Klasszikus

Fidelio Klasszik: A francia sanzon királynője Budapesten

2018.12.07. 16:10
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása szombaton, december 8-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Földesi Eszterrel, Kiss Csabával, Lantos Zoltánnal és Szilágyi Enikővel.
FoldesEszter-154327.jpg

Földes Eszter A baba című előadás olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Görgényi Gábor, Karinthy Színház)

Kialakulhat-e romantikus érzelem gép és ember között? – ez a fő kérdése a Karinthy Színház és a Budapesti Operett Színház közös, A baba című előadásának, a mely december 21-től látható. A színpadi változat Miro Gavran horvát regény-drámaíró művén alapul, s bár komédiaként van aposztrofálva, mégsem nevezhető egyértelműen csak annak, ugyanis ez egy nagyon mély történet is, amely számos elgondolkodtató kérdést vet fel párkapcsolatról, egóról, egymással való bánásmódról. A mesterséges intelligencia világába repítő kétszemélyes darabról a Stellát alakító Földes Eszterrel beszélgetünk.

William Shakespeare egyik remekművét, az Othellót állítja a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadára Kiss Csaba, aki rendhagyó nézőpontból közelít a drámához: a féltékenység mélyebb okaira, Othello belső történeteire kíváncsi. Előadása a bizalom hajszálrepedéseiről, a lelket megmérgező kételyekről, vagyis a minden szerető emberben szunnyadó féltékenységről fog szólni.

Othello_eoriszabo-4077-154327.jpg

Részlet az Othello című előadás próbájáról (Fotó/Forrás: Eöri Szabó Zsolt, Nemzeti Színház)

Mindemellett az Othello hátborzongatóan aktuális: csupa olyan dologról szól, amelyek erősen foglalkoztatják a mai közvéleményt – szó van benne családon belüli erőszakról, idegengyűlöletről és manipulációról.

A december 6-án színpadra kerülő előadásról a rendezővel, Kiss Csabával beszélgetünk.

B971D7B9-514C-42B1-95A1-CA440763A4EF

Lantos Zoltán (Fotó/Forrás: Müpa)

Lantos Zoltán a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerzett klasszikus zenei diplomát, hegedű szakon. Már a főiskola évei alatt kísérleti és keleti zenével kezdett foglalkozni, majd 1985-ben ösztöndíjjal Indiába utazott, hogy klasszikus indiai zenét tanuljon. Nyolc és fél évig élt Indiában, tanulmányain kívül komponált és koncertezett. Miután 1994-ben visszatért Budapestre, tovább dolgozott improvizatív zenei világának kialakításán, miközben saját zenei gyökereit is újra felfedezte, és összevetette a keleti zene és a kortárs európai jazz területén szerzett tapasztalataival. Saját együttesén, a Mirrorworld kvartetten kívül szóló programmal is koncertezik, amelyben speciális elektronikus effekteket és loopokat is használ. Az utóbbi években számos jazz- és világzenei fesztiválon vett részt saját együttesével, illetve más együttesek tagjaként. Lantos Zoltán egy 5 húros hegedűn és egy különleges, számára készült 5+16 rezonáns-húros hegedűn (taranginin) játszik, amit Ricardo Margarit épített. Hegedűjátékában előszeretettel alkalmazza az új technológiákat is, mint olyan eszközöket, amelyek újabb dimenziókat nyithatnak a zenei imagináció számára, hiszen a hangzás, a „sound” ugyanolyan fontos része a zenének, mint a dallam vagy a ritmus.  Lantos Zoltán zenekarával, az Open Source-szal december 12-én ad koncertet a Dürer Kertben. Ennek kapcsán azt is kérdezzük a művésztől, hogy milyen irányzatot képvisel az Open Source; kik a tagok, és milyen forrásból merítenek; kik a zenekarral fellépő művészek, és mi lesz a december 12-i koncert érdekessége.

SzilagyiEniko-155615.jpeg

Szilágyi Enikő (Fotó/Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház)

Szilágyi Enikő  Párizsban élő, erdélyi származású színésznő és énekesnő Marosvásárhelyen, a Szentgyörgyi István Színművészeti Akadémián diplomázott, majd a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház tagjaként és a Kolozsvári Magyar Színház vendégművészeként eljátszotta a drámairodalom legszebb szerepeit. Belgiumban töltött évek után több mint egy évtizeden át a Budapesti Kamaraszínházban, a Thália Színházban, a Bárka Színházban, a Merlin Színházban, illetve Debrecenben a Csokonai Színházban és Kecskeméten a Katona József Színházban játszott. Az év legjobb színésznőjeként négyszer lett nívódíjas, magkapta a szép magyar beszédért járó Kazinczy-díjat, és kitüntették a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjével. Szilágyi Enikő 2005 óta Párizsban él és koncertezik. Életét és művészetét a francia sanzon, Edith Piaf, Jacques Brel, Boris Vian, Kurt Weill szövi át, de saját verseit és a számára írt költeményeknek megzenésített változatát is szívesen és nagy sikerrel énekli szerte Európában. Világhírű zeneszerzőkkel, írókkal dolgozik, és fellépett már számos kultikus párizsi színpadon. Szilágyi Enikő most ismét Magyarországon, Budapesten énekel az Urániában. December 12-i estjének címe Kolozsvár Párizsban. A  francia sanzon királynőjeként számon tartott művész ez alkalommal saját megzenésített művei mellett többek közt legendás francia és magyar előadók, mint például Edith Piaf és Domján Edit dalait is megszólaltatja. Az est kapcsán azt is kérdezzük a művésztől, hogyan lehet e különös háromszögben – Kolozsvár/Budapest/Párizs – megélni mindent; mi a hasonlóság számára a három városban, és mi köti össze őket; az esten kiket szólaltat meg, és miért éppen őket; a sanzonról gyakran mélabús dallamok jutnak eszünkbe, de vajon mi is az igazi francia sanzon lényege.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. december 9-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

 

 

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A Fesztiválzenekar két tagja eljárt egy tüzes tangót, aztán lecsapott Stravinsky

Két pár táncos láb a hegedűszólamból, közös éneklés, és egy olyan Tavaszi áldozat, hogy a fal adta a másikat. Ezzel töltötte meg háromszor a Müpát a Fesztiválzenekar.
Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.