Klasszikus

Fennakadt lélegzet

2015.09.21. 09:08
Ajánlom
Két szonátával mutatkozott be a Művészetek Palotája közönségének Villányi Dániel, aki a Zeneakadémián, illetve Weimarban és Tel-Avivban végezte tanulmányait, de még jobbára ismeretlen a hazai közönség előtt.

Az a-moll szonáta (K. 310) egyike Mozart a műfajban komponált két moll darabjának, az akkor huszonkét éves zeneszerző édesanyja halálakor írta. A viharos gyorsaságú, ám annál érzékenyebb Allegro maestoso tételben rejlő enyhe tragikumnak Villányi a szokásosnál is nagyobb teret nyitott: mind dinamikailag, mind hangsúlyaiban rendkívül érzékeny interpretációt hallottunk. Külön figyelmet érdemel, amit a fiatal zongoraművész a balkezével művel. Gyakran egy egyszerű basszusmenetből képes dallamot formálni, és ezzel olyan áttetsző szövetté alakítani a mozarti zenét, melyet a bécsi mester megérdemel. Ugyanakkor túl is lép a klasszika játékmódján, főleg a lassú, Andante cantabile con espressione tételben, melynek nagyon is jól áll a kötetlenebb, szabadabb ritmus és hangsúly.

Villányi-Dániel

Villányi-Dániel

Gondolkodó és érző interpretáció Villányié, melyben már ott rejlik a chopini rubato, a schumanni dallamgazdagság vagy éppen a rachmaninovi expresszivitás öröksége – egyszóval minden, amit csak egy zongorista két és fél évszázad zongoramuzsikájából magára szedhet. Villányi Dániel zenei érzékenységben és egyediségben nem szenved tehát hiányt, viszont a szonáta harmadik részében megerősödtem abban a vélekedésben, hogy itt-ott technikai akadályai vannak a tökéletes interpretációnak, és a Presto keserédesen, kétnegyedben suhanó iramában a zongorista agya gyorsabban jár, mint az ujjai.

Schubert utolsó három zongoraszonátáinak egyike, a grandiózus A-dúr (D 959), mélységéért és formai invenciózusságáért ma már egyaránt nagyra tartott darab. A zeneszerző halála előtti hónapokban született, azonban saját évszázada – inkább Beethovent favorizálva – méltatlanul elfeledte. A nyitóütemek fanfárjából már kitűnt, hogy Villányi impozáns lendülettel lát a műhöz, és ez a lendület többé-kevésbé végig is kísérte a szonátát. Különösen finoman szólt a B-dúrba, majd C-dúrba vándorló melléktéma, melynek erősen kromatikus variációiban az élesen elhatárolt pianissimók és forték jelentettek üdítő élményt – a zongoristának pedig lehetőséget a teátrális megnyilatkozásra. Villányi látványos előadóművész, a szégyenlős bevonulás ellenére a zongoránál ülve már élénk mozdulatokkal hívja elő a hangokat a zongorából, egy-egy pontozott záró hangnál vagy forte akkordnál viharos vehemenciával emeli magasba vagy rejti a háta mögé a kezét. Ugyanennek a teatralitásnak üdvös mellékterméke, ahogy a csönddel bánik, és hatáselemmé teszi a hiátust ott is, ahol a kotta nem is jelöli.

Tudatos és odafigyelő interpretációval szólalt meg a szonáta Andantinója, sőt megkockáztatom, hogy az este legmélyebb perceit jelentette a tétel. Pedig milyen nehéz jól megcsinálni. A főtéma lamentáló, szekundonként ereszkedő hangjai és a bal kéz monoton háromnyolcada könnyen az unalomba süppedhetnek, Villányi azonban egészen a jóval mozgalmasabb és még fájdalmasabb melléktémáig fenntartotta a zene feszültségét. A melléktéma zaklatott tizenhatodjainál már az ujjak is utolérték a kotta fürgeségét, hogy aztán a visszatérő főtéma annál érzékenyebben szólalhasson meg. Az A-B-A szerkezetű harmadik tételben Schubert a klasszikához visszanyúló takarékosságról tesz bizonyságot, amikor mind a Scherzót, mind a Triót az első tétel nyitófanfárjára építi, nem csak ritmikailag, hanem a dallamvezetésben is. Villányinak pedig – az este alapján legalábbis elmondhatom – erőssége, hogy kevés anyagból is hatásosat alkosson.

