Klasszikus

Fischer Iván: "Ilyenek vagyunk"

2013.04.29. 08:08
Ajánlom
A Budapesti Fesztiválzenekar az idén ünnepli fennállásának harmincadik évfordulóját. Bár a születésnap szigorú értelemben véve csak decemberben lesz, az együttes az egész 2013/14-es évadra különlegesen színes programot állított össze - szokás szerint tele új kezdeményezésekkel. Minderről az új szezon terveit, koncertjeit ismertető sajtótájékoztató után beszéltünk az együttes karmesterével.

- Káel Csaba az imént a Művészetek Palotája és a Fesztiválzenekar közös produkcióit ismertetve említette, hogy az együttessel alapvetően nagyon könnyű partneri viszonyt kialakítani, együtt dolgozni. Milyen ez a munka belülről?

- Intenzív, ugyanakkor vidám. A Fesztiválzenekar esetében az igazán ünneplésre méltó jelenség maga a folyamatosság, az, hogy a külső viharok ellenére harminc éve töretlenül muzsikál ez az együttes, jókedvűen, boldogan - és egyre jobban. Ezt most már az egész világ felfedezte, és ünnepli. Ennél nagyobb eredményt el sem lehet képzelni. A magam részéről nagyon köszönöm ezt a munkát mindenkinek, hálás vagyok a közönségnek és a zenekarnak is.

- Évfordulónak, születésnapnak figyelemre méltó szám a harminc, de három évtized valójában nem nagy idő egy zenekar életében. Különösen ahhoz a nemzetközi ranghoz képest, amit a Fesztiválzenekar kivívott magának.

- Igen, sokat beszélnek erről. Én úgy látom, hogy vannak az úgynevezett nagy múltú zenekarok, száz-kétszáz éves együttesek, akik generációkról generációkra adják át egymásnak a tapasztalataikat. Én ezt nagyon tisztelem, szerintem ez remek dolog. Mi viszont egy másik kategória vagyunk, azok közé tartozunk, akik együtt indultak el, és együtt alakították ki stílusukat. Azért erre is van példa, Magyarországon ilyen például a Liszt Ferenc Kamarazenekar, ők voltaképpen egy főiskolásokból kinőtt társaság. Hasonlóak vagyunk mi is: együtt kezdtük harminc évvel ezelőtt, és azt hiszem, ennek is van valami varázsa.

- Egyébként mennyiben adható át bármiféle tradíció, játékstílus? Mivel nehezen visszakövethető, igazság szerint az évszázados múltú zenekaroknál sem tudhatjuk pontosan, mit őriztek meg a hagyományaikból, hogyan viszonyul azokhoz a mai előadásmódjuk.

- Át lehet adni bizonyos részleteket ebből: a klarinétos a klarinétosnak, a trombitás a trombitásnak továbbítja a hagyományt. A kétféleség titka az, hogy azok az együttesek, amelyeknél ez így működik, egy kicsit önállóbbak, míg azoknál a zenekaroknál, akik együtt indultak, mindezt meg kell teremteni, a hangzásvilágot, az egyéniséget - a tradíciókat. És biztos, hogy ilyen esetekben a vezetőnek nagyobb a felelőssége, szerepe.

F: A Fesztiválzenekarnak azért máris vannak hagyományai: évről évre új elképzelésekkel, koncerttípusokkal jelentkeznek. A kakaókoncertek és a próbatermi látogatások mellett újabban filmes pályázatokat írnak ki középiskolások számára, éjszakai és vidéki fellépéseket szerveznek, külön barokk és kortárs zenei koncerteket tartanak, a szeptemberi Mahler-fesztivált pedig most váltja fel egy új kezdeményezés, az Európai Hidak fesztiválsorozata. A közönségnevelésre, persze, minden együttes gondot kell, hogy fordítson, Önöknél azonban mintha ennek nem volna köze a körülményekhez, mintha valamiféle spontán ötletgyár működtetné mindezt.

