Klasszikus

Fáy Miklós: Az a baj, hogy…

Menjél már!
2018.12.03. 14:35
Ajánlom
Fáy Miklós kritikus ezúttal Ian Bostridge és Antonio Pappano Recquiem lemezével, az Uránia Traviata-közvetítésével, a Robin Hood című filmmel, valamint Charlotte Link Figyelő szemek című kötetével foglalkozik rovatában.

Robin Hood

forgalmazza a Freeman Film

Az a baj, hogy én minden Robin Hood-filmet megnézek, Errol Flynntől napjainkig, illetve, ha minden igaz, holnapjainkig. Lehetőleg többször is. Nem számít, hogy olasz a csuklyás hős, vagy csak rajzolva van, együtt várjuk, hogy megjöjjön végre Oroszlánszívű Richárd, és véget vessen János herceg meg a nottinghami városbíró önkényeskedésének. Miközben az ember a 12. századba szeretné képzelni magát, egyre jobban érzi, mennyire megvan minden kornak a saját 12. százada, Flynn bajusza a harmincas évek, Kevin Costner nyakba nőtt, új hullámos frizurája a nevetséges kilencvenes évek. Russell Crowe masszív, és most izgulhatunk. Vajon mi lett belőlünk?

1280px-Robin_Hood_Theater_Schmeater_Pt4-141904.jpg

Robin Hood

Charlotte Link: Figyelő szemek

General Press, 2018, fordította B. Szabó Károly

Irodalmi értéke elég jól meghatározható. Nulla. Csak az a kérdés, hogy mi is az az „irodalmi érték”. Ha szép szavakról vagy pompás tájleírásokról van szó, akkor tényleg nulla. De ha irodalmi érték a szerkesztettség, az olvasó vezetése és félrevezetése, akkor sokkal bonyolultabb a helyzet. Nem túlságosan edzett krimiolvasóként szépen megyek bele egymás után a szerzői csapdákba, tényleg mindenkire gyanakodtam már a szereplők közül, és még nyolcvan oldallal a vége előtt sem tudom, mi lesz ebből. Diadallal dobom a sarokba a könyvet, hogy tudtam, tudtam (nem nagy vicc tudni, ha már mindenkire gyanakodott az ember), vagy érkezik egy sötét sarokból valami új szereplő, és minden részlet a helyére kerül.

Tournachon_Gaspard-Felix_-_Giuseppe_Verdi_1813-1901_Zeno_Fotografie-141904.jpg

Giuseppe Verdi (Fotó/Forrás: Zeno Fotografie)

Verdi: Traviata

december 15., Müpa, Uránia

Az a baj, hogy eléggé nehezen viselem el Diana Damrau művészetét. Mindig olyan kis molett, szőke és igyekvő, szorgalmatos, miközben az ember épp arra vágyik, hogy olyan operai áldozatot lásson, aki nem akar áldozattá válni. Nincs abban semmi megható, ha Violetta alig várja, hogy végezzen vele a tüdőbaj, és ő elénekelhesse az ehhez kapcsolódó áriát. Közben meg mégis egy új produkció, a Salzburgból átvett félelmetes szorongás helyett korhű és dúsgazdag díszletek, frakkok és estélyi ruhák, igazi 19. századi haláltánc. Csak nyerni lehet. Vagy gyönyörű élményben lesz részünk, vagy legalább megveregetheti az ember a saját vállát: na ugye, hogy Damrau a leginkább túlértékelt koloratúrszoprán.

Ian Bostridge, Antonio Pappano: Requiem – The Pity of War

Warner Classics, 2018

Aki emlékszik még a Holt költők társaságára (mindenki emlékszik), tudja, miről beszélek. Az egyik gyerek elkiáltja magát, hogy „Ó, kapitány, kapitányom”, és aztán mind fölállnak a padjuk tetejére, így tiltakoznak a kedvenc tanáruk kirúgása ellen. Az „Ó, kapitány” sor természetesen Walt Whitmantől való, de arról sejtelmem sem volt, hogy a versnek van egy dalváltozata is, azt pedig végképp nem tudtam, hogy a zeneszerző Kurt Weill. Az egésznek nincs sok köze a Requiem lemezhez (leszámítva azt, hogy azon hallgatható meg), amely az I. világháború négy éven át tartó centenáriumának befejezésére készült. Komponisták mindkét oldalról, akik a csatatéren lelték halálukat, meg Weill és Mahler, akik szerencsére kimaradtak az öldöklésből.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Klasszikus

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Vizuál

Ezeket nézze meg a gyerekkel decemberben!

Mutatjuk milyen gyerekfilmek érkeznek a magyar mozikba decemberben, akár az ünnepekre készülésként, akár arra, hogy lekösse a kicsiket az iskolai szünetben.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Film

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?
Klasszikus hír

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Klasszikus interjú

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Klasszikus ajánló

Remény és Győzelem

A világsztárokkal is dolgozó Ács János karmester december 15-én az Olasz Kultúrintézetben ezúttal a Nemzeti Énekkart fogja dirigálni.
Klasszikus lemez

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.