Klasszikus

Fények, árnyak, tüzek: Verdi Requiemje a Kodály Központban

2018.11.05. 16:05
Ajánlom
Mécsesek fénye fogadta az érkezőt, és az örök tűz lángjait idézte meg Verdi Requiemje a Pannon Filharmonikusok koncertjén a pécsi Kodály Központban, Mindenszentek előestéjén.

A Kodály Központ felé közeledve hamar feltűntek a fények az épülethez vezető lépcsőkön. Az esemény szervezői mécseseket biztosítottak a vendégek számára, akik egy gyertya meggyújtásával fejezhették ki szeretetüket halottaik iránt. A lehetőséggel sokan éltek, itt is, ott is gondolataikba merülő alakok álltak a mécseseik mellett. Én is gyújtottam egy gyertyát, és kicsit megilletődve, de mindenképpen a zenére hangolódva ültem be az elhunytak emléknek ajánlott Verdi Requiem-előadásra.

verdi_pfz_00-130448.jpg

Mécsesek világítanak a Pannon Filharmonikusok Requiem-koncertje előtt (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

Az első tétel a cappella kórusállása némi aggodalmat ébresztett bennem (Magyar Állami Operaház Énekkara, karig.: Csiki Gábor). A nagy létszámú operakórus tagjainak egy része ugyanis erősen megvibrálta a drámai fortékat, miáltal az volt az érzésem, hogy sok szólistát hallok énekelni, akik egymás túlharsogására törekszenek. Sajnos így a hangzás sem volt egységes. Elismerésre méltó azonban, hogy a különböző amplitúdójú vibratók nem billentették ki a kórust a hangnemből, és a zenekar újbóli belépéséig megőrizték a tonalitást.

Az este folyamán változott a véleményem a kórusról. Amikor a zenekarral együtt énekeltek, valóban éreztem, hogy ez a mű megkívánja az operakórus létszámát, rutinját és hangerejét. Még ha sok szempontból jelentősen különbözik is Verdi operáitól a Requiem, éppen eléggé „verdis” és „operás” ahhoz, hogy ilyen kórust igényeljen. A kóruspianók szépen és finoman szólaltak meg, akárcsak a Libera me tétel kórusrecitativója. Ezek a részletek éppen egyszerűségük révén hatványozták meg a drámai hatást. A zárótétel fúgált szakasza szintén megérdemelte a dicséretet.

verdi_pfz_01-130448.jpg

A Pannon Filharmonikusok október 31-i koncertje a Kodály Központban (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

A Dies Irae indítása és a téma minden visszatérése hátborzongatóan idézte fel a világ tűzvész általi pusztulását.

Azt vettem észre, hogy a székbe kapaszkodom, nehogy elsodorjon az apokaliptikus hangvihar. A Pannon Filharmonikusok remekeltek, és nemcsak ebben a tételben.

A tisztán, fényesen szóló fúvóskarból kiemelném a Tuba mirum trombitáinak az erkélyről befújt földöntúli és diadalmas állásait; méltóak voltak a szerepükhöz mint a világvége harsonái.

verdi_pfz_05-130840.jpg

Verdi Requiemje a Kodály Központban (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

A mélyvonósok szekciója bársonyos puhaságával és homogén hangzásával örvendeztette meg a közönséget. A szólam szinte az egész este folyamán annyira egyszerre játszott, mintha egy ember muzsikált volna egy tucatnyi hangszer gazdag hangszínével. A hegedűk határozottságukkal és szemmel is láthatóan intenzív billentésükkel nyertek meg maguknak. Az egész zenekaron érződött az egymásra figyelés, időről időre feltűnt a zenészek élénk szemkontaktusa a karmesterrel. Ezt a profizmust nézve és hallgatva határozottan úgy éreztem, több PFZ-koncertre kellene járnom.

Bogányi Tibor elegánsan, koncentráltan vezényelte a produkciót. Nem voltak fölöslegesen nagy vagy zavaróan kicsi mozdulatai, minden gesztust céltudatosan tett. Elképzeléseit igazolta a sokszínű és drámai hangzás, amit a zenekar az instrukcióit követve megszólaltatott.

A szopránszólót éneklő Kolonits Klára szokása szerint tündökölt.

Nem volt az a mennydörgő tutti, amin át ne csillogott volna jól pozicionált hangja. Jellemző rá, hogy a magas lágékban mozog a legnagyobb természetességgel, de nem lehet megunni, hogy milyen könnyedén használja hangjának ezt a tartományát. Ahogy finoman megfog és hosszú ütemek alatt kikerekít egy magas tartott hangot, az valóban olyan, mintha a hang az örök világosság egy idetévedt sugara lenne. És amikor mindezek után a zárótételben egy szoprán-viszonylatban mély regiszterben, mintegy a halál árnyékának völgyében, végtelen egyszerűséggel recitálja a Libera me szövegét, azt kell gondolnunk: Kolonits mindent tud.

verdi_pfz_04-130840.jpg

A Magyar Állami Operaház kórusa (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

Szántó Andrea előadásának legnagyobb erénye számomra a precíz, szépen hangsúlyozott szövegmondás volt. A középfekvésben a nyitott magánhangzókon időnként egy kis fátyolosság érződött. Ezzel szemben az Agnus Dei mély hangjai fényesen és a magasságok is impozáns teltséggel szólaltak meg.

