Klasszikus

Fidelio Klasszik: Hernádi, Markó, Vashegyi

2018.04.20. 13:42
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsornak következő adása április 21-én hallható a 92.1-en.
Hernádi Judit

Hernádi Judit (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

Hernádi Juditot két esemény apropóján is kérdezzük. Egyrészt Kern Andrással mutatták be Stephen Sachs amerikai szerző Valódi hamisítvány című vígjátékát Valló Péter rendezésében, az Orlai Produkció keretében április 13-án a Belvárosi Színházban. A két színész nem először látható a Belvárosi Színház színpadán, hiszen már a Hitted volna? című előadásban is játszottak együtt 2013-ban. Stephen Sachs vígjátékát sikerrel játsszák a világon mindenütt – most magyarul is látható a darab, amely jutalomjáték két olyan sziporkázó humorú színésznek, mint Hernádi Judit és Kern András. Az előadás április 27-én, valamint május 17-én, 25-én és 30-án is látható. A másik apropó a művésznő legfrissebb elismerése.

Psota Irén emlékére Almási Éva, a nemzet színésze hozott létre alapítványt, amely minden évben díjat adományoz annak a színésznek, akinek színpadi sokszínűsége, tehetsége, kiemelkedő képességei Psota Irén örökségéhez méltónak bizonyulnak.

Idén március 27-én ezt az elismerést a színházi világnapon a budapesti Rózsavölgyi Szalonban Hernádi Judit színművész vehette át, akit az Átrium Film-Színház terjesztett fel az elismerésre A félelem megeszi a lelket című, Alföldi Róbert rendezte előadásban játszott szerepéért. A Psota Irén-díj egy ezüst plakett, amelyen a Madách Színház legendás művésznőjének aláírása és kedvenc bohóca látható. A díjjal 500 ezer forint jutalom is jár, amelyet az idei évtől az Emberi Erőforrások Minisztériuma adományoz a MANK Nonprofit Kft.-n keresztül. Interjúnk első részében a Jászai Mari-díjas Hernádi Judit az általa megformált Maude-ról és a darab által feszegetett kérdésekről is mesél, majd a folytatásban azt is elárulja, hogy milyen érzéssel töltötte el, hogy 90 jelöltből neki szavazták meg a díj kuratóriumának tagjai a rangos elismerést.

Markó Róbert

Markó Róbert (Fotó/Forrás: Éder Vera / Színházi Kritikusok Céhe)

A leghihetetlenebb történeteket mindig az Élet írja. Ez egy filmes alapszabály. Amire már azt mondjuk, hogy ez túl abszurd, hogy igaz legyen, arról sokszor kiderül, hogy maga a valóság. Igy van ez a Terike és Irén című magyar színdarabbal is, amely a KV Társulat előadásában látható április 21-én a Mozsár Műhelyben. A Markó Róbert és Enyedi Éva dramaturg által, a KV Társulattal közösen írt darab alapja valós eset: 2016 augusztusában két idősödő hölgy magát NAV-ellenőrnek kiadva próbált póthajhoz jutni egy belvárosi fodrászszalonban. A történet két főszereplője: Irén egy középiskolai igazgató jobb napokat látott gyermektelen özvegye és Terike, egy jól karbantartott nagymama, aki próbál állást szerezni, hogy anyagilag segítse a családját, és megvalósítsa önmagát. Monológjaik egyszerre drámai, ironikus, sőt vicces, de egyben tabukat döntögető, a női kiszolgáltatottságot és magányt is érzékeltető megszólalások. A KV Társulatot két színésznő, Száger Zsuzsanna és Urbanovits Krisztina hívta életre tizenegy évvel ezelőtt „színházi különvéleményük, függetlenség iránti vágyuk” okán. A KV Társulat témaválasztásában a női lélek és látásmód, társadalmi problémák, kortárs darabok állnak, többnyire saját szövegekkel. A Terike és Irén esetében a szöveg és a rendezés is Markó Róberthez köthető, aki 2007 óta dolgozik színikritikusként és dramaturgként, de műfordításai is ismertek. Markó Róberttől azt is megkérdezzük, a darab megírásakor mire figyeltek igazán: inkább a helyzet abszurditását vagy inkább a drámaiságát akarták hangsúlyozni; Terikék és Irénkék valójában nagyon sokan vannak körülöttünk: a két szereplő mit képvisel; emberi sorsokat bemutatni nehéz feladat: milyen eszközöket használnak vagy nem használnak; illetve a színészek hogyan vettek részt az írásban, és mit alakítottak magukra.

