Klasszikus

Fények, árnyak, tüzek: Verdi Requiemje a Kodály Központban

2018.11.05. 16:05
Ajánlom
Mécsesek fénye fogadta az érkezőt, és az örök tűz lángjait idézte meg Verdi Requiemje a Pannon Filharmonikusok koncertjén a pécsi Kodály Központban, Mindenszentek előestéjén.

A Kodály Központ felé közeledve hamar feltűntek a fények az épülethez vezető lépcsőkön. Az esemény szervezői mécseseket biztosítottak a vendégek számára, akik egy gyertya meggyújtásával fejezhették ki szeretetüket halottaik iránt. A lehetőséggel sokan éltek, itt is, ott is gondolataikba merülő alakok álltak a mécseseik mellett. Én is gyújtottam egy gyertyát, és kicsit megilletődve, de mindenképpen a zenére hangolódva ültem be az elhunytak emléknek ajánlott Verdi Requiem-előadásra.

verdi_pfz_00-130448.jpg

Mécsesek világítanak a Pannon Filharmonikusok Requiem-koncertje előtt (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

Az első tétel a cappella kórusállása némi aggodalmat ébresztett bennem (Magyar Állami Operaház Énekkara, karig.: Csiki Gábor). A nagy létszámú operakórus tagjainak egy része ugyanis erősen megvibrálta a drámai fortékat, miáltal az volt az érzésem, hogy sok szólistát hallok énekelni, akik egymás túlharsogására törekszenek. Sajnos így a hangzás sem volt egységes. Elismerésre méltó azonban, hogy a különböző amplitúdójú vibratók nem billentették ki a kórust a hangnemből, és a zenekar újbóli belépéséig megőrizték a tonalitást.

Az este folyamán változott a véleményem a kórusról. Amikor a zenekarral együtt énekeltek, valóban éreztem, hogy ez a mű megkívánja az operakórus létszámát, rutinját és hangerejét. Még ha sok szempontból jelentősen különbözik is Verdi operáitól a Requiem, éppen eléggé „verdis” és „operás” ahhoz, hogy ilyen kórust igényeljen. A kóruspianók szépen és finoman szólaltak meg, akárcsak a Libera me tétel kórusrecitativója. Ezek a részletek éppen egyszerűségük révén hatványozták meg a drámai hatást. A zárótétel fúgált szakasza szintén megérdemelte a dicséretet.

verdi_pfz_01-130448.jpg

A Pannon Filharmonikusok október 31-i koncertje a Kodály Központban (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

A Dies Irae indítása és a téma minden visszatérése hátborzongatóan idézte fel a világ tűzvész általi pusztulását.

Azt vettem észre, hogy a székbe kapaszkodom, nehogy elsodorjon az apokaliptikus hangvihar. A Pannon Filharmonikusok remekeltek, és nemcsak ebben a tételben.

A tisztán, fényesen szóló fúvóskarból kiemelném a Tuba mirum trombitáinak az erkélyről befújt földöntúli és diadalmas állásait; méltóak voltak a szerepükhöz mint a világvége harsonái.

verdi_pfz_05-130840.jpg

Verdi Requiemje a Kodály Központban (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

A mélyvonósok szekciója bársonyos puhaságával és homogén hangzásával örvendeztette meg a közönséget. A szólam szinte az egész este folyamán annyira egyszerre játszott, mintha egy ember muzsikált volna egy tucatnyi hangszer gazdag hangszínével. A hegedűk határozottságukkal és szemmel is láthatóan intenzív billentésükkel nyertek meg maguknak. Az egész zenekaron érződött az egymásra figyelés, időről időre feltűnt a zenészek élénk szemkontaktusa a karmesterrel. Ezt a profizmust nézve és hallgatva határozottan úgy éreztem, több PFZ-koncertre kellene járnom.

Bogányi Tibor elegánsan, koncentráltan vezényelte a produkciót. Nem voltak fölöslegesen nagy vagy zavaróan kicsi mozdulatai, minden gesztust céltudatosan tett. Elképzeléseit igazolta a sokszínű és drámai hangzás, amit a zenekar az instrukcióit követve megszólaltatott.

A szopránszólót éneklő Kolonits Klára szokása szerint tündökölt.

Nem volt az a mennydörgő tutti, amin át ne csillogott volna jól pozicionált hangja. Jellemző rá, hogy a magas lágékban mozog a legnagyobb természetességgel, de nem lehet megunni, hogy milyen könnyedén használja hangjának ezt a tartományát. Ahogy finoman megfog és hosszú ütemek alatt kikerekít egy magas tartott hangot, az valóban olyan, mintha a hang az örök világosság egy idetévedt sugara lenne. És amikor mindezek után a zárótételben egy szoprán-viszonylatban mély regiszterben, mintegy a halál árnyékának völgyében, végtelen egyszerűséggel recitálja a Libera me szövegét, azt kell gondolnunk: Kolonits mindent tud.

verdi_pfz_04-130840.jpg

A Magyar Állami Operaház kórusa (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

Szántó Andrea előadásának legnagyobb erénye számomra a precíz, szépen hangsúlyozott szövegmondás volt. A középfekvésben a nyitott magánhangzókon időnként egy kis fátyolosság érződött. Ezzel szemben az Agnus Dei mély hangjai fényesen és a magasságok is impozáns teltséggel szólaltak meg.

