Klasszikus

Fáy Miklós: Ami igazán jó, abból kevés van

2018.02.07. 10:11
Ajánlom
Daniel Barenboim életmű-albuma a Deutsche Grammophon kiadásában, Arundhati Roy új regénye a Helikonnál, Falstaff a Müpában Fischer Iván rendezésében, valamint az Egri csillagok a Nemzeti Színházban Vidnyánszky Attilától. Fáy Miklós kritikus hónapról hónapra izgalmas kulturális eseményeket, lemez- és könyvújdonságokat ajánl Olvasóink figyelmébe.

Daniel Barenboim: The Solo Recordings

Deutsche Grammophon, 2017

Mindent értek, csak azt nem, hogy mégis minek. Daniel Barenboim élete tényleg mesés, csodagyerekből nagy felnőtt lett, tekintély és súly és hatalom, amivel nem is élt vissza. És mindez itt zajlott, többé-kevésbé a szemünk előtt, időnként mi is kivehettük a részünket belőle, jött, látott, győzött. De ha most végig kell hallgatni a teljes életutat a korai felvételektől a közelmúltig, a saját maga tervezte (ez valami divatőrület lehet) zongorán Beethoventől Debussyig, félek, hogy nincs más tanulság, mint hogy no lám, múlnak az évek, fogynak a hajszálak. Azt meg nélküle is tudtuk.

Daniel Barenboim 1956-ban

Daniel Barenboim 1956-ban (Fotó/Forrás: L. Blandford / Getty Images Hungary)

Arundhati Roy: A Felhőtlen Boldogság Minisztériuma

Helikon, 2017 (Fordította: Greskovits Endre)

Él bennünk a meggyőződés, hogy ami igazán jó, abból kevés van. Talán ezért szeretjük jobban Beethoven szimfóniáit, mint Haydnéit. Kilenc, az mégis felfogható, befogadható. Száznégy, az lehetetlen, nincs ember, aki fejben tartaná, hogyan is kezdődik a huszonkilencedik. Bár alig hinném, hogy az indiai írónő, Arundhati Roy valami ilyesfélét forgatott volna a fejében, tény, hogy nem kapkodja el a regényírást. Húsz évvel az első könyve után most jelent meg a második, és az ember csak remélni tudja, hogy kicsit megrázza magát, és nem kell újabb húsz évet várni a harmadikra. Mert szép dolog a harc mindenféle igazságtalanságok ellen, de azt más is tudja. Regényt írni viszont elég kevesen.

KVÍZ: Mennyire ismered Beethovent?

Kapcsolódó

KVÍZ: Mennyire ismered Beethovent?

Azt mindenki tudja, hogy Beethoven a zene Mozartja, de lássuk, mennyire ismered a klasszika csúcszeneszerzőjének életét és műveit!

Verdi: Falstaff

2018. március 4., Müpa, rendezte és vezényel: Fischer Iván

Voltaképpen logikus lépés, mégis meglepő. Fischer Iván Verdit vezényel. Az opera maga nem meglepetés, csak a Mozartok után az ember Beethovenre számított, ami szintén nehezen kivitelezhető a megfelelő szinten, mondhatni, az operai mindennapok óhatatlanul súlyos kompromisszumokat jelentenek. A Falstaff azonban igazi karmestercentrikus opera, a sok kis cincogás, zenei piszkálódás, meg természetesen a darab végi nagy fúga mind a nagy, zenei mozdulatlan mozgatót emeli a központba. Cserébe el kell fogadnunk, hogy Fischer Iván meg is rendezi a darabot. Ha megszólal, akkor annyi baj legyen.

Fischer Iván

Fischer Iván

Gárdonyi Géza–Zalán Tibor: Egri csillagok

2018. március 9., Nemzeti Színház

Aki járt már Egerben a panoptikumban, látta, hogy az egri hősök mind nagyon is valóságos emberek. A film színészei vannak viaszból megformálva, Sinkovitsból lett Dobó, Bitskeyből Mekcsey, Venczel Verából Vicuska, és így tovább. Nem akarnám ezzel nyomasztani a színészeket, de mégis tudniuk kell: nagyon nem mindegy, hogy kiből lesz az egri hős. Érezzék megtisztelve magukat, hogy tényleg egy egész országhoz szólhatnak, hiszen az Egri csillagok rendre nyer ma is minden legjobbregény-, legfontosabbkönyv-választást. Úgy mondják ki, hogy „a haza nem eladó”, hogy közben tudják: ha nem hitelesek, esetleg lesz, aki azt hiszi, a haza tulajdonképpen mégis eladó. Pedig nem és nem.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.