Klasszikus

Feketén-fehéren

2004.01.16. 00:00
Ajánlom
Jazz, swing, tánc, fekete zenészek, füstös kocsmák – fotók prím plánban az ötvenes évek Dél-Afrikájáról. Az ember szinte vágyakozva nézi ezeket a képeket. Pedig már vészesen közeledik az apartheid. A feketék és a fehérek nem, vagy csak alig érintkeznek egymással. Egymás mellett laknak, de külön világot élnek – átjárás nincs.

Ebbe a feszült légkörbe érkezett 1950-ben Jürgen Schadeberg Németországból, az „éppenhogy” összeomló fasiszta birodalomból. A 19 éves fiatalember a kettészakadt társadalmat kezdetben nem értette. Nem csak magát az elkülönülést nem, hanem azt sem, hogy az elnyomottak, sokkal pezsgőbben éltek. Nyitottak, dinamikusak voltak, fogékonyan vették a változásokat, ezért gazdagabb kultúrát tudhattak magukénak, mint a fehérek. Ezzel szemben az elnyomók lagymatag, dekadens életet folytattak. Az idegenként érkezőnek az volt az érzése, hogy a fehérek vannak kirekesztve. Míg ők az Elvis utánzatokért rajongtak, addig a feketék klubokba jártak, sistergő-vérpezsdítő zenéket játszódtak-hallgattak, és olyan énekesek léptek fel, mint Dolly Rathebe vagy Miriam Makeba.

Schadeberg először szabadúszóként dolgozott, majd fotózni kezdett. A Drum Magazinnak fényképezett, melynek később művészeti vezetője lett. Képeiből igyekszik kiszorítani a politikát, az állásfoglalást. Mindkét tábort őszintén közelíti meg, és mindkét tábort trükkök, túlzások nélkül ábrázolja. Úgy vett részt fényképezőgépével a hétköznapokban, mintha ott sem lett volna. A feketék lakta Sophiatown kitelepítés előtt álló lakói tekintetében minden benne van – mellőzném a jelzőket. A zenélő, táncoló feketék láttán és a címeket (olykor képaláírásokat) olvasva – „A Ritz Johannesburg belvárosában a péntek esti swing helye. Jó zene szólt, a hall megtelt szórakozni vágyókkal” – pillanatok alatt hatnak a fotók. A napozó, ugrókötelező fehér lányok megejtően kedvesek, a „pénzszagú” illusztrációk – „Csókold meg a pénzem, szerencsét hoz” – dekadenciát sugároznak. Schadeberg műveiben nyoma sincs a felháborodásnak, haragnak. Fekete-fehér képek feketén-fehéren. Első volt Dél-Afrikában, aki feketéket ábrázoló fotókat közölt. Munkásságát a titkosrendőrség is értékelte: 1964-ben kiutasították az országból, csak 1985-ben térhetett vissza. Időközben Európa nagyvárosaiban és Amerikában elismert fotóriporterré vált.

A tízéves szabadságát ünneplő Szabad Dél-Afrika Fesztivál keretében a Dorottya Galériában Jürgen Schadeberg 38 képét láthatjuk. Feketén-fehéren.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Zenés színház

Koronavírussal került kórházba Anna Nyetrebko

Az orosz szopránnak a koronavírussal összefüggő tüdőgyulladása van, ezért orvosi felügyeletre szorul.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zene

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Klasszikus hír

Kilép az ország határain a Virtuózok novemberben induló új évada

A nemzetközivé bővülő klasszikus zenei televíziós tehetségkutató hatodik évada november 27-től látható a Duna Televízióban.
Klasszikus interjú

Bretz Gábor: Nem lehet megunni a Kékszakállút

Szeptember 26-án Bartók Béla műveiből ad koncertet a Concerto Budapest. A műsorban egyetlen operája, A kékszakállú herceg vára is elhangzik. Vörös Szilvia énekli Juditot, a várurat pedig Bretz Gábor. A basszusénekest telefonon értük el, hogy az operáról kérdezzük.
Klasszikus ajánló

Komolyzenei piknikkel búcsúztatja a nyarat a MÁV Szimfonikus Zenekar

Szeptember 17-én 18:30-kor ismét részt vehetünk a Music ül a fűben komolyzenei pikniken, mely a Millenáris Park és a MÁV Szimfonikus Zenekar közös rendezésében valósul meg.