Klasszikus

Fejérvári Zoltán: "Szeretem az anyanyelvem és a magyar vidéket!"

2017.05.22. 15:48
Ajánlom
Leginkább hazája zongorazenéjét érzi közel magához - kezdődik az írás a művészről, aki alig két hete nyerte meg a Montreali Zongoraversenyt. A Musical Toronto portréja.

Fejérvári mélyen érti Bartók zenéjét, a 3. zongoraverseny előadására egyedül készült

– írja a cikk. Az viszont egyenesen hihetetlen, hogy két nappal a fellépés előtt még nem memorizálta teljesen a művet. „Nagyon összpontosítottam az első körre, kicsit kevésbé a másodikra, de a versenyműre [a döntőre] már egyáltalán nem. A második kör után ezért rögtön gyakorolni mentem.

Persze, mivel már játszottam a művet korábban, hamar visszajöttek az emlékek. De azért elég rizikós volt."

A Bartók-versenymű többek között azért is volt megfelelő választás, mert a mű neoklasszicizáló jellege alkalmas arra, hogy bevezesse a magyar zenébe az abban kevésbé jártas hallgatókat.

Zoltán Fejérvári 3 photo Brent Calis

Zoltán Fejérvári 3 photo Brent Calis (Fotó/Forrás: Brent Calis)

„[A döntőt megelőző napokban] nagyon sietősen próbáltunk, kevés időnk volt. Ilyenkor ott van a gyomorban a szorító érzés, mert tudod, hogy valaki megítéli majd, amit játszol.” Ennek ellenére jó próbák voltak, és sokat segítettek az előző nap koncerttapasztalatai.

Fejérvári Zoltán nyerte a Montréali Nemzetközi Zongoraversenyt

Kapcsolódó

Fejérvári Zoltán nyerte a Montréali Nemzetközi Zongoraversenyt

A fiatal magyar zongoraművész kapta meg a rangos verseny nyolcvanezer dolláros első díját.

Fejérvári elmondta a kanadai újságnak, hogy itthon mekkora Bartók hatása. „Nagyon nagy. Valóban nagyon nagy!” – mondja, hozzátéve, hogy a 20. századi zeneszerzők mind Bartók örökségéből táplálkoznak. Ennek ellenére nem lehetetlen őt megérteni külföldön. „Ha az ember rájön a zenéjének a fő törvényszerűségeire, sikerül.

Bartók zenéje, mondjuk így, mindig beszél.

Nem egyszerűen énekel, hanem beszél. Mindig benne van ez a parlando, rubato jelleg.”

Bartók nem hasonlítható Liszthez, aki Magyarországon született ugyan, de kozmopolita életet élt, és nem beszélt magyarul. „Viszont romantikus zongorista volt, Liszt-tanítványtól tanult, a zongoranyelve abszolút ilyen: költői, rubatós játék, (...) nagyon szabadon lehet játszani. Ő is így játszotta a saját darabjait. Pontosan játszott, de érződött a szabadság a játékán. Mintha csak improvizáció lenne. Így is komponált, az első lépés mindig az improvizáció volt.”

Hallgassa meg Fejérvárit, amint Bach-concertóval melegít Montreálban!

Fejérvári nem egy örökzöld romantikus zongoraversenyt játszott, pedig a döntőben elhangzott Csajkovszkij és Grieg egy-egy népszerű concertója is. A karmester, Claus Peter Flor külön örült annak, hogy Bartók-mű nyerte a versenyt.

Melyik versenyen esik meg az a bátor dolog, hogy Bartók nyer?

– kérdezte.

Fejérvári Zoltán és a verseny elnöke, André Bourbeau

Fejérvári Zoltán és a verseny elnöke, André Bourbeau (Fotó/Forrás: Brent Calis)

„Nem tudom, hogy jelentős-e ettől a győzelmem, egyszerűen olyan programot választottam, ami belülről jött. Nem tartom magam túl nagy virtuóznak. Persze tudok játszani, de azt hiszem, inkább erősségem a költőiség, mint a virtuozitás a zenében.” Elmondta, hogy meglepte a győzelme, hiszen sosem gondolta magát olyan jó zongoristának, aki helyt tud állni egy ilyen versenyen. „Az is meglepetésként ért, hogy a zsűri így értékelte ezt a fajta zenélést.” Viszont azt elárulta, hogy most, harmincévesen, befejezi a versenyzést. „Ez a negyedik versenyem tíz év alatt. Nem is tudom, miért jöttem még el!”

A művész jelenleg a Zeneakadémia kamarazenetanára is. „Sokat kamarázok, talán ezentúl kicsit többet lépek fel szólistaként.”

Fejérvári szeretettel beszélt az itthoni zenei életről is,

mely szerinte gazdag, tele van tehetségekkel, habár túlságosan fővároscentrikus. Nem szeretne máshol élni, mondta, szereti az anyanyelvét és szereti a magyar vidéket.

(A teljes portré angolul itt  olvasható.)

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.