Klasszikus

Fejérvári Zoltán: "Szeretem az anyanyelvem és a magyar vidéket!"

2017.05.22. 15:48
Ajánlom
Leginkább hazája zongorazenéjét érzi közel magához - kezdődik az írás a művészről, aki alig két hete nyerte meg a Montreali Zongoraversenyt. A Musical Toronto portréja.

Fejérvári mélyen érti Bartók zenéjét, a 3. zongoraverseny előadására egyedül készült

– írja a cikk. Az viszont egyenesen hihetetlen, hogy két nappal a fellépés előtt még nem memorizálta teljesen a művet. „Nagyon összpontosítottam az első körre, kicsit kevésbé a másodikra, de a versenyműre [a döntőre] már egyáltalán nem. A második kör után ezért rögtön gyakorolni mentem.

Persze, mivel már játszottam a művet korábban, hamar visszajöttek az emlékek. De azért elég rizikós volt."

A Bartók-versenymű többek között azért is volt megfelelő választás, mert a mű neoklasszicizáló jellege alkalmas arra, hogy bevezesse a magyar zenébe az abban kevésbé jártas hallgatókat.

Zoltán Fejérvári 3 photo Brent Calis

Zoltán Fejérvári 3 photo Brent Calis (Fotó/Forrás: Brent Calis)

„[A döntőt megelőző napokban] nagyon sietősen próbáltunk, kevés időnk volt. Ilyenkor ott van a gyomorban a szorító érzés, mert tudod, hogy valaki megítéli majd, amit játszol.” Ennek ellenére jó próbák voltak, és sokat segítettek az előző nap koncerttapasztalatai.

Fejérvári Zoltán nyerte a Montréali Nemzetközi Zongoraversenyt

Kapcsolódó

Fejérvári Zoltán nyerte a Montréali Nemzetközi Zongoraversenyt

A fiatal magyar zongoraművész kapta meg a rangos verseny nyolcvanezer dolláros első díját.

Fejérvári elmondta a kanadai újságnak, hogy itthon mekkora Bartók hatása. „Nagyon nagy. Valóban nagyon nagy!” – mondja, hozzátéve, hogy a 20. századi zeneszerzők mind Bartók örökségéből táplálkoznak. Ennek ellenére nem lehetetlen őt megérteni külföldön. „Ha az ember rájön a zenéjének a fő törvényszerűségeire, sikerül.

Bartók zenéje, mondjuk így, mindig beszél.

Nem egyszerűen énekel, hanem beszél. Mindig benne van ez a parlando, rubato jelleg.”

Bartók nem hasonlítható Liszthez, aki Magyarországon született ugyan, de kozmopolita életet élt, és nem beszélt magyarul. „Viszont romantikus zongorista volt, Liszt-tanítványtól tanult, a zongoranyelve abszolút ilyen: költői, rubatós játék, (...) nagyon szabadon lehet játszani. Ő is így játszotta a saját darabjait. Pontosan játszott, de érződött a szabadság a játékán. Mintha csak improvizáció lenne. Így is komponált, az első lépés mindig az improvizáció volt.”

Hallgassa meg Fejérvárit, amint Bach-concertóval melegít Montreálban!

Fejérvári nem egy örökzöld romantikus zongoraversenyt játszott, pedig a döntőben elhangzott Csajkovszkij és Grieg egy-egy népszerű concertója is. A karmester, Claus Peter Flor külön örült annak, hogy Bartók-mű nyerte a versenyt.

Melyik versenyen esik meg az a bátor dolog, hogy Bartók nyer?

– kérdezte.

Fejérvári Zoltán és a verseny elnöke, André Bourbeau

Fejérvári Zoltán és a verseny elnöke, André Bourbeau (Fotó/Forrás: Brent Calis)

„Nem tudom, hogy jelentős-e ettől a győzelmem, egyszerűen olyan programot választottam, ami belülről jött. Nem tartom magam túl nagy virtuóznak. Persze tudok játszani, de azt hiszem, inkább erősségem a költőiség, mint a virtuozitás a zenében.” Elmondta, hogy meglepte a győzelme, hiszen sosem gondolta magát olyan jó zongoristának, aki helyt tud állni egy ilyen versenyen. „Az is meglepetésként ért, hogy a zsűri így értékelte ezt a fajta zenélést.” Viszont azt elárulta, hogy most, harmincévesen, befejezi a versenyzést. „Ez a negyedik versenyem tíz év alatt. Nem is tudom, miért jöttem még el!”

A művész jelenleg a Zeneakadémia kamarazenetanára is. „Sokat kamarázok, talán ezentúl kicsit többet lépek fel szólistaként.”

Fejérvári szeretettel beszélt az itthoni zenei életről is,

mely szerinte gazdag, tele van tehetségekkel, habár túlságosan fővároscentrikus. Nem szeretne máshol élni, mondta, szereti az anyanyelvét és szereti a magyar vidéket.

(A teljes portré angolul itt  olvasható.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Vizuál

Budapest legmesésebb tetőteraszai

A Budapest100 csodája, hogy kinyitsz egy átlagos kaput a bulinegyed közepén és besétálsz egy 1800-as években épült ház ősfás udvarába. Vagy kijutsz egy tetőre és új perspektívát kapsz az egész városról. Galéria!
Plusz

Ők kapták idén a Junior Prima díjakat népművészet és közművelődés kategóriában

A díjátadó rendezvény idén a Docler Irodaházban kapott helyet, ahol a biztonsági előírásokat betartva nyújtotta át a díjakat Árendás Péter, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem docense, valamint Gattyán György, a Docler cégcsoport alapító-tulajdonosa.
Klasszikus

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.