Klasszikus

"Felismerhető egyéni hangzás"

2014.10.06. 11:24
Ajánlom
A felismerhető egyéni hangzás a legfontosabb a zenében, a következő években a Liszt Ferenc Kamarazenekar is tovább szeretné éltetni sajátos hangzásvilágát, zenei felfogását - mondta a 70. születésnapját néhány nappal ezelőtt ünneplő Rolla János hegedűművész, a zenekar művészeti vezetője. MAGAZIN

"A mai fiataloknál sajnos gyakran technikailag magas szintű, de egysíkú játékot lehet hallani, amelyből nem érezhető ki egyéni íz. Egyfajta 'perfekcionizmus' uralkodott el, az egyéni átélés pedig ma kevésbé jellemző" - fejtette ki a Kossuth-díjas muzsikus. Rolla János szerint a régi "nagyok", például Fischer Annie játéka azonnal felismerhető volt. "Sokszor zenéltünk együtt vele, többek között az utolsó, 1994-es szolnoki hangversenyén. Lehet, hogy néha hibázott, de elsöprő hatású volt a játéka, és ez az, ami a közönséget megfogja. A technikailag jó, de íztelen zenélés a pódiumon csak ideig-óráig élhet meg, hosszú távon a közönség elfordul tőle" - hangoztatta. Úgy vélte, hogy a sajátos hang a megalakulásának 50. évfordulóját tavaly ünneplő Liszt Ferenc Kamarazenekarra is jellemző.

 "A zenekar több mint 40 évig változatlan felállásban játszott, így itt volt az ideje a fiatalításnak. Az évek folyamán igyekeztük átadni a tudást a fiatalabb tagoknak, és ma már önállóan is megállják a helyüket, új vezetővé pedig Tfirst Péter hegedűművész nőtte ki magát. Jelenleg elsősorban a próbákon segítem a munkát, de olykor azért pódiumra is állok, és egy-egy turnén is részt veszek még, például a soron következőn, Japánban" - magyarázta.

Rolla János felidézte: bár mint minden zenész, fiatalon ő is álmodott szólókarrierről, később egyértelműen a kamarazenélésben talált rá önmagára: "Ez azért is történt így, mert tulajdonképpen nem szerettem gyakorolni, órákra kettesben maradni a hangszeremmel egy szobában. Mindig is a közös zenélés varázsa izgatott, egymás folytonos inspirálása. Meg aztán, mindig is 'drukkos' voltam, nem vagyok igazán otthon a színpadon, márpedig egy szólistának ebben jónak kell lennie."

 

Rolla János élete egybeforrt a zenekaréval, de mint mondja, nem az a típus, aki megállás nélkül, éjjel-nappal zenével foglalkozik. "Szükségem van arra, hogy letegyem a hegedűt és teljesen mást csináljak, kikapcsoljak. A műszaki dolgok, a szerelgetés iránt például mindig is vonzódtam - annak idején a műszaki pálya is komolyan felmerült bennem -, az utóbbi években azonban annyira felgyorsult a műszaki fejlődés, hogy annak követése már egész embert kívánna. A kikapcsolódás mindenesetre segít abban, hogy amikor másnap reggel a próbán felveszem a hangszerem, teljesen frissen tudjam elkezdeni a muzsikálást."

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Színház

Gyertek az Átriumba, amíg lehet! - Újabb színház kongatja a vészharangot

A kulturális taotámogatás megszűnése miatt egyre több színház jövője válik bizonytalanná, ugyanis nem tudnak tervezni a 2019-es évadra.
Klasszikus

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.
Színház

A rendező, aki megdolgoztatja a nézőt - Székely Kriszta

A saját maga körüli világégetés és az állandó csavargás már kikopott belőle; amióta rendez, a színház az élete. Székely Kriszta Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.