Klasszikus

Fidelio Klasszik: Gundel Takács, Kesselyák, Sebestyén, Zoltán

2017.04.21. 13:09
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 magazinműsorának soron következő adása április 22-én lesz hallható.

Idén ünnepeljük ötszázadik évfordulóját annak, hogy Luther Márton kiszögezte kilencvenöt tételét a wittenbergi vártemplom kapujára, s ezzel kezdetét vette a reformáció. A csaknem hatszáz programot szervező és támogató, a kultúra és a tudomány eszköztárát összekötő Reformáció Emlékbizottság egyik célja, hogy felhívja a figyelmet arra, miként teremtett új kezdetet és szellemi kincseket Európában és Magyarországon a reformáció, s miként tud a kultúrától a gazdaságig ma is a megújulás lendületével fellépni. A lutheri örökség 21. századi létjogosultságáról a Reformáció 500 nagykövetét, Gundel Takács Gábort kérdeztük, aki beszélt vallásváltása okairól, valamint elárulta azt is, hogyan működtethetjük jól emberi kapcsolatainkat, s miként őrizhető meg belső békénk e digitális eszközökkel átszőtt világban.

Kesselyák Gergely

Kesselyák Gergely (Fotó/Forrás: MTVA)

A Filharmónia Magyarország, felelevenítve a nagysikerű, egy egész ország által figyelemmel kísért Nemzetközi Karmesterversenyek hagyományát, többfordulós karmesterversenyt rendez 2017 októberétől decemberig. Eddig több mint száz jelentkezőt regisztráltak a világ 26 különböző országából Kínától Oroszországon át Amerikáig, de május 1-ig még nyitott a jelentkezés. A 35.000 euró összértékű díjjal járó rangos eseménynek a Magyar Állami Operaház Erkel Színháza, valamint Európa egyik legjobb akusztikájú koncertterme, a pécsi Kodály Központ ad otthont. Hogy a hagyományápoláson túl milyen egyéb célokat hivatott szolgálni a karmesterverseny, mely zeneszerzők darabjaival kell megbirkózniuk a versenyre jelentkezőknek, és mi kell ahhoz, hogy valakiből jó dirigens váljék, arról a verseny zsűritagjával, Kesselyák Gergely karmester-zeneszerzővel beszélgetünk.

Sebestyén Aba

Sebestyén Aba (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa)

Az olasz bűn legmélye összeér az olasz elittel – legalábbis a Thália Színházban, ahol az idei évad negyedik nagyszínpadi bemutatójaként Carlo Goldoni Két úr szolgája című, a commedia dell'arte korszakának végén született, karaktersémákon alapuló vígjátéka látható április 29-től. A főnök meg én meg a főnök című előadást Sebestyén Aba rendezi Vida Péter, Molnár Piroska, Szabó Erika, Bán Bálint, Tóth Eszter, Mózes András, Pindroch Csaba, Fodor Annamária és Tamási Zoltán közreműködésével. A rendezővel az olaszországi Tarantóban játszódó darab által feszegetett, napjainkban is aktuális témákról és az előadás képi világáról beszélgetünk.

A korábbi évekhez hasonlóan idén tavasszal is tíz kortárs magyar szerző versengett a 3 millió forint összdíjazású Aegon Művészeti Díj elnyeréséért. A rangos elismerést 2017-ben Krasznahorkai László kapta a Báró Wenckheim hazatér című regényéért. A döntési szakasz utolsó körében Zoltán Gábor Orgia című könyve maradt versenyben a nyertes művel. A második világháború végnapjaiban játszódó regény a nyilasok szemszögéből mutatja meg, milyen is, amikor valakik egy eszme nevében önként, kéjjel ölnek, nemcsak parancsra. A tavaly Déry-díjjal jutalmazott Zoltán Gábort egyebek mellett arról is kérdeztük, hogyan tudta a több éves történelmi kutatás eredményeit irodalmi művé transzformálni.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2017. április 23-án, vasárnap este hét órától kerül sor.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Horgas Eszter: „Prés alatt vagyunk mindannyian”

Csak ülünk és teázunk. Két különböző lakásban, a monitor két oldalán. Hiába, az ember olyan könnyen megszokja a személyes találkozások luxusát. Interjú karantén idején – a gépeken keresztül – Horgas Eszter fuvolaművésszel.
Klasszikus

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Plusz

„A legelsők közt omlott össze és az utolsó lesz, ami talpra áll” – válságban a magyar zeneipar 

A hazai könnyűzene és azt működtető zeneipar szinte a járvány első pillanatában leállt és lefagyott. Koncertek, turnék, fesztiválok maradnak el, egy teljes iparág maradt az egyik pillanatról a másikra munka és bevétel nélkül, s persze a kreativitás terepei is beszűkültek és átalakultak. Zenészeket és zeneipari embereket – szervezőket, menedzsereket, sajtósokat, újságírókat – kérdeztünk arról, hogy mi történik velük most, hogyan élik meg a járványidőszakot és a válságot.
Klasszikus

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Vizuál

A népharag miatt nem pótolta a Milói Vénusz karjait a Louvre restaurátora

A karokon kívül ékszerek és festék is volt eredetileg a szobron. Kétszáz éve, 1820. április 8-án fedezte fel az alkotást egy földműves.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

Az interneten közvetítik a János-passiót a lipcsei Tamás-templomból

A koronavírus-járvány ellenére fel fog csendülni Johann Sebastian Bach János-passiója a lipcsei Tamás-templomban nagypénteken, az eseményt az interneten élőben közvetítik, és együtt éneklésre biztatják a nézőket.
Klasszikus portré

A japán, akit szívébe zárt Magyarország: 80 éves Kobajasi Kenicsiró

Április 9-én ünnepli 80. születésnapját Kobajasi Kenicsiró japán karmester, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar örökös elnök-karnagya, a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyének győztese.
Klasszikus Művészi szabadság

Ez az időszak próbatétel, nem büntetés

Kokas Katalin és Kelemen Barnabás nagycsaládi körben töltik az önkéntes izoláció idejét: fiuk, Gáspár oktatóvideókat készít, ők Leclair-műveket tanulnak. Ez az időszak próbatétel és kihívás, mondják.
Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.