Klasszikus

Föl-föl, az angyali egyetértésig – II. rész

2007.12.18. 00:00
Ajánlom
Kolozsi László december 11-i koncertkritikájának folytatását, amely a Felvilágosodás Korának Zenekara és Kórusa valamint Sir Simon Rattle hangversenyéhez kapcsolódik, az alábbiakban tesszük közzé.

Sir Simon Rattle

Az Éden és a Péri zenéje festői, plasztikus zene: ezért is írtam azt, hogy Rattle színezett: bizonyos részeket felélénkített, másokat sötétebbre mázolt (az említett pestises jelenetét), de ha az kellett, fehéren is hagyott részeket: a Győzök Karának kijelentése – Gáza éljen, a nagy hódító – után, hosszú és jelentőségteljes csönd állt be: lehelet megszegett. (Elmélkedtem azon, az előadás után, hogy miért is, hogy mire figyelmeztetett, mit készített elő ez a Gardinernél észre sem vehető megállás: éppen azért is érdekes Rattle előadása, mert számos, egymásnak nem ellentmondó válasz létezik, és még az sem tűnik erőltetettnek, ha azt gondoljuk, a mű sötét múltjára utalt.) Ugyanakkor Rattle nagyságát jelzi az is, hogy az Indusok Karának szavait, A zsarnok vesszen, haljon – milyen dübörögve, milyen indulattal énekeltette el.

Rattle és zenekara mind a tuttikban mind a csenddel árnyalt részekben, ne kerüljük a szuperlatívuszokat, lenyűgöző volt, ritkán hallhatunk zenekart ilyen színesen, ennyi árnyalatot kidolgozva megszólalni. A Péri és a Kórus Ez lészen a díj kezdetű tételéből Rattle (aki egyébként rekonstruálta és elő is adatta Mendelssohn Máté Passió verzióját), Bach kórustételét kreált: a fenségesen dübörgő tételben egy tömbként szólalt meg a kórus, olyan elképesztő hanggal és energiával, hogy szinte már ekkor az ég felé röpítette nem csak szegény Périt, hanem a Müpa bűvöletbe ejtett közönségét is.

Az énekes szólisták, a zenekarhoz hasonlóan, Rattle elképzeléshez igazodva, hol operásan, hol mintha Kantáta szólót adnának elő, szólaltak meg, az egyik legkiválóbb Bach énekes, Bernarda Fink altszólója egyértelműen Bach műfajához igazodott, a beteget jelentett, de kiváló Péri, Sally Matthews ha kellett úgy énekelt, mint egy drámai szoprán, ha kellett úgy, mint egy tündér, egy Purcell darabból: a darab végén egy erőteljes, franciás hangáradattal lepett meg (nem értettem, egyszerűen nem értettem, hogy miért mondták be a koncert előtt, hogy nem érzi jól magát: elképesztően erőteljesen, drámai erővel, és tiszta hangon énekelt). A hazánkban szintén nem először éneklő Mark Padmore (Paul McCreeshék passió előadása közben szabályosan megrendült), nem túl nagy hang, de olyan kultúráltan, és olyan, szintén a mű drámaiságát hangsúlyozó kontúrokkal énekelt, hogy ez tulajdonképpen nem vett el az előadás, és megszólalásai erejéből.

Ha a dráma hangsúlyozásához az kellett: a fuvolák és oboák nyomatékosították az elbeszélést, a tuttik erősítették a darab harciasabb tételeit; ugyanakkor a csöndesebb áriák, a szerelmesek bensőséges kapcsolatát elbeszélő rész olyan érzékenyen és visszafogottan szólalt meg, hogy ez után az első részt lezáró rész után csak lassan – ahogy a harangzúgás kezdődik – erősödött föl, tört föl az áhítatból, a taps.

A Péri az égbe ért. Figyeltem Simon Rattle-t: ez az ő műve (ő jutatta el a Périt a megigazulásig).

Mozdulatai érthetőek, pontosak. Nem beszél mellé testtartásával, gesztusaival sem. Egyértelművé teszi, mit vár el a szólistától.

Ugyanakkor a lehető legudvariasabban kísérte végig, karját adva Sally Matthewst, nem tolakodott az előtérbe, mindig énekesei, a kiváló szoprán, Kate Royal után jött vissza a színpadra. A közönség hangos bravókkal, és dübörgő tapssal – melyet a villanyokat felkapcsoló, biztosan már hazakívánkozó ügyelő sem tudott lecsillapítani - jutalmazta.

Az emlegetett Rilke utolsó Duinói Elégiája ezekkel a fenséges, tehát ehhez az előadáshoz méltó szavakkal kezdődik: „bár ujjongva szállna a szörnyű belátás végén, dicsérő dalom, föl-föl, az angyali egyetértésig”. Jelen esetben ez az üdvrivalgás (is) jelentette az angyali egyetértést.

A szörnyű belátása pedig: nagyon ritkán, a kelleténél sokkal ritkábban részesülhetünk ilyen drámai élményben, ilyen varázslatban. Hiába is igyekszem dicsérettel visszaadni, ami azon az estén történt: ez az angyali egyetértés csak megélhető.

(2007. december 11. 19:30 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem (Budapest) - A Felvilágosodás Korának Zenekara és Kórusa koncertje; Schumann: Az éden és a péri; km.: Sally Matthews, Kate Royal, Bernarda Fink, Mark Padmore, Andrew Staples, David Wilson-Johnson (ének); vez.: Sir Simon Rattle)

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kórus

Solti Árpád nyerte a Mátrai Művészeti Napok zeneszerzői pályázatát

Solti Árpád műve nyerte el a Vox Mirabilis és a Muzsikál az Erdő Alapítvány zeneszerzői pályázatának fődíját, amelyet a Mátrai Művészeti Napok jubileuma alkalmából hirdettek meg
Klasszikus fidelio klasszik

Fidelio Klasszik: Koncertektől hangos kastélyok és várak

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adása július 21-én lesz hallható a 92.1-en.
Klasszikus molnár anna

Molnár Anna rangos kortárs zenei fesztiválon énekel Darmstadtban

A magyar énekesnő Eötvös Péter és Balogh Máté műveit adja elő az Internationale Freienkurse für Neue Musik fesztiválon.
Klasszikus ajánló

Így telik a Klassz a pARTon! fesztivál (és ajánlunk néhány következő koncertet is)

Július 8-án a Pesti Vigadóban startolt a Klassz a pARTon! fesztivál, amelynek a következő héten Szigligeten, Balatonfüreden és Paloznakon lesznek koncertjei. A Danubia Zenekar, Érdi Tamás, Vásáry Tamás és a Concerto Budapest a fellépők között.
Klasszikus hír

Ők a King’s Singers új tagjai

A következő évtől Edward Button kontratenor és Nick Ashby basszbariton a legendás énekegyüttes új tagjaiként állnak színpadra.