Klasszikus

Fények, árnyak, tüzek: Verdi Requiemje a Kodály Központban

2018.11.05. 16:05
Ajánlom
Mécsesek fénye fogadta az érkezőt, és az örök tűz lángjait idézte meg Verdi Requiemje a Pannon Filharmonikusok koncertjén a pécsi Kodály Központban, Mindenszentek előestéjén.

A Kodály Központ felé közeledve hamar feltűntek a fények az épülethez vezető lépcsőkön. Az esemény szervezői mécseseket biztosítottak a vendégek számára, akik egy gyertya meggyújtásával fejezhették ki szeretetüket halottaik iránt. A lehetőséggel sokan éltek, itt is, ott is gondolataikba merülő alakok álltak a mécseseik mellett. Én is gyújtottam egy gyertyát, és kicsit megilletődve, de mindenképpen a zenére hangolódva ültem be az elhunytak emléknek ajánlott Verdi Requiem-előadásra.

verdi_pfz_00-130448.jpg

Mécsesek világítanak a Pannon Filharmonikusok Requiem-koncertje előtt (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

Az első tétel a cappella kórusállása némi aggodalmat ébresztett bennem (Magyar Állami Operaház Énekkara, karig.: Csiki Gábor). A nagy létszámú operakórus tagjainak egy része ugyanis erősen megvibrálta a drámai fortékat, miáltal az volt az érzésem, hogy sok szólistát hallok énekelni, akik egymás túlharsogására törekszenek. Sajnos így a hangzás sem volt egységes. Elismerésre méltó azonban, hogy a különböző amplitúdójú vibratók nem billentették ki a kórust a hangnemből, és a zenekar újbóli belépéséig megőrizték a tonalitást.

Az este folyamán változott a véleményem a kórusról. Amikor a zenekarral együtt énekeltek, valóban éreztem, hogy ez a mű megkívánja az operakórus létszámát, rutinját és hangerejét. Még ha sok szempontból jelentősen különbözik is Verdi operáitól a Requiem, éppen eléggé „verdis” és „operás” ahhoz, hogy ilyen kórust igényeljen. A kóruspianók szépen és finoman szólaltak meg, akárcsak a Libera me tétel kórusrecitativója. Ezek a részletek éppen egyszerűségük révén hatványozták meg a drámai hatást. A zárótétel fúgált szakasza szintén megérdemelte a dicséretet.

verdi_pfz_01-130448.jpg

A Pannon Filharmonikusok október 31-i koncertje a Kodály Központban (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

A Dies Irae indítása és a téma minden visszatérése hátborzongatóan idézte fel a világ tűzvész általi pusztulását.

Azt vettem észre, hogy a székbe kapaszkodom, nehogy elsodorjon az apokaliptikus hangvihar. A Pannon Filharmonikusok remekeltek, és nemcsak ebben a tételben.

A tisztán, fényesen szóló fúvóskarból kiemelném a Tuba mirum trombitáinak az erkélyről befújt földöntúli és diadalmas állásait; méltóak voltak a szerepükhöz mint a világvége harsonái.

verdi_pfz_05-130840.jpg

Verdi Requiemje a Kodály Központban (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

A mélyvonósok szekciója bársonyos puhaságával és homogén hangzásával örvendeztette meg a közönséget. A szólam szinte az egész este folyamán annyira egyszerre játszott, mintha egy ember muzsikált volna egy tucatnyi hangszer gazdag hangszínével. A hegedűk határozottságukkal és szemmel is láthatóan intenzív billentésükkel nyertek meg maguknak. Az egész zenekaron érződött az egymásra figyelés, időről időre feltűnt a zenészek élénk szemkontaktusa a karmesterrel. Ezt a profizmust nézve és hallgatva határozottan úgy éreztem, több PFZ-koncertre kellene járnom.

Bogányi Tibor elegánsan, koncentráltan vezényelte a produkciót. Nem voltak fölöslegesen nagy vagy zavaróan kicsi mozdulatai, minden gesztust céltudatosan tett. Elképzeléseit igazolta a sokszínű és drámai hangzás, amit a zenekar az instrukcióit követve megszólaltatott.

A szopránszólót éneklő Kolonits Klára szokása szerint tündökölt.

Nem volt az a mennydörgő tutti, amin át ne csillogott volna jól pozicionált hangja. Jellemző rá, hogy a magas lágékban mozog a legnagyobb természetességgel, de nem lehet megunni, hogy milyen könnyedén használja hangjának ezt a tartományát. Ahogy finoman megfog és hosszú ütemek alatt kikerekít egy magas tartott hangot, az valóban olyan, mintha a hang az örök világosság egy idetévedt sugara lenne. És amikor mindezek után a zárótételben egy szoprán-viszonylatban mély regiszterben, mintegy a halál árnyékának völgyében, végtelen egyszerűséggel recitálja a Libera me szövegét, azt kell gondolnunk: Kolonits mindent tud.

verdi_pfz_04-130840.jpg

A Magyar Állami Operaház kórusa (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

Szántó Andrea előadásának legnagyobb erénye számomra a precíz, szépen hangsúlyozott szövegmondás volt. A középfekvésben a nyitott magánhangzókon időnként egy kis fátyolosság érződött. Ezzel szemben az Agnus Dei mély hangjai fényesen és a magasságok is impozáns teltséggel szólaltak meg.

