Klasszikus

"Felismerhető egyéni hangzás"

2014.10.06. 11:24
Ajánlom
A felismerhető egyéni hangzás a legfontosabb a zenében, a következő években a Liszt Ferenc Kamarazenekar is tovább szeretné éltetni sajátos hangzásvilágát, zenei felfogását - mondta a 70. születésnapját néhány nappal ezelőtt ünneplő Rolla János hegedűművész, a zenekar művészeti vezetője. MAGAZIN

"A mai fiataloknál sajnos gyakran technikailag magas szintű, de egysíkú játékot lehet hallani, amelyből nem érezhető ki egyéni íz. Egyfajta 'perfekcionizmus' uralkodott el, az egyéni átélés pedig ma kevésbé jellemző" - fejtette ki a Kossuth-díjas muzsikus. Rolla János szerint a régi "nagyok", például Fischer Annie játéka azonnal felismerhető volt. "Sokszor zenéltünk együtt vele, többek között az utolsó, 1994-es szolnoki hangversenyén. Lehet, hogy néha hibázott, de elsöprő hatású volt a játéka, és ez az, ami a közönséget megfogja. A technikailag jó, de íztelen zenélés a pódiumon csak ideig-óráig élhet meg, hosszú távon a közönség elfordul tőle" - hangoztatta. Úgy vélte, hogy a sajátos hang a megalakulásának 50. évfordulóját tavaly ünneplő Liszt Ferenc Kamarazenekarra is jellemző.

 "A zenekar több mint 40 évig változatlan felállásban játszott, így itt volt az ideje a fiatalításnak. Az évek folyamán igyekeztük átadni a tudást a fiatalabb tagoknak, és ma már önállóan is megállják a helyüket, új vezetővé pedig Tfirst Péter hegedűművész nőtte ki magát. Jelenleg elsősorban a próbákon segítem a munkát, de olykor azért pódiumra is állok, és egy-egy turnén is részt veszek még, például a soron következőn, Japánban" - magyarázta.

Rolla János felidézte: bár mint minden zenész, fiatalon ő is álmodott szólókarrierről, később egyértelműen a kamarazenélésben talált rá önmagára: "Ez azért is történt így, mert tulajdonképpen nem szerettem gyakorolni, órákra kettesben maradni a hangszeremmel egy szobában. Mindig is a közös zenélés varázsa izgatott, egymás folytonos inspirálása. Meg aztán, mindig is 'drukkos' voltam, nem vagyok igazán otthon a színpadon, márpedig egy szólistának ebben jónak kell lennie."

 

Rolla János élete egybeforrt a zenekaréval, de mint mondja, nem az a típus, aki megállás nélkül, éjjel-nappal zenével foglalkozik. "Szükségem van arra, hogy letegyem a hegedűt és teljesen mást csináljak, kikapcsoljak. A műszaki dolgok, a szerelgetés iránt például mindig is vonzódtam - annak idején a műszaki pálya is komolyan felmerült bennem -, az utóbbi években azonban annyira felgyorsult a műszaki fejlődés, hogy annak követése már egész embert kívánna. A kikapcsolódás mindenesetre segít abban, hogy amikor másnap reggel a próbán felveszem a hangszerem, teljesen frissen tudjam elkezdeni a muzsikálást."

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

„Csodálatos ez a bohóc-létezés” – Beszélgetés Mertz Tiborral

Szeptember 18-án mutatta be Székely Csaba Öröm és boldogság című drámáját a Budaörsi Latinovits Színház, Alföldi Róbert rendezésében. Mertz Tiborral, az előadás egyik szereplőjével beszélgettünk kíváncsiságról, társulati létezésről és véleménynyilvánításról.
Vizuál

Szabó Eszter nyerte el a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat 

Hatodik alkalommal adták át a Leopold Bloom Képzőművészeti Díjat, amit az alapító ír házaspár azzal a céllal hozott létre, hogy támogassa a kortárs magyar képzőművészeket, és jelenlétüket erősítse a nemzetközi művészeti világban.
Színház

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

A zene fölszabadít – jótékonysági koncert neves fellépőkkel a Zeneakadémián

Október 3-án délután neves zenészek adnak jótékonysági koncertet a Zeneakadémia Nagytermében. Olyan muzsikusok, mint Vásáry Tamás, Sümegi Eszter, Rajk Judit, Rolla János és a művésszé érett „csodagyerek”, Gertler Teo. A jegybevételt az EKC Szent János Kórház I. Belgyógyászati-Gasztroenterológiai osztálya kapja. Az eseményről, valamint a zene és a gyógyítás kapcsolatáról az osztályvezető főorvossal, egyben a rendezvény házigazdájával, dr. Székely Györggyel beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Klasszikus ajánló

Hátrányos helyzetű fiatalok a Zeneakadémia színpadán

Szeptember 23-án debütál az Óbudai Danubia Zenekar és Hámori Máté új kezdeményezése, a Közös Hang projekt, amelynek célja, hogy elősegítse a nehezebb sorsú zenét tanuló gyerekek integrációját.
Klasszikus gyász

68 éves korában elhunyt Ligeti András

A Kossuth-díjas karmester, hegedűművész súlyos betegség következtében, váratlanul hunyt el, tudatta családja.
Klasszikus interjú

„Szeretnék ajtóstul rontani a házba” – beszélgetés Rajna Martinnal

Mindössze huszonöt évesen lett a Győri Filharmonikus Zenekar vezető karmestere, az évadnyitó koncerten Kodály és Bartók művei mellett Balogh Máté új kompozícióját is vezényli, amelyet a zeneszerző számukra írt. Rajna Martinnal győri tervei mellett a modern zene fontosságáról is beszélgettünk.