Klasszikus

Fidelio Klasszik: Benedek, Csányi, Horváth, Vida

2018.02.23. 16:23
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 24-én hallható a 92.1-en.
Benedek Miklós és Ullmann Mónika - Heisenberg

Benedek Miklós és Ullmann Mónika - Heisenberg (Fotó/Forrás: Orlai Produkciós Iroda)

Benedek Miklós és Ullmann Mónika kettősével láthatjuk a Hatszín Teátrumban Simon Stephens brit író darabját, a Heisenberg című kamaradarabot. Stephens a York-i Egyetemen végzett történelem szakon, és mielőtt színdarabokat kezdett volna írni, évekig történelmet tanított egy iskolában, sőt egy skót punk banda tagjaként is feltűnt. A negyvenes évei végén járó író első műve 1997-ben debütált Edinburghben, Bring me sunshine címmel, a Heisenberget pedig 2015-ben mutatták be New Yorkban. A Németországban a legtöbbet játszott angol nyelvű írót itthon a nagyközönség elsősorban a Harper Regan és a Kutya különös esete az éjszakában című műveiről ismerheti. A Szabó Máté rendezésében legközelebb február 27-én látható Heisenberg kapcsán a darabban Alexet alakító Benedek Miklóst arról is kérdezzük, mi a darab erőssége művészi szempontból, szakmailag és mi az, ami a leginkább elragadhatja a nézőket; kortárs íróként Simon Stephens milyen eszközöket használ akár látványban, akár a szereplők karakterében, párbeszédeiben, gondolatiságában. Az eredeti bemutató amerikai színpadon volt: Szabó Máté mire törekedett a rendezés kapcsán, volt-e különleges elképzelése a színészi játékról, vagy inkább a két szereplő egymásra hangolódására, ösztönös játékára bízta a megformálást? Hesienberg egyébként német fizikus volt, a kvantummechanika alapítója, és elmélete szerint van egy határa annak, hogy bizonyos fizikai mennyiségek egyszerre, teljes bizonyossággal mennyire ismerhetők meg. A darabban ez egy filozofikusabb síkon azt jelenti, hogy ugyanazt a pillanatot nagyon különbözően éli meg két ember, hiszen másként gondolkodunk. Benedek Tibor azt is elárulja, ez a fajta elmélkedés mennyire jellemző rá általában, vagy áthatja-e a játékát.

Csányi Sándor

Csányi Sándor (Fotó/Forrás: Thália Színház)

A kommunista diktatúrák áldozatainak emléknapján, február 25-én 21.00-kor mutatják be a Duna Televízióban Szász Attila rendező és Köbli Norbert forgatókönyvíró új történelmi drámáját. Az Örök tél című film a szovjet GUPVI- és Gulag-táborok elhallgatott világába vezeti be a nézőt, ahol közel 250 ezer magyar szenvedett a II. világháború után. A film Havasi János novelláját feldolgozva, megtörtént eseményeken alapszik. A mű többek között arra keresi a választ, hogy hogyan lehet lelkileg és fizikailag is túlélni egy olyan reménytelen helyzetet, amikor az embert gyökértelenné teszik, és kiszakítják a megszokott környezetéből. A filmben Rajmundot alakító Csányi Sándor Jászai Mari-díjas színművésszel beszélgetünk.

Horváth Csaba

Horváth Csaba (Fotó/Forrás: Dusa Gábor)

Thomas Bernhard világhírű osztrák író művét állítja színpadra a Forte Társulat Az olasz férfi munkacímen a Trafóban február 23-án és 24-én. A társadalmi és politikai mondanivalóval bíró darab a történelmi múlt bűneivel való együttélés problémájára fókuszál, témája a családi és társadalmi bűnök felszínre hozatala, illetve azok hatása a következő generációra. Horváth Csaba rendező-koreográfust, a Forte Társulat alapítóját és vezetőjét a titkokkal terhelt, Bartók-dallamokkal átszőtt drámáról kérdezzük.

Vida Péter

Vida Péter (Fotó/Forrás: Csatáry-Nagy Krisztina / Thália Színház)

A Thália Színház Nagyszínpadán február 24-én kerül színre az évad utolsó bemutatója, az Oscar című vígjáték. Főszereplője a gazdag Bertrand Barnier, akinek élete egy hétköznapinak tűnő reggelen teljesen megváltozik: kiderül, két lánya van, de csak az egyikről tud. Barnier lázasan igyekszik menteni a menthetőt, miközben körülötte mindenki őrült tempóban rohan a vágyai és a szerencséje után, de semmi sem ott van, ahol hitték. Barnier szerepében Nagy Viktort láthatjuk, a további szerepekben pedig Gubás Gabit, Bán Bálintot, Szabó Győzőt, Molnár Piroskát, Tóth Esztert, Fodor Annamáriát, Szabó Erikát, Hunyadkürti Istvánt és Mózes Andrást. A Claude Magnier által 50 évvel ezelőtt írt művet színpadra állító Vida Péter rendezővel beszélgetünk.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. február 25-én, vasárnap este hét órától kerül sor.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.