Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.
A Covid időszakában a Fesztivál Akadémia Budapest gyors váltással és átszervezéssel több mint 60 magyar művészt hívott meg az addigra már teljesen kialakult, nemzetközi művészekkel tervezett programja helyett a 2020-as nyári fesztiválra. A pandémia miatt azonban a műsort teljesen újra kellett gondolni, végül „Fellélegzés” mottóval indult útjára a tíznapos, magyar művészekkel megtartott csodálatos összművészeti ünnepi fesztivál.
Kokas Katalintól és Kelemen Barnabástól, a FAB-ot megálmodó és megteremtő hegedűművész-házaspártól megtudtuk: 2020-ban minden fellépő zenésszel különleges egyezség köttetett. Mindannyian vállalták, hogy két mesterkurzust tartanak hazánk területén, a FAB szervezésében.
Ez több mint száz mesterkurzust jelent, és könnyű kiszámolni, ha mindenki csak öt-öt diákot tanít, ötszáz zenét tanuló fiatal kaphat egyéni mesterkurzust,
ami a szokványos zeneiskolai körülmények között nem adatik meg nekik.
Amikor már valamennyi tervezett kurzusnak rögzített időpontja volt, újra beütött a Covid, és mindent leállított. Elölről kellett kezdeni a szervezési munkát, de végül ez is sikerült: a mesterkurzusok azóta is javában zajlanak.
A Covid második hullámakor a minisztériumhoz fordult a FAB: online koncertek szervezésére kért jóváhagyást, melyet azonnal támogattak. A Zeneakadémia és a Magyar Rádió Márványterme mint stratégiai partnerek örömmel fogadták be a FAB által szervezett koncerteket, melyeket élőben közvetítettek a világhálón, a Magyar Rádió pedig felvételek készített róluk.
Az eredmény több mint húsz koncert lett, átlagosan három komoly darabbal, így tehát a FAB Ensemble művészei összesen hatvan zeneművet adtak elő.
Átlagosan három művész játszott a művekben, így nagyjából száznyolcvan fellépési lehetőség nyílt a zenészek számára a legnehezebb időszakban.
Azonban nemcsak közönség jelenléte nélküli koncerteket sikerült szervezni az online tér lelkes hallgatói számára, hanem egyéb eseményeket is. Az online adásokban nehézséget jelentő koncertszünet kitöltése újabb lehetőséget kínált:
a Zeneakadémián minden koncert szünetében színészek és más ismert személyiségek beszélgettek a Nagyterem színpadán.
Hatalmas élmény volt hallgatni őket – méghozzá nemcsak a közönségnek, de a szervezőknek és a résztvevőknek egyaránt. Játszott itt Molnár Piroska, itt lépett fel utoljára Haumann Péter, ráadásul a fiával, Haumann Mátéval közös előadásban. Hallhattuk Mácsai Pált és Mácsai Jánost, ifj.Vidnyánszky Attilát, alkotótársát, Vecsei H. Miklóst, Nagy-Kálóczy Esztert és férjét, Rudolf Pétert, akik Batta Andrással, Vitray Tamással és Vámos Miklóssal beszélgettek.
Azután végre elérkezett az idő, amikor az online tanítás kényszere után újra kinyithatták kapuikat a zeneiskolák. Azóta 19 intézményben több mint 60 kurzust tartottak a FAB művészei, régiónként 4-5 helyszínen – zeneiskolákban, szakiskolákban – mindezt díjmentesen. Csak az elmúlt fél évben 220 gyermeknek adott a FAB egyéni mesterkurzusokat. Több, mint 120 tanár ötpontos elismerő tanúsítványt kapott.
Kelemen Barnabás Kossuth-díjas hegedűművész így foglalta össze, hogy miért is kellenek ezek a mesterkurzusok, főleg a vidéki iskolákban: „Azzal szembesültünk, hogy a zeneiskolák, a zenei szakiskolák, a pedagógusok egyedül maradtak. Régebben szervezett és sikeres »szakfelügyelet« működött, amelyet mindig a legkiemelkedőbb, országos hírű mesterek végeztek, de ez több mint 30 éve abbamaradt.
Ma is vannak kiemelkedő, fáklyát hordó pedagógusok mind alap-, mind közép- és felsőfokon, de az intézményeknek nagyon nehéz akár évente csak egyetlen továbbképzést vagy mesterkurzust is megszervezniük.
Arra ugyancsak nincs módjuk, hogy rendszeresen a testvérvárosokba utazzanak fellépni és tapasztalatokat gyűjteni. Ez szintén elzárja a tanulókat, tanárokat a külvilágtól, a nyitás, a konzultáció lehetőségétől, az egymást segítő-építő műhelymunkától.”
Kelemen Barnabás hozzátette, a FAB célja az, hogy két éven belül egy folyamatosan pulzáló „köldökzsinór-hálózatot” hozzanak létre az alap-, közép- és felsőoktatási intézmények között, beleértve a folyamatos kapcsolattartást, és a közösen kialakított műhelymunkát a tanárkollégákkal.
Ennek keretében minden egyéni óra nyilvános, megannyi gyermek hallgatja társát, de az is kiemelendően fontos, hogy a pedagógusok a környező városokból, sőt határainkon túlról is érkeznek, tanítványaikkal együtt.