Kovácsházi István egészen más arcát mutatta, Wagner-tenorként. Pianói a vonósok sordinóval játszott hangjaihoz voltak hasonlóak, de a fojtottságig puha dallammeneteket képes volt akár fortéig kibontani, ezzel bizonyítva, mennyire uralja hangszerét. Muzikális, kellemes hangszínű tenorhangjával emelte a produkció ünnepélyességét.

verdi_pfz_03-130448.jpg

Verdi Requiemje a Kodály Központban (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

Gábor Géza produkciója egy oratorikus mű viszonylatában egy leheletnyit túl operás hatást keltett. A legatók időnként darabosnak tűntek, a hangközlépéseket egy-egy odatévedt h-hangzó hidalta át. A legszebben megvalósított frázisai az Offertoriumban hangzottak el, amikor a három másik szólista egyszerre mozgó szólamának felelgetve egyedül énekelt.

Mindent összevetve az este szép és méltó keretet adott az emlékezésnek. Hol mosolyt csalt az arcomra egy-egy gyönyörű zenei pillanat, hol elszorult a torkom, mert

az előadás néha valóban a túlvilág fényeit látszott visszatükrözni. Az elhunytak világáét, akikért érkezéskor mécsest gyújtottunk, és akikért szólt a Requiem.

Az előadás ideje, helye: október 31. Pécs, Kodály Központ.

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

Kapcsolódó

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

„Requiem æternam dona eis, Domine…” Halottak napja alkalmából összegyűjtöttük a zeneirodalom legszebb gyászmiséit Brahmstól Brittenen át Ligeti Györgyig.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

„Egy hallgató azt írta, ha nem lett volna a Notturno, végzett volna magával” – Interjú Némethy Attilával

Némethy Attila zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával a Bartók Rádiónál vezetett műsorairól, a közönség érdeklődéséről és a hagyományok átadásáról beszélgettünk.
Vizuál

Kern András előtt tiszteleg a FILMIO

A Nemzeti Filmintézet streaming platformján négy napig ingyenesen láthatunk három, Kern András főszereplésével készült magyar filmet.
Színház

Játszani kell, nem belehalni – Esztergályos Cecília 80

A Kossuth-díjas színésznő január 26-án ünnepli a 80. születésnapját. Noha legtöbben a Família Kft. című tévéfilmsorozatból ismerik, mindmáig aktív színészi pályáján szép számmal fordultak elő jelentős filmes és színházi alakítások is.
Színház

Csiby Gergely egy keményen eldurvuló válást állít színpadra az Art-Színtérben

A Rózsák háborúja című előadás lesz az első produkció, amely kifejezetten az Art-Színtér idén birtokba vett terébe készül. Az előadást február 20-án mutatják be. A rendezőt társulati létről, szabadúszásról és a készülő előadásról kérdeztük.
Klasszikus

Egész napos zenepedagógiai programmal emlékeznek Lukácsházi Győzőre a Magyar Zene Házában

Fél évvel ezelőtt hatalmas veszteség érte a hazai életet, a tavaly elhunyt Lukácsházi Győzőre most koncerttel és szakmai programokkal emlékezik a Magyar Zene Háza február 4-én.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Improvizáció, ütősök és ősbemutatók az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál zárókoncertjein

Végéhez közeledik az év elejének izgalmas kortárs zenei programsorozata, az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, ám február elején még a tőlük megszokottan sokszínű koncertekkel várják a közönséget.
Klasszikus ajánló

Korcsolán Orsolya modern és kortárs műveket játszik a Zeneakadémián

A ragyogó külföldi sikereket elérő hegedűművész Eötvös Péter, Richard Strauss és Kurt Weill műveiből ad hangversenyt, amely egyben doktori képzésének zárókoncertje is lesz.
Klasszikus ajánló

Egész napos zenepedagógiai programmal emlékeznek Lukácsházi Győzőre a Magyar Zene Házában

Fél évvel ezelőtt hatalmas veszteség érte a hazai életet, a tavaly elhunyt Lukácsházi Győzőre most koncerttel és szakmai programokkal emlékezik a Magyar Zene Háza február 4-én.
Klasszikus interjú

„Egy hallgató azt írta, ha nem lett volna a Notturno, végzett volna magával” – Interjú Némethy Attilával

Némethy Attila zongoraművésszel, a Zeneakadémia tanárával a Bartók Rádiónál vezetett műsorairól, a közönség érdeklődéséről és a hagyományok átadásáról beszélgettünk.
Klasszikus ajánló

Schubert-sorozattal indítja az évet a Concerto Budapest

A Hallgassunk Schubertet! tematikus nap január 28-án a schuberti életmű változatos műfaji kínálatával és sztárvendégekkel várja közönségét három koncertre a Zeneakadémiára.