Klasszikus

Fidelio Klasszik: Hernádi, Markó, Vashegyi

2018.04.20. 13:42
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsornak következő adása április 21-én hallható a 92.1-en.
Hernádi Judit

Hernádi Judit (Fotó/Forrás: Takács Attila / Orlai Produkciós Iroda)

Hernádi Juditot két esemény apropóján is kérdezzük. Egyrészt Kern Andrással mutatták be Stephen Sachs amerikai szerző Valódi hamisítvány című vígjátékát Valló Péter rendezésében, az Orlai Produkció keretében április 13-án a Belvárosi Színházban. A két színész nem először látható a Belvárosi Színház színpadán, hiszen már a Hitted volna? című előadásban is játszottak együtt 2013-ban. Stephen Sachs vígjátékát sikerrel játsszák a világon mindenütt – most magyarul is látható a darab, amely jutalomjáték két olyan sziporkázó humorú színésznek, mint Hernádi Judit és Kern András. Az előadás április 27-én, valamint május 17-én, 25-én és 30-án is látható. A másik apropó a művésznő legfrissebb elismerése.

Psota Irén emlékére Almási Éva, a nemzet színésze hozott létre alapítványt, amely minden évben díjat adományoz annak a színésznek, akinek színpadi sokszínűsége, tehetsége, kiemelkedő képességei Psota Irén örökségéhez méltónak bizonyulnak.

Idén március 27-én ezt az elismerést a színházi világnapon a budapesti Rózsavölgyi Szalonban Hernádi Judit színművész vehette át, akit az Átrium Film-Színház terjesztett fel az elismerésre A félelem megeszi a lelket című, Alföldi Róbert rendezte előadásban játszott szerepéért. A Psota Irén-díj egy ezüst plakett, amelyen a Madách Színház legendás művésznőjének aláírása és kedvenc bohóca látható. A díjjal 500 ezer forint jutalom is jár, amelyet az idei évtől az Emberi Erőforrások Minisztériuma adományoz a MANK Nonprofit Kft.-n keresztül. Interjúnk első részében a Jászai Mari-díjas Hernádi Judit az általa megformált Maude-ról és a darab által feszegetett kérdésekről is mesél, majd a folytatásban azt is elárulja, hogy milyen érzéssel töltötte el, hogy 90 jelöltből neki szavazták meg a díj kuratóriumának tagjai a rangos elismerést.

Markó Róbert

Markó Róbert (Fotó/Forrás: Éder Vera / Színházi Kritikusok Céhe)

A leghihetetlenebb történeteket mindig az Élet írja. Ez egy filmes alapszabály. Amire már azt mondjuk, hogy ez túl abszurd, hogy igaz legyen, arról sokszor kiderül, hogy maga a valóság. Igy van ez a Terike és Irén című magyar színdarabbal is, amely a KV Társulat előadásában látható április 21-én a Mozsár Műhelyben. A Markó Róbert és Enyedi Éva dramaturg által, a KV Társulattal közösen írt darab alapja valós eset: 2016 augusztusában két idősödő hölgy magát NAV-ellenőrnek kiadva próbált póthajhoz jutni egy belvárosi fodrászszalonban. A történet két főszereplője: Irén egy középiskolai igazgató jobb napokat látott gyermektelen özvegye és Terike, egy jól karbantartott nagymama, aki próbál állást szerezni, hogy anyagilag segítse a családját, és megvalósítsa önmagát. Monológjaik egyszerre drámai, ironikus, sőt vicces, de egyben tabukat döntögető, a női kiszolgáltatottságot és magányt is érzékeltető megszólalások. A KV Társulatot két színésznő, Száger Zsuzsanna és Urbanovits Krisztina hívta életre tizenegy évvel ezelőtt „színházi különvéleményük, függetlenség iránti vágyuk” okán. A KV Társulat témaválasztásában a női lélek és látásmód, társadalmi problémák, kortárs darabok állnak, többnyire saját szövegekkel. A Terike és Irén esetében a szöveg és a rendezés is Markó Róberthez köthető, aki 2007 óta dolgozik színikritikusként és dramaturgként, de műfordításai is ismertek. Markó Róberttől azt is megkérdezzük, a darab megírásakor mire figyeltek igazán: inkább a helyzet abszurditását vagy inkább a drámaiságát akarták hangsúlyozni; Terikék és Irénkék valójában nagyon sokan vannak körülöttünk: a két szereplő mit képvisel; emberi sorsokat bemutatni nehéz feladat: milyen eszközöket használnak vagy nem használnak; illetve a színészek hogyan vettek részt az írásban, és mit alakítottak magukra.