Vashegyi György

Vashegyi György

A Beethoven Budán Fesztivál idén már 19. alkalommal várja közönségét, hogy része legyen tíz nagyszerű koncertnek, nemzetközi zeneszerzőversenynek vagy éppen házimuzsikálásnak a Jókai Anna Szalonban vagy I. kerületi lakásokban. A Budavári Önkormányzat minden év májusában megemlékezik Beethoven fellépésről, ebben az évben május 1. és 7. között. A koncertsorozaton ismert művészek mellett zeneakadémisták és amatőr zenészek is fellépnek, a 19. század szokásának megfelelően, a polgári zeneszalonok hangulatát megidézve. A fesztiválon számos újdonság mellett láthatjuk, hallhatjuk Berecz Mihályt, Oláh Kálmánt, Fülei Balázst, a Sárik Péter Triót, a Jazzical Triot és a Budafoki Dohnányi Zenekart is, az Új utak Beethovenhez című sorozat keretében pedig fiatal zenészeket. A Beethoven Budán Fesztivál egyik emblematikusnak mondható fellépője pedig Vashegyi György és az általa vezetett Orfeo Zenekar és Purcell Kórus. A fesztivált május 1-jén az Orfeo Zenekar nyitja Beethoven C-dúr miséjével. A koncertsorozat egy héttel később, 1800. május 7-i budai fellépésének évfordulóján emlékhangversennyel zárul, a Beethoven-szimfóniák sorozat 2. koncertjével, szintén a Vashegyi György vezette Orfeo Zenekar előadásában. Beethoven IV. szimfóniája után a G-dúr zongoraversenyt hallhatja a közönség, amelyet Berecz Mihály Graf fortepianon szólaltat majd meg. Vashegyi Györgyöt arról is kérdezzük, a fiatal Beethoven ausztriai, magyarországi fellépései során milyen darabokkal kedveskedett a főúri szalonok közönségének; a Beethoven Budán Fesztivál kifejezett célja a 19. századi zenei élet hangulatának felelevenítése, de mit jelent ez a gyakorlatban; az idei fesztivál nyitó és záró hangversenyét az Orfeo Zenekar adja: hogyan és miért éppen az említett darabokat választották.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. április 22-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

„Ami a szőnyeg alatt van” – Bíró Kriszta könyvet ír Molnár Piroskáról

Az életrajzi mű a Corvina Kiadónál készül, szerzője, az Örkény Színház többkötetes íróként is számon tartott művésze régóta jól ismeri Molnár Piroskát, így bizalmasan tud vele beszélgetni a szakmáról és életéről.
Könyv

Röhrig Géza karanténban - Élőben New Yorkból

Nyáry Krisztián online sorozata nem ismer országhatárokat. Ezúttal a New Yorkban élő költőt kérdezi arról, mit olvas a kényszerű otthonlét alatt.
Jazz/World

Fonogram-életműdíjat kapott Kovács Kati – Hallgasd meg a nyertes felvételeket!

Hobo, Rácz Gergő és Orsovai Reni, a Mörk, a Sárik Péter Trió, Lajkó Félix & Volosi, Krizso, a Bagossy Brothers Company is Fonogram-díjat kapott a szombaton az interneten tartott online eseményen. Életműdíjjal Kovács Katit, szakmai életműdíjjal Gőz Lászlót ismerték el.
Színház

Így mennek tovább a budapesti színházak - itt a megállapodás és néhány vélemény

Hosszú hetek egyeztetései után ma megállapodott a kormány és a Fővárosi Önkormányzat a színházak működtetéséről.
Plusz

Könnyűzene a korona idején

Sok más minden mellett a koronvírus-járvány azt is befolyásolja, hogy hol és hogyan fogyasztunk könnyűzenét ezekben a hónapokban. A zeneipar teljes egészére meghatározó – és egyelőre sok tekintetben, de legalábbis számos szegmensére, úgy tűnik, sokkszerű és katasztrofális – hatással van az, ami pillanatnyilag a világon történik.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus Hangszertár

Gyakran ismételt kérdések a hárfáról – Razvaljajeva Anasztázia válaszol

Új sorozatunkban, amelynek címe: Hangszertár, zenekari művészeket és szólistákat kértünk arra, mutassák be szakmájuk legfontosabb eszközét. Razvaljajeva Anasztázia a klasszikus zenei színtér egyik legizgalmasabb hangszerese. Egyértelmű volt, hogy ha hárfáról van szó, hozzá kell fordulnunk.
Klasszikus hír

A Zeneakadémia tanárai péntek esténként a remény dallamát játsszák erkélykoncerten

A párizsi és a lyoni Conservatoire közös felhívása nyomán először április 3-án, majd minden pénteken este 7-kor Marc-Antoine Charpentier Te Deumának jól ismert prelúdiuma szólal meg. A Zeneakadémia örömmel fogadta a felkérést: minden héten más oktatója játssza a dallamot erkélykoncerten.
Klasszikus interjú

Ha ennek vége, első dolgom találkozni a zenekarommal

Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmestere azt mondja, hozott a járványhelyzet jót is a rossz mellett. De vannak dolgok, amelyek ne maradjanak így. Például, hogy nem találkozhat a zenekarával.
Klasszikus gyász

Elhunyt Peskó Zoltán világhírű magyar karmester

83 évesen, hosszas betegség után március 31-én elhunyt Peskó Zoltán - tájékoztatta lapunkat a művész családja.
Klasszikus koronavírus

Autókból zenélnek a MÁV Szimfonikusok

Zenészek vezetik a naponta útnak muzsikáló indított autókat.