Klasszikus

Földes Andor - piano

2004.09.20. 00:00
Ajánlom
Földes Andor (1913-1992) a XX. század egyik legkiválóbb, világszerte nagyra becsült zongoraművésze volt. A művész özvegye és Retkes Attila zenetörténész múlt hét végén mutatta be Földes Andor Stravinsky, Barber és Copland műveiből összeállított CD-felvételét.

Az óbudai születésű fiú csodagyerekként tűnt fel a magyar zenei életben: nyolcévesen már az ország legjobb szimfonikus együttesével, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával koncertezett. Később a Zeneakadémián Dohnányi Ernő osztályába került, s mire megszerezte művészi diplomáját, már Európa-szerte turnézott.

Földes 1939-ben kivándorolt az Egyesült Államokba, ahol hamarosan a Detroiti, a Los Angeles-i és a New York-i Filharmonikusok állandó vendégszólistája lett. 1957-ben visszatért Európába, ahol – koncertkörútjai mellett – a saarbrückeni zeneművészeti főiskola zongora tanszakát vezette. 1961-től élete végéig Svájcban élt, de közben négy kontinensen (Európában, Amerikában, Ázsiában és Ausztráliában) adott emlékezetes sikerű hangversenyeket. Keys to the Keyboard (Zongoristák kézikönyve) című pedagógiai munkáját – amelyet 1948-ban, New Yorkban publikált először – tizennégy nyelvre fordították le, míg Emlékeim (Erinnerungen) című, szubjektív hangú memoárkötete nem sokkal halála előtt látott napvilágot Berlinben, s rövidesen magyarul is megjelent. A könyv angol fordítása az Egyesült Államokban jelenik meg, 2004 őszén.

Földes Andor gazdag repertoárján a barokk, a bécsi klasszika, a romantika és a XX. század remekművei egyaránt szerepeltek. Bár a Zeneakadémián Dohnányi növendéke volt, igazi mesterének Bartók Bélát tekintette, akihez tizenhat éven át, Bartók haláláig tartózkodó, de mégis bensőséges barátság, egyfajta apa-fiú kapcsolat fűzte. Az sem véletlen, hogy a tekintélyes müncheni kritikus, Joachim Kaiser egy cikkében „Bartók földi helytartójának” nevezte Földest.

A Klasszikus és Jazz Kiadó gondozásában megjelent kiadvánnyal Földes Andor különleges, XX. századi repertoárját felvonultató lemezt ismertethet meg a magyar közönség. Igor Stravinsky neoklasszikus korszakában, 1924-ben komponálta Zongoraszonátáját, amit Földes Andor elsősorban az Egyesült Államokban adott koncertjein játszott szívesen; a többi között Carnegie Hall-beli szólóestjén is előadta, s előtte Los Angelesben személyesen felkereste a zeneszerzőt. Samuel Barber (1910–1981) neve elsősorban a híres vonószenekari Adagio révén vált ismertté, bár az 1930-as évek vége óta az egyik legtöbbet játszott amerikai zeneszerző Európában. A felvételen op. 20 jelzésű Excursions (Kirándulások) című műve hallható, amely az 1942 és ’44 között komponált ciklus stilizált zongoradarabok sorozata. Aaron Copland (1900–1990) a modern amerikai zeneszerzés termékeny, sokoldalú, eredeti tehetségű képviselője volt. Zongorára írt darabjait legtöbbször beszédszerű deklamáció, valamint a kemény, szinte ütőhangszer-szerűen kezelt formarészek, az aszimmetrikus ritmusok és a lágy, lírai dallamok sűrű váltakozása jellemzi. Az 1939 és ’41 között keletkezett Zongoraszonáta – mely az amerikai zenekritikusok szerint a korszak egyik legjelentősebb alkotása – is ebben a szellemben fogant, formai felépítése pedig a tradicionális, gyors–gyors–lassú tételrendet követi. A szonátát – röviddel megjelenése után – Földes Andor mutatta be a New York-i WQXR zenei rádióállomás műsorában.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Klasszikus fesztivál

A zene mellett a tánc és a képzőművészet is megjelenik a Zempléni Fesztiválon

A 10 napos rendezvény 37 helyszínen 60 programmal várja látogatókat augusztus 10. és 19. között.
Klasszikus humor

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!
Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Klasszikus ajánló

Fidelio Klasszik: Ha leszáll az éj, írni kezd

A Fidelio és a Klasszik Rádió 92.1 közös magazinműsorának június 23-i adásában vendégünk lesz Érdi Szabó Márta, Dr. Földvári-Oláh Csaba, Horváth János Antal és Vaskor Gréta.
Klasszikus hír

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.