Klasszikus

Fidelio Klasszik: Gadó, Haselböck, Katona, Spiegl

2016.04.15. 11:06
Ajánlom
A magazinműsor április 16-i adásában hallható lesz még a Virtuózokból megismert Tóth Bettina és Vincze Balázs koreográfus is.

A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében április 17-én a Bálna ad otthont a Gadó Gábor International Project estnek. Gadó Gábor tavaly találkozott először a magyar kortárs komolyzene fiatal generációjának krémjéből alakult Classicus Ensemble tagjaival. Tornyai Péter, Zétényi Tamás és Dargay Marcell mint szólista-zeneszerzőt meghívták egy koncertjükre. Jó emlékű munkaperiódus után – idézte fel Gadó – „nagyszerű koncerten játszhattunk, és most, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon újra inspirálhatjuk egymást”. Másik formációja ausztrál és francia jazz-zenészekből áll. A különlegesnek ígérkező, a jazzt és a klasszikus zenét ötvöző estről a Fesztivál budapesti sajtótájékoztatóján mesélt Gadó Gábor jazzgitáros.

Gadó Gábor

Gadó Gábor (Fotó/Forrás: Huszti István)

Liszt Weimarban komponált főművét, a Krisztus-oratóriumot egy olyan zenekar tolmácsolásában hallhatjuk április 17-én, amelynek elődjét egykor éppen Liszt emelte az európai zenekarok elitjébe. Az est karmestere, Martin Haselböck az utóbbi években egy rendkívül inspiráló vállalkozással hívta fel magára a nemzetközi zenei élet és a Liszt-rajongók figyelmét: Liszt szimfonikus költeményeit Liszt-orabeli hangszereken vette fel, ezáltal a darabok teljesen új színekben születtek újjá. A Krisztus-oratórium szorosan kötődik Weimarhoz, hiszen a teljes kompozíció ősbemutatója 1873-ban a weimari Herder-templomban volt, az előadást Liszt maga vezényelte. A zeneszerző ambiciózus vállalkozása, mely a katolikus egyházi zene megújítását célozta meg, a Krisztussal a csúcsra érkezett. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében megrendezett nagyszabású estről a Fesztivál budapesti sajtótájékoztatóján Martin Haselböck orgonaművész, karmester mesélt.

Martin Haselböck

Martin Haselböck

Katona Klári énekesnő, dalszerző, szövegíró, költő, a magyar könnyűzene egyik meghatározó és művészetében rendkívül egyedi alkotója. Pályája több szakaszra is osztható, amelynek egyik része a Demjén-korszak, majd a Presser-korszak, 1992-től szerzői korszaka. A '90-es évektől maga írja dalait olyan zenész- és szerzőtársakkal, mint Szakcsi Lakatos Béla és Babos Gyula. A Fekete gyöngy és a Most című albumok máig nagyon népszerűek, nemcsak a dallamvilága, különleges hangzása, de költőisége, létértelmező szövegvilága miatt is. Kész szavak című hangoskönyve a világról való elmélkedéseit gyűjti össze, zenei aláfestéssel. Katona Klári néhány éve a zenepedagógiában is új fejezetet nyitott, 2003-ban Óvodás dalaim címmel gyerekeknek szóló lemezt jelentetett meg. A kisgyermekek zenei neveléséhez óriási segítséget nyújtó album és oktatócsomag több, mint ezer óvodába jutott el, és Zeneország címmel tévéműsor is készült belőle. Katona Klári folyamatosan alkot. A ma már jótékonysági tevékenységéről, kreatív munkáiról is ismert művész egyik fontos mondata: „az az igazán fontos, ami azt üzeni az embereknek, hogy semmibe sem szabad beletörődni. Nincs miért elfogadni a reménytelent, hogy igenis lehet tenni, sőt tenni kell ahhoz, hogy élhetőbb, emberségesebb legyen az élet”. Április 18-án a New York Művész Páholyban Közelség címmel férfiról, nőről, életről, családról szóló írásai elevenednek meg. Az est írói létének bemutatása, egyfajta írói önvallomás​ - mint mondja. Erről is kérdeztük a művészt és persze arról is, hogyan lehet jól szeretni, a magunk útját járni, mindent megérteni és beépíteni saját élettörténetünkbe.