Hogy mennyire tudatos komponista Schubert, azt jól illusztrálja Charles Fisk észrevétele a záró Rondóval kapcsolatban: a tétel főtémája tökéletes válasz lenne a nyitótétel fanfárjának utolsó ütemére. Villányi megkapó dallamossággal indította a tételt, ám a kiemelkedő pillanatokból már kevesebbet tartogattak a záró percek, és a félreütött hangok is fáradtságról árulkodtak. Egy háromnegyed órás szonáta mindenesetre nagyon is ambiciózus vállalkozás. A fennakadt lélegzet nálam viszont a siker mértékegysége – nos, ebből is volt bőven Villányi Dániel zongorakoncertjén a Müpa Üvegtermében.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Vizuál

„A kortárs komolyzene nem társadalomformáló tényező” – Szilágyi Zsófia és Balogh Máté a Kult50-ben

A Kult50 legújabb videójában Szilágyi Zsófia, az Egy nap című film rendezője, és Balogh Máté kortárs zeneszerző, a film komponistája ült le egymással beszélgetni az Egy nap című filmről, a hétköznapokról és a művészet társadalomformáló erejéről.
Vizuál

Rekordot dönthet Banksy a képviselőket majomként ábrázoló festménnyel

A híres-hírhedt street artist Devolved Parliament című képét, amelyet a Sotheby’s aukciósházban árvereznek el, 2-2,5 millió dollárra becsülik.
Plusz

Ez a 9 éves autista kisfiú fél a hangos zajoktól, de gyönyörűen énekli a Hallelujah-t

A 9 éves Justin Kiely-May videóját azután kapta fel az internet, hogy tökéletesen tisztán elénekelte Leonard Cohen ‘Hallelujah’ című dalát.
Vizuál

Elhunyt Sára Sándor

Életének 86. évében elhunyt Sára Sándor Kossuth-nagydíjas és Balázs Béla-díjas operatőr, filmrendező, a nemzet művésze, az egykori Duna Televízió első elnök-főigazgatója  2019. szeptember 22-én.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus temetés

„Zseni volt” – Végső nyugalomra helyezték Kocsár Miklóst

Családja, tisztelői, barátai és pályatársai végső búcsút vettek pénteken Kocsár Miklós Kossuth-díjas zeneszerzőtől a budapesti Farkasréti temetőben.
Klasszikus hír

Kortárs klasszikus zenei lemezkiadót indít a Radiohead gitárosa

A Jonny Greenwood alapította kiadó első kiadványai között lesz egy saját szerzői lemez, illetve egy Bach-szólóalbum.
Klasszikus állás

Zenészeket keres az Európai Unió Ifjúsági Zenekara

Az Európai Unió Ifjúsági Zenekarában 2003 óta játszanak magyar muzsikusok. Idén újra tagfelvételt hirdetnek – mutatjuk a részleteket!
Klasszikus óbudai társaskör

Októberi kínálat az Óbudai Társaskörben

Az Óbudai Társaskör az Anima Musicae Kamarazenekar új sorozatával nyitja meg a 2019/2020-as évadát a zene világnapján, október 1-jén.
Klasszikus ajánló

Ránki Dezső szólóestet ad a Müpában

Beethoven és Schumann műveit adja el szólóestjén Ránki Dezső, az MVM Koncertek - A Zongora című koncertsorozat évadnyitó koncertjén.