Gardiner létrehozta a Forradalom és Romantika Zenekarát, annyira nagy volt a kereslet iránta.

Lehet törekedni a csiszolt hangzásra, de valamiféleképpen a nyersesség és az imperfekciók olyan tényezők, amiknek örülni kell

– vallja a karmester.

Sir John Eliot Gardiner

Sir John Eliot Gardiner (Fotó/Forrás: Sim Canetty-Clarke)

John Eliot Gardiner ma is rendkívül aktív. Nem csak zenei téren: dorseti farmján 200 hektáros földet művel, és ha nem fákat, virágokat vagy haszonnövényeket ültet vagy gondoz, továbbra is koncertezik az együtteseivel.

Soha nem szűnt meg csodálni kórusának névadóját, Claudio Monteverdit.

„Lenyűgözi a közönséget a műveinek teatralitása, és a benne rejlő drámai potenciál” – mondja. – „Ugyanabban a korszakban, amikor Shakespeare és Caravaggio, előtérbe hozta az emberi érzelmeket a zeneműveiben. Volt valami a levegőben 1600 körül.”

Ennek ellenére nem vágyódik vissza, egyszerűen a régiek művészetébe akar életet lehelni. „Nem jó nosztalgiázni, akár az organikus farmgazdálkodásról, akár a zenéről van szó. Adaptálni kell, hogy eladható legyen, amit csinálsz.

Határozottnak és merésznek kell lenni, és elhagyni a járt utakat.”

(források: NY Times, Guardian, Financial Times)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„A politika félelmetes szinten átszőtt mindent” – Vecsei H. Miklós is megszólalt a Junior Prima-közlemény kapcsán

A Junior Prima Díj átadóján Vilmányi Benett nem vette át a kitüntetést, amelyre a korábbi díjazottak közös közleményben reagáltak. Az aláírók között volt Vecsei H. Miklós is, aki közösségi oldalán fejtette ki véleményét az ügyről.
Színház

„Elkötelezett hívei vagyunk a vélemény- és szólásszabadságnak” – közleményt adtak ki a Junior Prima Díj birtokosai

A Junior Prima szeptember 20-án tartott díjátadó ünnepségén az egyik díjazott, Vilmányi Benett személyes nézeteire hivatkozva nem vette át a kitüntetést. Az elismerés birtokosai most közleményben reagáltak az esetre – adta hírül a Színház Online.
Klasszikus

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Színház

A Candide és a Szólít a szörny nyerte az eSzínház Fesztivál fődíját

Második alkalommal rendezték meg a virtuális térben az eSzínház Fesztivált, melynek keretében szeptember 16. és 25. között 18 színház 19 produkcióját láthatta a közönség. Az online szemlét négy kontinens 23 országából követték a nézők, a fesztivál végével a zsűri és a közönség döntött a legjobb produkciókról és alkotókról.
Vizuál

Pasifilm, háromgenerációnyi pasiüggyel – interjú Breier Ádámmal

Krasznahorkai Lászlóról és Havannában élő magyarokról forgatott dokumentumfilmet, jelenleg pedig Lefkovicsék gyászolnak címmel készíti első nagyjátékfilmjét. Breier Ádám rendezővel többek közt a forgatókönyvírás nehézségeiről, kubai tanulmányairól, a zsidó kultúra megfoghatatlanságáról, a kritikáktól való félelemről beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Wagner zenéje úgy hat rám, mint a drog, a mai napig a függő vagyok” – Exkluzív interjú Michael Volléval

Budapesten Bachot és Lisztet énekelt korábban, de a világ legnagyobb operaházai elsősorban Wagner-szerepeiről ismerik. Michael Volle október 10-én a Müpába érkezik, ennek kapcsán kedvenc szerepe mellett a zeneszerző iránti rajongásáról is mesélt.
Klasszikus kritika

Időutazás Anna Netrebkóval

Különösen személyes hangvételű estet adott Anna Netrebko szeptember 25-én este a Magyar Állami Operaházban, a mostanában a hírekben politikai állásfoglalása (vagy annak hiánya) miatt szereplő orosz szoprán néhány órára visszarepítette a nézőket a boldog békeidőkbe.
Klasszikus ajánló

A klón, aki túlontúl emberi − Interjú Jörg Widmann-nal

Rafináltan újraértelmezett, szerelmi sokszögtörténetté transzformált modern Pygmalion-parafrázissal érkezik a budapesti Liszt Ünnepre a Neue Oper Wien. A húsz éve, Münchenben bemutatott opera – Das Gesicht im Spiegel (Arc a tükörben) szerzője, Jörg Widmann a darab keletkezéstörténetéről is nyilatkozott.
Klasszikus ajánló

Korszakok Zenéje – A MÁV Szimfonikus Zenekar hangversenye

A MÁV Szimfonikus Zenekar 2022. október 13-i hangversenyén a Zeneakadémián, Farkas Róbert vezényletével Mozart remekművei ölelik körbe két neves, kortárs magyar zeneszerző – Eötvös Péter és Dubrovay László – szerzeményeit.
Klasszikus gyász

Elhunyt Fodor Tamás hegedűművész

A Budafoki Dohnányi Zenekar egykori koncertmesterét, a Pesti Vigadó munkatársát váratlanul érte a halál. Egykori munkahelyei fájó szívvel emlékeztek rá.