Klasszikus

Fidelio Klasszik: Baráth, Berkovits, Székely, Tóth

2018.02.16. 11:44
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 17-én hallható a 92.1-en.

Händel Susanna című oratóriumát 1748 nyarán komponálta, és 1749 február 10-én mutatták be a Covent Gardenben, de azóta sem láthatta a nagyközönség itthon, hiszen még soha nem hangzott el. Február 23-án, Händel születésének 333. évfordulóján a Vigadóban csendül fel először a mű Baráth Emőke operaénekessel a címszerepben, Németh Pál vezényletével, a Kodály Kórus Debrecen és a Savaria Barokk Zenekar kíséretével. A Susanna librettóját Newburgh Hamiltonnal tulajdonítják, valójában azonban Moses Mendes írta Dániel könyvének 13. fejezete alapján. A szakirodalomban operaként is szerepel a zenemű, azonban Händel a művét a Soli deo gloria szavakkal zárja, ami azt jelenti, hogy ő maga oratóriumnak szánta. A nagylélegzetű mű különös sorsa egyébként abban is megmutatkozik, hogy az 1749-es bemutató után száz évig nem hangzott fel sehol a világban, majd a komponista halálának 100. évfordulóján Kölnben felcsendült, de újból és újból hosszabb szünetek jellemezték a Susanna bemutatóit. A különleges darab kapcsán Baráth Emőke operaénekestől azt is kérdezzük, hogy mi jelenti az előadásban a nehézséget és a szépséget számára; mennyire népszerű most a nagyvilág operaszínpadain a Susanna; illetve őt magát milyen kapcsolat fűzi az oratóriumokhoz.

Baráth Emőke

Baráth Emőke (Fotó/Forrás: Raffay Zsófia)

Az Artisjus Irodalmi Nagydíj az elmúlt években az egyik legrangosabb hazai irodalmi elismeréssé vált, s az előző év egy kiemelkedő, különösen értékes alkotását jutalmazzák vele. Idén immár 13. alkalommal adták át – ezúttal Berkovits György író-szociológus kapta a Magyar látvány című esszékötetéért. Az 1940-ben Orosházán született író esszékötetének tizenhat írása között szerepelnek érdekfeszítő családtörténetek, és többek között olyan témákat is feldolgoz, mint a terrorizmus lélektana; a zajszenny, mint kultúra vagy a tömegkultúra agresszivitása. A címadó Magyar látvány című esszében megelevenedik 150 év magyar történelme, és hat élpolitikusának csúnyán végződő sorsa, s a szerző felteszi a kérdést: mi lesz a most uralkodó hetedikkel? Berkovits György bővebben is mesél a kötetről, és elárulja azt is, hogy mit jelent számára az Artisjus Irodalmi Nagydíj.

Székely Kriszta

Székely Kriszta (Fotó/Forrás: Bíró András)

Igényes zenei anyag, melódiagazdagság, humoros dalszövegek, sodró lendület, szerelmi háromszög, félreértések sokasága – többek között ezekkel kecsegtet a Székely Kriszta rendezésében színre vitt Kékszakáll című Offenbach-operett, amely február 23-án látható első ízben a Budapesti Operettszínházban többek között Boncsér Gergellyel, Dolhai Attilával, Veréb Tamással, Kállay Borival, Szacsvay Lászlóval és Kalocsai Zsuzsával a főbb szerepekben. A szerelmi viszonyokról és hatalomvágyról szóló, 21. századi elemekkel fűszerezett Offenbach-adaptációról a rendezővel, Székely Krisztával beszélgetünk.

