Klasszikus

Fesztiválnapló igazi csemegékkel

2003.03.19. 00:00
Ajánlom
Francia balettcsillagok · Maazel a Bajor Rádiózenekarral

Az évfordulókra koncentráló idei program élén a táncművészet híveinek kínált igazi fesztiválcsemegét Budapest tavaszi kulturális eseménysorozata: a javában zajló FranciArt szellemiségéhez kapcsolódva a francia koreográfia három évszázadáról nyerhettünk impozáns keresztmetszetet az Operaházban rendezett balettgálán (március 14). Ez a különleges antológia különféle stílusok és táncalkotók bemutatását valósította meg kamaradarabok, illetve többfelvonásos balettek részleteinek felvonultatásával, frappáns dramaturgiai elrendezésben, hét jeles társulat vezető művészeinek közreműködésével.
Gazdag és színes választék informálta a zsúfolt nézőteret a tánc európai történetében oly meghatározó szerepet játszó francia koreográfusok munkásságáról. A kezdetekre a Napkirály udvarának barokk pompáját sugárzó Pierre Beauchamp-mű, a Lully-zenére 1681-ben kreált nagyszabású balett (Le Triomphe de l’Amour) rekonstruált jelenetének historikus előadása utalt, a legfrissebb mai tendenciákra pedig a párizsi opera sztárjai közé sorolt Jean-Guillaume Bart vadonatúj munkája, az ősbemutatóként műsorra tűzött Compagnie (zene: Philipp Glass). A 19. század klasszikus repertoárjából Marius Petipa három opusának (Le Corsaire, Don Quijote, Esmeralda), valamint Bournonville legendás Sylphide-jének manapság már minden nemzetközi balettversenyen kötelező kategóriába iktatott parádés kettősei kerültek színre, a meglepetés erejével viszont Jules Perrot 1845-ben született, s azóta feledésbe merült táncesszéje (Pas de Quattre – zene: Cesare Pugni) hatott, a sev-res-i porcelánnippek gesztikáját bámulatos tökéllyel megjelenítő balerinák (a párizsi opera balettegyüttese) etalonértékű interpretációjában. Az időutazás múlt századi fázisát öt markáns személyiség társaságában éltük át: Serge Lifar jellegzetes „fehér” szvitje (Lalo-zenére), Jacques Garnier folklórihletésű triója (élő harmonikakísérettel), Georges Piletta karakterisztikus Pierrot-monológja (Beethoven: Mondschein-szonáta, I. tétel) és Ivan Favier hagymázas lüktetésű kettőse (zene: Jean-Marc Zellwer) mellett Béjart, a radikális nyelvújító kultusztáncdrámáit, a hindu elemekre épülő Bhaktit, és a Mahler Adagiettójára komponált szólót adták elő a kortárs francia balett csillagai. Közülük két férfi sztár, a bordeaux-i Nemzeti Opera balettegyüttesét irányító Charles Jude (Pierrot), és a Béjart Ballet Lausanne másodigazgatójának státusát betöltő Gil Roman (Adagietto) személyes sikerét kell kiemelnem. Számomra maradandó esztétikai élményként a hölgyek varázslatos karmunkáját (az ember hajlamos elhinni, hogy a francia iskola balerináinak felső végtagjaiban a csontokat virágindák helyettesítik), és a mindenkinél feltűnően fürge, kivált battírozásban eminens lábtechnikát. De őszintén szólva hazai balettkultúránk karizmatikus egyéniségeihez fogható táncost ezúttal nem találtam vendégeink csapatában – persze egy gálaest nem is az ilyen felfedezésekre alkalmas terep. Ami azonban restellni való tény részünkről, az a néhány epizódot kísérő Operazenekarunk hol csupán zilált, hol kifejezetten drabális hangzása volt.
Szombaton (március 15.) a mindig szívesen látott Lorin Maazelt tapsorkánnal köszöntötte a Budapest Kongresszusi Központ pótszékes Pátria-termének közönsége, s a kiváló karmester – aki most saját együttesével, a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarával – lépett pódiumra, pazar produkcióval honorálta a meleg fogadtatást. A műsor első félidejében Brahms monumentális Másodikja szólalt meg, remekbe szabott előadásban, a nagy mű iránti alázat és – kivált a fenomenális fúvósszekció részéről – a teljes odaadás jegyében. A szünet után Ravel festői Spanyol rapszódiája következett, pregnáns hangsúlyokkal, telibetalált karakterekkel (ezeknek Maazel igazán avatott mestere), ám némileg szűkebben adagolt kolorittal, mint amennyi a bravúros hangszereléstől telne. Az est fénypontja kétségkívül a Rózsalovag-szvit volt, amit a zenekar és dirigense csillogó ékszer gyanánt nyújtott át elbűvölt hallgatóinak, majd a szűnni nem akaró ünneplést Brahms két Magyar táncával köszönte meg.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Vizuál

Magyar siker: Jancsó Dávid Oscar-esélyes A brutalista vágásáért

Bejelentették az idei, 97. Oscar-díj jelöltjeit. Idén ismét van magyar jelölt: A brutalista című film vágója, Jancsó Dávid is esélyes az aranyszoborra. A legtöbb jelölést Jacques Audiard Emilia Pérez című, spanyol nyelvű musicalje kapta.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Mitológiai zeneművekkel kezdődik a Pastorale ifjúsági sorozat

Orfeuszt, a zene varázserejét jelképező csodás dalnokot is megidézi más görög mitológiai figurák mellett az idei Pastorale családi sorozat nyitóhangversenye február 1-én és 2-án a Pesti Vigadóban.
Klasszikus interjú

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Klasszikus hír

Jubileumi évaddal érkezik a Virtuózok

Az évad különlegességét nemcsak az évforduló és az izgalmas újdonságok adják, hanem a határon túli magyar tehetségek felkutatására helyezett kiemelt figyelem is, amely tovább erősíti a nemzeti és nemzetközi összefogást.
Klasszikus ajánló

Visszanézhető a Concerto Budapest Hegedűgálája

Nagy sikert aratott január 18-án a Zeneakadémián a Keller András karmester és neves hegedűművészek közreműködésével tartott koncert, amely tíz napig online is megtekinthető a közvetítés különböző felületein.
Klasszikus ajánló

Négy művész, négy műfaj – egy koncerten a Cziffra Fesztiválon

A 10. jubileumi Cziffra Fesztivál Világok találkozása című koncertjére négy kivételes művész négy különböző zenei műfajjal érkezik február 20-án a MOMKultba: Lakatos Mónika, Dresch Mihály, Gubik Petra és Balázs János.