Klasszikus

Fidelio Klasszik: Bartos, Lőrinczy, Lukácsházi, Őze

2016.07.08. 11:15
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 magazinműsorának legközelebbi adása július 9-én lesz hallható.

Bartos Erika, a Bogyó és Babóca című mesekönyvek szerzője a gyerekek kedvence, de a felnőtteket is elvarázsolja illusztrációival. Alkotói kreativitása azonban nemcsak a gyerekirodalomban tette népszerű szerzővé, hanem a felnőtt olvasók körében is. A Budapest titkai című album például olyan összefoglaló munka, amely a város századfordulós épületeit veszi sorra: történeti dokumentáció, irodalmi leírások, saját fotókkal illusztrált leírások. Bartos Erika, aki eredetileg építészmérnök, több évnyi kutatómunkával állította össze annak a 28 gyönyörű épületnek az elemzését, amely a legtöbb Budapestre látogatót is lenyűgözi: többek között a Gellért fürdő, a Vajdahunyad vára vagy a Magyar Állami Operaház épülete. A Budapest-könyvek sorozat másik kötetet a Budapest rajzban, amely hasonló tartalommal, de a szerző szemet gyönyörködtető grafikáival mutatja be az olvasóknak e csodás építészeti remekeket. Bartos Erikát többek között arról is kérdezzük, hogy vajon miért a századforduló az a korszak, amely talán a legszebb épületeket adta Budapestnek; miért szereti ő maga ezt a stílust, illetve mi volt a munka során a legszebb élménye vagy a legkellemesebb feladata.

Bartos Erika

Bartos Erika

„Én és a kisöcsém, fütyülünk a nőkre az idén...” – ki ne ismerné ezt az operettslágert? Az 1934-ben bemutatott darab mit sem veszített népszerűségéből, olyannyira, hogy az idei Szegedi Szabadtéri Játékokon a Budapesti Operettszínház előadásában láthatja a közönség. Ahogyan az Ének az esőben is sokak kedvence, az 1952-ben bemutatott musical sem öregedett, ma is ugyanolyan sokan kedvelik, mint a legendás Gene Kelly idejében. A Szabadtéri Színház történetében egyébként ez az első olyan produkció, amelynek a fesztivál menedzsmentje kérte és kapta meg a jogait. A világsikerű musical ősbemutatója 1983-ban volt a londoni West Enden, majd a New York-i Broadway-t is meghódította, sikere azóta is töretlen. A Budapesti Operettszínház idén három darabbal készül a Szegedi Játékokra, az említett kettő mellett a Tévedések vígjátéka is sokakat érdekelhet. Shakespeare halálának 400. évfordulója az egész világ színházi és művészéletét felbolygatta, sorra születnek a legkülönbözőbb feldolgozások. A Kerényi Miklós Gábor, azaz Kero rendezésében színpadra kerülő vígjáték kapcsán, a rendező azt mondta: „Shakespeare többek közt abban zseniális, hogy a közösségi, politikai és a személyes konfliktusokat kiválóan tudja ütköztetni egy sztorin belül.” Lőrinczy Györgyöt, a Budapesti Operettszínház főigazgatóját arról is kérdezzük, hogy miért e három, nagyon különböző stílusú, mondanivalójú, látványvilágú darabbal készül az Operettszínház; melyik darabnak mi a különlegessége az Operettszínház szempontjából és a közönség részéről; illetve a Szegedi Szabadtéri Játékok, amely 1930 óta várja évről évre a közönséget, miért fontos az Operettszínház számára.

Dr. Vadász Dániel, Lőrinczy György, Kerényi Miklós Gábor

Dr. Vadász Dániel, Lőrinczy György, Kerényi Miklós Gábor (Fotó/Forrás: Budapesti Operettszínház)

Sikeres évadot zárt a Szegedi Szimfonikus Zenekar, kiváló előadásokon vett részt, nagyszerű művészekkel dolgozott együtt a társulat – mondta az évadzáró társulati ülésen Lukácsházi Győző igazgató a Tisza-parti városban. A társulat rendszeres résztvevője a nemzetközi zenei versenyeknek, sikeres volt az együttes barokk fesztiválja és Kortárs Zenei Korzó című rendezvénye. A zenekar saját koncertjeivel és a Szegedi Nemzeti Színház produkcióiban közreműködve járta az országot, és szerepelt külföldön is. A Szegedi Szimfonikus Zenekar nyári terveiről és jövő évi programjairól is beszélgetünk a tubaművész–igazgató–műsorvezetővel, Lukácsházi Győzővel.