A Kórusok Éjszakája elnevezésű amatőr fesztivál már évek óta nagyon népszerű a fellépő énekegyüttesek és természetesen a budapesti utcákon, tereken összesereglő hallgatóság körében is. A Kórusok Éjszakája szervezője és lelke a Csíkszerda Egyesület, akik úgy érezték, messze még a tavasz, nyár, amikor ki lehet vonulni a balzsamos éjszakába, jó lenne előtte még egy nagyot énekelni, így szervezni kezdték a Kórusok Téli Éjszakáját, amely február 24-én vár mindenkit a Magnet Házba. A hagyományokhoz híven mindenféle műfajban megszólalhatnak a hang szerelmesei, klasszikus, könnyűzene, kortárs, világ- és népzene, vagy akár régizene. Egy a lényeg: az a capella, tehát hangszeres kíséret nélküli előadás. A fesztivált bemutatkozó egyperces énekek nyitják meg a résztvevő kórusoktól, a záróprogram pedig a fesztivál közös dalának, Tóth Árpád Lélektől lélekig című darabjának együttes éneklése lesz, amelyben minden kórus részt vesz. A Kórusok Téli Éjszakája kapcsán Tóth Árpád karnagyot, a Csíkszerda kórus vezetőjét és a fesztivál ötletgazdáját az esemény részleteiről, a legnépszerűbb műfajokról és az éneklés szerepéről is kérdezzük.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. február 18-án, vasárnap este hét órától kerül sor.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legolvasottabb

Plusz

Kulka János tanítja újra beszélni a sztrókon átesett Lang Györgyit

Az énekesnő erről a Klubrádió Ötös című műsorában beszélt Falusi Mariannak, akivel korábban együtt vezették a műsort – számolt be róla a Színház Online.
Klasszikus

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.
Színház

Az eltűnt idő nyomába ered Hajduk Károly

Jancsó Júlia fordítása nyomán elevenedik meg Marcel Proust kultikus műve, Az eltűnt idő nyomában Fischer Iván Lakásszínházában, február 5-én.
Tánc

Élőben, a színpadon festenek majd a Feledi Project legújabb táncszínházi bemutatójában

Feledi János Csehov Sirályát állítja színpadra február 7-én a Nemzeti Táncszínházban. Az előadás érdekessége, hogy Bánki Ákos festőművész a teljes előadás alatt a színpadon fog festeni.
Klasszikus

Kurtág György életműve előtt tisztelegnek a BMC-ben

A zeneszerző fia, ifjabb Kurtág György, Kiss Péter zongoraművész, valamint egy francia művészekből álló kamaraegyüttes ad koncertet a Budapest Music Centerben február 18-án.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus beszámoló

Zene építőkockákból – Beszámoló az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál koncertjeiről

Mi járhat egy zeneszerző fejében? Vajon hogyan találja ki, milyen hangok következnek egymás után? Erről is megtudhatott egyet s mást a közönség, ha ellátogatott az idén szerencsére élőben tartott Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál január 15-16-i koncertjeire.
Klasszikus ajánló

Olasz áriaesttel érkezik Budapestre a Metropolitan Opera sztárja

A világhírű lett szoprán, Kristīne Opolais legkiemelkedőbb szerepeiből énekel áriákat és duetteket a Müpában, február 7-én tartott koncertjén. A műsor gerincét verista operák részletei alkotják.
Klasszikus hír

Minden korosztályból várja az énekelni szerető gyerekeket a Magyar Rádió Gyermekkórusa

Nagycsoportos óvodások és általános iskolás gyermekek számára hirdet felvételt a Magyar Rádió Művészeti Együttesei tagjaként működő Magyar Rádió Gyermekkórusa. A jelentkezési határidő a leendő elsősöknek február 23., a felsőbb évfolyamokba jelentkezők számára pedig április 4. 
Klasszikus videó

Mozart első műve

Mindenki tudja, hogy Wolfgang Amadeus Mozart csodagyerek volt, aki már egészen ifjú korában elbűvölte a zeneszerető közönséget. De melyik volt az ifjú komponista legelső darabja, és hány évesen alkotta meg?
Klasszikus gyász

59 éves korában elhunyt Patkós Sándor fagottművész

Tragikus hirtelenséggel, életének 59. évében, január 26-án elhunyt Patkós Sándor fagottművész, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító tagja.