Klasszikus

Fidelio Klasszik: Mörk, Orosz, Pass, Puskás

2018.04.27. 11:14
Ajánlom
A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása április 28-án 10 órától hallható a 92.1-en.

Mörk Leonóra író-újságíró, az Elle magazin magyar kiadásának vezető szerkesztője a napokban új regénnyel jelentkezett: A porcelánlány napjainkba és az I. világháború éveibe kalauzolja az olvasót jó adag humorral, két szálon futó izgalmas cselekménnyel. A történet főszereplője Lili, aki egy nap felfedez az interneten egy régi udvarházról készült fotót, majd rájön, hogy az épület nem véletlenül ismerős neki – üknagymamája emlékkönyvében találkozott vele. Nyomozni kezd, a megfejtéshez azonban csak akkor jut közelebb, amikor egy távoli szigetre, Ahlbeckbe küldik. Lili egyre mélyebbre merül a régmúlt emlékeibe, és közben nemcsak az üknagymamája, hanem saját élete sorsfordító kérdéseire is választ kell találnia. Mörk Leonórával a regény keletkezési körülményeiről, a regénybeli főszereplő és a szerző élete közötti hasonlóságokról beszélgetünk.

Orosz Ákos

Orosz Ákos (Fotó/Forrás: Juhász Éva)

Orosz Ákos, a Vígszínház Junior Prima díjas színművésze új oldaláról mutatkozik be: rendezőként debütál május 3-án a Mozsár Műhelyben, itt mutatják be ugyanis a Homokember című összművészeti előadást Gyöngy Zsuzsa, Lendváczky Zoltán, Patkós Márton és Zsótér Sándor közreműködésével. A színpadi adaptáció E.T.A. Hoffmann A Homokember című novellájának parafrázisa. Az előadás a színészek és a Biljarszki Maxim által tervezett egyedi multimediális megoldások szimbiózisára épül, a valóság és az idő múlásának témáit feszegeti, és kalauzolja a nézőt ismeretlen világokba. A rendezői koncepcióról Orosz Ákost kérdezzük.

Szerb Antal író, irodalomtörténész olyan hatalmas sikerű regények szerzője, mint a Pendragon legenda, a Budapesti kalauz marslakók számára vagy az Utas és holdvilág. Húszéves sem volt, amikor 1921-ben a Nyugat megjelentette több versét is, néhány évvel később a Belvárosi Színház rendezője, de kiemelkedő a Magyar Irodalomtörténet című kétkötetes műve is. Május 9-én a Hadik Szalonban Szerb Antal-est lesz, az író, műfordító május 1-jei születésnapja előtt tisztelegve, ezúttal is a Római Magyar Akadémiával együttműködve, Szerb Antal emblematikus regénye, az Utas és holdvilág köré fűzve az estet és a meghívott vendégeket. A regény 1937-ben jelent meg, azóta lefordították angol, német, lengyel, francia, olasz, spanyol, holland és szerb nyelvre. 2004-ben Németországban és Ausztriában a mű új, Christina Viraghtól származó fordítása hetekig vezette a könyveladási listát. A regényből egyébként 1974-ben film, később pedig rádiójáték is készült. A Hadik Szalon május 9-i estje kapcsán Puskás Istvánt, a Római Magyar Akadémia igazgatóját, a est ötletgazdáját arról is kérdezzük, vajon mi az a hangulat, az az életérzés, amit Szerb Antal regénye több mint nyolcvan éve újból és újból el tud érni az olvasóinál; miért éppen ezt a regényt választotta most ő maga; a meghívott vendégek hogyan kapcsolódnak az esthez; és vajon miért mondják, hogy az Utas és holdvilág nélkül nincs olaszországi utazás.

Pass Andrea

Pass Andrea (Fotó/Forrás: Nagy Gergő)