katona klari

katona klari

Spiegl Anna 2013-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem bábszínész szakán, Meczner János és Csizmadia Tibor osztályában. A 2011/2012-es évad óta játszik a Budapest Bábszínház előadásaiban. Jelenlegi szerepein kívül a héten a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében bemutatott Brecht-darab egyik főszereplőjeként is látható. Emellett a napokban vehette át a MASZK Országos Színészegyesület kuratóriumától a pályakezdő tehetségek elismerésére létrehozott Soós Imre-díjat. A Budapest Bábszínház idei utolsó bemutatójának, A kaukázusi krétakörnek szerepéről, valamint a díjról beszélgetünk Spiegl Annával.

Spiegl Anna - A kaukázusi krétakör, Budapest Bábszínház

Spiegl Anna - A kaukázusi krétakör, Budapest Bábszínház (Fotó/Forrás: Puskel Zsolt)

A Virtuózok című műsor lehetne egy átlagos tehetségkutató műsor. Ez a műsor azonban már az első perctől kezdve más volt, mint amit valaha láthatott a közönség: olyan komolyzenei tehetségkutató műsor, amely nélkülözi a látvány-show elemeit, viszont nagyon közelről, szerethető módon mutatja be azokat a gyerekeket, akik kimagasló teljesítményt nyújtanak és nyújthatnak majd a jövőben a klasszikus zenében. Formabontó jellegét az is erősíti, hogy nemcsak a tehetségek felfedezése, de további segítsége, pályájuk elindítása is a vállalt feladatok közé tartozik, ugyanakkor a közönséget is bevonja a műsor, hiszen az egyik legfontosabb cél a komolyzene megszerettetése minél több korosztállyal. A Virtuózok a váratlan sikerrel élve, tovább bővítette palettáját, hiszen a Virtuózok Viadala koncertsorozat a már megismert hazai tehetségeket és egy-egy hangszert állít a középpontba, melyen az ifjú tehetségek összemérik tudásukat egy vendéggel. A közönségnek kell döntenie, mégpedig úgy, hogy nem lehet tudni, vajon kinek a játékát hallották. Április 24-én a Virtuózok Viadalának egyik szereplője Tóth Bettina lesz, aki hárfajátékával nyűgözött le mindenkit. Az ifjú tehetséget arról is kérdeztük, vajon az ő számára mit jelent a virtuozitás; mi az, amit a leginkább szeret a hárfában; mi a legmegerőltetőbb a gyakorlásban és a felkészülésben, és mik a tervei a verseny után.

Tóth Bettina

Tóth Bettina (Fotó/Forrás: Tóth Bettina)

Dubrovay László több mint két évtizede fejezte be nagyszabású balettjét. A Faust, az elkárhozott története Goethe remekművének 1. és 2. részét követi, s miként a filozofikus dráma, úgy a zene is enciklopédikus teljességre törekszik. A mű április 22-én csendül fel a Müpában a Pécsi Balett és a Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar közreműködésével. Vincze Balázs, az est koreográfusa szerint Dubrovay Faust-víziója „monumentális, szinopszisa aprólékosan részletezett, elképesztően színes, a zenemű szinte tánc nélkül is vizualizálható, és a zeneszerző személyisége legalább annyira inspirál, mint Faust bolyongása, szerelmei és pokoljárása”. A Budapesti Tavaszi Fesztiválhoz kapcsolódó eseményről a Fesztivál budapesti sajtótájékoztatóján – amelyen Dubrovay László is részt vett – Vincze Balázs nyilatkozott.

Vincze Balázs

Vincze Balázs (Fotó/Forrás: Marsalkó Péter)

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére április 17-én, vasárnap este hét órától kerül sor.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Hamarosan eldől, hogy ki vezetheti tovább a Pécsi Nemzeti Színházat – íme a pályázatok!

