Klasszikus

Felhasználom, amiben élek

2005.07.29. 00:00
Ajánlom
Ma mutatják be a Csárdáskirálynőt a Szegedi Szabadtéri Játékokon. Alföldi Róbert ígér medencéket, repülőt és nagy színészeket, Hernádi Juditot, Gálffi Lászlót, Bodrogi Gyulát, Gregor Józsefet.

A zenés műfajok közül az operettet tartja a legnehezebbnek Alföldi Róbert. Az opera, ahol folyamatosan szól a zene, szintén nem könnyű, a musicalben meg a szövegen van a hangsúly, ez közelebb áll a prózához. - Az operett viszont durva, pofátlan műfaj - teszi hozzá Alföldi. - A Csárdáskirálynőben például az Emlékszel még? vagy Szilvia és Edvin duettje a fináléban közelebb áll az operához, a prózai részek pedig a musicalekre hajaznak. Az operában kevés a mozgás, a musical a táncra épít, az operetthez azonban kiváló ének- és tánctudás kell, olyan színészek, akik a prózai részekben is hitelesek. A Csárdáskirálynő szövege kimondottan ütős Alföldi szerint, és ritkán lehet például a Hajmási Péter, Hajmási Pált úgy hallani, olyan fájdalmasan, ahogy majd Hernádi Judit énekli.

Földön, vízben, levegőben játszódik az előadás, amelyben Hernádi-Gállfi-Bodrogi-Gregor mellett Nyári Zoltán énekli Edvint, Rálik Szilvia Szilviát, Stohl András Bónit és Barsch Kata Stázit. A harmadik felvonásban a baden-badeni fürdőt a zenekari árokban láthatjuk viszont - két óriási medence formájában. Ebben a színészek szinkronúsznak, hogy ezt bírja-e a mikroport, az legyen a hangmérnökök problémája - állítja a rendező. Beígér repülőgépet is, amely mindenfélét szór majd a nézőtérre. Ez összehozza a négyezer nézőt és a színészeket. A zenekar a színpadon lesz, reagálásaival szerepel is az előadásban, akárcsak Silló István karmester.

Alföldi eredetileg a Boccacciót rendezte volna Szegeden, koprodukcióban a Budapesti Operettszínházzal. De az Operettől elvontak állami pénzt, így el kellett állniuk az együttműködéstől.

Nagyon meguntam magam színészként, elég évente egy-egy olyan szerep, mint korábban az Amadeus vagy az idén Jago.

Beszélgetünk még arról is, hogy hat bemutatója volt ebben az évadban rendezőként, és egy színészként. Elsőként Az ügynök halálát rendezte, majd a Három nővért, a Balkont, Sade márki 120 napját, A kékszakállú herceg várát és most a Csárdáskirálynőt, valamint Jagót játszott a szolnoki Othellóban. - Nem rendeztem többet, mint szoktam, csak több volt a botrány velük.

A legnagyobb a miskolci operafesztiválon történt, amikor a Bartók-örökös Vásárhelyi Gábor kifogásolta Alföldi Kékszakállú-rendezését. - A mai napig nem értem az örökös kifogásait - jelenti ki a rendező. - Fél hangot sem változtattunk a darabon. Ugye nem gondolja senki, hogy a nyolcvantagú zenekar, a szakmailag tökéletes karmester, a világsztár Polgár László és a kiváló Wiedemann Bernadett ne koppintott volna a fejemre, ha torzítok bármit is a kottán? A legkonzervatívabb, a legtisztább, a legsallangmentesebb előadásom, amelyben komolyan vettük a viszonyokat - erotikájával, dühével, kétségbeesésével együtt. És én partitúrából dolgoztam, nem CD-borítóból, ahogy Polgár szerint sok rendező teszi. Belefért volna az örökös személyes antipátiája, nem csípem az Alföldit, ehhez joga van. De hogy én bármit változtattam volna, az nem igaz... A főpróbát látta videofelvételről... Egy okleveles mérnökkel kell vitatkoznom zenéről, színházról! Tudom, a rossz lépésem az volt: nem számoltam be neki előre, mint egy kisdiák a tanárnak, hogy mit gondolok a darabról. Ki lehet sajátítani a Bartók-műveket, amelyek közkincsek, hungarikumok? Ezt én cenzúrának hívom.

Kérdezem, volt-e már korábban hasonló esete. A Sirálynál a Csehovot fordító Makai Imre örökösei szerint meggyalázta Csehov szellemét. Pedig három ember csak azzal foglalkozott Moszkvában, hogy a legszöveghűbben fordítsa le a drámát. Büntetést fizettek. A Kékszakállút viszont letiltották az örökösök, pedig a debreceni színház azért támogatta a produkciót több millióval, hogy jövőre repertoárjára vehesse.

Alföldit egyébként a versailles-i kastélyban működő barokk zenei központba hívták, rendezze meg a XVI. századi szerző, Charpentier három kisoperáját. Már tavaly tárgyaltak erről, de akkor nem volt hozzá elég pénz, így egy évet várniuk kellett vele, mert mindenáron szerették volna megvalósítani a rendező terveit.