Kovácsházi István egészen más arcát mutatta, Wagner-tenorként. Pianói a vonósok sordinóval játszott hangjaihoz voltak hasonlóak, de a fojtottságig puha dallammeneteket képes volt akár fortéig kibontani, ezzel bizonyítva, mennyire uralja hangszerét. Muzikális, kellemes hangszínű tenorhangjával emelte a produkció ünnepélyességét.

verdi_pfz_03-130448.jpg

Verdi Requiemje a Kodály Központban (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

Gábor Géza produkciója egy oratorikus mű viszonylatában egy leheletnyit túl operás hatást keltett. A legatók időnként darabosnak tűntek, a hangközlépéseket egy-egy odatévedt h-hangzó hidalta át. A legszebben megvalósított frázisai az Offertoriumban hangzottak el, amikor a három másik szólista egyszerre mozgó szólamának felelgetve egyedül énekelt.

Mindent összevetve az este szép és méltó keretet adott az emlékezésnek. Hol mosolyt csalt az arcomra egy-egy gyönyörű zenei pillanat, hol elszorult a torkom, mert

az előadás néha valóban a túlvilág fényeit látszott visszatükrözni. Az elhunytak világáét, akikért érkezéskor mécsest gyújtottunk, és akikért szólt a Requiem.

Az előadás ideje, helye: október 31. Pécs, Kodály Központ.

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

Kapcsolódó

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

„Requiem æternam dona eis, Domine…” Halottak napja alkalmából összegyűjtöttük a zeneirodalom legszebb gyászmiséit Brahmstól Brittenen át Ligeti Györgyig.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Könyv

„A gyermeknevelésnél is fontosabb lesz a szülőnevelés” – Steigervald Krisztián a Lírástudók vendége

Közgazdászként fordult a figyelme a pszichológia felé, az utóbbi hónapokban pedig a bestsellerlistára is felkúszott Generációk harca a figyelemért című könyvével. Podcastunkban Steigervald Krisztiánnal beszélgetett Grisnik Petra.
Zenés színház

Történelmi pszichothriller operai köntösben – közeleg a Borisz Godunov bemutatója

A Kossuth-díjas Bretz Gábor címszereplésével viszi színre április 27-én a Magyar Állami Operaház Muszorgszkij Borisz Godunov című alkotását, amely az 1869-es ősváltozatban először hangzik el Magyarországon.
Vizuál

Fellini klasszikusait vetítik a Puskinban

Május 2. és 23. között az olasz filmművészet egyik legjelentősebb rendezőjének három alkotását vetítik a budapesti Puskin Moziban. A közönség újra nagyvásznon élheti át Az édes élet, a 8 és ½, valamint az Amarcord című filmeket.
Könyv

All You Need Is Love – új könyv jelent meg a Beatlesről

A kötetben korábban nem publikált interjúkon keresztül ismerhetjük meg egyebek közt a banda feloszlásának okait is. Ötven évvel mozis bemutatása után májustól egy streaming szolgáltáson ismét látható lesz az együttesről készült Let It Be című dokumentumfilm.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

„Mind elmegyünk” – végső búcsút vettek Eötvös Pétertől

Április 18-án délután kollégái, barátai, tisztelői körében emlékeztek meg a március 24-én elhunyt, Kossuth-nagydíjas zeneszerző-karmesterről. A BMC-ben tartott eseményen Káel Csaba, Perényi Miklós, Kovács Géza és Kurtág György mondott beszédet.
Klasszikus hír

Dobri Dániel művét díjazták Washingtonban

A zeneszerző Halmazállapot-változások (States of Matter) című műve az öt legjobbnak választott alkotás közé került az Art Music Society zeneszerzőversenyén.
Klasszikus ajánló

Kortárs koncertek a Kodály Kórussal újra a BMC-ben!

Budapestre látogat a hazai kóruskultúra egyik kiemelten fontos együttese, a debreceni Kodály Kórus a hazai és a külföldi kortárs muzsika gyöngyszemeit hozza el a BMC_be, május 4-én és június 1-jén.
Klasszikus hír

Nagy oratóriumokat játszik a Zeneakadémián a Haydneum

Meghirdette 2024/25-ös évadát a Magyar Régizenei Központ, a jövőre különösen nagyszabású Zeneakadémia Bérlet mellett továbbra is lesz Őszi, illetve Egyházzenei Fesztivál, és a fortepianót a középpontba állító sorozatukat is folytatják.
Klasszikus ajánló

Nemzeti sajátosságok és közös értékek a Budapesti Nemzetközi Orgonafesztiválon

A fesztivál művészeti vezetője, Mészáros Zsolt Máté orgonaművész és Liszt-kutató az orgonazene kiváló nemzetközi képviselőit hívta meg, akik május 5. és június 30. között adnak koncertet a Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templomban