Klasszikus

Fölhúzott orral

2003.12.23. 00:00
Ajánlom
Úgy érzem magam, mint egy Wodehouse-regényben az arisztokrata idióta, aki kirúgja a komornyikját. De miért? Nagyon rendes ember volt. Nem a jelleme ellen volt kifogásom, mondja a gentleman, csak rosszul vasalta ki a nadrágomat.

Biztos vagyok abban, hogy van miért szeretni Frankl Pétert. Sőt. Meg is tudom mondani az okokat. Rokonszenves ember. Szereti a zenét. Szereti megosztani másokkal ezt az élményt. Kommunikatív. Továbbá van benne mindehhez valami furcsa báj is. Érezni az elegáns, frakkos, ősz úr jelmeze alatt a gyereket, aki kijön a pódiumra, izgul, játszik, örül a tapsnak. Csak maga a zongorázás nem annyira elragadó. Schubert, Schumann, Chopin. Tőlük játszott műveket Frankl Péter a Zeneakadémián, és valahogy az az érzés alakult ki hangverseny után, hogy pont ezek azok a zeneszerzők, akik nem állnak jól neki. Vagy fordítva. A baj az, hogy más és más okokból.

Schuberttől a Három zongoradarab nyitotta meg az estet. Gyönyörű zene, de most sehogy sem akart befejeződni. Mintha a dramaturgia hiányzott volna Fankl Péter előadásából: nem lehetett érzékelni a hangulati váltásokat, a visszatérésekben a megnyugvást vagy hazatalálást vagy bármit, ami miatt ugyanazt kétszer is érdemes lenne eljátszani. Nem történt semmi. Zongoráztak. Bizonyos fokig hasonló volt a probléma Schumann Szimfonikus etűdjeiben is. Frankl Péter elvérzett a darabon. Szépen leült a mű, a variációk nem jelentettek újabb és újabb kalandokat, újabb csiszolást a témán. Ez volt az a pillanat, amikor megszámoltam, hányan alszanak a pódiumülésen. Négyen biztosan, és valaki gyaníthatóan. Kicsit sok. Persze lenyűgöző nézni a küzdelmet a nehézségekkel és a puszta terjedelemmel, bejött egy úriember, és kiment egy izzadt, sebekkel borított harcos, de a harc… bocsánat a kérdésért, de a harc voltaképpen miért is zajlott?

A második rész Chopinjeit voltaképpen csak nem értem. Frankl Péter gond nélkül beáldozta az eleganciát, amit általában Chopinnek és zenéjének egyik legfontosabb jellemzőjeként szoktunk kapni és elfogadni. Nem képtelenség, ha van helyette valami más megközelítés, ha mondjuk súlyossággal vagy viharral, tűzzel, vassal jobban lehet megmutatni ennek a zenének a valóságos magvát. De mit kaptunk most cserébe? Kis szögletességet, darabosságot, időnként nehézkességet. Ha agyonütnek, sem jövök rá, hogy mi ebben az üzlet.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Klasszikus

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Vizuál

Megszűnik az Indafotó

A szolgáltató közlése szerint március 31-én éjfélkor 13 641 979 fotót törölnek véglegesen. A felhasználók a platform megszűnéséig azonban letölthetik az ott tárolt képeiket.
Zenés színház

Elhunyt Németh József operaénekes

A Liszt-díjas, érdemes művészt március 15-én, életének nyolcvanharmadik évében érte a halál. A Magyar Állami Operaház és a Szegedi Nemzeti Színház is megemlékezett a neves baritonról.
Vizuál

Mártonffy Zoltán: „A nézőszám számomra nem mérvadó mértékegysége a sikernek”

„Engem sosem vonzott, hogy a kamera előtt legyek, engem az fogott meg, ami mögötte van” – fogalmazott Mártonffy Zoltán, a Minden Rendben producere, akivel egyebek közt arról beszélgettünk, miért fogtak bele nagyjátékfilmek gyártásába.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus magazin

Az inspiráló Bartók: Bartók és a csend

Bartók inspirációs ereje vitathatatlan: Amerikától Ázsiáig, határokon és műfajokon átívelve, generációk óta kiapadhatatlan ihletforrásként ösztönzi alkotásra a művészeket. De vajon ő maga miből merített ihletet?
Klasszikus ajánló

Először rendezik meg a Rolla János Zenei Napokat az Óbudai Társaskörben

A háromnapos eseményt hagyományteremtő céllal rendezi meg az Óbudai Társaskör a 2023-ban elhunyt Kossuth-díjas hegedűművész tiszteletére. A záróestén Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Fenyő László ad kamarakoncertet.
Klasszikus ajánló

A szélességi körök visszhangjai – spanyol vonósnégyes kalauzol az európai és amerikai zene világában

A Cuarteto Matrice programja északról dél felé haladva navigál keresztül a 20. századi Európán és Amerikán. A spanyol kvartett a hiánypótló MERITA – európai kamarazenei együttműködés keretében érkezik Magyarországra, és ad koncertet a BMC-ben, április 7-én.
Klasszikus gyász

Elhunyt Sofia Gubaidulina zeneszerző

Napjaink egyik legjelentősebb orosz zeneszerzőjét, aki élete utolsó évtizedeit Németországban töltötte, kilencvenhárom éves korában, március 13-án érte a halál.
Klasszikus ajánló

Végh Sándor egykori tanítványa tart kamarazene kurzust a Concerto Mesteriskola keretében

A kamarazenei élet egy újabb kiválósága, Arvid Engegård tart ingyenes, nyilvános, angol nyelvű mesterkurzust március 17-én, a zenekar Páva utcai székházában.