Klasszikus

Féltáv

2010.11.30. 07:56
Ajánlom
A publicitásért megdolgozó, imponáló sportteljesítmény – mi tagadás, a rosszmájúak számára előzetesen ilyesvalaminek ígérkezhetett Bogányi Gergely Chopin-maratonja. Nos, a szombati öt koncertet meghallgatva mégis csupán a lelkes ámulat bizonyult az egyetlen ésszerű reakciónak.

La leggierezza - ezt a Liszt-koncertetűdöt játszotta ráadás gyanánt harmadik koncertjének legvégén a valósággal fáradhatatlan Bogányi Gergely, s a program kakukktojása, úgy lehet, a zongoraművész egész szombati tevékenységét jól jellemezte. Megvesztegető, sőt megtévesztő könnyűség, könnyedség uralta ugyanis a délelőtt tíztől este tízig gyöngyöző zongorajátékot, amely Chopin portréja mellett értelemszerűen Bogányi vonásait, pódiumalkatát is érzékletesen kirajzolta számunkra. A gyönyörködtetés erős és szakadatlanul kitartó hajlandósága, előzékeny, befogadóbarát gesztusok sora, a bravúrt készségszinten szállító manuális adottságok meg néhány bocsánatos vagy épp egyenesen szerethető modorosság - ezeket a meghatározó mozzanatokat lajstromozhattuk a váltott ruhatárral, ám a váltig kotta nélkül Fazioli-zongorájához ülő művészt figyelvén, miközben Chopin vagy kéttucatnyi világbíró slágerszáma, továbbá szólózongorára komponált életművének fele kipergett simogató kezei alól.

A négy ballada érzékeny előadásával induló első koncert természetesen rögvest felidézte Chopinről való tudásunk alapelemeit is: a lírai beállítódást, a melankólia, a bánat, vagyis az oly sokat emlegetett chopini „żal" eltörölhetetlen ismertetőjegyét, valamint az idővel mind letisztultabbá váló briliáns technikát ott érezhettük a hangversenyfolyam első perceitől kezdve.

Öt, gyors egymásutánban lezajló hangversenyről lévén szó, a hallgatói befogadás aktusát a szokottnál nagyobb mértékben befolyásolta a pillanatnyi diszpozíció, s ez alatt jelen esetben inkább a jegytulajdonosi pilledés, mint a művészi fáradtság értendő. Bogányi ugyanis szemmel láthatóan jól bírta a megpróbáltatást, a bravúrfutamok késő estig remekül sikerültek, a félreütések száma nem haladta meg a még könnyű szívvel elfogadható szintet, s három koncerthez még egy-egy ráadásszámot is kaptunk (a második végén éppenséggel a Perckeringő - Desz-dúr keringő, op. 64 No. 1 - viharos gyorsaságú ismétlését). Ám az egész napot végigülő recenzens figyelme bizonnyal gyöngébb, mint a méltán ünnepelt zongorista koncentrációja, s így most csupán a tévedés esélyének hangsúlyos előrebocsájtásával vállalkozhat a kiemelkedő, illetve a problematikusabbnak vélt szakaszok fölemlítésére. Ami mégis egészen bizonyosan állítható: az op. 9-es 3 noktürn, a 12 etűd teljes sorozata, a 6/8-ban ringató Fisz-dúr barcarola vagy az op. 17-es Négy mazurka (köztük a népszerű a-moll) különösen élményszerű formálással hangzottak fel.

Délutánba, majd estébe fordulván az idő, a művészi kimerülés felsejlő árnyéka nem a váltig virtuóz technikára vetült rá valamelyest, hanem az építkezést, valamint hosszabb lélegzetet kívánó művekre, elsősorban a szonátákra, illetve az ugyancsak szonátaformában komponált f-moll fantáziára. Bár meglehet, nem is annyira a fáradtság, mint inkább Bogányi markánsan „nem analitikus" jellegű zongorajátéka mutatta sérülékenyebbnek e műveket. A még bőven kiforratlan, korai c-moll szonáta persze eredendően problematikus darab, ám a Georges Sand Nohant-i kastélyában keletkezett, 1839-es b-moll szonáta már igazi nagy mű, amely azonban ezúttal mintha csupán a harmadik tételtől, a híres gyászinduló témájától fordította volna felénk valódi, ámulatba ejtő arcát. A lenyűgöző lendület meg a túlrajzoltságában is hiteles érzékenység mindazonáltal még e művek eljátszásakor is jól átsegítették Bogányit a maszatosabb, kontúrtalanabb passzázsokon.

A szombati utolsó koncertet álló ováció, tomboló ünneplés szegte be, s ehhez a legkukacosabb hangverseny-roué is bátran csatlakozhatott: a Chopin-bicentenárium ékköve volt ez a szombat, s a rádióközvetítés tanúsága szerint az lett a vasárnapi második nap is. Nagy szavak, de hát ugyan mikor lenne lelkes a recenzens, ha még ekkora teljesítmény sem mozdítaná ki fegyelmezett egykedvűségéből!

2010. november 27., 28. - Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Chopin összes zongoraműve - Bogányi Gergely

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Zenés színház

Liliom hazatalál

Április 26-án mutatja be a Budapesti Operettszínház a Molnár Ferenc színműből készült világhírű musicalt, a Carouselt. Béres Attila rendezővel a Liliom iránti rajongásáról és a készülő előadásról beszélgettünk.
Klasszikus

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Jazz/World

Női energiáktól pezseg a Jazztavasz

A május 3. és 5. között zajló Jazztavaszon idén három hölgy közvetíti a jazz iránti szenvedélyt – ezúttal basszusgitáron, szaxofonon, illetve énekhanggal.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Ez a csellóirodalom egyik legszebb versenyműve

Dvořák egyik legszebb művével, a h-moll gordonkaversennyel búcsúzik a Müpa közönségétől a Pannon Filharmonikusok ebben az évadban.
Klasszikus magazin

Chaplin, az elfeledett zeneszerző zseni

Legtöbb filmjéhez maga komponált zenét, pedig nem tudott kottát olvasni. Egy időben sehova nem ment a hegedűje nélkül, és zeneszerzőként Oscar-díjat is nyert. Chaplin kevéssé ismert arca a muzsikusé.
Klasszikus hír

Kínába vitte Balázs János Bartók III. zongoraversenyét

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar nyitotta a Csiangszui Nemzetközi Zenei Fesztivál programját a kínai Nankingban Balázs János zongoraművész közreműködésével, Hamar Zsolt vezényletével.
Klasszikus london

Fischer Ádám is fellép a Royal Albert Hallban

A holdra szállás 50., Viktória királynő születésének 200., a Proms megalapítója, Henry Wood születésének 150. évfordulójára emlékezik a BBC Proms rendezvénysorozata, amelyen idén először környezetvédelemmel kapcsolatos zeneműveket is műsorra tűztek.
Klasszikus interjú

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.