Klasszikus

Fáy Miklós: Az a baj, hogy…

Menjél már!
2018.12.03. 14:35
Ajánlom
Fáy Miklós kritikus ezúttal Ian Bostridge és Antonio Pappano Recquiem lemezével, az Uránia Traviata-közvetítésével, a Robin Hood című filmmel, valamint Charlotte Link Figyelő szemek című kötetével foglalkozik rovatában.

Robin Hood

forgalmazza a Freeman Film

Az a baj, hogy én minden Robin Hood-filmet megnézek, Errol Flynntől napjainkig, illetve, ha minden igaz, holnapjainkig. Lehetőleg többször is. Nem számít, hogy olasz a csuklyás hős, vagy csak rajzolva van, együtt várjuk, hogy megjöjjön végre Oroszlánszívű Richárd, és véget vessen János herceg meg a nottinghami városbíró önkényeskedésének. Miközben az ember a 12. századba szeretné képzelni magát, egyre jobban érzi, mennyire megvan minden kornak a saját 12. százada, Flynn bajusza a harmincas évek, Kevin Costner nyakba nőtt, új hullámos frizurája a nevetséges kilencvenes évek. Russell Crowe masszív, és most izgulhatunk. Vajon mi lett belőlünk?

1280px-Robin_Hood_Theater_Schmeater_Pt4-141904.jpg

Robin Hood

Charlotte Link: Figyelő szemek

General Press, 2018, fordította B. Szabó Károly

Irodalmi értéke elég jól meghatározható. Nulla. Csak az a kérdés, hogy mi is az az „irodalmi érték”. Ha szép szavakról vagy pompás tájleírásokról van szó, akkor tényleg nulla. De ha irodalmi érték a szerkesztettség, az olvasó vezetése és félrevezetése, akkor sokkal bonyolultabb a helyzet. Nem túlságosan edzett krimiolvasóként szépen megyek bele egymás után a szerzői csapdákba, tényleg mindenkire gyanakodtam már a szereplők közül, és még nyolcvan oldallal a vége előtt sem tudom, mi lesz ebből. Diadallal dobom a sarokba a könyvet, hogy tudtam, tudtam (nem nagy vicc tudni, ha már mindenkire gyanakodott az ember), vagy érkezik egy sötét sarokból valami új szereplő, és minden részlet a helyére kerül.

Tournachon_Gaspard-Felix_-_Giuseppe_Verdi_1813-1901_Zeno_Fotografie-141904.jpg

Giuseppe Verdi (Fotó/Forrás: Zeno Fotografie)

Verdi: Traviata

december 15., Müpa, Uránia

Az a baj, hogy eléggé nehezen viselem el Diana Damrau művészetét. Mindig olyan kis molett, szőke és igyekvő, szorgalmatos, miközben az ember épp arra vágyik, hogy olyan operai áldozatot lásson, aki nem akar áldozattá válni. Nincs abban semmi megható, ha Violetta alig várja, hogy végezzen vele a tüdőbaj, és ő elénekelhesse az ehhez kapcsolódó áriát. Közben meg mégis egy új produkció, a Salzburgból átvett félelmetes szorongás helyett korhű és dúsgazdag díszletek, frakkok és estélyi ruhák, igazi 19. századi haláltánc. Csak nyerni lehet. Vagy gyönyörű élményben lesz részünk, vagy legalább megveregetheti az ember a saját vállát: na ugye, hogy Damrau a leginkább túlértékelt koloratúrszoprán.