Rázga Miklós igazgatói megbízatása jövő év elején lejár, a meghirdetett igazgatói pozícióra pedig a szeptember 28-i határidőig két egyéni és két páros tervezet érkezett. A szakmai bizottság ezekről a pályázatokról október 21-én döntött, de a pécsi közgyűlés határozata még hátravan. Bemutatjuk a pályázókat.
Klasszikus

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Vizuál

Vidnyánszky az eszefésekért tüntet drMáriás festményén

Újabb drMáriással gazdagodott a magyar festészet tárháza. A festőművész, aki általában a napilapokban keresi témáit, most Vidnyánszky és a színművészetisek ügyét találta meg.
Jazz/World

Megjelent a Nagy Emma Quintet új lemeze

A folyamatos változásról szól a Nagy Emma Quintet új, második lemeze. A Bartók Konzervatórium növendékeiből alakult formáció október 27-én mutatja be a Low Frequency Oscillator című anyagot a fővárosi Opus Jazz Clubban.
Plusz

Petőfi menedzsere – Takács Ákos a Kult50-ben

Ezreket mozgat meg, százezreket ér el. A Red Bull Pilvaker ötletes performance-ként indult, mára viszont komoly misszióvá vált, amely kreatív módon népszerűsíti a magyar irodalmat a fiatalok körében. Ötletgazdája, Takács Ákos talán maga sem gondolta az elején, hova jut majd el a kezdeményezésük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Concertgebouw tiszteletbeli karmestere lett Fischer Iván

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító-karmestere 2021 szeptemberétől az amszterdami Concertgebouw zenekarával is dolgozik.
Klasszikus díj

Londoni díj közelében a Concerto Budapest koncertfilmje – az Ön szavazatán is múlhat!

A Concerto Budapest Szabó Stein Imre által rendezett koncertfilmjét beválasztották a 10. LOVIE AWARDS döntőjébe. Október 29-ig tart a kategória döntőseiről rendezett nemzetközi internetes szavazás. Szavazzon október 29. éjfélig, hogy ez a magyar film legyen a befutó!
Klasszikus interjú

A tanár és az előadóművész egyensúlya – interjú Farkas Gáborral

Szeptembertől a Zeneakadémia Billentyűs és Akkordikus Hangszerek Tanszékének vezetője lett, hazaköltözik Tokióból Farkas Gábor zongoraművész. Lehet, hogy észre sem vettük, hogy távol volt: rendszeresen találkoztunk vele a hazai színpadokon. Mert, miként a zongoraművész vallja, koncertezést és tanítást együtt érdemes művelni.
Klasszikus interjú

Bach gitárrajongóknak, gitár Bach-rajongóknak – interjú Marcin Dyllával

Idén először rendeznek online gitárfesztivált Magyarországon. A Budapesti Nemzetközi Gitárfesztiválon ebben az évben a V4 országok nagyjai adnak szólóestet. Közülük a tizenkilencszeres versenygyőztes lengyel gitárművésszel, Marcin Dyllával beszélgettünk.
Klasszikus interjú

„A közönség lelkesedése azonnal feledtette az összes problémát” – gondolatok a 6. Klassz a pARTon margójára

A zenei világot tekintve 2020 a lemondott koncertek éve. A fesztiváloknak különösen lesújtó ez az esztendő, mégis van pár szerencsés sorozat, ahol a csillagok együttállása – és persze a vírus két hulláma közti nyári fellélegzés – lehetővé tette, hogy visszacsempéssze az élő klasszikus zenét az emberek életébe. Ilyen volt a Balaton északi partján már hagyományos Klassz a pARTon is, ahol közel félszáz hangverseny szólalhatott meg. A program összeállításáról, a szervezés nehézségeiről, a koncertéletbe való nagy visszatérésről és a legfontosabb élményekről Érdi Mártával és a fesztivál művészeti vezetőjével, Érdi Tamás zongoraművésszel beszélgettünk.