Vashegyi György

Vashegyi György

A Beethoven Budán Fesztivál idén már 19. alkalommal várja közönségét, hogy része legyen tíz nagyszerű koncertnek, nemzetközi zeneszerzőversenynek vagy éppen házimuzsikálásnak a Jókai Anna Szalonban vagy I. kerületi lakásokban. A Budavári Önkormányzat minden év májusában megemlékezik Beethoven fellépésről, ebben az évben május 1. és 7. között. A koncertsorozaton ismert művészek mellett zeneakadémisták és amatőr zenészek is fellépnek, a 19. század szokásának megfelelően, a polgári zeneszalonok hangulatát megidézve. A fesztiválon számos újdonság mellett láthatjuk, hallhatjuk Berecz Mihályt, Oláh Kálmánt, Fülei Balázst, a Sárik Péter Triót, a Jazzical Triot és a Budafoki Dohnányi Zenekart is, az Új utak Beethovenhez című sorozat keretében pedig fiatal zenészeket. A Beethoven Budán Fesztivál egyik emblematikusnak mondható fellépője pedig Vashegyi György és az általa vezetett Orfeo Zenekar és Purcell Kórus. A fesztivált május 1-jén az Orfeo Zenekar nyitja Beethoven C-dúr miséjével. A koncertsorozat egy héttel később, 1800. május 7-i budai fellépésének évfordulóján emlékhangversennyel zárul, a Beethoven-szimfóniák sorozat 2. koncertjével, szintén a Vashegyi György vezette Orfeo Zenekar előadásában. Beethoven IV. szimfóniája után a G-dúr zongoraversenyt hallhatja a közönség, amelyet Berecz Mihály Graf fortepianon szólaltat majd meg. Vashegyi Györgyöt arról is kérdezzük, a fiatal Beethoven ausztriai, magyarországi fellépései során milyen darabokkal kedveskedett a főúri szalonok közönségének; a Beethoven Budán Fesztivál kifejezett célja a 19. századi zenei élet hangulatának felelevenítése, de mit jelent ez a gyakorlatban; az idei fesztivál nyitó és záró hangversenyét az Orfeo Zenekar adja: hogyan és miért éppen az említett darabokat választották.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. április 22-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Ezekben a feldolgozásokban láthatod idén A diótörőt

Vannak, akik számára nem telhet el az adventi időszak Csajkovszkij klasszikusa nélkül. Nekik igyekszünk segíteni gyűjtésünkkel.
Klasszikus

Új kezdet – a Hungarian Quartet első koncertje Perényi Miklós közreműködésével

Keller András - világhírű hegedűművész, a Keller Quartet alapítója és a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója által frissen életre hívott, egész pontosan újjáalakított Hungarian Quartet első koncertjét hallhatja a közönség 2019. január 4-én a Zeneakadémia nagytermében.
Zenés színház

Amikor a közönség elé lépek, csak a zene marad

A fiatal magyar drámai szoprán második helyet érdemelt a III. Nemzetközi Marton Éva Énekversenyen, és elnyerte a Fidelio különdíját is. Ádám Zsuzsannával az eddigi pályájáról, a kecskeméti Kodály-hatásról beszélgettünk, illetve arról, hogy honnan tudja, hogy neki operát kell énekelnie.
Zenés színház

Fischl Mónika a Mayáról: „Ezen a zenén nőttünk fel!”

Több mint negyven évvel az utolsó bemutató után látható a Budapesti Operettszínház Fényes Szabolcs népszerű revüoperettje, a Maya. Fischl Mónika és Bordás Barbara beszél az új produkcióról.
Vizuál

Ezeket nézze meg a gyerekkel decemberben!

Mutatjuk milyen gyerekfilmek érkeznek a magyar mozikba decemberben, akár az ünnepekre készülésként, akár arra, hogy lekösse a kicsiket az iskolai szünetben.

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus interjú

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Klasszikus ajánló

Remény és Győzelem

A világsztárokkal is dolgozó Ács János karmester december 15-én az Olasz Kultúrintézetben ezúttal a Nemzeti Énekkart fogja dirigálni.
Klasszikus lemez

Baráth Emőke női zeneszerző műveiből készített új lemezt

A 17. velencei énekes-zeneszerzőnő művei szerepelnek Baráth Emőke és az Il Pomo d’Oro új lemezén, amely az Erato kiadásában jelenik meg.
Klasszikus cselló

Yo-Yo Ma követte Joshua Bell példáját, és egy montreali metróban adott koncertet

Egy Bach-darab mellett Leonard Cohen Hallelujah című dalát is eljátszotta, a közönség vele énekelt.