Klasszikus

Fidelio Klasszik: A francia sanzon királynője Budapesten

2018.12.07. 16:10
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása szombaton, december 8-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Földesi Eszterrel, Kiss Csabával, Lantos Zoltánnal és Szilágyi Enikővel.
FoldesEszter-154327.jpg

Földes Eszter A baba című előadás olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Görgényi Gábor, Karinthy Színház)

Kialakulhat-e romantikus érzelem gép és ember között? – ez a fő kérdése a Karinthy Színház és a Budapesti Operett Színház közös, A baba című előadásának, a mely december 21-től látható. A színpadi változat Miro Gavran horvát regény-drámaíró művén alapul, s bár komédiaként van aposztrofálva, mégsem nevezhető egyértelműen csak annak, ugyanis ez egy nagyon mély történet is, amely számos elgondolkodtató kérdést vet fel párkapcsolatról, egóról, egymással való bánásmódról. A mesterséges intelligencia világába repítő kétszemélyes darabról a Stellát alakító Földes Eszterrel beszélgetünk.

William Shakespeare egyik remekművét, az Othellót állítja a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadára Kiss Csaba, aki rendhagyó nézőpontból közelít a drámához: a féltékenység mélyebb okaira, Othello belső történeteire kíváncsi. Előadása a bizalom hajszálrepedéseiről, a lelket megmérgező kételyekről, vagyis a minden szerető emberben szunnyadó féltékenységről fog szólni.

Othello_eoriszabo-4077-154327.jpg

Részlet az Othello című előadás próbájáról (Fotó/Forrás: Eöri Szabó Zsolt, Nemzeti Színház)

Mindemellett az Othello hátborzongatóan aktuális: csupa olyan dologról szól, amelyek erősen foglalkoztatják a mai közvéleményt – szó van benne családon belüli erőszakról, idegengyűlöletről és manipulációról.

A december 6-án színpadra kerülő előadásról a rendezővel, Kiss Csabával beszélgetünk.

B971D7B9-514C-42B1-95A1-CA440763A4EF

Lantos Zoltán (Fotó/Forrás: Müpa)

Lantos Zoltán a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerzett klasszikus zenei diplomát, hegedű szakon. Már a főiskola évei alatt kísérleti és keleti zenével kezdett foglalkozni, majd 1985-ben ösztöndíjjal Indiába utazott, hogy klasszikus indiai zenét tanuljon. Nyolc és fél évig élt Indiában, tanulmányain kívül komponált és koncertezett. Miután 1994-ben visszatért Budapestre, tovább dolgozott improvizatív zenei világának kialakításán, miközben saját zenei gyökereit is újra felfedezte, és összevetette a keleti zene és a kortárs európai jazz területén szerzett tapasztalataival. Saját együttesén, a Mirrorworld kvartetten kívül szóló programmal is koncertezik, amelyben speciális elektronikus effekteket és loopokat is használ. Az utóbbi években számos jazz- és világzenei fesztiválon vett részt saját együttesével, illetve más együttesek tagjaként. Lantos Zoltán egy 5 húros hegedűn és egy különleges, számára készült 5+16 rezonáns-húros hegedűn (taranginin) játszik, amit Ricardo Margarit épített. Hegedűjátékában előszeretettel alkalmazza az új technológiákat is, mint olyan eszközöket, amelyek újabb dimenziókat nyithatnak a zenei imagináció számára, hiszen a hangzás, a „sound” ugyanolyan fontos része a zenének, mint a dallam vagy a ritmus.  Lantos Zoltán zenekarával, az Open Source-szal december 12-én ad koncertet a Dürer Kertben. Ennek kapcsán azt is kérdezzük a művésztől, hogy milyen irányzatot képvisel az Open Source; kik a tagok, és milyen forrásból merítenek; kik a zenekarral fellépő művészek, és mi lesz a december 12-i koncert érdekessége.

SzilagyiEniko-155615.jpeg

Szilágyi Enikő (Fotó/Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház)

