Klasszikus

Fidelio Klasszik: Baráth, Berkovits, Székely, Tóth

2018.02.16. 11:44
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 17-én hallható a 92.1-en.

Händel Susanna című oratóriumát 1748 nyarán komponálta, és 1749 február 10-én mutatták be a Covent Gardenben, de azóta sem láthatta a nagyközönség itthon, hiszen még soha nem hangzott el. Február 23-án, Händel születésének 333. évfordulóján a Vigadóban csendül fel először a mű Baráth Emőke operaénekessel a címszerepben, Németh Pál vezényletével, a Kodály Kórus Debrecen és a Savaria Barokk Zenekar kíséretével. A Susanna librettóját Newburgh Hamiltonnal tulajdonítják, valójában azonban Moses Mendes írta Dániel könyvének 13. fejezete alapján. A szakirodalomban operaként is szerepel a zenemű, azonban Händel a művét a Soli deo gloria szavakkal zárja, ami azt jelenti, hogy ő maga oratóriumnak szánta. A nagylélegzetű mű különös sorsa egyébként abban is megmutatkozik, hogy az 1749-es bemutató után száz évig nem hangzott fel sehol a világban, majd a komponista halálának 100. évfordulóján Kölnben felcsendült, de újból és újból hosszabb szünetek jellemezték a Susanna bemutatóit. A különleges darab kapcsán Baráth Emőke operaénekestől azt is kérdezzük, hogy mi jelenti az előadásban a nehézséget és a szépséget számára; mennyire népszerű most a nagyvilág operaszínpadain a Susanna; illetve őt magát milyen kapcsolat fűzi az oratóriumokhoz.

Baráth Emőke

Baráth Emőke (Fotó/Forrás: Raffay Zsófia)

Az Artisjus Irodalmi Nagydíj az elmúlt években az egyik legrangosabb hazai irodalmi elismeréssé vált, s az előző év egy kiemelkedő, különösen értékes alkotását jutalmazzák vele. Idén immár 13. alkalommal adták át – ezúttal Berkovits György író-szociológus kapta a Magyar látvány című esszékötetéért. Az 1940-ben Orosházán született író esszékötetének tizenhat írása között szerepelnek érdekfeszítő családtörténetek, és többek között olyan témákat is feldolgoz, mint a terrorizmus lélektana; a zajszenny, mint kultúra vagy a tömegkultúra agresszivitása. A címadó Magyar látvány című esszében megelevenedik 150 év magyar történelme, és hat élpolitikusának csúnyán végződő sorsa, s a szerző felteszi a kérdést: mi lesz a most uralkodó hetedikkel? Berkovits György bővebben is mesél a kötetről, és elárulja azt is, hogy mit jelent számára az Artisjus Irodalmi Nagydíj.

Székely Kriszta

Székely Kriszta (Fotó/Forrás: Bíró András)

Igényes zenei anyag, melódiagazdagság, humoros dalszövegek, sodró lendület, szerelmi háromszög, félreértések sokasága – többek között ezekkel kecsegtet a Székely Kriszta rendezésében színre vitt Kékszakáll című Offenbach-operett, amely február 23-án látható első ízben a Budapesti Operettszínházban többek között Boncsér Gergellyel, Dolhai Attilával, Veréb Tamással, Kállay Borival, Szacsvay Lászlóval és Kalocsai Zsuzsával a főbb szerepekben. A szerelmi viszonyokról és hatalomvágyról szóló, 21. századi elemekkel fűszerezett Offenbach-adaptációról a rendezővel, Székely Krisztával beszélgetünk.

A Kórusok Éjszakája elnevezésű amatőr fesztivál már évek óta nagyon népszerű a fellépő énekegyüttesek és természetesen a budapesti utcákon, tereken összesereglő hallgatóság körében is. A Kórusok Éjszakája szervezője és lelke a Csíkszerda Egyesület, akik úgy érezték, messze még a tavasz, nyár, amikor ki lehet vonulni a balzsamos éjszakába, jó lenne előtte még egy nagyot énekelni, így szervezni kezdték a Kórusok Téli Éjszakáját, amely február 24-én vár mindenkit a Magnet Házba. A hagyományokhoz híven mindenféle műfajban megszólalhatnak a hang szerelmesei, klasszikus, könnyűzene, kortárs, világ- és népzene, vagy akár régizene. Egy a lényeg: az a capella, tehát hangszeres kíséret nélküli előadás. A fesztivált bemutatkozó egyperces énekek nyitják meg a résztvevő kórusoktól, a záróprogram pedig a fesztivál közös dalának, Tóth Árpád Lélektől lélekig című darabjának együttes éneklése lesz, amelyben minden kórus részt vesz. A Kórusok Téli Éjszakája kapcsán Tóth Árpád karnagyot, a Csíkszerda kórus vezetőjét és a fesztivál ötletgazdáját az esemény részleteiről, a legnépszerűbb műfajokról és az éneklés szerepéről is kérdezzük.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. február 18-án, vasárnap este hét órától kerül sor.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus

A karmester nem közlekedési rendőr

Kitűnő hegedűsből lett rendkívüli karmester. Takács-Nagy Gábor energiája a színpadon a zenét szolgálja, interjú közben pedig az őszinte beszélgetés záloga. Október elején, egy budapesti zenekari próba és egy mesterkurzus közben kerestük fel az Egyesült Királyságban élő művészt.
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

„Az ember csak játszik és játszik” – interjú Lakatos Györggyel

A Partiúra kalocsai adásában vendégeskedett Lakatos György fagottművész, aki szülővárosában alapította meg a beteg gyerekek gyógyulását segítő jótékonysági Kék Madár Fesztivált. Kortárs zenéről, fagottról és Vivaldiról is beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Anton Rubinstein, az orosz zene keresztapja

Az orosz zene fényes évszázada nem képzelhető el nélküle. Életében csak Liszt volt népszerűbb nála, kortársai pedig lényeglátásáról, kimeríthetetlen energiájáról emlékeztek rá. Százhuszonöt éve hunyt el Anton Rubinstein.
Klasszikus interjú

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Balázs János improvizációs estet adnak a Zeneakadémián

Egy különleges zongoraesttel lepi meg az „MVM Koncertek – A Zongora 1-ben”-sorozat a közönségét november 22-én a Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus mti

Már megint elárvereznek egy Mozart kottát

Egy-két fiatalkori menüettet. Bezzeg a Requiem kézirata nem kerül kalapács alá soha, pedig összedobnánk rá a pénzt a szerkesztőségben.