Lukácsházi Győző

Lukácsházi Győző (Fotó/Forrás: Kádár-Csoboth Judit)

Lehet-e viccelni a halállal? Sokak szerint nem, mert ez a téma mindannyiunkat túl közelről és túl fájdalmasan érint. Ám vannak helyzetek, amikor mégis tudunk nevetni, mert annyira szarkasztikus, már-már morbid a történet. Mint például Egressy Zoltán Halál Hotel című darabjában, amely ismét látható négy alkalommal az Óbudai Társaskörben. A krimikomédiáról a következőket írja a szerző: „Létezik egy Halál Hotel, ahová halni járnak az emberek, ahol működik egy Agatha Christie Restaurant, ahol mérgezett ételeket lehet enni, és ahol van egy Ravatal Rádió, ami folyamatosan halálhíreket közöl. Ezen a helyszínen történik egy brutális gyilkosság. Megérkezik Frank, a nyomozó, és a végén egész más derül ki, mint amit Frank vagy a nézők gondolnak.” Nos, hogy ki hogyan reagál a darab szokatlan, de befogadható helyzetkomikumára, az természetesen a rendezésen, a színészek játékán is múlik, de a nézők nyitottságán is. Őze Áront, a darab egyik szereplőjét és rendezőjét többek között arról is kérdezzük, hogyan lehet elérni, hogy a nézők ne vegyék túl komolyan magukat és a témát sem, annak ellenére, hogy egy kifejezetten tabu téma van a fókuszban. Mennyire lehet megtartani azt a vékony határvonalat, amely a humor, az abszurd humor és a mindannyiunkban ott feszengő halállal kapcsolatos ellenérzések között húzódik; mire gondolt, amikor először elolvasta a szövegkönyvet, és mi volt a színészek visszajelzése?

Őze Áron

Őze Áron (Fotó/Forrás: SzoFi)

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére július 10-én, vasárnap este hét órától kerül sor.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elhunyt Fenyves Márk mozdulatművész

A táncos-koreográfus, a magyar mozdulatművészet jelenkori képviselőinek egyike 45 évesen tragikusan fiatalon távozott. Úttörő munkásságával és az Orkesztika Alapítvánnyal élő örökséget hagyott maga után.
Tánc

Nyomtatott spicc-cipő hozhat megváltást a balerinák számára

Hadar Neeman 3D-s nyomtatással készít személyre szabott spicc-cipőket a fájdalom csökkentése érdekében.
Jazz/World

A királynő varázsol - Ikonikus pillanatok Aretha Franklin pályájáról

Az augusztus 16-án rákban elhunyt soul királynő személye már életében kultikussá vált, amiről rengeteg videofelvétel is tanúskodik. Ezekből az emlékekből szemezgettünk.
Könyv

„Az irodalmi életrajzok poposítása tudatos volt, a reflektorfénybe kerülés nem” – Interjú Nyáry Krisztiánnal

A virtuális és a valódi közösségi terekről, a papíralapú könyv mai napig tartó létjogosultságáról és az egy éve nyitott Magvető Caféról is kérdeztük a KULT50 magazin hasábjain Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját.
Tánc

Vági Bence cirkuszrendezését dicsérik Skóciában

A hét ukrán artistát felvonultató My Land című produkció az Edingburh Fringe Fesztivál közönségét már meggyőzte.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Klasszikus kotta

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Klasszikus bencze máté

Bencze Mátéért szurkolhatunk a Fiatal Zenészek Eurovíziós Versenyén

A Virtuózokban megismert fiatal szaxofonos augusztus 18-án, a verseny elődöntőjében elsőként áll színpadra Edinburghben.
Klasszikus ajánló

Fáy Miklós: „Nem a zenekar, nem a komponista, hanem maga a szimfónia a főszereplő"

Fáy Miklós hónapról hónapra programokat, könyveket, lemezeket ajánl nyomtatott magazinunk Menjél már című rovatában. Az augusztusi szám tartalmából.
Klasszikus kulissza

Előkerült még egy hangfelvétel, amelyen Rahmanyinov játszik Rahmanyinovot

A Szimfonikus táncok című művének zenekari próbái idején a zeneszerző a zongorához ült, hogy demonstrálja, hogyan képzeli a darabot. Ennek a felvétele jelent most meg.