Klasszikus

Fidelio Klasszik: Hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény?

2018.06.15. 12:50
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 16-i adásában vendégünk lesz Fekete Péter, Göttinger Pál, Hamar Zsolt és Pataki András.

Múzeumok Éjszakája

Évszázadok óta Szent Iván napjának előestéje és a nyári napforduló ünnepe június 23-a éjszakája, amikor szerte a világban megünneplik a nyár beköszöntét. A Múzeumok Éjszakája is ezen az estén kapcsolódik ahhoz az Európa-szerte gyakorolt kultikus, tisztító-gyógyító szertartások emlékét megidéző hagyományhoz, amelynek célja a megújulás, az ünnep, a játék. Idén már 16. alkalommal nyílik meg a múzeumok kapuja országszerte, és engedi be a sok-sok százezernyi látogatót, aki szeretne megnézni, kipróbálni, megcsodálni tárlatokat, találmányokat, játékos programokat Budapesten vagy vidéken. A Kultúráért Felelős Államtitkárság néhány éve már tematikusan, egy-egy kiemelt esemény vagy téma köré szervezi a helyszíneket és a programokat, s minden évnek van egy-egy kiemelt városa is. 2018 a családoké, így a Múzeumok Éjszakája is ennek jegyében, Ami összeköt – Család és kultúra címmel várja a résztvevőket például a Játékszerek Anno Kiállítóteremben üveggolyó versennyel, a Nemzeti Múzeumban családi betűkirakóssal, a Mesemúzeumban mesediszkóval, a Várkert Bazárban koncertekkel és így tovább. Fekete Péter kultúráért felelős államtitkárt arról is kérdezzük, hogy mit képvisel most az egyébként is nagyon színes nyári kulturális forgatagban a Múzeumok Éjszakája; hogyan válhat szemléletformálóvá egy kulturális esemény: mire kell törekednie a szervezőknek; hogyan választják ki az adott év városát és arcát, kik javasolnak és mi alapján; illetve az idei főszereplő, Pécs milyen különlegességgel készül.

Fekete Péter

Fekete Péter

Mojo premier

Jez Butterworth fekete humorral átszőtt gengszter-komédiáját, a Mojót a Belvárosi Színházban mutatja be az Orlai Produkciós Iroda június 21-én Szabó Kimmel Tamás, Nagy Dániel Viktor, Csőre Gábor, Schruff Milán, Ötvös András és Hunyadi Máté főszereplésével, Göttinger Pál rendezésében. Szintén Göttinger állítja a Kőszegi Várszínház színpadára Paul Portner Hajmeresztő című, július 12-től látható zenés bűnügyi vígjátékát, amelynek különlegessége, hogy a közönség aktívan részt vesz a színdarab „sorsának” alakításában, így a rejtélyes gyilkos utáni nyomozás kimenetele estéről estére változhat. A rendezővel, Göttinger Pállal a két színdarabról, azok mai vonatkozásairól beszélgetünk.

22338739_1601245186600038_604400908142202128_o-215550.jpg

Göttinger Pál (Fotó/Forrás: Orlai Produkciós Iroda)

Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivál

Idén is megrendezik Szombathelyen az ország legnagyobb presztízsű zenei szemináriumát, a Nemzetközi Bartók Szeminárium és Fesztivált, amely július 14. és 22. között neves művészek fémjelezte mesterkurzusokkal, koncertekkel, táncházzal, családi nappal színesíti a szombathelyi kulturális palettát. A rendezvénysorozat célja nem csupán Bartók életművének megelevenítése, hanem egyúttal a közösségi élmények fóruma is. Az idei évben Bartók jubiláló operája, A kékszakállú herceg vára lesz a középpontban, amelyet Hamar Zsolt, a Nemzeti Filharmonikus Zenekar főzeneigazgatója rendez – a színpadi és koncertszerű előadás fúziójának ígérkező előadást Kocsis Zoltán emlékének ajánlja fel. A Bartók-mű mára is érvényes üzenetéről és a többnapos zenei szemináriumról Hamar Zsolt főigazgató-karmesterrel beszélgetünk.