Pass Andrea   Bebújós  című darabja május 5-én ismét látható a Jurányi Inkubátorházban. Az óvodásokról és szüleikről szóló darabot szerzőként és rendezőként is jegyzi, amelynek alaptörténete szerint a gyerekek valamiféle bebújós játékot játszanak, de senki nem tud erről sokat, így a szülők nyomozni kezdenek, mi is történik valójában az oviban. A darab számos érdekessége mellett a gyerekszerepeket felnőttek játsszák, sőt, ugyanaz a színész alakítja a szülőt, mint aki a következő jelenetben a gyerekét. A gyerekek egyszerre bonyolult, ugyanakkor a felnőtt világhoz képest mégis egyszerűbb érzelmi kapcsolatai jelennek meg az előadásban, amiben az idő egészen más szerepet játszik, mint a percre beosztott felnőttlétben. Ahogy egy kritika fogalmaz a drámáról: „megmutatja kicsiben a nagyot”. Pass Andrea korábbi drámái is a gyerekek világával foglalkoznak behatóan: a  Kő, papír, olló  című darab a pályaválasztás előtt álló fiatalok dilemmáit dolgozza fel, és üzeni, hogy az légy, aki vagy; a  Napraforgó  című előadás pedig általános iskolában játszódik. Az eredetileg zenei pályára készülő, majd színháztudomány szakon végzett Pass Andrea saját rendezései mellett sokáig a Pintér Béla Társulatban is nagyon aktív szerepet játszott. Most saját darabjai okán kérdezzük többek között arról, hogy a gyerekek miért ennyire markáns szereplői a darabjainak; mi az, amit a gyereklélektan, a gyerekek viselkedése, kapcsolatrendszere, válságai, örömei ennyire erőteljesen meg tudnak jeleníteni számunkra; a  Bebújós  című darabot nem csak írta, de rendezte is: mi volt a legnehezebb ebben, és mi volt a legnagyobb katarzis az előadás során; illetve a színházi nevelés miben a leghatékonyabb; és az, hogy felnőttek játsszák a gyerekszerepeket, mit váltott ki a szereplőkből és a nézőkből.

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. április 29-én, vasárnap este hét órától kerül sor.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.

Programkereső

Legnépszerűbb

Színház

Gothár Péter a nyilvánosság elé lépett a Katona zaklatási ügyében

A budapesti Katona József Színház közösségi oldalán jelent meg a színházból kitiltott rendező közleménye.
Színház

Botrány a Katonában: kitiltották az egyik dolgozót

A Katona József Színház egyik szerződéses munkatársa erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett a színház dolgozóival. A színház nem nevezte meg a szóban forgó személyt. FRISSÍTVE!
Klasszikus

Távozó ügyvezető, elmaradó programok a Fesztiválzenekarnál

Számos jövőre tervezett programot, köztük az idősotthonokba és kisgyermekeknek szervezett koncerteket kénytelen lemondani a Budapest Fesztiválzenekar a kieső TAO-forrás miatt. Leépítés kezdődött meg a háttérstábban.
Színház

Egy ideje már szóbeszéd tárgya volt a zaklató kolléga a Katonában

A Katona József Színház tegnap közleményben tudatta, hogy egyik munkatársát kitiltották a teátrumból, mert "erkölcsi határokat átlépő módon viselkedett". Többen úgy tudják, a Katona egyik ismert tagjáról van szó, akivel máshol is akadtak problémák.
Klasszikus

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Idén is lehet csatlakozni a Magyar Kórusok Napjához Kodály születésnapján

A KÓTA november 25-ig várja a kórusok csatlakozását a december 13-16. között tartandó hangversenyekhez.
Klasszikus interjú

„Az ember csak játszik és játszik” – interjú Lakatos Györggyel

A Partiúra kalocsai adásában vendégeskedett Lakatos György fagottművész, aki szülővárosában alapította meg a beteg gyerekek gyógyulását segítő jótékonysági Kék Madár Fesztivált. Kortárs zenéről, fagottról és Vivaldiról is beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Anton Rubinstein, az orosz zene keresztapja

Az orosz zene fényes évszázada nem képzelhető el nélküle. Életében csak Liszt volt népszerűbb nála, kortársai pedig lényeglátásáról, kimeríthetetlen energiájáról emlékeztek rá. Százhuszonöt éve hunyt el Anton Rubinstein.
Klasszikus interjú

Fischer Iván megszólalt a Fesztiválzenekar megszorításai kapcsán

A Fesztiválzenekar karmestere az Indexnek elmondta: egy ideális rendszerben 4-5 évre előre lehetne tervezni. Szerinte az sem jó, ha többet kap az, aki ügyesebben lobbizik vagy jobb kapcsolatai vannak.
Klasszikus ajánló

Szakcsi Lakatos Béla és Balázs János improvizációs estet adnak a Zeneakadémián

Egy különleges zongoraesttel lepi meg az „MVM Koncertek – A Zongora 1-ben”-sorozat a közönségét november 22-én a Zeneakadémia Nagytermében.