Kovácsházi István egészen más arcát mutatta, Wagner-tenorként. Pianói a vonósok sordinóval játszott hangjaihoz voltak hasonlóak, de a fojtottságig puha dallammeneteket képes volt akár fortéig kibontani, ezzel bizonyítva, mennyire uralja hangszerét. Muzikális, kellemes hangszínű tenorhangjával emelte a produkció ünnepélyességét.

verdi_pfz_03-130448.jpg

Verdi Requiemje a Kodály Központban (Fotó/Forrás: Bublik Róbert / Pannon Filharmonikusok)

Gábor Géza produkciója egy oratorikus mű viszonylatában egy leheletnyit túl operás hatást keltett. A legatók időnként darabosnak tűntek, a hangközlépéseket egy-egy odatévedt h-hangzó hidalta át. A legszebben megvalósított frázisai az Offertoriumban hangzottak el, amikor a három másik szólista egyszerre mozgó szólamának felelgetve egyedül énekelt.

Mindent összevetve az este szép és méltó keretet adott az emlékezésnek. Hol mosolyt csalt az arcomra egy-egy gyönyörű zenei pillanat, hol elszorult a torkom, mert

az előadás néha valóban a túlvilág fényeit látszott visszatükrözni. Az elhunytak világáét, akikért érkezéskor mécsest gyújtottunk, és akikért szólt a Requiem.

Az előadás ideje, helye: október 31. Pécs, Kodály Központ.

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

Kapcsolódó

Ezek a zeneirodalom különleges gyászmiséi

„Requiem æternam dona eis, Domine…” Halottak napja alkalmából összegyűjtöttük a zeneirodalom legszebb gyászmiséit Brahmstól Brittenen át Ligeti Györgyig.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Dragomán György parádés egyperces novellában reflektált az SZFE ügyére

A József Attila-díjas író szerint nem biztos, hogy célravezető egy exezredest kinevezni az egyetem kancellári pozíciójára. Amúgy meg ki tudja, lehet, hogy én értem félre az egyperces novellát.
Színház

Lábnyomot kaptak a Halhatatlanok Társulatának új tagjai

Szombat délelőtt újabb lábnyomokkal gazdagodott a Pesti Broadway az Operettszínház előtt. Az 1996-ban alapított Halhatatlanok Társulata öt év kihagyás után választott új tagokat még májusban, most pedig ünnepélyes keretek között avatták fel a díj részeként fémbe öntött lábnyomokat.
Klasszikus

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Színház

A Minisztérium továbbra sem reagál az SZFE-s hallgatók követeléseire

Hétfő reggelre megmozdulást szerveztek az SZFE-s hallgatók az Innovációs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épülete elé. A helyszínválasztás nem véletlen: ugyanis a Minisztérium közbeavatkozásával lehetne csak feloldani az egyetemi polgárság és a kuratórium között kialakult helyzetet. A tüntetésen a diákok mellett közel harminc ismert színházi és filmes alkotó kampányolt az autonóm felsőoktatás mellett.
Színház

Blokád alá került az SZFE Rákóczi úti épülete is

Miután Szarka Gábor pénteken előrehozott őszi szünetet rendelt el és hat órára ki akarta üríttetni a Vas és a Szentkirályi utcai épületet, a diákok sajtótájékoztatójával egy időben több hallgató átvonult az SZFE Rákóczi úti campusához, hogy ott védje a termeket.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Forradalmi szimfóniával tiszteleg '56 hősei előtt az Óbudai Danubia Zenekar

Lajtha László VII. (Forradalmi) szimfóniáját játssza az Óbudai Danubia Zenekar és Hámori Máté karmester a Zeneakadémián. Utána Csajkovszkij Ötödikje csendül fel.
Klasszikus hír

Liszt Ferenc hangversenyzongorája is hallható lesz a doborjáni Liszt-fesztiválon

A helyreállított hangszer két koncerten is megszólal az október 16. és 26. között zajló doborjáni (Raiding) Liszt-fesztiválon.
Klasszikus videó

Márta emlékére játszik Kurtág György

Az új felvételen Mozart-mű hallható.
Klasszikus videó

Lebombázott örmény templomban játszik ez a fiatal csellista

Puska helyett hangszert vett a kezébe Sevak Avanesyan, hogy a békét hirdesse a Kaukázus puskaporos hordójában.
Klasszikus ajánló

Ennyire bizarr tárgyakat még biztosan nem hallott!

Kondor Ádám darabjait mutatja be a Metrum Ensemble a BMC-ben. A cím – Bizarr tárgyak – egy pszichoanalitikus szakkifejezés.