Hamar Zsolt

Hamar Zsolt (Fotó/Forrás: Balogh Zoltán / MTI)

Orfeusz és Euridiké

Orfeusz, a csodálatos lantos-énekes és felesége, Eurüdiké története a görög mitológia egyik legmegkapóbb története. Az ének és a lant más mítoszokban is nagyon fontos szerepet kap istenek és hősök által, mint Hermész és Amphion, de Orfeusz volt az első, aki még az Alvilágba is alászállt, hogy Eurüdikét a művészet mágikus erejével elvigye a holtak birodalmából, s zenéjével lenyűgözte az alvilág urát is. Ám Orfeusz, megszegve az istenek törvényét, végül elveszíti feleségét. A lírai történetet számos formában feldolgozták keletkezése óta. Gluck operája mellett ismert balett változata is, amely minden egyes társulattal, koreográfussal új formát ölt. A Szegedi Kortárs Balett június 27-én mutatja be Orfeusz és Euridiké címmel, saját, egyfajta pszichoanalitikus megközelítéssel dolgozó táncestjét, amelynek során a modern és a klasszikus ötvöződik egy különleges utazásban, ahol Orfeusz a föld alatti világ és egyúttal a lélek legmélyebb pontján harcol meg saját magával és végül a gyászával. Az 1993 óta létező Szegedi Kortárs Balett Harangozó-díjas koreográfusát, a társulat igazgatóját, Pataki Andrást arról is kérdezzük, hogy Enrico Morelli koreográfus milyen inspirációk mentén állította össze a darabot; mi volt az, amit az eredeti mítoszból hangsúlyozni akart, és mi az, amit már a XXI. század emberéről közvetít; a színpadi látvány, a fények, a jelmezek hogyan tükrözik a Szegedi Kortárs Balett szokatlan, formabontó művészi értelmezését; miért ehhez a klasszikushoz nyúltak most, és mi újat mondanak el róla éppen most; illetve a zenét mint Orfeusz legfontosabb eszközét hogyan jelenítik meg.

orfeusz-124125.jpg

Orfeusz és Euridiké (Fotó/Forrás: Szegedi Kortárs Balett)

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. június 17-én, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Itt hallgathatja meg Kurtág György operáját élőben

Ma este mutatják be Kurtág György első operáját a milánói Scalában. Az előadást az olasz közrádió és a Bartók Rádió élőben közvetíti, az interneten ön is meghallgathatja!
Vizuál

Ön mit szól a legújabb budapesti Sisi-szoborhoz?

Új, egész alakos szobrot kapott Sisi, azaz Erzsébet királyné a Madách téren, ám felmerül néhány kérdés az alkotással kapcsolatban.
Klasszikus

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Könyv

A nő, aki beleszületett az irodalomba, és azóta is benne él – Szabó T. Anna

Első novelláskötetét, a Töréstesztet egyfajta katalizátornak szánta, hogy begyújtson valamit, akkor is, ha fáj, hiszen nem lehet megúszni. Szabó T. Anna Kult50-ben megjelent portréja.
Tánc

Lélegzetelállító klippel tér vissza a Polunyin-Hozier páros

Az ukrán balettművész öt évvel ezelőtt az ír zenész Take Me To Church című zenéjére készült David LaChapelle-videoklipben robbant be a köztudatba. Most ismét összeálltak egy remekműre.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus érdi tamás

Miért nem vették fel a Zeneakadémiára ezt a tehetséges zongoristát?

Ezt kérdezte a legendás Leon Fleisher, amikor először találkozott Érdi Tamással. A torontói Királyi Konzervatórium zongora tanszakán látássérültként is elfogadták a fiatalember jelentkezését, ezt a napot örökíti meg a következő szemelvényünk a zongoraművészről szóló könyvből.
Klasszikus nfz

A zene ajándék

A Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar 2018/2019. évadának koncertjeire már feltölthető ajándékkártyával is vásárolhatóak jegyek.
Klasszikus la scala

Nyolc percen át ünnepelték Kurtág operáját, a zeneszerző rádión hallgatta az előadást

Nyolc percig tapsolta Kurtág György első operájának ősbemutatóját a Scala milánói operaház közönsége csütörtök este - számolt be a Corriere della Sera olasz napilap a többnyire szakmai közönség előtt tartott előadásról.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Mozgássérült sportoló és siket színésznő is fellép Frenáknál

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának november 17-i adásában vendégünk lesz Rohmann Ditta gornodkaművész, Borbély László zongoraművész, Frenák Pál koreográfus, Horváth László, a Fonó igazgatója.
Klasszikus interjú

Szeretnénk vigyázni Bartók örökségére

November 25-én szólal meg a Zeneakadémián a Bartók Világverseny és Fesztivál gálakoncertje, amely egyben lezárja a zeneszerzőversenyt is. Fekete Gyulával, az intézmény Zeneszerzés Tanszékének vezetőjével beszélgettünk, aki azt is elmondta, milyen kérdést felesleges feltenni egy komponistának.