Klasszikus

Fischer Iván: Aki karmester akar lenni, az nekem gyanús

2017.12.18. 12:14
Ajánlom
A karmester igazi vezető, de a zenének a muzsikus legbelső lényéből kell fakadnia. Repülés közben Fischer Iván szavait olvasgatják a Lufthansa utasai. A légitársaság magazinjának interjúját szemlézzük.

Őszintén szólva eddig nem tűnt fel, hogy Fischer Iván ne élvezné a munkáját – nem is csak a karmesteri munkát, hanem a zeneigazgatóit, annak kreatív minőségével –, mégis ezzel kezdi az interjút: „A zene miatt belenyugszom, hogy ez a feladatom.

Vannak emberek, akik karmesterek szeretnének lenni. Ők nagyon gyanúsak nekem.

(...) Ha a zene működik, akkor megéri. Akkor azt mondom, hogy ez jó munka.”

Fischer Iván a Fesztiválzenekar élén

Fischer Iván a Fesztiválzenekar élén (Fotó/Forrás: Budapesti Fesztiválzenekar)

Fischer a Fesztiválzenekarral nem egy mindennapi, szabályos zenekart akart igazgatni, és most, 35 évvel később a legjobbak között vannak. „De annyi mindennel jár az egész. A rivaldafényben kell lenni, a hotelek, az üzleti rész... és mindenekelőtt a karmesteri hatalom, ami inkább visszarettent, mint vonz.”

A karmester szerint szükség van a zenekarban az irányításra, de minden egyes hangjegynek a muzsikusok legbelső lényéből kell fakadnia, a saját érzelmeikből. „Ez egy nagyon érdekes paradoxon.” És hogy miként tartja életben a zenészek kreativitását a Fesztiválzenekar menedzsmentje?

Ha egy zenésznek biztos helye van egy zenekarban, úgy érzi, nincs szükség saját ötletekre – és úgy játszik, ahogy megmondják neki. Ez ellustítja a lelket, és a zenészből gép lesz. Fischer budapesti zenekarában – ő úgy nevezi, hogy „laboratórium” – nincsenek alkalmazottak.

A zenészeknek lehetnek saját projektjeik – így szabad szellemek maradnak.

A zenekar és a karmester sosem nyughat: a koncerteken mindig számítani lehet valami szokatlanra. Vagy a közönség ül máshogy, vagy a zenekar, éjfélkor kezdődik a hangverseny, vagy délután, flash mob, autista gyerekeknek szóló előadások, kakaókoncertek. A cél, hogy ne legyen rutin. Fischer gyakran összeszólalkozik az Orbán-kormánnyal. A karmester, akinek a nagyszüleit Auschwitzban és Buchenwalban gyilkolták meg, gyakran érzi azt, hogy újra fellángol itthon a zsidógyűlölet.

Fischer Iván

Fischer Iván (Fotó/Forrás: Stiller Ákos / Budapesti Fesztiválzenekar)

Hogy a klasszikus zene túl régi lenne? „Az embereknek azt kell adnod, amit kérnek – mondja Fischer. – Mozart és Brahms életében az embereket csak a kortárs érdekelte, ma fetisizáljuk a régi zenét. Ez őrület – és nélkülöz minden logikát. De azt hiszem, ez csak egy rövid életű hullám.”

A KULT50 bemutatja: Fischer Iván

Kapcsolódó

A KULT50 bemutatja: Fischer Iván

A lakás, amelyben felnőtt, az Andrássy út 27. harmadik emeletén, ma színház. Fischer Iván portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A jó zene eléri az embereket. „Ha egy gyerekkönyvből olvasol, mit szeretnél elérni? Hogy a gyermek átéljen valamit. Nem az a fő, hogy én mit gondolok a könyvről.

A koncerteken a közönség olyan mint a kisgyermek, és én történetet olvasok nekik”

– vallja Fischer. Hogy mindez könnyűnek tűnik? „A vezénylés könnyű munka. Nem értem, miért gondolják, hogy nehéz.” (via Lufthansa Magazine)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Színház

Ők kapták idén a Junior Príma Díjakat a színház- és filmművészet kategóriában

Hat fiatal művész vehette át a Junior Prima Díjat a színház- és filmművészet kategóriában szeptember 22-én, a Haris Parkban. Az elismerést és az azzal járó pénzjutalmat Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója nyújtotta át a 62 jelölt közül kiválasztott fiatal tehetségeknek.
Vizuál

2019 legfantasztikusabb fotói - és a mögöttük álló történetek - Galéria

Nemcsak a felvételeket, hanem a mögöttük meghúzódó problémákat és történeteket is megosztjuk!
Klasszikus

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

3,5 millió dollárt fizettek a szexuális zaklatás miatt kidobott karmesternek

Miután kirúgta szexuális zaklatás miatt, még 3,5 millió dollárt fizetett a Metropolitan Opera James Levine-nak, írja a New York Times.
Klasszikus kritika

A hang szépsége – A Pannon Filharmonikusok Bécsi barátok című koncertjéről

Szeptember 19-én a pécsi Kodály Központban egy tavaszról elhalasztott hangversenyt hallhatott a közönség: a Pannon Filharmonikusok vendégeként Baráth Emőke adott elő Haydn- és Mozart-áriákból összeállított, súlytalannak nem mondható hangszeres számokkal gazdagított programot. A zenekart Vass András, a zenekar állandó karmestere vezényelte.
Klasszikus hír

Költözni kényszerül a Rádiózenekar

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemhez kerül a Magyar Rádió által használt három épület, a Rádiózenekar viszont még nem szolgál közzétehető információkkal az ügyben. Az biztos, hogy költözniük kell.
Klasszikus hír

Elmarad a Nemzeti Filharmonikusok évadnyitó hangversenye

Nem tartják meg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar szeptember 25-i koncertjét a Müpában, miután több tag kontaktusba került fertőzött személlyel.
Klasszikus interjú

„Minden, ami valóban személyessé válik bennünk, az inspiráció"

Ávéd János 12 évvel ezelőtt csatlakozott a Modern Art Orchestrához Fekete-Kovács Kornél felkérésére, azóta tenorszaxofonistaként, zeneszerzőként és hangszerelőként erősíti a zenekart. 2011-ben megalakította az Ávéd János Balance formációt, melynek célja, hogy új zenei lehetőségeket fedezzenek fel és spontán felmerülő dallami elemeket használjanak. A művésszel Kodály hagyatékának gondozásáról, új, saját lemezéről és inspirációs forrásokról beszélgettünk.