A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében április 17-én a Bálna ad otthont a Gadó Gábor International Project estnek. Gadó Gábor tavaly találkozott először a magyar kortárs komolyzene fiatal generációjának krémjéből alakult Classicus Ensemble tagjaival. Tornyai Péter, Zétényi Tamás és Dargay Marcell mint szólista-zeneszerzőt meghívták egy koncertjükre. Jó emlékű munkaperiódus után – idézte fel Gadó – „nagyszerű koncerten játszhattunk, és most, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon újra inspirálhatjuk egymást”. Másik formációja ausztrál és francia jazz-zenészekből áll. A különlegesnek ígérkező, a jazzt és a klasszikus zenét ötvöző estről a Fesztivál budapesti sajtótájékoztatóján mesélt Gadó Gábor jazzgitáros.
Liszt Weimarban komponált főművét, a Krisztus-oratóriumot egy olyan zenekar tolmácsolásában hallhatjuk április 17-én, amelynek elődjét egykor éppen Liszt emelte az európai zenekarok elitjébe. Az est karmestere, Martin Haselböck az utóbbi években egy rendkívül inspiráló vállalkozással hívta fel magára a nemzetközi zenei élet és a Liszt-rajongók figyelmét: Liszt szimfonikus költeményeit Liszt-orabeli hangszereken vette fel, ezáltal a darabok teljesen új színekben születtek újjá. A Krisztus-oratórium szorosan kötődik Weimarhoz, hiszen a teljes kompozíció ősbemutatója 1873-ban a weimari Herder-templomban volt, az előadást Liszt maga vezényelte. A zeneszerző ambiciózus vállalkozása, mely a katolikus egyházi zene megújítását célozta meg, a Krisztussal a csúcsra érkezett. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében megrendezett nagyszabású estről a Fesztivál budapesti sajtótájékoztatóján Martin Haselböck orgonaművész, karmester mesélt.
Katona Klári énekesnő, dalszerző, szövegíró, költő, a magyar könnyűzene egyik meghatározó és művészetében rendkívül egyedi alkotója. Pályája több szakaszra is osztható, amelynek egyik része a Demjén-korszak, majd a Presser-korszak, 1992-től szerzői korszaka. A '90-es évektől maga írja dalait olyan zenész- és szerzőtársakkal, mint Szakcsi Lakatos Béla és Babos Gyula. A Fekete gyöngy és a Most című albumok máig nagyon népszerűek, nemcsak a dallamvilága, különleges hangzása, de költőisége, létértelmező szövegvilága miatt is. Kész szavak című hangoskönyve a világról való elmélkedéseit gyűjti össze, zenei aláfestéssel. Katona Klári néhány éve a zenepedagógiában is új fejezetet nyitott, 2003-ban Óvodás dalaim címmel gyerekeknek szóló lemezt jelentetett meg. A kisgyermekek zenei neveléséhez óriási segítséget nyújtó album és oktatócsomag több, mint ezer óvodába jutott el, és Zeneország címmel tévéműsor is készült belőle. Katona Klári folyamatosan alkot. A ma már jótékonysági tevékenységéről, kreatív munkáiról is ismert művész egyik fontos mondata: „az az igazán fontos, ami azt üzeni az embereknek, hogy semmibe sem szabad beletörődni. Nincs miért elfogadni a reménytelent, hogy igenis lehet tenni, sőt tenni kell ahhoz, hogy élhetőbb, emberségesebb legyen az élet”. Április 18-án a New York Művész Páholyban Közelség címmel férfiról, nőről, életről, családról szóló írásai elevenednek meg. Az est írói létének bemutatása, egyfajta írói önvallomás - mint mondja. Erről is kérdeztük a művészt és persze arról is, hogyan lehet jól szeretni, a magunk útját járni, mindent megérteni és beépíteni saját élettörténetünkbe.
Spiegl Anna 2013-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem bábszínész szakán, Meczner János és Csizmadia Tibor osztályában. A 2011/2012-es évad óta játszik a Budapest Bábszínház előadásaiban. Jelenlegi szerepein kívül a héten a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében bemutatott Brecht-darab egyik főszereplőjeként is látható. Emellett a napokban vehette át a MASZK Országos Színészegyesület kuratóriumától a pályakezdő tehetségek elismerésére létrehozott Soós Imre-díjat. A Budapest Bábszínház idei utolsó bemutatójának, A kaukázusi krétakörnek szerepéről, valamint a díjról beszélgetünk Spiegl Annával.
A Virtuózok című műsor lehetne egy átlagos tehetségkutató műsor. Ez a műsor azonban már az első perctől kezdve más volt, mint amit valaha láthatott a közönség: olyan komolyzenei tehetségkutató műsor, amely nélkülözi a látvány-show elemeit, viszont nagyon közelről, szerethető módon mutatja be azokat a gyerekeket, akik kimagasló teljesítményt nyújtanak és nyújthatnak majd a jövőben a klasszikus zenében. Formabontó jellegét az is erősíti, hogy nemcsak a tehetségek felfedezése, de további segítsége, pályájuk elindítása is a vállalt feladatok közé tartozik, ugyanakkor a közönséget is bevonja a műsor, hiszen az egyik legfontosabb cél a komolyzene megszerettetése minél több korosztállyal. A Virtuózok a váratlan sikerrel élve, tovább bővítette palettáját, hiszen a Virtuózok Viadala koncertsorozat a már megismert hazai tehetségeket és egy-egy hangszert állít a középpontba, melyen az ifjú tehetségek összemérik tudásukat egy vendéggel. A közönségnek kell döntenie, mégpedig úgy, hogy nem lehet tudni, vajon kinek a játékát hallották. Április 24-én a Virtuózok Viadalának egyik szereplője Tóth Bettina lesz, aki hárfajátékával nyűgözött le mindenkit. Az ifjú tehetséget arról is kérdeztük, vajon az ő számára mit jelent a virtuozitás; mi az, amit a leginkább szeret a hárfában; mi a legmegerőltetőbb a gyakorlásban és a felkészülésben, és mik a tervei a verseny után.
Dubrovay László több mint két évtizede fejezte be nagyszabású balettjét. A Faust, az elkárhozott története Goethe remekművének 1. és 2. részét követi, s miként a filozofikus dráma, úgy a zene is enciklopédikus teljességre törekszik. A mű április 22-én csendül fel a Müpában a Pécsi Balett és a Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar közreműködésével. Vincze Balázs, az est koreográfusa szerint Dubrovay Faust-víziója „monumentális, szinopszisa aprólékosan részletezett, elképesztően színes, a zenemű szinte tánc nélkül is vizualizálható, és a zeneszerző személyisége legalább annyira inspirál, mint Faust bolyongása, szerelmei és pokoljárása”. A Budapesti Tavaszi Fesztiválhoz kapcsolódó eseményről a Fesztivál budapesti sajtótájékoztatóján – amelyen Dubrovay László is részt vett – Vincze Balázs nyilatkozott.
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére április 17-én, vasárnap este hét órától kerül sor.
A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.