Ian Bostridge, Antonio Pappano: Requiem – The Pity of War

Warner Classics, 2018

Aki emlékszik még a Holt költők társaságára (mindenki emlékszik), tudja, miről beszélek. Az egyik gyerek elkiáltja magát, hogy „Ó, kapitány, kapitányom”, és aztán mind fölállnak a padjuk tetejére, így tiltakoznak a kedvenc tanáruk kirúgása ellen. Az „Ó, kapitány” sor természetesen Walt Whitmantől való, de arról sejtelmem sem volt, hogy a versnek van egy dalváltozata is, azt pedig végképp nem tudtam, hogy a zeneszerző Kurt Weill. Az egésznek nincs sok köze a Requiem lemezhez (leszámítva azt, hogy azon hallgatható meg), amely az I. világháború négy éven át tartó centenáriumának befejezésére készült. Komponisták mindkét oldalról, akik a csatatéren lelték halálukat, meg Weill és Mahler, akik szerencsére kimaradtak az öldöklésből.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Étel só nélkül, élet színház nélkül – Interjú Barnák Lászlóval, a szegedi teátrum főigazgatójával

Izgalmas produkciókkal készül megünnepelni 90 éves jubileumát a Szegedi Szabadtéri Játékok. Van is ok az örömre, hiszen szép lassan újraindul a kulturális élet. Ám az óvatosságnak is helye van, ugyanúgy, mint a reménynek. Barnák Lászlóval, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatójával a művészetbe vetett hit jegyében, a pandémia árnyékában, a színházi világon jóval túlmutató kérdésekről is beszélgettünk.
Vizuál

Ferenc Jóska visszafoglalta az egykor róla elnevezett hidat!

Újabb Kolodko-miniszobor jelent meg Budapesten: ezúttal a Szabadság hídon, amely korábban Ferenc József nevét viselte.
Klasszikus

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.
Klasszikus

Kezdődik az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek

Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak át a virtuális színpadot a Müpa új, ingyenes, online fesztiválján. A fesztivált Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala streamkoncertje nyitja a Milánói Scalából.
Plusz

Kulturális sokszínűség a Bartók Béla Boulevard-on

A Bartók Béla úton idén is megrendezik az Eleven Tavaszt, mely egyedi kortárs alkotásokkal, köztéri installációval, valamint különleges alkotóműhelyekkel várja a látogatókat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Mesterhangszerek használatára lehet pályázni

A Magyar Állami Operaház pályázatot hirdet magyar állampolgárok, valamint felsőfokú zenei végzettséggel rendelkezők számára: állami tulajdonban lévő mesterhangszerek több évre szóló használatára lehet jelentkezni.
Klasszikus újranyitás

A közönséget is várják a Cziffra György-emlékév következő koncertjére

Az első, közönség számára is nyitott koncertet május 11-én tartják Szegeden, a Nemzeti Színházban. Az Hommage a Cziffra elnevezésű esten Szabó Marcell zongoraművész és a Szegedi Szimfonikus Zenekar lép fel, vezényel Medveczky Ádám.
Klasszikus gyász

77 éves korában elhunyt Samu László kürtművész

A Nemzeti Filharmonikusok korábbi intendánsa a zenekar elmúlt közel öt évtizedének egyik meghatározó személyisége volt, nyugdíjba vonulásáig a Kottatár munkáját is segítette.
Klasszikus ajánló

Kezdődik az első Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek

Május 7-től 18 napon át világsztárok és a hazai művészeti élet legizgalmasabb alkotói adják egymásnak át a virtuális színpadot a Müpa új, ingyenes, online fesztiválján. A fesztivált Riccardo Chailly és a Filarmonica della Scala streamkoncertje nyitja a Milánói Scalából.
Klasszikus ajánló

5+1 kihagyhatatlan cikk a Bartók Tavasz friss-ropogós magazinjából

Kíváncsi vagy, hogy a színpadi művészek hogyan élik meg, ha üres nézőtér előtt játszanak? Mindig is érdekelt, hogyan készülnek a közvetítések vagy mit csinál egy online stream rendezője? Tudni szeretnéd, miért olyan egyedülálló és fontos Bartók Béla népzenegyűjtői munkássága? Mi az a világzene, és mit csinál Vaszilij Petrenko, amikor nem vezényel? A hamarosan kezdődő Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek frissen elkészült magazinjából most minden kiderül!