Szilágyi Enikő  Párizsban élő, erdélyi származású színésznő és énekesnő Marosvásárhelyen, a Szentgyörgyi István Színművészeti Akadémián diplomázott, majd a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház tagjaként és a Kolozsvári Magyar Színház vendégművészeként eljátszotta a drámairodalom legszebb szerepeit. Belgiumban töltött évek után több mint egy évtizeden át a Budapesti Kamaraszínházban, a Thália Színházban, a Bárka Színházban, a Merlin Színházban, illetve Debrecenben a Csokonai Színházban és Kecskeméten a Katona József Színházban játszott. Az év legjobb színésznőjeként négyszer lett nívódíjas, magkapta a szép magyar beszédért járó Kazinczy-díjat, és kitüntették a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjével. Szilágyi Enikő 2005 óta Párizsban él és koncertezik. Életét és művészetét a francia sanzon, Edith Piaf, Jacques Brel, Boris Vian, Kurt Weill szövi át, de saját verseit és a számára írt költeményeknek megzenésített változatát is szívesen és nagy sikerrel énekli szerte Európában. Világhírű zeneszerzőkkel, írókkal dolgozik, és fellépett már számos kultikus párizsi színpadon. Szilágyi Enikő most ismét Magyarországon, Budapesten énekel az Urániában. December 12-i estjének címe Kolozsvár Párizsban. A  francia sanzon királynőjeként számon tartott művész ez alkalommal saját megzenésített művei mellett többek közt legendás francia és magyar előadók, mint például Edith Piaf és Domján Edit dalait is megszólaltatja. Az est kapcsán azt is kérdezzük a művésztől, hogyan lehet e különös háromszögben – Kolozsvár/Budapest/Párizs – megélni mindent; mi a hasonlóság számára a három városban, és mi köti össze őket; az esten kiket szólaltat meg, és miért éppen őket; a sanzonról gyakran mélabús dallamok jutnak eszünkbe, de vajon mi is az igazi francia sanzon lényege.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. december 9-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

 

 

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

M és Ö és R és K, avagy nem tudom, milyen zene ez, de nagyon jó

Funk, soul, pszichedelikus pop, lo-fi és blues, nem is ez a lényeg, hanem hogy a Mörk nem csak azt tudja, hogyan zenéljen, hanem azt is, hogyan zenéljen Neked.
Klasszikus

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Jazz/World

David Gilmour 6 milliárd forintért adta el a gitárjait, hogy segítse a klímakatasztrófa elleni harcot

A Pink Floyd gitáros-énekese, a Wish You Were Here szerzője rekordáron adta el a hangszereit, azokat is, amiket az ikonikus lemezein használt. Egy zöld szervezetet támogat a pénzzel.
Zenés színház

Aj Vej-vej Turandotot rendez Rómában

A hazájában játszódó Puccini-operának a kínai képzőművész nemcsak a rendezője lesz, hanem ő tervezi a jelmezeket is.
Vizuál

Erősen kopnak Van Gogh napraforgói, de legalább a festő ujjlenyomata megmaradt bennük

A holland festő sorozatának színei jelentősen "megkoptak" az elmúlt 130 évben - derült ki az 1889-es Napraforgók című festmény tudományos vizsgálatakor. Viszont felfedezték, hogy Vincent véletlenül belenyúlt a félkész képbe.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Egy hét a kamarazene izzó bűvöletében

Több mint tíz országból érkeznek világsztárok az idei Fesztivál Akadémiára. A Budapest legszebb helyszínein július 20. és 28. között zajló kamarazenei fesztiválon hét esti nagykoncert, mesterkurzusok, ingyenes előadások, nemzetközi hegedűverseny és számtalan kísérőprogram várja az érdeklődőket.
Klasszikus kritika

Miskolcon találkozott Prometheus és Kékszakállú

Fanfárok, azaz harsonákon játszó zenészek figyelmeztették a közönséget az előadások kezdetére: a Miskolci Nemzeti Színház óratornyából felcsendülő ünnepélyes jeladás két előadásra invitálta meg a Bartók Plusz Operafesztivál hallgatóit, Alekszandr Szkrjabin Prometheus: a tűz költeménye című szimfonikus művére, illetve Bartók Béla A Kékszakállú herceg várára.
Klasszikus ajánló

Sir Karl Jenkinst köszönti a MÁV Szimfonikusok

A világon legtöbbet játszott kortárs zeneszerzőt 75. születésnapja alkalmából hangversennyel köszöntik június 28-án a Müpában.
Klasszikus kritika

„Csárdás kisangyalom” – énekelte a dél-koreai Asan város kórusa a Bartók Plusz Operafesztiválon

8644 kilométert tett meg az Asan Civic Choir, hogy hangversenyt tartson a Bartók Plusz Operafesztiválon. Műsorukban magyar szerzők művei mellett koreai és magyar népdalfeldolgozások hangzottak el.
Klasszikus évad

Évadot hirdetett a Vajda Gergely művészeti vezetésével működő UMZE

A 2019-20-as évadban is izgalmas és változatos programot kínál az UMZE együttes. A keleti filozófiák és a nyugati zene kapcsolatáról szól az évad első programja.