Klasszikus

"Felfokozott állapotban vagyok"

2005.11.07. 00:00
Ajánlom
Nem arról van szó, hogy könnyed diszkóritmusban játszott muzsikák mellé benyomunk magunknak egy kis drogot, és csináljuk a cirkuszt Mária – Égi szerelem címmel péntek este a Papp László sportarénában százhatvan közreműködővel mutatják be a Horgas Eszter és Al Di Meola nevével fémjelzett szimfonikus legendát. Horgas Eszter Mária szerepét alakítja és fuvolázza. Korábban a Carmen című produkcióban lépett fel együtt a világhírű gitárossal.

– Carmen és Mária a nő két arca, egyikük a pillanatnak él, szabad akar lenni, a másik az örök értékek, az anyaság jelképe. Tudatos, hogy Carmen után Máriát alakítja?
– Amikor a Carment játszottuk Horvátországban, a pulai arénában, egészen fantasztikusan sikerült az este. Játék közben azt éreztem, hogy én nem is létezem. Csak az a fontos, hogy szól a zene, és valami felső erő vezet minket. Carmen nagyon a testében, a szexusában él. Nincs igazán jövőképe, nem tudom elképzelni öregként vagy anyaként. Mária viszont képes arra, hogy a Carmenéhez hasonló energiáit a szellemi és az érzelmi életében hasznosítsa.
– Ön istenhívő?
– Hívő vagyok. A hit azt jelenti, hogy légy hű önmagadhoz. A dédszüleimet és a nagyszüleimet is abszolút vallásosan nevelték. A nagypapám halála után megtaláltam a leveleit, a munkaszolgálatból is azt írta, hogy majd megsegíti az isten. De ez az istenhit Auschwitz után megtört a családban, engem már arra tanítottak, hogy találjam meg a saját hitemet és helyemet a világban. Azóta is fölmerülnek bennem alapvető kérdések a hittel, a halállal kapcsolatban, ezért is fontos nekem ez az előadás.
– Ilyen alapvető kérdések felvethetők egy nagyszabású, sportcsarnok méretű produkcióban? A megfogalmazódó gondolatok nem válnak törvényszerűen csillogó revüvé?
– Azt remélem, hogy nem. Százhatvanan működnek közre. Amikor hetven klasszikus zenész játszik, és megszólal a negyventagú kórus, az hihetetlenül erős energiát és kisugárzást jelent.
– Igen, csak ezt aztán kihangosítják…
– Olyan mikrofonok vannak már, hogy nem fogja hallani, hogy nem akusztikusan szólnak a hangszerek.
– A fuvola nem kamarahangszer?
– A mostani működésem éppen arról szól, hogy nem. A klasszikus zenét kissé konzervatív keretek közé szorítják.
– Amikor a világ legjobb fuvolásaként számon tartott Jean-Pierre Rampal a Budapest Kongresszusi Központban játszott, azt éreztem, hogy elvész a hangszere és a nagyobb bevétel miatt rendezték ekkora teremben a koncertet.
– Mozart-, Bach-koncertet valóban nem kell arénába vinni.
– De miért van szüksége önnek arénára?
– Mert nem fér be a Zeneakadémiára százhatvan ember.
– És miért van szüksége százhatvan emberre?
– Azt szeretném, hogy megszólaljon egy szimfonikus zenekar és vele együtt a kórus, meg dzsessz-szólisták, és be tudjunk járni olyan világokat, amelyek nem a Zeneakadémiára valók. Amit én csinálok, nem klasszikus műfaj.
– Korábban dilemmázott azon, jó-e, ha letér a kitaposott ösvényről. Ezek a kételyei teljesen elmúltak?
– A Carmennel teljesen elmúltak. Nekem abszolút ez az utam. Nem siránkozni kell, hogy bajban van a komolyzene, hanem ki kell találni új formákat. A zenének nem az a helye és értelme, mint például a barokk korában. Mások a hangszerek, a tempók, az emberek.
– Nem fél attól, hogy felhígul, amit csinál?
– Nem. Most olyan zenét játszunk, amelytől a klasszikus zenészek is bőgnek, olyan ereje van. Miközben abszolút helyénvalónak tartom, ha valaki a régi játékmódot, a hagyományosan előadott operát kedveli.
– Nem kell-e játék közben túl sok mindenre figyelnie? Nem gondol-e arra, hogy a százhatvanadik közreműködő jól teszi-e a dolgát?
– A színpadon semmi másra nem szabad figyelnem, csak a szerepre. Nem tudok másra koncentrálni, nem is vagyok magamnál. Az a baj, ha Magyarországon kimondom azt, hogy show, akkor az értelmiségiek kapásból azt gondolják, hogy valami laza kis könnyű produkcióról van szó. Holott olyan technikai igényeknek kell megfelelnünk, mint ha a legnehezebb fuvolaversenyeket játszanánk. A Carmen előadásain három kilót fogytam. Nem arról van szó, hogy könnyed diszkóritmusban játszott muzsikák mellé benyomunk magunknak egy kis drogot, és csináljuk a cirkuszt. Tessék kiállni, és játssza el ezt bárki utánunk! Azt, amit Al Di Meola gitározik, igen kevesen tudják a világon eljátszani. Ezek szakmai, mérhető dolgok. A fellépők nap mint nap nyúzzák a belüket, tanulnak és dolgoznak.
– Színészi szempontból mit kell nyújtania?
– Azért is megvisel Mária eljátszása, mert színészi szempontból dilettáns vagyok, nem úgy állok hozzá, mint egy színésznő, aki otthon le tudja tenni a szerepét. Én mindent átélek, megpróbálom megtalálni azt, ami nekem Máriában fontos. És ez az egész testemet, lelkemet igénybe veszi. Nagyon felfokozott állapotban vagyok.
– Milyen az ön Máriája?
– Igen szenvedélyes. És Carmennal ellentétben beavatást nyer a belső világba. Jézust, Máriát, az angyalt hangszeres zenészek jelenítik meg, míg például van egy mai, általunk kitalált figura, a Hitetlen, aki egyszerre besétál az előadásba, és kemény kérdéseket tesz fel Jézusnak.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Lenyűgöző és groteszk életképeken elevenedik meg a szocializmus Budapestje