- Igen, ötletgyár van, leggyakrabban én találom ki ezeket a koncertformákat, ez a munkám. Ez egy terv szerint valósul meg: azért csinálunk például ifjúsági programokat, találunk ki új koncertformákat, azért megyünk el ide-oda játszani, mert a Fesztiválzenekarnak kezdettől fogva ez a koncepciója: eljuttatni a zenét az emberekhez. Kitaláljuk, hogy mi kell ennek a korosztálynak, mi a másiknak, mi működik a különböző helyszíneken, és visszük a zenét. Ezt nem támogatásért vagy előnyökért tesszük, hanem azért, mert ebben hiszünk. Ilyenek vagyunk.

- A 2013/14-es évad újdonságai közé tartozik az Ön októberi szerzői estje is, sőt egy kisoperát is komponál őszre. A fent körvonalazott spontaneitás meglehetősen frappáns megnyilatkozásának tűnt a sajtótájékoztatón az a kijelentése, hogy a darabnak még nincs kész szövegkönyve.

- Lesz cselekmény, lesz libretto. Pontosabban van, csak most nem mondhattam többet erről.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Így buliztak régen a sztárok az Oscaron

Közeledik az idei Oscar díjátadó, felkészülésnek megmutatjuk, ki kivel mulatott vagy épp sutyorgott a szünetekben az ötvenes évektől a kilencvenesig. Galéria!
Klasszikus

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.
Vizuál

Bálványozta a közönség, bolondokházában végezte – 175 éve született Munkácsy Mihály

Stílusát romantikus realizmusnak nevezik, amelyre nem hatottak lényegesen a modern festészeti irányzatok. Első sikerét 1869-ben aratta Az ásító inas című képpel, amelynek témáját saját korábbi életéből vette.
Jazz/World

Borbély Mihály: "Pénzért vagy egoizmusból nincs értelme zenélni"

A több hangszeren és műfajban jártas Borbély Mihály minden zenei és emberi szituációban az átjárhatóságot kutatja. Legközelebb A népzene ünnepén hallhatjuk őt február 23-án a Müpában, tavasszal pedig új jazzlemezét is bemutatja saját formációjával.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Hogy lesz egy párkapcsolati drámából krimi?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása február 23-án lesz hallható a 92.1-en, benne interjú hallható Kálid Artúrral, Szigetvári Dáviddal, Tóth Endrével és Zsuráfszky Zoltánnal.
Klasszikus interjú

Bencze Máté: "Sikerült olyan átütő erővel játszanom, hogy ez a közönségnek is átjöjjön"

Virtuózok közönségdíjas, Eurovision Young Musicians döntős, és múlt hétvégén a szerbiai FEMUS 2019 nemzetközi fúvósverseny minden elérhető díját is besöpörte. Európa egyik legmagasabb klasszikus zenészével, a 203 centis, 18 éves hajdúböszörményi szaxofonossal, Bencze Mátéval beszélgettünk.
Klasszikus hírek

José Cura a Magyar Rádió Művészeti Együtteseinek állandó vendégművésze lesz

A jövő évadtól induló együttműködés részeként november 13-án Verdi Requiemjét vezényli a Müpában az argentin művész.
Klasszikus ajánló

Hogyan hangzik Jerikó lerombolása a zene nyelvén? Händel a Zeneakadémián

Händel a barokk kor monumentális komponistája, zenéjének fensége máig megőrizte fényét. A Joshua viszont még hozzá képest is grandiózus.
Klasszikus interjú

Megszólalt az ELTE Zenei Tanszékének vezetője a pénzelvonás kapcsán

Múlt héten jelent meg az a közlemény, amelyből kiderült, hogy az ELTE BTK-t érintő 250 millió forintos forrásmegvonás miatt szeptembertől nagyon nehéz lesz megoldani a zongora- és a magánének-oktatást a Zenei Tanszéken. A Fidelio kérdéseire Bodnár Gábor tanszékvezető válaszolt.