A kurzuson maga is aktívan oktató hegedűművész hangsúlyozza: amikor egy gyermek mesterkurzuson tanul, a kurzus oktatóinak több minden eszébe jut egy-egy megoldandó feladatról, amit így meg tudnak osztani a hallgatósággal. Ilyenkor arra is mód van, hogy mindezeket megbeszéljék a tanárkollégákkal. Ráadásul minden tanár 5 pontos tanúsítványt kap a FAB-tól.
A FAB-ot életre hívó művész „szülőpáros” azt vallja, a zenetanítás legfontosabb eleme a minták megmutatása, ezért a mesterkurzusok szerves részét képezik a szünet nélküli, egyórás koncertek, melyeket a művészek adnak.
A zeneiskolák vezetőinek elkötelezett szervezési munkájának köszönhetően mindig telt ház hallgatja ezeket a hangversenyeket, és ünnepnek élnek meg minden egyes ilyen alkalmat.
Az események zárásképpen minden helyszínen kerekasztal-beszélgetést folytatnak. Az iskolák dönthetik el, hogy ez milyen helyszínen zajlik: hol a nagyteremben minden diák, tanár előtt, hol pedig zárt körben, az intézményvezető és tanárai között.
Kati és Barnabás örömmel mesélik, milyen sokat tanulnak ők maguk is ilyen eszmecserék alatt, mert nem kizárólag a tanítás fortélyáról esik szó, hanem a pedagóguspálya egészéről, nehézségeiről, megoldásra váró kihívásairól. Kokas Katalin úgy fogalmazott: a tanulás örök körforgás. A művész tanítás közben tanul, ahogy Vilde Frang norvég hegedűművész is megjegyezte Szabó Stein Imrének a FAB nyári mesterkurzust beharangozó kisfilmjében.
Addig érdemes tanítani, amíg mi magunk is folyamatosan fejlődni akarunk, amíg érdekelnek új szemléletek.
A Kossuth-díjas Perényi Eszter hegedűművész, a Zeneakadémián tanító professzor emerita és Ácsné Szily Éva, akiről nyugodtan mondhatjuk, hogy az alapfokú hegedűtanítás koronázatlan királynője, fantasztikus példaként szolgál ennek bizonyságára” – erősítik meg a FAB létrehozói.
„Halász Ferenc tanár úr, a Zeneakadémia egykori professzorának küldetését, mint »egyenes ágú leszármazottja«, szeretném követni az országjáró tevékenységében. Én magam 11-től 16 éves koromig járhattam az osztályába a Zeneakadémián, és tartozom neki azzal, hogy ezt a felelősséget átveszem tőle.
Tudom, hogy még sokat kell tanulnom, hogy az ő tudását megközelíthessem, de nem adom fel, hogy elérjem
– mondja Kokas Katalin, egykori tanítvány, a tanár úr ma is lelkes rajongója. A hegedűművész-feleség, négy gyermekes családanya így folytatja:
„A FAB mesterkurzus égisze alatt Halász Ferenc tanár úr emlékét gyakran felidézzük Ácsné Szily Éva tanárnővel. Rendhagyó kerekasztal-beszélgetéseinket a FAB kamerákkal rögzíti. Hozzávetőlegesen száz, egyenként ötperces kisfilmet tervezünk, melyek alapja az a különleges napló, amit több mint 40 évvel ezelőtt Szily Éva jegyzetelt a Halász-szakfelügyeletek, metodikai előadások alkalmával.
Arra törekszünk, hogy ez a tudás képre-hangra rögzítve fennmaradjon, és könnyen eljuthasson a pedagógusokhoz, továbbá lehetőleg heti rendszerességgel jelenjen meg egy-egy ilyen epizód,
amolyan »villám tanítási inspiráció« gyanánt. Az eléréshez mindössze regisztrálniuk kell az érdeklődőknek a FAB honlapján. Június 14-én, a nyári fesztivál kezdete előtt kerek egy hónappal indul a program”
A FAB országos mesterkurzus-sorozata kiteljesedik az idei nyári fesztiválon, mely július 14-23. között mind a közönségnek, mind a pedagógusoknak és a diákoknak is intenzív tíznapos élmény nyújt.
A fesztivál stratégiai partneri kapcsolatban áll a már 24 éve, 150 diákkal működő „Országos Vonós és Zongora Mesterkurzus” elnevezésű zenei táborral, melyet idén először a Bartók Konzervatóriumban tartanak, hazánk kiváló tanáraival. A FAB ez alatt az idő alatt száz magyar és külföldi egyetemistát, valamint harminc, nemzetközileg elismert művészt foglalkoztat fellépőként és professzorként egyaránt. A jelentkező pedagógusok harmincpontos akkreditált tanúsítványt kapnak, díjmentesen.
„Ezt hívjuk körforgásnak.
Itt szimbiózisban van az alapfok a felsőfokkal, a híres művészek az egyetemistákkal, a kisdiákokkal, a tanárokkal és a közönséggel, tanít és tanul mindenki,
aki ezt a tíz napot eltölti a zene mini univerzumában” – mondják a fesztivál vezetői.
A Fesztivál Akadémia Budapest egész éves munkáját a Magyar Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatja.
Támogatott tartalom.
Fejléckép: A 2020-as, „Fellélegzés” alcímű fesztivál koncertjei (forrás: Fesztivál Akadémia Budapest)