Borbély László
Borbély László zongoraművész zenei tanulmányait 5 évesen kezdte, majd 1998-ban felvételt nyert a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába. 2002-től 2007-ig a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen tanult, a diploma után pedig az Egyetem doktorandusz hallgatója lett. Több mesterkurzus hallgatója volt Hollandiában, a tengerentúlon, és folyamatosan játszik Európa több országában, valamint az Amerikai Egyesült Államokban, ázsiai országokban, Japánban, Koreában, Kínában szólistaként és kamarazenészként egyaránt. Együtt dolgozott Alessandro Carbonaréval, Csaba Péterrel és Tsuyoshi Tsutsumival, fellépett a Nemzeti Filharmonikusokkal, Kocsis Zoltánnal, a Concerto Budapesttel, a Savaria Szimfonikus Zenekarral, a Budafoki Dohnányi Zenekaral és a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusokkal is. A Szombathelyi Bartók Szemináriumon több ízben is részt vett. A Junior Prima díjas zongoraművész repertoárja közel 400 évet ível át. Több kortárs magyar zeneszerzővel van folyamatos munkakapcsolatban; mai zene iránti érdeklődését számos bemutató mellett a Qaartsiluni Ensemble és a Maladype Színház koprodukciójában 2015-ben bemutatott Sáry László-opera, az Artisjus Díjas Remek hang a futkosásban fémjelzi. Az elmúlt tíz évben nagy hangsúlyt fektet Olivier Messiaen életművének tanulmányozására és műveinek rendszeres megszólaltatására. Doktori disszertációját is Messiaen munkásságáról írta. Több lemezt készített a stuttgarti Bayer Records-nál, ezekből kettő szólólemez. Borbély László az ünnepi időszakban több koncerttel is megörvendezteti közönségét, többek között december 3-án a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban, december 9-én, Messiaen születésének 110. évfordulóján a Zeneakadémián, Kodály- és Bartók-művekkel pedig az MTA dísztermében. Borbély László zongoraművészt arról is kérdezzük, hogyan talált rá Messiaen zenéjére, s szeret-e kalandozni a korszakok és stílusok között; rengeteget koncertezik a nagyvilágban, mennyire eltérő, hogy a világ egyes pontjain mit kérnek tőle, mit hallgatnak tőle szívesen.
Frenák Pál
A Frenák Pál Társulat W_all címmel új előadással jelentkezett november 1-jén és 2-án a Trafóban, mely a sepsiszentgyörgyi M Stúdió, a Trafó és a Radikal – Újgenerációs elképzelésekkel közös produkció. A rendező, Frenák Pál egy olyan álomszerű világot teremtett meg, amelyben a különböző szociális és kulturális háttérrel rendelkező előadók impulzív, de egységes képet mutatnak be a mai aktuális és feszült világról. A különböző részeket egyfajta progresszív cinema-koreográfiai síkra húzzák fel. A Frenák Pál Társulat tehetséges táncosai, Esterházy Fanni és Maurer Milán mellett feltűnik Lőrincz Emma frissen végzett táncművész és a sepsiszentgyörgyi M Stúdió táncosai, Deák Zoltán és Polgár Emília is. Olyan nemzetközi művészek emelik még a kreáció színvonalát, mint például az ír Eoin MacDonncha, a portugál táncos Annibal dos Santos, az amerikai Benjamin R. Jarrett, valamint két különleges szereplő: Kónya Tamás mozgássérült sportoló és Mázló Tímea siket és nagyothalló színésznő. Az emberi kapcsolatok sokrétegűségét boncolgató produkcióról a koreográfus-látványtervező érdemes művésszel, Frenák Pállal beszélgetünk.

Kapcsolódó
Falakon innen és túl – A Frenák Pál Társulat próbáján jártunk
Egy előadás próbáján kívülállóként jelen lenni majdnem olyan intim helyzet, mint egy szülőszobában figyelni, ahogy egy anya igyekszik életet adni gyermekének. A Frenák Pál Társulat W_all című új előadását ráadásul minden táncos a gyermekének tekinti.
Horváth László
A Héttorony Fesztivált, amely a legjobb világ- és népzenéket viszi el Makovecz Imre tereibe, idén november 7. és 20. között rendezik meg. A fesztivál küldetése, hogy a hazai népzene és világzene kiemelkedő művészei a szomszédos országok magyarságához is eljussanak, valamint ráirányítsák a figyelmet a zene és építészet szerves kapcsolatára. A koncertek mellett Makovecz Imre szellemiségét idéző életművét és annak hatásait bemutató kiállításokkal, szakmai beszélgetésekkel, fényfestéssel várják a közönséget. A Héttorony programsorozat - amely 10 városban, 14 helyszínen várja az érdeklődőket határon innen és túl – november 20-án, Makovecz Imre születésnapján ünnepi koncerttel zárul. A fellépők között szerepel többek között a Borbély-Dresch Quartet, a Muzsikás együttes, Novák Péter, az Etnofon Társulás, a Cimbalom Brothers, Szokolay Dongó Balázs, Kubinyi Júlia, Csizmadia Anna és a Volosi. A programsorozatról bővebben Horváth László főszervező, a Fonó Budai Zeneház igazgatója mesél.
Rohmann Ditta
A Junior Prima, Artisjus- és lipcsei Bach-verseny díjas Rohmann Ditta 7 évesen kezdett csellózni. Első koncertjét 11 évesen adta Bostonban, ahol a Boston New England Conservatoryban tanult, majd tíz éven át Kertész Ottó és Perényi Miklós növendéke volt a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Diplomája után a baseli Zeneakadémián folytatta tanulmányait, jelenleg doktorandusz a Liszt Ferenc Zeneakadémián. Koncertezett Európa számos országában, az Amerikai Egyesült Államokban és Japánban kamarazenészként és szólistaként. Fellépett kamara- és szimfonikus zenekarokkal egyaránt. 2009-től szerepel az Európai Kamarazenekarban is. Több hanglemez- és rádiófelvételen közreműködött; repertoárja a barokktól napjaink zenéjéig ível. A művész 2014 óta évente új lemezzel jelentkezik. Előző albumain J. S. Bach szóló szvitjeit játszotta, illetve Rohmann Imrével, majd Fassang Lászlóval készített közös albumot, amelyeken az átiratokra koncentráltak. Legújabb, 5. albuma mintegy száz év magyar csellóirodalmából ad ízelítőt. Kodály Zoltán és Ligeti György mára klasszikussá vált szólószonátái mellett három világelső-felvétel is megszólal a lemezen: Kurtág György Szókratész búcsúja és Dukay Barnabás két, a művésznek ajánlott darabja is most került először rögzítésre. Különleges Eötvös Péter műve, a Két vers Pollynak is: a csellista a zeneszerzővel egyetértésben a kottától kissé eltérve szólaltatja meg a darabot, így ezt a változatot csak ez a hangfelvétel őrzi. Rohmann Dittától Solo Cello Portrait című új albuma kapcsán azt is kérdezzük, az előző albumain markánsan megjelenő Bach-repertoárhoz képest mit jelent számára a kortárs zene. Rengeteg kiváló zenésztől, mestertől tanult: mi volt a legfontosabb, amit átadtak neki, s ő maga mit mond saját tanítványainak?
A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére 2018. november 18-án, vasárnap este hét órától kerül sor, a következő héttől pedig a Fidelio Klasszik archívumában is meghallgathatók az interjúk.
A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.
(Fejléckép: Frenák Pál - fotó: Kaszás Tamás / Fidelio)