- Abba a színházba eddig nem engedtek be olyan rendezőket, akik nem az autentikus, korabeli színházat akarták rekonstruálni.

- Nagy a különbség a kinti és az itthoni körülmények között. Ha külföldön azt mondják: "igen", akkor az "igen" addig tart, amíg dolgozol. Mindenki mindent elkövet azért, hogy minél könnyebben és jobban elvégezd a munkát. Itthon viszont, ha felkérnek egy előadásra, akkor is azt érzed, mintha te kopogtattál volna, elpárolog a bizalom. Így nehéz lelkileg potensen tartani magad. Most hatvanmillió forintos költségvetésű előadást rendezek, amelyet háromszor négyezer ember lát majd. És sokan attól rettegnek, jaj, mi lesz a Csárdáskirálynőből. Pedig ha megnézik a munkáimat, a Shopping and Fuckingot nem négyezres szabadtéri színpadon rendeztem, hanem a Thália Stúdióban. Mindig azt mondják rám, hogy provokálok. Egy frászt, felhasználom, amiben élek.

A következő évadban Stuart Máriát rendez a Pesti Színházban, Don Carlost Kecskeméten, Versailles-ban az operákat. Aztán játszik a Játékszínben, végül megrendezi a Rómeó és Júliát az Új Színházban.

- Nem kell annyit játszani - mondja arra a kérdésre, hogy a rendezések miatt játszik-e keveset. - Nagyon meguntam magam színészként, elég évente egy-egy olyan szerep, mint korábban az Amadeus vagy az idén Jago. Az elmúlt öt-hat évben már nem úgy olvasok darabot, hogy mit játszanék el benne, a két szakmát külön tudom választani. Nem vagyok agresszív színész, míg nem tudok semmit a szerepről, nem kezdek el okoskodni. Mint ahogy azok a nagy színészek, énekesek sem tették, akikkel együtt dolgoztam eddig. Az igazi nagyokkal sosincs probléma. Amikor Bodrogi Gyula - akivel a Kabarét és Az ügynök halálát csináltuk - megkapta a Kossuth-díjat, éppen a Bábszínházban rendeztem. Behozott nekem egy mini Kossuth-díjat, ráírva, hogy köszönöm.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Szergej Polunyin elvesztette a józan eszét?

Először a mellkasára tetováltatta egy politikus arcképét, majd homofób és kirekesztő üzeneteket posztolt Instagram oldalán. A táncvilág komoly aggodalmát fejezte ki a táncos mentális állapota miatt.
Vizuál

Pont a Mona Lisánál nem működik a Mona Lisa-hatás

Leonardo da Vinci híres portréjához számos rejtély kapcsolódik a hölgy személyétől a mosoly okáig. Az egyik legutóbbi kutatás annak járt utána, tényleg követi-e a tekintetével a titokzatos asszony a nézőit.
Tánc

25 éve halt meg Róna Viktor, aki még Nurejevvel is jó barátságot ápolt

Adottságai egyáltalán nem predesztinálták a balettművész-pályára, szorgalmának köszönhetően mégis világhírnévre tett szert az 1994. január 15-én elhunyt Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas balettművész, aki Rudolf Nurejev pályájának is meghatározó alakja volt.
Klasszikus

Nem gyöngyszem, gyémánt – 25 éve hunyt el Cziffra György

Huszonöt éve, 1994. január 15-én hunyt el meg Franciaországban Cziffra György zongoraművész, akit gyakran emlegetnek Liszt Ferenc méltó, sőt egyetlen igazi örököseként.
Klasszikus

Gilbert Varga debütáló koncertje

Vezető karmesterként első alkalommal dirigálja a Pannon Filharmonikusokat a Maestro január végén a Müpában.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az Óbudai Danubia mutathatja be Kurtág György operáját itthon

Előreláthatóan 2020-ban. Jövőbeli terveiről tájékoztatta a sajtót Óbuda 25 éves zenekara.
Klasszikus videó

Gyönyörű Bach-klipet forgatott Yo-Yo Ma

A világ 36 helyszínére viszi el Yo-Yo Ma Bach-csellószvitjeit. Íme a projekt lenyűgöző első klipje.
Klasszikus ajánló

Adj hangot a térnek és a télnek!

Második alkalommal rendezik meg február 9-én a nagy népszerűségnek örvendő nyárindító fesztivál téli változatát, a Kórusok Téli Éjszakáját.  Tekintettel az időjárásra, a szabadtéri helyszínek helyett ezúttal a barátságos hangulatú MagNet Közösségi Ház ad otthont az eseménynek.
Klasszikus üvegplafon

Ez az első élvonalbeli vonósnégyes, amelyben többségben vannak a nők

Az Artemis Quartetből kilépett két tag, nők érkeztek a helyükre. Ilyenkor felvetődik a kérdés: miért a férfiak uralják a kamarazenét?
Klasszikus hír

Egy részeg férfi vonóshangszereket hajított ki egy mozgó vonatból

A Büchenből Hamburgba tartó vonaton mintegy 14 ezer eurós kárt okozott a randalírozó német férfi.