Klasszikus

Farmer és karmester – John Eliot Gardiner 75 éves

2018.04.20. 12:47
Ajánlom
A világhírű régizenész április 20-án ünnepli 75. születésnapját. John Eliot Gardiner több mint 50 éve a historikus játékmód legjelentősebb alakja, még mindig aktív, és még mindig rajong Bachért és Monteverdiért.
Sir John Eliot Gardiner

Sir John Eliot Gardiner (Fotó/Forrás: Quincena Musical / Flickr)

A Monteverdi Kórus, az Angol Barokk Szólisták és a bonyolult elnevezésű Forradalom és Romantika Zenekara három olyan együttes, amely nélkül sokkal, de sokkal szegényebb lenne a historikus előadóművészet. Monteverdi Vesperásának, Bach h-moll miséjének és a Beethoven-szimfóniák lemezfelvételeit minden komolyzene-rajongónak hallania kell. És mindezek egyetlen névhez fűződnek szorosan.

A 75 éves John Eliot Gardiner nevéhez,

akinek pályája még mindig nem áldozott le, sőt vannak, akik arról beszélnek, hogy az utóbbi években került igazán a csúcsra.

Gyerekkorában mindennapos élmény volt számára a zene, karmesteri pálcát tizenöt évesen ragadott először. Zenész szüleivel és testvéreivel Bach-motettákat énekeltek, és a szülői házában – ahogy a mostaniban is – egy Bach-portré függött a falon.

1964. március 5.

– ez volt az a nap, amikor a 20 éves, történelem-arab-spanyol szakos hallgató a feje tetejére állította a klasszikus zene világát. John Eliot Gardiner a frissen alakult Monteverdi Kórussal és hangszeresekkel előadták a Vesperást, amellyel hadat üzentek a korban dívó angol kórusgyakorlatnak is. „[Akkoriban] úgy vélték, hogy mindent el lehet énekelni ugyanabban a stílusban, kellemesen, jól hangzón és bájosan. Mintha csak erről szólna a zene!” – mondta később Gardiner.

A zenei közlésnek egy tündöklő, ragyogó aktusnak kell lennie – így lehetne kifejezni a muzsikus egész életpályáját meghatározó ars poeticát. Ez az esztétikai hitvallás jellemző az Angol Barokk Szólistákra és a Forradalom és Romantikára. John Eliot Gardiner előadása drámai, legyen szó koncerttermi darabokról vagy színpadi művekről.

A hatvanas években – huszonévesen – mestere volt Nadia Boulanger, majd a szigetországba visszatérve megalapította a Monteverdi Zenekart. „Aztán falnak ütköztem – mesélte később. – Rameau-operákat játszottunk egy koncerten, de hiába akartunk bélhúrokat rakni a modern hangszerekre, és hiába vettem rá a fúvósokat, hogy hallgassanak régi instrumentumokat, egyszerűen nem a megfelelő eszközök voltak a birtokunkban.”

1978-ban létrejött az Angol Barokk Szólisták zenekara, de a kezdés korántsem volt könnyű. Nem voltak még igazán jó historikus hangszereket készítő műhelyek, viszont ez a típusú előadásmód reneszánszát (haha) kezdte élni. 1989-ben Gardiner létrehozta a Forradalom és Romantika Zenekarát, annyira nagy volt a kereslet iránta.

Lehet törekedni a csiszolt hangzásra, de valamiféleképpen a nyersesség és az imperfekciók olyan tényezők, amiknek örülni kell

– vallja a karmester.

Sir John Eliot Gardiner

Sir John Eliot Gardiner (Fotó/Forrás: Sim Canetty-Clarke)

John Eliot Gardiner ma is rendkívül aktív. Nem csak zenei téren: dorseti farmján 200 hektáros földet művel, és ha nem fákat, virágokat vagy haszonnövényeket ültet vagy gondoz, továbbra is koncertezik az együtteseivel.

Soha nem szűnt meg csodálni kórusának névadóját, Claudio Monteverdit.

„Lenyűgözi a közönséget a műveinek teatralitása, és a benne rejlő drámai potenciál” – mondja. – „Ugyanabban a korszakban, amikor Shakespeare és Caravaggio, előtérbe hozta az emberi érzelmeket a zeneműveiben. Volt valami a levegőben 1600 körül.”

Ennek ellenére nem vágyódik vissza, egyszerűen a régiek művészetébe akar életet lehelni. „Nem jó nosztalgiázni, akár az organikus farmgazdálkodásról, akár a zenéről van szó. Adaptálni kell, hogy eladható legyen, amit csinálsz.

Határozottnak és merésznek kell lenni, és elhagyni a járt utakat.”

(források: NY Times, Guardian, Financial Times)

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Miklósa Erika az örökbefogadásról mesélt: Nagyon vártuk ezt a kislányt!

Az operaénekesnő és férje, Csiszár Zsolt a Családvarázs sorozatban mesélt arról, hogy milyen kockázatot jelentett egy olyan csecsemőt magukhoz venni, aki halva született.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Klasszikus

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Könyv

Nyáry Krisztián: Nem a politika, hanem az olvasó fogja eldönteni, milyen könyvet vesz a kezébe

A Líra Könyv Zrt. kreatív igazgatója szerint hiába erőlködnek a jobboldali, kormánypárti ideológusok, nem lehet az olvasók nélkül lecserélni az irodalmi kánont. És végső soron nem számít az író politikai beállítottsága, csak az, hogy milyen szöveget írt.
Jazz/World

Aretha Franklin a halálán van

Külföldi sajtóértesülések szerint a soul királynője nagyon beteg, családja detroiti otthonában az ágya köré gyűlve virraszt érte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.
Klasszikus óbudai társaskör

Óbudai Társaskör Művészeti Munkáját Támogató Egyesület

A pártoló tagsággal nemcsak a kedvezményeket veheti igénybe, de tagdíjával hozzájárulhat a hosszabb távú tervezéshez, a minőségi előadások létrejöttéhez.
Klasszikus hír

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.