Klasszikus

"Felismerhető egyéni hangzás"

2014.10.06. 11:24
Ajánlom
A felismerhető egyéni hangzás a legfontosabb a zenében, a következő években a Liszt Ferenc Kamarazenekar is tovább szeretné éltetni sajátos hangzásvilágát, zenei felfogását - mondta a 70. születésnapját néhány nappal ezelőtt ünneplő Rolla János hegedűművész, a zenekar művészeti vezetője. MAGAZIN

"A mai fiataloknál sajnos gyakran technikailag magas szintű, de egysíkú játékot lehet hallani, amelyből nem érezhető ki egyéni íz. Egyfajta 'perfekcionizmus' uralkodott el, az egyéni átélés pedig ma kevésbé jellemző" - fejtette ki a Kossuth-díjas muzsikus. Rolla János szerint a régi "nagyok", például Fischer Annie játéka azonnal felismerhető volt. "Sokszor zenéltünk együtt vele, többek között az utolsó, 1994-es szolnoki hangversenyén. Lehet, hogy néha hibázott, de elsöprő hatású volt a játéka, és ez az, ami a közönséget megfogja. A technikailag jó, de íztelen zenélés a pódiumon csak ideig-óráig élhet meg, hosszú távon a közönség elfordul tőle" - hangoztatta. Úgy vélte, hogy a sajátos hang a megalakulásának 50. évfordulóját tavaly ünneplő Liszt Ferenc Kamarazenekarra is jellemző.

 "A zenekar több mint 40 évig változatlan felállásban játszott, így itt volt az ideje a fiatalításnak. Az évek folyamán igyekeztük átadni a tudást a fiatalabb tagoknak, és ma már önállóan is megállják a helyüket, új vezetővé pedig Tfirst Péter hegedűművész nőtte ki magát. Jelenleg elsősorban a próbákon segítem a munkát, de olykor azért pódiumra is állok, és egy-egy turnén is részt veszek még, például a soron következőn, Japánban" - magyarázta.

Rolla János felidézte: bár mint minden zenész, fiatalon ő is álmodott szólókarrierről, később egyértelműen a kamarazenélésben talált rá önmagára: "Ez azért is történt így, mert tulajdonképpen nem szerettem gyakorolni, órákra kettesben maradni a hangszeremmel egy szobában. Mindig is a közös zenélés varázsa izgatott, egymás folytonos inspirálása. Meg aztán, mindig is 'drukkos' voltam, nem vagyok igazán otthon a színpadon, márpedig egy szólistának ebben jónak kell lennie."

 

Rolla János élete egybeforrt a zenekaréval, de mint mondja, nem az a típus, aki megállás nélkül, éjjel-nappal zenével foglalkozik. "Szükségem van arra, hogy letegyem a hegedűt és teljesen mást csináljak, kikapcsoljak. A műszaki dolgok, a szerelgetés iránt például mindig is vonzódtam - annak idején a műszaki pálya is komolyan felmerült bennem -, az utóbbi években azonban annyira felgyorsult a műszaki fejlődés, hogy annak követése már egész embert kívánna. A kikapcsolódás mindenesetre segít abban, hogy amikor másnap reggel a próbán felveszem a hangszerem, teljesen frissen tudjam elkezdeni a muzsikálást."

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

„Ha valaki harisnyában is férfi tud maradni, az igazán férfi”

Balázsi Gergő Ármin, a Magyar Nemzeti Balett szólistája kapta a Tánc Világnapján Az évad legjobb férfi balettművésze-díjat. Ennek apropóján kérdeztük őt hivatásról, szerepálmokról, stresszkezelésről.
Vizuál

Pedro Almodóvar elkészítette élete legszemélyesebb filmjét

Élet és film szétválaszthatalanul összegabalyodik Pedro Almodóvar legújabb alkotásában. Egy héttel a cannes-i bemutató után itthon is látható a Fájdalom és dicsőség Antonio Banderas és Penelope Cruz főszereplésével. Kritika.
Klasszikus

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Vizuál

Leonardo da Vinci figyelemzavaros és hiperaktív volt, és egyszerre volt ez áldás és átok életében

Legalábbis egy újabb kutatás szerint, amely a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD) magyarázza Leonardo állandó halogatását.
Klasszikus

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus koktélparti

Hogyan találkozott Gustav Mahler és Sigmund Freud?

Mahler többször is időpontot kért a pszichoanalízis atyjához, de legmondta az első hármat. De miért kereste meg a hírhedt Freudot egyáltalán?
Klasszikus magazin

Kórusok lepik el a Palotanegyed utcáit

A Kórusok Éjszakájáról Tóth Árpád, a Csíkszerda kórus vezetője beszél a Fidelio Klasszik május 25-ei adásában, amiben Havas Ágnes, Hegyi Barbara és Novák Péter is megszólal.
Klasszikus ajánló

Ezért érdemes Schumannt hallgatni Várjon Dénes szerint

Május 25-én és 26-án utolsó két fejezetéhez ér a Schumann összes zongorás kamarazenéjét megszólaltató sorozat a Zeneakadémián. Várjon Dénes elmondja, miért játssza olyan szívesen a zeneszerző műveit.
Klasszikus bonn

700 apró Beethoven-szoborral ünnepel Bonn városa az évfordulón

Hétszáz mosolygó Beethoven-szobrot tervezett Ottmar Hörl a zeneszerző születésének 250. évfordulójára.
Klasszikus interjú

Koltai Katalin feltalált egy új eszközt a gitárhoz, hogy el tudja játszani Bartók műveit is

De nemcsak Bartók, hanem a 20-21. századi zene egészen új repertoárja tárul fel Koltai Katalin új találmányának, az egyhúros kapodaszternek köszönhetően.