Ezernyolcszáz fotó került fel a Fortepan archívumába, amiket Kereki Sándor fotós, újságíró készített a hatvan-hetvenes években. Nézze meg galériánkat!
Vizuál

Stork Natasa: „Eddig három olyan nemzetközi díjat kaptam, amit postán küldtek el”

Szerdán kezdetét vette a 71. Berlinale a European Shooting Stars 2021 Kick Off rendezvénnyel, amely azzal a céllal jött létre, hogy bemutassa az adott év legtehetségesebb fiatal színészeit és színésznőit a filmvilág nagyjainak. Köztük van Stork Natasa is, aki budapesti otthonában ülve fogadja három napot át a világsajtót és a legnevesebb casting ügynökségeket.
Színház

Az Alkotmánybíróság elé kerül az SZFE modellváltásának ügye

A Fővárosi Törvényszék az SZFE modellváltását előkészítő törvény semmissé tételét indítványozza az Alkotmánybíróság előtt. Erről az SZFE HÖK tájékoztatta a nyilvánosságot péntek este.
Színház

Magyarország a '90-es években – egy gyerek szemével

EX KATEDRA címmel tart online bemutatót a Stereo Akt társulat március 4-én a Jurányi Házban. Az előadást a SzínházTV közvetíti online formában. A darab létrejöttének hátterébe a társulatot vezető független színházi alkotó, Boross Martin nyújt betekintést.
Színház

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva színésznő, a Katona József Színház alapító tagja

92 éves korában elhunyt Olsavszky Éva, a Katona József Színház alapító tagja.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A Concerto Budapest idén online rendezi meg nagyszabású Mozart-napját

Idén sem maradunk igazi Mozart ünnep nélkül, hiszen március 7-én a Concerto Budapest Keller András művészeti vezetésével, világhírű magyar és külföldi szólistákkal ismét megrendezi, immáron negyedik alkalommal az egyedülálló Mozart-napot.
Klasszikus hír

Időkapszulát helyeztek el a Magyar Zene Házában

Befejező szakaszához ért a Liget Budapest projektben épülő Magyar Zene Háza kivitelezése, ebből az alkalomból pénteken az utókornak szánt üzenetekkel teli időkapszulát helyeztek el a decemberben megnyíló épület padlóburkolata alá.
Klasszikus hír

Szomorú nóta kíséretében hagyta el VII. kerületi próbahelyét a 100 Tagú Cigányzenekar

A zenekar tizenkét év után költözött ki az erzsébetvárosi próbahelyről, miután nem fogadták el a kerület vezetése által kínált megoldást – írta meg a Telex.hu.
Klasszikus ajánló

Virtuóz fiatalokkal ad koncertet a Liszt Ferenc Kamarazenekar

Online koncertet ad a Liszt Ferenc Kamarazenekar február 26-án. A szólisták közül a legfiatalabb 11 éves, mindannyiukat számos díjjal ismerték már el, és van köztük, aki a világhírű Carnegie Hallban is fellépett.
Klasszikus ajánló

Feltörekvő magyar karmester a Müpa színpadán

A közelmúltban rangos karmesterversenyt nyert Hontvári Gábor, aki most a Nemzeti Filharmonikusokat vezényli február 25-én a Müpában. Az online esemény igazi zenei csemegének ígérkezik.