Klasszikus

Fejétől bűzlik a hal

2004.05.28. 00:00
Ajánlom
Azaz egyetlenegy ember egyéniségének kisugárzása döntő hatással lehet az egész közösségre, még akkor is, ha egy kialakult hierarchiával rendelkező, összeszokott közösségről van szó. Pláne, ha az illető elfogadottan a vezető pozíciót tölti be. Gondoljunk csak gyerekkorunk kiemelkedő tanáregyéniségeire! Ahogy a legjobb képességű gyerekek társaságát is képes középszerűvé zülleszteni egy alkalmatlan pedagógus, úgy egy átlagosnak mondható osztályból is ki tudja hozni a benne rejlő legtöbbet egy keménykezű, de tekintélyét mégsem elsősorban szigorával, hanem szakmai fölényével kivívó osztályfőnök.

Egy együttest kormányozni legalább annyira pedagógiai feladat, mint zenei. Szerencsés, ha ez a két terület a karmester személyiségében olyan érzékeny egyensúlyban egyesül, mint Jurij Szimonovéban. A Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekart május 26-án este visszafogottan, kis mozdulatokkal dirigálta, az együttes mégis úgy szólt, mintha a vezénylő legalább 3 kilót fogyott volna az előadás közben. Tehát intenzitásban nem volt hiány. A zenekar pedig vette a lapot.

Brahms Tragikus nyitánya sötét, tömör hangszínen szólalt meg. Egyetlen „instrumonstrumnak” tűnt a hangszerek összessége, amelynek összefogott hangzása jól illett a darab karakteréhez. A brahmsi dúsítás elmaradhatatlan eszközei, a végtelenségig átkötött szinkópák és az ellenpontozó nyújtott ritmusos képletek nem mosódtak össze masszív masszává, hanem a sűrű szólamszerkesztés ellenére, végig megőrizték identitásukat, különállóságukat. Figyelemreméltó volt a kürt bravúrja a szólisztikus oktávlépésekkel. És sajnos a fuvola intonációs bizonytalansága is.

Oláh Vilmos nemrég nyerte el a Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar koncertmesteri állását. Most szólistaként mutatkozott be Mendelssohn e-moll hegedűversenyében. Sok zenekari tag, aki a Brahms-darabban játszott, a Mendelssohnban viszont nem, a kóruskarzatról kísérte figyelemmel a versenymű előadását. Valószínűleg érdekelte őket, milyen is az új prímásuk. Nos, muzikális, érzékeny, talpraesett és laza. Telitalálat volt számára Mendelssohn hegedűversenye, amelyben formálási és irányítóképességeit is megmutathatta. Az előadására jellemző könnyedség és nagyvonalúság mellett én néha a feszes tartást hiányoltam játékából, bár ez a hiány Mendelssohn zenéjének egyáltalán nem vált kárára. Oláh Vilmos a motívumokat meglendítette, hogy azok aztán a maguk útján gördüljenek tovább. És jól jelölte ki az irányt. Ráadásként először egy hang, aztán kvintek kezdtek el zakatolni, s csak lassan eszméltem, hogy ez bizony Liszt I. Mefisztó keringője, csak éppen hegedűn. Mintha egy Paganini–Liszt Etűd lenne visszafordítva. Tematikája jól rímelt a hangverseny első darabjára, hiszen feltételezhető, hogy Brahms Goethe Faustjához szándékozott kísérőzenét írni. Ennek az első tétele lett volna a Tragikus nyitány. S hogy milyen a Mefisztó hegedűn? Bizarr, de hatásos. Ráadásszámnak mindenesetre ideális.

A koncert második felében Csajkovszkij III. szimfóniáját adta elő az együttes. A darab a „Lengyel” alcímet viseli V. tétele miatt, amelynek előadási utasítása Tempo di polacca, azaz polkatempóban. De ugyanígy lehetne a második tétel alla tedescája miatt „Német Szimfónia” is. Mellesleg a bécsi előadáson a közönség túl oroszosnak találta – tudtuk meg Zelinka Tamástól. Így aztán a darab igazán eurokomform. Csak talán egy kicsit túl hosszú. Főleg az utolsó tétel. Egyébként fülbemászó dallamok tárháza, sok pizzicatóval és még több nehéz fúvósállással, illetve -szólóval. A Dohnányi Zenekar büszke lehet a fúvósaira! A harmadik tétel kevésbé volt elégikus, mint inkább érzelemdús, filmzeneszerű. Bravo fagott! Az utolsó előtti tétel „álmilitáris” jellegét az orgonapontokkal szembeállított elhangolt kürtmenetek adták. Mulatságos volt – és nagyon jól kivitelezett! – a zenekaron végigáramló pizzicatók sora.

A Szimfóniában is takarékos eszközökkel dirigált Jurij Szimonov, de egyszerűségében is nagyon kifejezően. Néha rajtakaptam, hogy énekel. A zenekar pedig, a karmester mozdulatainak nagyító tükreként szenvedélyességével és tömör hangzásával kápráztatta el a közönséget.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.
Klasszikus

Így szóltak azok a hangszerek, amikre Mozart, Haydn, Händel vagy Beethoven komponáltak

A Felvilágosodás Korának Zenekara jóvoltából most egyesével meghallgathatjuk, milyen hangszerekre írták műveiket a legnagyobb klasszicista és barokk szerzők.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus galéria

Ismerd meg a fényképészt, aki utánozhatatlan fotókat készít klasszikus zenészekről

Vízben ázó cselló, fegyverként használt fagottok, a térben eltévedt vonósnégyes. Nikolaj Lund fotóművészete minden, csak nem unalmas.
Klasszikus hír

Ők kaptak KÓTA-díjat idén

Erdei Péter, Szabó Dénes és Fekete Gyula is KÓTA-díjat kapott. Mutatjuk a teljes listát!
Klasszikus hír

Lajtha-díjjal tüntették ki Balog József zongoraművészt

Balog József zongoraművész vehette át a Lajtha László Alapítvány Kuratóriumának díját a magyar kultúra napján Budapesten, a Bartók Rádió Lajtha-emlékkoncertjén.
Klasszikus magazin

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Klasszikus óbudai danubia zenekar

Baráth Emőke és az Óbudai Danubia koncertjét közvetítjük élőben

Pénteken este Händel műveiből ad koncertet a világszerte ismert magyar énekesnő az ÓDZ kíséretével. Ha nem tud ott lenni a BMC-ben, kövesse az eseményt a Fidelio Facebook oldalán.