Klasszikus

Figaro Glyndebourne-ben

2003.08.25. 00:00
Ajánlom
Nem vagyok a technika megszállottja, korunk vívmányai közül több is akad - mint például a wap, amely szerintem a menetrend végszükség esetén történő megtekintésén túl aligha alkalmas bármire is -, amellyel talán soha nem fogok megbarátkozni. Bevallom, amikor az első DVD-k megjelentek a boltokban, meglehetősen bizalmatlanul méregettem a kínálatot, s főként az árcédulákat.

Az, hogy Átlag Péter megvesz néha egy-egy CD-t a kedvenc muzsikájával, amelyet majd a kocsijában és az otthoni/irodai munkája mellett háttérzeneként rogyásig hallgat, korántsem jelenti azt, hogy háromszoros áron újra kívánja építeni - háromévente ha egyszer átnézett - videokazetta-gyűjteményét. Hiszen a videotékák korát éljük: ha Átlag János (és persze kedves neje) többre-másra vágyik a tévében éppen elérhető szappanopera-kínálatnál, mintegy 500 méteren belül minimális költséggel a filmipar halomnyi opuszából válogathat kedvére. (Nem véletlenül írtam filmipart filmművészet helyett: aki egy Bunuel-filmet, vagy netán épp egy operát keres, annak azért jóval rögösebb az útja...)

Fentiek tudatában és ellenére ki merem jelenteni: az opera mintha csak a DVD-re született volna. A DVD kitűnő hangminőségéből és kezelhetőségéből pont ez a műfaj profitál a legtöbbet – nehéz indokot találni arra, ha valaki ma mégis VHS-en gyűjt operát. A nagy kiadók némi óvatossággal bár, de sorra megjelentetik DVD-n is archívumuk legértékesebb darabjait. Nincs ezzel másként a Warner-csoporthoz tartozó NVC Arts sem, amely egyebek mellett egy igen érdekes Figaro-előadást kínál: a Glyndebourne Festival 1994-es produkcióját Bernard Haitink vezényletével. Nem is annyira az előadás zene megoldásai, mint a felvétel összhatása nyűgözött le: a kitűnő operatőri munka és a minden feltűnősködést kerülő, de mégsem unalmas rendezés engem pillanatok alatt odavarázsolt a Glyndebourne Opera egyik páholyába. Mindehhez néhány elsőrangú énekes – például a Grófné szerepében a csodálatos Renée Fleming – és egy rugalmas, dinamikus zenekar társul. Haitink professzor úr ugyan néha talán túlságosan is tudatában volt a kamerák jelenlétének, de ez egyrészt szerencsére nem ment az előadás rovására, másrészt meg az idős Karajanhoz képes még kifejezetten visszafogottnak is mondható. Szép felvétel, az operarajongó ínyencek és a műfajjal most ismerkedők számára egyaránt élvezetes órákat rejt - szívből ajánlom mindenkinek.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézd meg online Szabó Magda Pilátusát a IV. Hét Domb Filmfesztiválon!

A koronavírus-járvány miatt az interneten tekintheti meg a közönség hétfőtől a IV. Hét Domb Filmfesztivál döntős filmjeit, és a rendezvény történetében először szavazhat is a döntőbe jutott alkotásokra - közölték a fesztivál szervezői.
Klasszikus

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Színház

Őrködjetek! – Léner Péter az SZFE-ügyről

Lapunkhoz eljuttatott levelében megszólalt az SZFE kapcsán a 84 éves Kossuth-díjas és Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, érdemes művész, akinek fia, Léner András is apja nyomdokaiba lépett: színész és rendező. A levelet változtatás nélkül közöljük!
Színház

A két pápa – Magyarországon először a Rózsavölgyiben

Vecsei H. Miklós igazi színászlegendákkal állítja színpadra XVI. Benedek és Ferenc pápa különleges kapcsolatát.
Színház

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.
Klasszikus magazin

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.