Klasszikus

Földes Andor újrafelfedezése

2003.01.20. 00:00
Ajánlom
Nincs rá igazi magyarázat, hogy miért vált az 1992-ben elhunyt Földes a magyar zenei köztudat oly méltatlanul kevéssé ismert előadójává. Nem kétséges, komoly adósságunk van Földes zongoraművészi, zeneszerzői örökségével szemben egyaránt. Persze ez fordítva is igaz: a Hungaroton tavalyi Földes-lemeze kitűnő nyitánya lehet egy újrafelfedezésnek.

Az 1913-ban született zeneszerző-zongoraművész Földes Andor pályájára az a két muzsikus volt leginkább meghatározó hatással, akiket az azóta eltelt hét-nyolc évtized múltán is a kor legnagyobb magyar pianista-zenszerzőinek tartunk: Dohnányi és Bartók. Előbbitől a Zeneakadémián – a kor egyik legkitűnőbb zongora-mesteriskoláján – a szakma minden csínját-bínját, a fölényes hangszertudást leshette el, utóbbi pedig már tizenéves korától kezdve a legfontosabb emberi-művészi példaképpé vált számára. A már 1939-ban az Egyesült Államokba emigrált Földes Andor a maroknyi hűséges társ egyikének bizonyult az Amerikában ismeretlenséggel, anyagi nehézségekkel küzdő Bartók-házaspár számára. Aligha kerülhetett volna méltóbb kezekbe a II. zongoraverseny 1947-es tengerentúli bemutatója, mint Földes Andoréba, akinek 1940-ben a szerző tőle szokatlanul meleg sorokkal ajánlotta a partitúrát. Bár a Hungaroton lemezén szereplő archív felvételek – amelyen Földest a Páriszi Lamoureux Zenekar kíséri Roger Desormiere és Eugene Bigot vezényletével –az ősbemutató után egy évvel készültek, az előadás érvényességén – vagy a ma oly divatos kifejezéssel élve „autentikusságán”– ez mit sem változtat. Mind az Op. 1-es Rapszódiából, mind a II. zongoraversenyből készültek azóta kidolgozottabb felvételek is, de az az erő, az a személyes elkötelezettség, amely átsüt Földes interpretációján, bővel kárpótol mind a zenekar kisebb felületességeiért, mind a fél évszázados hangtechnika hiányosságaiért.

A lemezen szereplő harmadik opusz Földes egyetlen zenekari műve, a Kis szvit vonószenekarra. Bár az 1950-ben komponált darab stílusát tekintve sokkal inkább a zenei mentor hatásáról, mint Földes egyéni zeneszerzői hangjáról tesz tanúbizonyságot, – s bartóki mércével mérve egy szigorú zenetörténész szemében talán „könnyűnek találtatna” –, a népzenei reminiszcenciákban gazdag mű mégis hatásosan, hitelesen közvetíti Földes vallomását a bartóki örökségről. Kiválóan megkomponált, személyes hangú muzsika ez az alig tíz perc terjedelmű darab, s – kivált annak tudatában, hogy a magyar zeneszerzés még hosszú-hosszú évekig nem tudott kilépni Bartók árnyékából – aligha lehet neki felróni ezt az „epigonizmust”. Egy meghatározó jelentőségű mester árnyákában nagyra nőni nem szégyen, sokkal inkább egyfajta „kegyelmi állapot”: hiszen mivé is lett volna a zenetörténet, ha Bachnak nincsenek muzsikus fiai, vagy Brahms nem „folytatja” Beethoven szimfóniáit...

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Könyv

Aki az irodalommal csalta meg az orvostudományt – 120 éve hunyt el Anton Pavlovics Csehov

1904. július 15-én hunyt el az egyik legnagyobb orosz író, Anton Pavlovics Csehov, aki drámáival és más prózai szövegeivel egyaránt megújította a modern irodalmat. A művész életéről tíz pontban emlékezünk meg.
Könyv

Ismét nagy színészek tolmácsolásában hallgathatunk verseket a kisföldalattin

Július 15. és július 21. között ismét klasszikus és kortárs versek szólalnak meg a Millenniumi Földalatti Vasút állomásain a Vers a peronon programsorozatban.
Színház

Kálid Artúr kapta idén a Kőszegi Várszínház Hollósi Frigyes-díját

A színművész a Hyppolit, a lakáj címszerepében nyújtott teljesítményéért érdemelte ki az elismerést, amelyről a közönség szavazatai döntöttek. Az előadás ősztől a dunaújvárosi Bartók Színház műsorán lesz látható.
Vizuál

Játéktól a mesterségig – népi kézműves kiállítás nyílt a Hagyományok Házában

A Hagyományok Háza egyedülálló tárlattal várja a látogatókat Játéktól a mesterségig címmel, amely a népi kézműves szakképzések végzős hallgatóinak vizsgaremekeit mutatja be, szeptember 25-éig.
Színház

Egyeztetést sürget a Színházi Dolgozók Szakszervezete a kiözelmúltbeli balesetek miatt

A szakszervezet közleményt bocsátott ki, amelyben leírták, csak azokban az esetekben tudnak aktívan fellépni, ha szakszervezeti tag az érintett, ugyanakkor kezdeményezik, hogy más színházi szervezetekkel közösen dolgozzanak ki protokollt a hasonló esetekre.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus kritika

Világrengető dallamok – az elmúlt száz évből származó zenéket játszottak a Berlini Konzerthausban

A modern kor mesterművei – ezzel a címmel hirdette évadzáró koncertjét a Berlini Konzerthaus Zenekara. Az együttes idén nagy hangsúlyt fektetett a 20-21. századi alkotásokra, már a szezon elején is hangversenyt szenteltek a témának.
Klasszikus hír

Osztrák és román versenyzők nyertek az 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyen

A Kokas Katalin és Kelemen Barnabás által kilenc éve életre hívott Fesztivál Akadémia Budapest keretében rendezték meg július 4. és 14. között Budapesten a 22 év alattiaknak szóló 5. Fehér Ilona Nemzetközi Hegedűversenyt.
Klasszikus ajánló

Idén is régizenei hétvégék várják a közönséget Eszterházán

Idén nyáron is Eszterházára invitálja a közönséget a Haydneum – Magyar Régizenei Központ, ahol július 19. és augusztus 25. között hat hétvégén keresztül magas színvonalú, korhű hangszeres régizenei hangversenyeket rendeznek.
Klasszikus beszámoló

Kobayashi Ken-Ichiróval turnézott Japánban a MÁV Szimfonikus Zenekar

A MÁV Szimfonikus Zenekar a legutóbbi, 2019-es nagy sikerű japán turné után idén június 17-től július 7-ig újra a „felkelő nap országának” nagyvárosaiban vendégszerepelt, Kobayashi Ken-Ichiro vezényletével.
Klasszikus kritika

Sorscsapások két kalapácsütésben – Mahler-koncert Szombathelyen

Mahler 6. szimfóniája nem tartozik a szerző leggyakrabban játszott művei közé, a Tragikus melléknév azonban félrevezető lehet azoknak, akik először találkoznak a darabbal. Az alkotás ezúttal Szombathelyen, a Savaria Szimfonikus Zenekar előadásában hangzott el.