„Az a gyönyörű és érdekes Bruckner zenéjében, hogy két nagyon különböző dolog keveredik benne. Tartalmilag ez egy nagyon pontos, vallásos, spirituális zene. Olyasmi, mint amit például a barokk zenében ismerünk az egyházi művekben. Hangzásában viszont olyan, mint a Wagner-operák. A lehető legromantikusabb, legnagyszabásúbb, legérzelmesebb – majdhogynem érzéki romantikus zene. Ez ellentmondás vagy nem?
Tulajdonképpen ami így létrejön, az egy kolosszális, fantasztikus zenei építmény, olyan, mint egy nagy katedrális, de az érzés, ami bennünk van, az egy érzéki emelkedettség, egy emocionális, fantasztikus tetőpont”
– mondja a karmester.
Május 9-én, 10-én és 11-én Anton Bruckner IV. (Romantikus) szimfóniája és Mozart G-dúr zongoraversenye (K. 453) szól a Müpában. A koncertek karmestere Fischer Iván, a zongoraszólista a Grammy-díjas Emanuel Ax, a Juilliard School tanára.
Május 31-én, június 1-én és június 2-án Felix Mendelssohn-Bartholdy Hebridák-nyitányát, Robert Schumann a-moll csellóversenyét és Pjotr Csajkovszkij VI. (Patetikus) szimfóniáját játssza a Budapesti Fesztiválzenekar.
Az est karmestere a görög Leonidas Kavakos, akit eddig hegedűművészként ismer a BFZ törzsközönsége. Ő az a szólista, akit a Budapesti Fesztiválzenekar minden tagja nagyra tart. A csellószólista a francia Gautier Capuçon, aki egyszerre virtuóz, kifejező, drámai erejű, mégis könnyed.
Barokk vizeken
Június 8-án és 9-én a BFZ barokk koncertet ad a Zeneakadémián. A karmester az a Reinhard Goebel, aki először vezényelte a Budapesti Fesztiválzenekar barokk együttesét, hatása máig érezhető. A régizenei ikon, aki a New York Times szerint „világítótoronyként emelkedik ki a középszerűség tengeréből”, most tér vissza először a BFZ barokk csapatához. A Zeneakadémián olasz, francia, német és a cseh barokk dallamokban tobzódhatunk Vivalditól Händelen át Telemannig. Hegedűn közreműködik: Mirijam Contzen.
Magyarországi ősbemutató az Amadindával
Az Amadinda Ütőegyüttes 2019 tavaszán ünnepelte fennállásának 35. évfordulóját, amit sok más mellett egy Budapesti Fesztiválzenekarral közös koncerttel ünnepel: június 10-én a BMC-ben két versenymű hangzik el Rácz Zoltán vezényletével egy egzotikus francia nyitódarab és egy magyarországi Steve Reich-bemutató között. André Jolivet darabjában mintha egy ritka madár izgatott énekét hallgatnánk az őserdő kellős közepén. A hazánkban alig játszott, de megismerésre érdemes komponistát, Lou Harrisont lenyűgözte az amerikai indiánok zenéje, sokat komponált gamelánegyütteseknek, aminek nyoma a most elhangzó, 1959-ben írt hegedűversenyében is fellelhető. A koncert második felében a magyar közönség először hallhatja a minimálzene első mestere, Steve Reich 2005-ös kompozícióját, amelynek címe: Variációk vibrafonokra, zongorákra és vonósokra. A szerzőre jellemző repetitív darabban a négy vibrafon ezüstös hangja három vonósnégyessel kapaszkodik össze.